Koptelefoon

Het beste wat je kan doen is van winkel tot winkel gaan. Beluister er zo veel mogelijk koptelefoons en zoek zo uit wat je het liefste op je kop zet. Neem desnoods je eigen muziek mee. We kunnen je raad geven maar toch klinkt een koptelefoon op ieder oor anders. Zoals ik al gezegt heb gebruik ik de sony pro mdr 7506, zeer goede kwaliteit, stevig gebouwd, zit ook zeer goed op m'n kop. (deze wordt trouwens veel in pro studio's gebruikt)Maar als je echt een pareltje in huis wilt koop dan de sony pro mdr 7509. Deze is gewoon super deluxe man!!!=) Helaas wel prijzig.

Ik heb vandaag de Sennheiser EH1430 gekocht bij Feedback, voor 30 euro's. Ik heb op het moment namelijk even geen groter budget :) In de winkel klonk het nog wel redelijk dacht ik, maar wat een schrik toen ik thuiskwam: zelfs m'n oordopjes klinken nog beter :confused: Ik zou het geluid kunnen omschrijven als "blikkerig", een ander woord kan ik niet verzinnen hiervoor. Om over de dynamiek nog maar te zwijgen..... Keltische muziek klinkt nog wel redelijk, moet ik eerlijk zeggen, maar zodra er muziek wordt afgespeeld waar de nadruk toch voornamelijk ligt op de lage tonen, is het geluid werkelijk om te huilen... Ik wou eigenlijk voor de HD 202 gaan (27.50), die was echter niet op voorraad. Mijn vraag is: kent iemand de HD 202, en klinkt die iets minder verrot dan de EH1430? Ze hebben ook nog de Behringer HPM 1000, is dat anders wat? Ik weet niet of deze op voorraad is bij Feedback in Utrecht. Nogmaals, ik verwacht voor dit geld zeker geen goede koptelefoon te kunnen kopen, maar misschien wel eentje als tijdelijke vervanging van normale oordopjes, aangezien mijn ProDJuser SPL 127 nu echt helemaal naar de klote is; ik vond deze trouwens veel te strak om je hoofd zitten, na een tijd krijg je er gewoon last van op je oren... Ook vond ik de hoge tonen best afwezig en niet gedetailleerd overkomen bij deze koptelefoon. Wie kan mij wellicht helpen?

Origineel geplaatst door Sony
Het beste wat je kan doen is van winkel tot winkel gaan. Beluister er zo veel mogelijk koptelefoons en zoek zo uit wat je het liefste op je kop zet.
De sennheiser hd580 klinkt prima. Wat je alleen in een zaak niet zal merken is dat ie naar een paar uur op je kop een vreemde druk achter je oorlellen geeft. Is niet echt lekker. Maar het geluid is voor de prijs prima en daar ging het om :)

Origineel geplaatst door sjeijk
Allereerst een interessante link: http://www.headphone.com/layout.php?topicID=2&subTopicID=19

Ik had eerst een kenwood kh-3000 die was gesloten en het grootste nadeel daarvan is dat ik m niet de hele tijd op wil hebben want ik kreeg krijgt er koppijn van. Ook waren de oorkappen noem ik t maar te klein voor mijn oren waardoor je door een bekneld gevoel ook snel het ding van je kop af wil rukken.

Daarna kocht ik een Sennheiser hd 580 heb ik al ongeveer 2 jaar is erg open. Kan er serieus de hele dag mee luisteren en klinkt eerlijk en ruim. De bassen zijn natuurlijk dus als je overweldige bassen wil horen (als je dat eerlijk vind) dan is dit niet een koptelefoon voor je. De oorkappen zijn lekker groot dus geen bekneld gevoel maar kost wel wat €185,-

hd580.gif

Deze heb ik ook, ben er super tevreden over, alleen als je vriendin 1 kamer verder ligt te slapen moet de deur wel dicht, er ontsnapt redelijk veel geluid. Klank is heerlijk open en niet vermoeiend. Snoertje is af en toe vervelend, maar ik denk dat ik dat van een krulsnoer ook zou vinden.

