Triton Extreme or Triton Le

anjo

Nieuwkomer
Ik denk nu eerder aan aanschaf van de Triton Extreme dan aan de Triton Le.

Hoe goed is de Triton Le?
Hoe goed is de Triton Extreme?

Volgens muziekzaak zouden klanken/samples van de Extreme
(veel) beter zijn dan die van de Le ... Ik vind dat wel heel raar, is dat wel echt zo ?

Wat zijn behalve de hoeveelheid aan klanken de grote verschillen t.o.v. van de Triton Le ?

Het verschil in prijs is wel heel groot, dus ik twijfel nog !
Wie geeft goede info of raad ?

Hoi daar,

Het grote verschil zit hem in het volgende:
-Inderdaad de hoeveelheid aan basissamples, is bij extreme extreem veel meer
-De extreme heeft standaard de sampler aan boord (is optie bij de Le)
-Het aantal inserteffecten is meer (Le 1 en extreme 5), plus Tube effect (analoge buis)
-Het klavier speelt beter
-De extreme kan overweg met USB devices zoals memorystick/cd rom etc.
-De polyfonie is groter (handig bij sequencen)
-Touchscreen maakt de bediening nog eenvoudiger
-Je kan optioneel een MOSS board inbouwen (kan bij Le niet), dit is de Z 1 modelling synth van Korg
-Hij klinkt ook beter door betere D/A convertors

Maar goed, je eigen oren moeten uiteindelijk de beslissing maken .. al met al zijn alle extra's die je krijgt wel het prijsverschil waard.

Suc6 met je keuze!

Origineel geplaatst door Chielio
-Je kan optioneel een MOSS board inbouwen (kan bij Le niet), dit is de Z 1 modelling synth van Korg

en natuurlijk kan je er er ook de gewone expansion boards insteken. Die mogelijkheid heeft de LE ook niet.
ook heeft de extreme een ribbon controller en de LE niet.

Enigste voordeel van de LE: prijs!

Re: Triton Extreme or Triton Le

Origineel geplaatst door anjo
Volgens muziekzaak zouden klanken/samples van de Extreme
(veel) beter zijn dan die van de Le ... Ik vind dat wel heel raar, is dat wel echt zo ?
Waarom vind je dat raar?

De Extreme is later uitgebracht. De Extreme kost meer. De Extreme heeft een verbeterde Triton-engine aan boord in plaats van een gestripte. De Extreme heeft een hele hoop multisamples vernieuwd (meer geheugen == meer detail == langere samples == betere klanken).

Lijkt me juist raar als het niet zo was. Maar uiteindelijk zijn 't je oren en je beurs. En, de Triton Classic al geprobeerd?

die kuttoetsen op een triton LE maken 'm compleet onbespeelbaar vind ik. Gadverdamme wat voelen die verschrikkelijk zeg!

Bij musik Produktiv hebben ze nu de triton classic V2 met piano rom en orchestral rom in de aanbieding voor 1660 euro, misschien is dat wat? wel de gulden middenweg qua prijs :)

citaat:

en natuurlijk kan je er er ook de gewone expansion boards insteken. Die mogelijkheid heeft de LE ook niet.
ook heeft de extreme een ribbon controller en de LE niet.

In de extreme kunnen helaas niet de gewone expansionboards .. in de Triton studio/Triton classic en de Karma wel. De meeste sounds van die cards zitten overigens standaard al in de Triton extreme.

Zo, dat weten we dan ook alweer. (sorry voor de foute info dan :bekdicht: )

Maar... betekent dit dan dat de extreme nooit kan uitgebreid worden?

Of rekenen ze dit onnodig aangezien je al zo'n hoeveelheid aan sounds + synth krijgt?

Ik denk dat ze vast na een tijdje weer met nieuwe expansions komen. Als Roland dat kan (JV/XP >> SRX/XV) kan Korg dat ook. Punt is alleen dat als ze ze nu al gaan maken geen hond ze koopt (eerst de huidige machine doorkrijgen.. toch?) en je dan misschien de 'frisse' sounds misloopt van de hitparades.

Heeft de Triton Extreme wel een echte Triton Engine ?
Wat is trouwens Triton Classic en Triton Studio ?

Heb je hier eigenlijk al iets over opgezocht voordat je de vraag stelde? Lijkt er niet echt op...

Goed, even de chronologie dan:
Eerst kwam de Triton Classic, de opvolger van de Trinity. Hierbij kwam de Triton Studio, in principe een Triton Classic, maar met wat extra's zoals een cdrom-drive. Hierna kwam de Triton LE. Dit is een gestripte versie van de Triton Classic: geen touchscreen, minder knoppen, minder insert-fx, geen sampler, enzovoorts. Voor de Tritonliefhebber zonder geld dus. Ondertussen verscheen ook nog de Karma: eigenlijk een Triton Classic, maar met een paar dingen niet en daar tegenover weer een aantal dingen juist wel (zoals de interessante Karma-functie). Het nieuwste paradepaardje van Korg is dan de Triton Extreme: een Triton Studio met allerlei extra's (verbeterde engine, standaard ingebouwd M1-board (toch?), mee polyfonie, enz.). De Extreme is dus overduidelijk veel en veel beter dan de Triton LE, no competition. Zie alleen al de naam: L(ight) E(dition) tegenover Extreme (editon)!

Mensen die van mening zijn dat de Extreme daarom 3x duurder is dan een LE zou ik trouwens direct geloven; dit zijn verstandige mensen met verstand van zaken... 8) Maar als je het geld hebt is er dus weinig om over na te denken, eigenlijk.

Laatst gewijzigd:
Ikzelf ben ook aan het dubben over een Triton. Zou zo'n workstation bijvoorbeeld een Yamaha RS kunnen gaan vervangen? En dan heb ik het natuurlijk niet over de LE; want daar zit geen sampler op (hoeveel kost zo'n extra board hiervoor eigenlijk?), maar dan doel ik dus ook op de Extreme of zelfs op de Classic of Karma....

een ander groot verschil is dat de extreme meer dan 2 keer zo duur is als de LE.
hij moet dus ook wel echt twee keer zo goed zijn.

ik denk dat je het beste af bent met een rackversie.

Vanmiddag was ik in muziekzaak Noordwijk (Music All in)
Daar heb ik de Extreme stevig onder handen genomen.

Het viel mij direkt op:
Wat een kwaliteit !!! Echt overtuigend.
Ik merkte ook hoe belangrijk 76 toetsen zijn voor mij.

Dit gaat het wel worden, kost meer maar de aanschaf is ook voor jaren en jaren bedoeld.

Back