Feedback oordoppen aanbieding

Het beste is gewoon je gehoor niet blootstellen aan hard geluid. De dB in de disco's zijn de laatste jaren zo toegenomen, dat ik het geen meerwaarde meer vind er nog rond te hangen. Die gasten die zo hard draaien zijn gewoon superdom. Een geluidstechnicus of DJ die het geluid te hard zet, mankeert vaak ook wat aan zijn oren. Veelal wordt het geluid ook harder gezet naarmate de uren verstrijken. Dit heb je als bezoeker niet in de gaten. En je gehoor past zich aan aan het volume. Ze houden de levels gewoon niet in de gaten en daar walg ik van. Een disco waarbij je niet normaal kunt converseren, is voor mij een slechte disco. Ze verzieken gewoon de oren van de bezoekers. Het plezier wordt daardoor ontkracht. Geef mij maar goede oren i.p.v. een paar uurtjes plezier. Met je oren moet je nog je hele leven doen. En je kunt ze nog hard nodig hebben.
Een dj die nu bergen ervaart en goude tijden, zal het toch de laatste jaren moeten doen met een slecht gehoor. Ik kan niet zonder muziek en zou het vreselijk vinden al dat moois nooit meer te kunnen horen. Dit is voor mij de reden dat ik veel alerter ben geworden.

Heel belangrijk: Gun je oren rust. Bij een piepend oor, zeker 3 dagen. Je gehoor moet weer de tijd hebben zich te herstellen. Doe je dit niet dan kan dit zeer schadelijke gevolgen hebben. Op zich een disco op zijn tijd moet kunnen, maar niet dagen achter elkaar.

Met oordoppen in kun je niet je favoriete band zo horen zoals je zou willen. Je hoort gewoon niet alles. Oordoppen is een aanpassing achteraf. Bij de bron moeten we wezen. Die gasten moeten gewoon zachter gaan draaien. Want uiteindelijk hoor je meer detail bij een lager volume.

Erik

Origineel geplaatst door Roel
hoeveel dagen rust voor een oor met blijvende piep? oneindig?

Daar is helaas niets meer aan te doen. Degene die dit heeft, heeft niet goed naar zijn lichaam geluisterd.

Ik heb ook gemerkt dat uitrusten een goede remedie is. Wanneer je al moe bent dan zullen je oren meer te lijden hebben bij een hard volume. (maar dit is mijn eigen ervaring en niet medisch onderbouwd)

naar je lichaam luisteren is een vorm van bewustzijn die men op jonge leeftijd doorgaans niet heeft, en sommige mensen hebben dat aan de andere kant gewoon nooit.:)
daarom is het denk ik belangrijk om mensen in te lichten over dit soort dingen.
iedereen weet dat een fluittoon in 1 of 2 oor oor na een feestje of popconcert "normaal" is en "vanzelf" weer overgaat... zolang dat gebeurt is er niets aan de hand, pas op het moment dat dit na dagen, weken of maanden nog steeds aanwezig is.....

na-denken ... het woord zegt het al

Origineel geplaatst door Catalunya
Met oordoppen in kun je niet je favoriete band zo horen zoals je zou willen. Je hoort gewoon niet alles.

Dat is echt niet waar!!!!. Met oordoppen hoor je elk detail van de muziek en ook klinkt het een stuk mooier.
Ik denk dat je in de war bent met goedkope oordoppen. De oordoppen waar ik het over heb koop je bij de opticien en worden op maat gemaakt. Je betaald wel heel veel geld voor goede doppen.

Re: vragen, vragen...

Re: vragen, vragen...

Origineel geplaatst door Backdrop
Het is toch van de gekke dat je met oordoppen in muziek moet luisteren.
maar waarom vinden mensen harde muziek dan beter dan zachte ?
Is het omdat je het dan het geluid kan voelen ?
Is er dan meer compressie ?
Verschuift het spectrum naar meer bas ?
Waarom zetten mensen de schuif steeds verder open ?

Zijn er geen psychoacoustische truukjes om dezelfde ervaring te geven ?
Heb je voor verschillende frequenties verschillende trilhaartjes zodat een overdosis bass niet hetzelfde resultaat geeft als een overdosis mid ?

Wie het weet mag het zeggen.

dat is omdat er bij luide muziek je lichaam een bepaalde stof aanmaakt die je dan in een soort van extase brengt.
heb ik een tijdje ergens gelezen.

Origineel geplaatst door sander
Wees blij dat ik mensen erop wijs. Denk je dat het een pretje is om nooit meer stilte te kunnen ervaren.
Ik vin't prima hoor! beter dan die lui die stoer vertellen dat ze na tien jaar nog steeds nergens last van hebben...

Re: Re: vragen, vragen...

Re: Re: vragen, vragen...

Origineel geplaatst door isnieZot
dat is omdat er bij luide muziek je lichaam een bepaalde stof aanmaakt die je dan in een soort van extase brengt.
heb ik een tijdje ergens gelezen.

Ik vraag me af of dat wel klopt. Het heeft meer met het focussen op de muziek te maken. Wanneer je alleen de muziek hoort en niet de persoon die naast je aan het praten is, dan ben je 1 met de muziek.
Bij een disco is dit om het gemis van een "goede live band" te ervaren. Bij muziek met gevoel, onstaat dit ook bij een laag volume. Jawel verschil in kwaliteit moet er wezen.

Wat disco's niet begrijpen is dat bassen veel minder schadelijk zijn voor je gehoor. Een bass en een duidelijke kick kunnen je al in trance doen raken en spontaan laten dansen. Het meest schadelijke zijn de snelle attacks en scherpe hoge frequenties. Veelal zijn de monitors van zo'n slechte kwaliteit of te groot voor de ruimte en betonnen muren in de disco's waardoor het geluid versterkt wordt, waardoor nou juist net die vervelende frequenties je de das om doen.