Prijs was iets van 120 euro, want ik had de allerlaatste bij feedback vandaan, dit is een MK1, en nu wordt alleen de MK2 verkocht (of is er al weer een nieuwere?), het verschil tussen deze weet ik niet.

Ehh... monitors kun je idd niet vervangen, maar als het dan toch goedkoop en wel redelijk moet zijn: probeer de Philips (laat je niet door die naam afschrikken) SBC HP890 eens, een open en strak klinkende kopetelefoon, voor ik dacht 80 euro te koop.

Die beyer zou ik wel eens willen horen. Die moet ook wel goed klinken. Wel goedkoop ten opzichte van het frequentie berijk. Mijne Sony gaat van 10 tot 20000Hz en ik betaalde ook zo'n 180eur. Ze hebben ook nog eentje die van 5 tot 30000Hz gaat, die 7509 waar ik het eerder over had. Die kost wel zeker 300eur dacht ik.

Maak je niet al te druk over alles over 1 tm 35.000/50.000/100.000 hertz en weet ik veel meer...

Als je in je leven een aantal keer naar een houseparty/concert bent geweest, dan horen je oren dat toch niet of nagenoeg niet meer...
vandaar dat elke koptelefoon die tot 20.000 hertz gaat, prima werkt, de rest is marketing...
(5 hertz hoor je ook niet, en mol je alleen je speakers mee, omdat de magneten en conussen van de meeste speakers dat niet aankunnen)

Dit is hetzelfde als die mensen die zekeringen met gouden uiteinden willen kopen voor hun appratuur, omdat ze dan minder signaalverlies hebben...

Verder heeft natuurlijk elke koptelefoon wel z'n eigen klankkarakter en eigenschappen van hoe die eruit ziet, onderhoud, en hoe die op je hoofd zit enzo, dus dat bepaalt natuurlijk mede de keuze voor een koptelefoon, alsmede het image van het bedrijf dat ze maakt...

=)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door rkampschoer
Maak je niet al te druk over alles over 1 tm 35.000/50.000/100.000 hertz en weet ik veel meer...

Als je in je leven een aantal keer naar een houseparty/concert bent geweest, dan horen je oren dat toch niet of nagenoeg niet meer...
vandaar dat elke koptelefoon die tot 20.000 hertz gaat, prima werkt, de rest is marketing...
(5 hertz hoor je ook niet, en mol je alleen je speakers mee, omdat de magneten en conussen van de meeste speakers dat niet aankunnen)

Dit is hetzelfde als die mensen die zekeringen met gouden uiteinden willen kopen voor hun appratuur, omdat ze dan minder signaalverlies hebben...

Verder heeft natuurlijk elke koptelefoon wel z'n eigen klankkarakter en eigenschappen van hoe die eruit ziet, onderhoud, en hoe die op je hoofd zit enzo, dus dat bepaalt natuurlijk mede de keuze voor een koptelefoon, alsmede het image van het bedrijf dat ze maakt...

=)
[/QUOTE

Huh? :confused:

Als je werkelijk denkt dat ik Beyerdynamix DA BOMB heb genoemd omdat die genoemde koptelefoon 5-35.000 Hz weergeeft, dan ken je mij niet echt (en dat is inderdaad zo)

Ik bedoelde puur de geluidskwaliteit
cq lineaire weergave etc.

Nog wat ervaring verder en je weet wat we hier bedoelen

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Als je werkelijk denkt dat ik Beyerdynamix DA BOMB heb genoemd omdat die genoemde koptelefoon 5-35.000 Hz weergeeft, dan ken je mij niet echt (en dat is inderdaad zo)

Ik bedoelde puur de geluidskwaliteit
cq lineaire weergave etc.

Nog wat ervaring verder en je weet wat we hier bedoelen

Nou, daar had ik nog geen moeite mee, maar mijn vraagtekens waren toch niet aan jouw adres gericht?

