Compressie en galm voor progressive/ trance/ tech trance

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Hallo daar!

ik zoek een compressor om mijn eindmix op te pompen, ik dacht zelf aan een Really nice compressor die is clean en dat lijkt me juist goed voor de eindmix.:confused:

En een reverbje om sommige sounds te laten spacen maar daar zou ik niet weten wat ik moet kiezen.

ik zoek me wat af hier op het forum...hulp!

wat kan ik kiezen? 2e hands no probs... niet al te veel euro's voor dat galmpje wil ik uitgeven...

TC M300 Multi effect parallel en serieel te gebruiken (nieuw 190 euro)
Focusrite compounder om je bass en kick op te krikken (2e hands onder 400 euro)

Multiband compressor voor je eindmix, dus geen RNC die jij in gedachten hebt.

bijv. TC Electronics Triple C (2e hands 190 euro)

is hardware compressie eigenlijk wel handig om je eindmix op te boosten?

ik dacht omdat ik al mijn geluiden uit mijn Virus en Q haal (beats e.d. zijn sample's) dat ik al snel op hardware uit kom...

RNC kan wel goed zijn over de mix. Daarnaast split ik liever de banden en compress elke band apart met een RNC dan dat ik daar een Triple-C voor zou gebruiken.

zou ik met die rnc niet via mijn subs mooi kunnen compressen? de bass partij bv...

Klinkt misschien als een dooddoener maar als je eindmix wilt oppompen doe je dat in de mix zelf en niet met een hulpmiddel om symptomen te bestrijden.
Ik weet dat veel mensen dit doen omdat ze het beter vinden klinken maar ik ben het daar absoluut niet mee eens. Even goede vrienden verder.

Maar RNC is heel goed te gebruiken hoor. Als insert of buscompressor als het moet. De really nice stand is ideaal om je geluid mooi transparant te houden.

een goedkope oplossing voor de eindmix is een Behringer Ultradyne 9024...6-bands compressie,gate en limiter...

Origineel geplaatst door Ytse
RNC kan wel goed zijn over de mix. Daarnaast split ik liever de banden en compress elke band apart met een RNC dan dat ik daar een Triple-C voor zou gebruiken.

Kan je dat eens uitleggen, klinkt interessant...?

Origineel geplaatst door Beepr
Kan je dat eens uitleggen, klinkt interessant...?

Kan op meerdere manieren. Je neemt bv multiband plugin. Je stelt de banden in. Dan zet je de eerste band op solo maar wel op bypass en gooi je dat signaal door een externe compressor en neem je gelijk op. Zo ga je alle banden langs en die neem je op op aparte tracks. Je kan ze ook nog appart eq-en als je wil. Dan inzoomen om de fase te controlleren en je mixed ze weer samen.
Resultaat: multi-band compressie met 1 hardware compressor. Waarschijnlijk beter dan welke soft-multi-band dan ook en met een rnc beter dan de meeste multi-band hardware compressors.

Origineel geplaatst door Ytse
Kan op meerdere manieren. Je neemt bv multiband plugin. Je stelt de banden in. Dan zet je de eerste band op solo maar wel op bypass en gooi je dat signaal door een externe compressor en neem je gelijk op. Zo ga je alle banden langs en die neem je op op aparte tracks. Je kan ze ook nog appart eq-en als je wil. Dan inzoomen om de fase te controlleren en je mixed ze weer samen.
Resultaat: multi-band compressie met 1 hardware compressor. Waarschijnlijk beter dan welke soft-multi-band dan ook en met een rnc beter dan de meeste multi-band hardware compressors.

Klinkt als heel veel werk, blij dat ik het niet zo doe. :)

Hoewel, als je mix goed is kan je het wel zo doen, als je dat maar 1x hoeft te doen dan gaat het wel,
maar als je 20209448 x moet bouncen is de lol er snel af.

Nadeel is dat je ook op de punten waar je de bandfilters legt je een probleem krijgt dat die frequenties op de grens extra benadrukt worden en je hoogstwaarschijnlijk daar een vertekend beeld krijgt als je dat niet compenseerd. Dat hebben multiband compressors dus wel rekening mee gehouden.
En vaak worden multiband compressors ook als EQ's gebruikt. Maar dan wordt de grens tussen gewone EQ's, dynamische EQ's en multiband compressors wel erg grijs.

