Waar let je op bij een aankoop?

Je bent op zoek naar een speciale synth of gewoon net iets te veel geld in je zak, dat brandt om uitgegeven te worden. Je weet best wat van synths en je hebt het internet al behoorlijk afgeschuimd. Je stapt een winkel binnen of hebt een particulier gevonden, die kunnen bieden wat jij zoekt, maar je weet het nog steeds niet zeker.

Welke redenen heb je om tot de aankoop over te gaan of juist niet?

Daarmee bedoel ik zaken als: hoe word je geholpen en heb je vertrouwen in de voorlichting? Leveringstijden? Prijs?

De vraag gaat dus over hoe bewust je bent als koper...

Het geven van voorbeelden maakt deze vraag wat minder abstract.
Zelf heb ik eens afgezien van een koop, omdat de, overigens zeer aantrekkelijke, verkoopster over een keukenmachine vertelde dat ze hem zelf thuis ook gebruikte (een bijzonder zwak argument) en dat het aardappelen schillen zo gemakkelijk ging (wat zo'n ding nu juist niet kan), dus geen kassa!

Wout

Welke redenen heb je om tot de aankoop over te gaan of juist niet?

Daarmee bedoel ik zaken als: hoe word je geholpen en heb je vertrouwen in de voorlichting? Leveringstijden? Prijs?

De vraag gaat dus over hoe bewust je bent als koper...

prijs vind ik belangrijk, ik probeer altijd het goedkoopste te zoeken
verder koop ik niks wat ik niet nodig heb, kijk ik goed naar de specs en vergelijk met andere machines van het zelfde kaliber

ik zet mn wensen op papier en vergelijk ze.

gaat totnogtoe goed

Ik probeer zelf uit, laat me nauwelijks wat uitleggen. Zoek het zelf wel uit.
Ik heb een hekel aan lastige verkopers!
Ik vind de prijs ook erg belangrijk. Er zit nogal eens wat verschil in de prijzen bij verschillende aanbieders.

:peukie:

Ben nog nooit een aantrekkelijke synthverkoopster in de winkel tegengekomen.
Eerder van die ranzige muziekanten die als bijbaantje in muziekwinkels werken. ;)

Technische staat (als ie niet meer nieuw is) is het belangrijkste. Bij een particulier vind ik het contact met de verkoper ook wel belangrijk. Weet ie er zelf wat vanaf, hoe gaat ie met z'n gear om, wat heeft ie er mee gedaan enz. En natuurlijk, als ik 'm uitgeprobeert heb: die ie wat ik wil?

Voor mij zijn belangrijk:

-vervult het apparaat inderdaad de dingen die de specs beloven
-kan ik dr wel iets mee?!
-Klank (geen gekraak of vage bijgeluiden)
-stevigheid van het apparaat
-levertijd / beschikbaarheid op de datum dat ie officieel te koop komt (G2??? *grinnik*)
-midi ondersteuning (controllers sturen en ontvangen)
-ontstaan er problemen bij patch changes?
-prijs, en of daar nog wat aan te knabbelen valt (joh, audio en midi kabeltjes dr bij?)
-service van de fabrikant / service van de winkel

-C-

ow ja, een hele belangrijke ben ik vergeten:

HEB IK HET WEL NODIG?!

-C-

Ik luister. Als ik 'm goed vind klinken koop ik hem. De prijs is altijd ondergeschikt, en ik koop niet bij assholes. De sfeer moet leuk zijn.

Ik zoek altijd veel over 't ding op, vergelijk 't met andere/soortgelijke (ook qua prijs) dingen, probeer 'm van te voren te testen/te beluisteren (in geval van geluidsbron, etc.).
Vooral de duurdere dingen koop ik alleen als ik ze 'nodig' heb in m'n set-up. TENZIJ er een hele leuke aanbieding is; dan schuiven sommige 'belangrijkere' dingen wat naar achter.. :D

2e Hands koop ik 't liefst zo min mogelijk, maar soms kan 't niet anders en dan ben ik NOG iets kieskeuriger (afhankelijk van de prijs..).

Als ik nieuw koop, wil ik zo goedkoop mogelijk en meestal is dit ook wel bij winkels te regelen die dichter in de buurt zijn (lekker handelen!!). Voor enkele euro's ga ik natuurlijk niet een pokke end rijden!
Service komt toch wel op de tweede plaats bij mij. Is mooi meegenomen, maar als er iets mankeert aan 't toestel is 't meestal NA de garantietermijn en wordt ie toch in 9 van de 10 gevallen opgestuurd naar de fabriek, dus dat maakt dan ook niet meer uit. En als zo'n zaak moeilijk doet, kan ik dat ook doen en misschien wel irritanter! :duivels:

-does it sound o.k.
-constructie is ook niet onbelangrijk
-prijs
-aantal ledjes die oplichten bij ontvangst van midi input (grap)
-merk

Back