Mijn oren zijn nog steeds goed en nee, ik ga niet naar houseparty's....!

(En ik ken je idd niet........ en wie zijn "we"?)

Origineel geplaatst door Bartology
Nou, daar had ik nog geen moeite mee, maar mijn vraagtekens waren toch niet aan jouw adres gericht?

Mijn oren zijn nog steeds goed en nee, ik ga niet naar houseparty's....!

(En ik ken je idd niet........ en wie zijn "we"?)

Excuses, drank maakt meer kapot dan je oren......oftewel ik was bezopen toen ik dat schreef 8o) :stupid

"We" zijn in dit geval jij en ik (en verder iedereen die een Beyerdynamic DT-770/990 heeft en weet hoe goed die dingen klinken).

Maar nu ik het teruglees, zie ik dat ik eigenlijk op een quote van rkampschoer reageerde.

Soundtrooper,

Natuurlijk weet ik hier wat jullie bedoelen, en ik begrijp ook best dat je de Beyer de hemel inprijst vanwege veel meer dingen dan alleen het (door velen overschatte) aantal hertz bereik.
het enige wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat het hier erop begon te lijken dat een hoop mensen het aantal hertz het allerbelangrijkste vinden, terwijl er hier een hele hoop mensen zijn die dat toch niet meer horen.
(een oorarts heeft mij een heleboel uitgelegd hierover)

Zoals je zelf hebt gelezen in mijn eerdere post, heb ik ook aangegeven dat er idd veel meer factoren zijn die een goede koptelefoon maken, bijvoorbeeld dus klankkarakter, lineaire weergave, etc... dus ik begreep echt wel dat jij de Beyer niet da bomb hebt genoemd om z'n bereik...

Als ik wel die indruk heb achtergelaten, dan bij deze mijn excuses.

(BTW, Beyer-Dynamic is ook 1 van mijn favorieten)

=)

hearing protection tips

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Excuses, drank maakt meer kapot dan je oren......oftewel ik was bezopen toen ik dat schreef 8o) :stupid

"We" zijn in dit geval jij en ik (en verder iedereen die een Beyerdynamic DT-770/990 heeft en weet hoe goed die dingen klinken).

Maar nu ik het teruglees, zie ik dat ik eigenlijk op een quote van rkampschoer reageerde.

HAHAHAHAHA okee, dronken...... :biertje:

Pfoeee.... moet even wat kwijt!

M'n geliefde HD-580, inmiddels bijna 4 jaar oud begon sinds vorige week in het rechter-oor een beetje mee te resoneren bij lage tonen. Dacht al... shit daar gaan we, moet ik alweer 'n nieuwe?

Zonet heb ik 'm even uit elkaar gesleuteld, oorkussens eraf en stekkertjes eruit, beetje schoongemaakt en weer aangesloten. En weer helemaal piekfijn! :okdan:

Hehehe, dat je van zoiets kleins weer helemaal blij kan worden :D

Cool man!!!

Zo zie je maar, niet alles hoeft meteen weggegooid te worden als er iets verkeerd klinkt :)

en ff off topic: dan gebruik je die koptelefoon zeker veel bij die prachtige nieuwe RozzBox? ;)

=)

Tuurlijk met de RozzBox... en met zo'n ruige doos ga je je ontzettend ergeren aan rateltjes aan (of in!) je hoofd als je even aan 't filter draait. Nou kan ik weer lekker aan de slag! :)

Haha, nou, ik wens je heel veel plezier, en hoop dat je nog wat mp3's wilt posten hier.

ik heb hem ongeveer 5 maanden terug besteld, en ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden ervan.
Ik ga hem samen met m'n Virus B in een flightcase bouwen, ik ben namelijk van plan om hem ook live te gebruiken..

(en dat dan ff filmen tijdens een gig, en dan naar Killian opsturen, vindt hij ook leuk) :D

=)

Back