En een hele goede multibandcompressor vind ik Voxengo Soniformer. Maar hij kan heel tricky zijn omdat je er zo subtiel je ding mee kan doen. Voor beginners zou ik hem afraden want je moet wel goed weten wat multiband compressie nou inhoudt. Een soort RNC in software vorm met nog fijne extra's. Een koopje voor 59$.

Ik merk al dat ik geen bal van compressie weet!8o)

Ik heb een RNC besteld.... ik kijk wel wat ie allemaal kan...

ik heb het gevoel dat mijn synths vooral in het mid liggen.
en omdat uit elkaar te trekken wil ik die rnc gebruiken...
Zodat de basslijn lekker en duidelijk klinkt en niet weg gemoffeld klinkt...

Makes sense? :confused:

Origineel geplaatst door Alex Omega
Ik merk al dat ik geen bal van compressie weet!8o)

Ik heb een RNC besteld.... ik kijk wel wat ie allemaal kan...

Makes sense? :confused:
~

Niet echt...

Je vindt dat je synths teveel in het mid liggen en dus ga je ze compressen en zo hoop je je bassline beter te horen....

Ik wens je veel succes....

Wat jij volgens mij bedoelt is het volgende:

Mijn mix klinkt te druk en vol en ik kan door de bomen het bos niet meer horen. Bassline is ongedefineerd, synth gebruiken teveel "ruimte" in de mix en daardoor klinkt het wollig en niet strak. Correct me if I'm wrong please...

Ja zoiets is het eigenlijk wel...

Maar met die compressie juist op je basslijn krijg je dan niet méér definitie in de mix?

Anyways.. die rnc komt eraan en ik heb dat ding toch niet voor niets besteld:confused:

Hihi, die RNC is in ieder geval geen miskoop.
Maar ben het wel met Nolet eens eigenlijk.

Als je maar fun hebt. Toch? ;)

Origineel geplaatst door Alex Omega
Ja zoiets is het eigenlijk wel...

Maar met die compressie juist op je basslijn krijg je dan niet méér definitie in de mix?

Anyways.. die rnc komt eraan en ik heb dat ding toch niet voor niets besteld:confused:

Die RNC is zeker geen slecht ding nee.

Maar de vraag "met die compressie juist op je basslijn krijg je dan niet méér definitie in de mix?" kan ik alleen maar antwoorden "Misschien" of "soms wel, soms niet".

Het ligt aan de instellingen op de compressor, het basisgeluid van de bassline die je compressed, Hoe de bassline mixt of samenwerkt met de rest van je geluiden etc. etc.

Een bassline compressen is zeker een goed idee, daar niet van. Vooral als je een hele dynamieke speelstijl hebt en de noten er hierendaar uitfloepen. Alleen zoals je al leest is compressie maar 1 onderdeeltje van de hele puzzel en eerlijk gezegd dragen de andere onderdelen meestal meer bij aan een goede mix.

Vooral speelstijl en samenwerking met de drums of andere ritmepartijen is cruciaal.

Makes sense? :confused: [/B]

dit is vrij makkelijk op te lossen met een andere ingredient van je uitmix namelijk je eq:
wat je doet is namelijk bij je synths het laag eraf halen bv. door je lo-cut knop op je
mixer in te drukken op die kanaal. dan haalt je mixer het laag onder de 100 hertz (hangt
van je mixer af) weg en komt er wat meer ruimte in je mix voor de kick en bassline.
dit kan je ook doen op andere geluiden in je mix zoals strings, vocals, fx. welke precies
kan ook per lied anders zijn natuurlijk.

maar je moet compressie niet als de enige oplossing zien zoals iemand net al zei,
je uitmix heeft meer aspecten die een uitmix goed maken.

voor mij is het volgende volgorde van belang:

1 juiste geluiden bij de juiste track zoeken/maken
2 toonhoogtes
3 volumes
4 panning
5 eq
6 compressie
7 effecten (galm delay)

als je de 1e 3 punten hiervan in je track al goed hebt dan ben je al een heel eind in je mix.

de ensoniq dp2 & dp4 zijn zeer geliefde bakken (geweest) bij een hoop mensen. :D

Back