Ze moeten gewoon die scherpe frequenties wat minder hard zetten en een goede versterker en akoestiek nemen, dan is er niets aan de hand.

Ze proberen de kwaliteit te compenseren door het geluid harder te zetten, maar zo werkt het niet. Dom Dom Dom.

Sorry hoor, weer iets waar ik het niet met je eens ben. Zowel bassen als hoge tonen zijn even schadelijk. Je zou denken van niet, maar het is toch echt zo. Kijk bijv maar even op die link die iemand eerder op deze pagina gaf.

Sorry hoor, weer iets waar ik het niet met je eens ben. Zowel bassen als hoge tonen zijn even schadelijk. Je zou denken van niet, maar het is toch echt zo. Kijk bijv maar even op die link die iemand eerder op deze pagina gaf.

Inderdaad bassen zijn zeker gevaarlijk voor je gehoor.
De trilingen zijn zelfs niet bevordelijk voor je lichaam.

Het menselijk gehoor neemt in de hoge frequenties het snelst af. Spraak zal je wel vaak kunnen blijven horen maar juist niet de hoge freqenties in bijv. muziek. Wanneer een straaljager voorbij vliegt, lijken de de lage frequenties de overhand te hebben, maar volgens mij kun je een straaljager beschouwen als een soort van roze ruis. Oftewel alle frequenties zijn wel vertegenwoordigd.

Het meest schadelijk zijn de frequenties met een snelle inslingertijd. Vroeger waren er van die Klik-kikkers in de handel voor kinderen. Wanneer kinderen deze bij hun hoor hielden konden ze daar blijvende gehoorschade aan ondervinden.
Vandaar dat deze uit de handel zijn gehaald. Korte snelle attacks zijn het verraderlijkst. Neem een ontploffing. Dit geluid gaat zo snel, waardoor je gehoor zich daar niet op in kan stellen.

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Waarom zou men zich in situaties begeven, die schadelijk zijn voor het
gehoor ?

Iets met kuddegedrag enzo.

Het grote probleem is dat de zalen opgelegd krijgen hoeveel geluid er nog buiten het pand te horen mag zijn; niet aan hoeveel de bezoeker blootgesteld mag worden. Als je naar de ARBO van de horeca kijkt dan zie je pas hoe krom het geregeld is in Nederland qua geluid.

Q heeft als geluidstechnicus nooit kunnen wennen aan het idee dat het merendeel van zijn (ex)collega's meer aandacht hadden voor 'hoe hard het setje wel niet kon op het podium' ipv de spreiden in de zaal zelf. (lang leve de delay stack...)

Mijn gehoor reageert sterk op schelle hoge tonen. Soms was ik genoodzaakt mijn gehoor gewoon dicht te drukken omdat het tegen de pijngrens aanhing. Sorry, maar het ene gehoor is het andere niet en ik spreek puur vanuit mijn beleving en ervaring. Ik reik alleen wat suggesties aan en ieder zijn gehoor zal weer anders reageren in bepaalde situaties.

Iets waar we allemaal gelijk in hebben "wees alert op wat geluid met je gehoor kunt doen"

Volgens mij heeft een snare een snellere attack dan een kickdrum of basgitaar en lijkt me dus schadelijker

Origineel geplaatst door The Q

Het grote probleem is dat de zalen opgelegd krijgen hoeveel geluid er nog buiten het pand te horen mag zijn; niet aan hoeveel de bezoeker blootgesteld mag worden.

In België ligt de grens binnenin de inrichting op 90db. Spijtig genoeg is er geen enkele fuif, disco, festival, ... die zich aan deze regel houdt.

Ik ken toevallig iemand die nu onderzoek aan het doen is naar allerlei geluidsnormen en hij heeft mij weten te zeggen dat de politie zelfs over geen enkel meetapparaat beschikt die geluidsniveau's kan vaststellen ... Dan zou je zelf al meetapparatuur moeten beginnen aanschaffen en je metingen laten vaststellen om een degelijk bewijs van de overschrijdingen in handen te hebben. Het wordt tijd dat iemand zich hier eens mee bezig houdt. Ik ben bijna afgestudeerd en ik ga proberen er wat aan te doen.. :D

Laatst gewijzigd:
Ik ken toevallig iemand die nu onderzoek aan het doen is naar allerlei geluidsnormen en hij heeft mij weten te zeggen dat de politie zelfs over geen enkel meetapparaat beschikt die geluidsniveau's kan vaststellen ...

Hier in Groningen gaat de milieudienst over dat soort zaken. Die gasten lopen wel met db metertjes rond, waardoor er nu een heleboel kroegen geen live muziek meer kunnen programmeren.

Ik vind dat bezoekers prima zélf kunnen bepalen of ze ergens naar binnen gaan waar harde muziek wordt gedraaid. Net als dat je zelf beslist of je rookt, drinkt of autorijdt.

Laat de politie en milieudienst zich alstjeblieft met belangrijkere zaken bezig houden. :frons:

Origineel geplaatst door Remmelt
Ik vind dat bezoekers prima zélf kunnen bepalen of ze ergens naar binnen gaan waar harde muziek wordt gedraaid. Net als dat je zelf beslist of je rookt, drinkt of autorijdt.

Dat kan ik wel volgen, maar je vergeet wel dat de meeste bezoekers (en dan vooral minderjarigen) zich niet van het gevaar bewust zijn.

Back