Wat is Sample & hold

jaxxon

\\\Rock Hard & Prosper///
Hoi,

Een term die ik regelmatig tegenkom maar waarvan ik niet precies weet wat het betekent.

Sample & Hold

Na wat gezoek hier op het forum begrijp ik dat het iets te doen heeft met noise. Ik kom de term ook vaak tegen als het gaat over modulaire synths. Wie kan me iets meer uitleggen over wat het is/doet?

Alvast bedankt! :)

Sample en hold is een module die een signaal samplet op een bepaald moment en dat signaal dan vast houdt..

a148_d.gif

Zie het fijn plaatje van doepfer.

Je hebt een signaal, bijvoorbeeld noise op de sample in.. Verder een trigger signaal.. Op elke trigger samplet ie het signaal en die houdt ie vast tot de volgende trigger.

:okdan: Thanx

Interessant artikel ook. Ik snap nu al meer wat het doet.

het meet de waarde van een bepaald signaal op een bepaald tijdstip met vaste interval (een klokpuls) en houdt deze waarde vast tot de volgende klokpuls.
Bij de volgende klokpuls wordt een nieuwe meting verricht.

-C-

Origineel geplaatst door C738
het meet de waarde van een bepaald signaal op een bepaald tijdstip met vaste interval (een klokpuls) en houdt deze waarde vast tot de volgende klokpuls.
Bij de volgende klokpuls wordt een nieuwe meting verricht.

-C-
Hoezo een vaste interval? Op de volgende trigger!!!! In combi met mijn voxglitch patterngenerator is het erg leuk! :) Hij wordt vaak op een klokgebruikt, maar dat is dan ook meteen het saaist! Een LFO die uitsync loopt!

En als sample input een zaagtand met een periode van 1 maat (zie hier het nut van de shepard module van doepfer) . hmmmmmmm

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Hoezo een vaste interval?

zie plaatje :)

Maar je hebt gelijk :D het s/h gedeelte wil ik nog eens mee experimenteren in de nord modular.

-C-

Wordt ook nog wel eens verward met de term random generator.

stuur ruis naar je s/h en het komt verrassend dichtbij! :D

Origineel geplaatst door hansbakker
stuur ruis naar je s/h en het komt verrassend dichtbij! :D
Weet je dat zeker? ruis op de trigger in? ruis op beide?

Is dit niet wat fuse precies wat fuse bedoeld..

Nou ja, wat bedoel ik eigenlijk?

Je kunt ook een digitale random generator hebben. Dat een algoritme op een eigen manier allerlei getallen reeksen gaat verzinnen en die gebruikt als sample en hold waarden.
Hoe die digitale schakelaar dit doet kan ook via een echte sample en hold schakeling of een reeks opgeslagen getallen die al vast liggen en je dus een soort patroontje krijgt.
Weet niet of je zo'n patroontje ook analoog kan opwekken maar het resultaat is wel anders dan een echte sample en hold schakeling.

als het maar analoge ruis is, want die is tenminste ECHT random..

Maakt niet uit, elke vorm van sample en hold is bruikbaar.

Het analoge toetsenbord werkt ook met sample & hold. Als dat gedeelte defect is hoor je na het loslaten van de toets de toonhoogte zakken of stijgen. (afhankelijk van het systeem)

Stel nu: op een synth zit bij de LFO sectie die S/H generator. Het enige wat ik kan veranderen is de rate..
Deze rate moet dan die trigger interval voorstellen. Maar wat is dan het signaal wat-ie meet op elke interval??

Dat weet je dus niet, en vind ik het een random generator.

Zodra ik (zoals op de korg MS20 geloof ik) zelf het signaal + intervaltijd(rate) kan aanpassen is het geen random meer te noemen in een opzicht

random=onvoorspelbaar toch?

Is het ook niet zo dat als je de rate van een s/h zo hoog zou kunnen zetten als de frequentie van de toon die je
gebruikt als trigger dat-ie dan het volledige signaal 'na-aapt' ?

Of de sample en & hold gebruiken om de hold tijd van een andere sample & hold module te moduleren.

Mooi het is nu dus duidelijk wat een S&H doet, mijn dank hiervoor:)

Nu snap ik in theorie dus hoe het werkt maar hoe resulteerd dat in het geluid. Misschien dat iemand mij een geluidsvoorbeeld kan geven van een simpel gebruik van een S&H.

Overigens zijn die Synth Secrets artikelen van SOS geweldig voor de beginner. Zeer goed leesbaar en duidelijk uitgelegd. Een aanrader dus...

Origineel geplaatst door Sander02

Is het ook niet zo dat als je de rate van een s/h zo hoog zou kunnen zetten als de frequentie van de toon die je
gebruikt als trigger dat-ie dan het volledige signaal 'na-aapt' ?

Dan krijg je juist een continu voltage zonder enige verandering. Het originele signaal ga je steeds beter benaderen naarmate je de trigger intervals korter maakt. Als je 44.100 triggers per seconde stuurt, durf ik zelfs te beweren dat je een signaal kwantiseerd naar freq range kwaliteit van 44100 hz (en dus volgens nyquist zowat tot 22 khz komt )

Back