Feedback gevraagd ... Wat is bruikbare feedback?

Ik heb het weleens gedaan toen ik een track wilde maken in de stijl van een bepaalde artiest/label en dan kan het wel nuttig zijn. Die track was ook best goed gelukt maar tegelijkertijd klinkt 'ie ook als de minst-Nappige track van alles dat ik ooit heb gemaakt. Ik had toen de reference track gewoon op een spoor in Live gezet en dan A/B'en door hem te solo'en en mute'en tov mijn mix.

Kan me alleen maar aansluiten, overbodig en leid alleen maar af. Al helemaal niet als je dat met visualisaties en metertjes gaat proberen te matchen, dat die nummers overeen komen zegt verder niks over jouw productie, misschien heeft die daar wel geen baat bij.

Helemaal onzin is het natuurlijk niet. Ik heb echt goede kick / bassline-combi's gemaakt door zwaar te spieken bij de pro's. Volumeverhouding, stereobreedte, dynamiek etc. Dan weet je in elk geval waar je heen wilt. Maar goed, ik verlies me daar dan weer compleet in 🤔

Om te spieken bij pro’s kan je niet tegen ai op. Ik doe wel wat anders dan

Mooi voorbeeld was de laatste lp van beastie boys. Die klinkt echt anders

Als ik reference tracks gebruik. Wat ik al een tijd niet meer heb gedaan is het tijdens het masteren. Dan zoek ik hoge kwaliteit flac bestanden van een song die in de stijl is waar ik dat nummer heb gemaakt en probeer met een mastering eq zoals een amek eq 200 of een spl pq en diverse mastering compressors ssl native bus, amek,allemaal plugins op de master de bas gelijk te krijgen de dynamiek hoge tonen midden gebied enz en daarnaast gebruik ik dan een analyzer. Bij mij is dat flux analyzer
IMG_3519.jpeg
vooral deze indeling is fijn de 🌲 die links en rechts goed weergeeft en alle frequenties je kan dan heel goed zien of alles goed staat als de kerstboom krom is dan heb je teveel links of rechts. Verder gebruik ik er dan slate vsx er naast om in verschillende studio omgevingen het geluid te horen. En natuurlijk altijd als laatste een limiter. Maar ik moet zeggen de laatste tijd ben ik lui en sla ik dus gewoon stappen over en dat is als eerste de reference tracks maar ook wel slate vsx. Want alle nummertjes verdwijnen gewoon op een harde schijf. En ik doe ook geen bandopnames meer.

Een belangrijke reden dat ik nauwelijks eigen muziek maak is (naast een gebrek aan talent) dat ik mijn eigen werk vergelijk met voor mij onhaalbare meesterwerken. Niet dat ik iets zou willen maken in exact dezelfde stijl, maar wel met dezelfde kwaliteit. Als voorbeeld neem ik dan zoiets als dit:

Met iets van een dergelijke kwaliteit zou ik tevreden zijn. Maar ik wil mijn aanpak iedereen beslist afraden, want het bederft het spelplezier. Het enige zinnige criterium voor een hobbyist is of je er zelf lol in hebt. Maar dat weten en het ook zo voelen zijn twee dingen...

ik kan genieten van meesterwerken en van (andermans) dhz kunstwerkjes op tape uit de 80's, en ik vergelijk ze ook niet.
Als het ontroert, vervoert en opnieuw geluisterd wordt is t een win. AL was het maar enkel door jezelf, toch?

ja met die insteek kan je niets doen want er is altijd wel iemand veel beter, sneller duurder.

Een belangrijke reden dat ik nauwelijks eigen muziek maak is (naast een gebrek aan talent) dat ik mijn eigen werk vergelijk met voor mij onhaalbare meesterwerken.

Iedere meester is ooit als leerling begonnen natuurlijk. Daarnaast lijkt het me zinloos om je te richten op het 'onhaalbare'. Moet je maar niet gaan hardlopen omdat je nooit zo snel zult zijn als Usain Bolt of afstanden kunt lopen als Sifan Hassan? Moet je maar niet gaan tekenen of schilderen omdat je het niveau van Rembrandt of Vermeer nooit zult halen? Maar niet koken omdat je nooit een Jonnie Boer (VZMH) zult zijn? Uiteindelijk gaat het toch vooral om dat je voor je eigen genoegen iets doet.

Helemaal onzin is het natuurlijk niet. Ik heb echt goede kick / bassline-combi's gemaakt door zwaar te spieken bij de pro's. Volumeverhouding, stereobreedte, dynamiek etc. Dan weet je in elk geval waar je heen wilt. Maar goed, ik verlies me daar dan weer compleet in 🤔
Ja dat zal best kunnen.
Er zijn natuurlijk geen regels in muziek en audio.
Alles gaat over context.
En als het voor jouw werkt dan is dat prima toch?

Ja mensen - ik weet zelf ook dat dat eeuwige vergelijken met onhaalbare meesterwerken onzinnig en contraproductief is. Daar ligt het niet aan. Maar er is lastig vanaf te komen...

Zo’n nummer van kansas is natuurlijk ook opgenomen met een groep muzikanten tegelijk met een producer en dat kan je ook niet vergelijken om dat helemaal in je eentje te doen. Laat ik het zo zeggen jaren geleden had ik een simpele nummer gemaakt met een riff erin doorgestuurd naar de bandleden waar ik toen mee speelde. Waren trouwens echt goede muzikanten. Iedereen komt met zijn eigen inbreng in dat nummer en het klonk fantastisch in de oefenruimte. die dynamiek krijg je dus echt niet thuis ik heb nog een paar keer geprobeerd om dat nummer af te maken thuis maar krijg het niet voor elkaar. Ik heb alleen nog de opname van de oefenruimte en het is goed zo. Maar het houd mij niet tegen om lekker andere nummers te maken voor mij zelf in allemaal verschillende stijlen om mijzelf uit te dagen. En ik ben eigenlijk niet zo van het publiceren en ook niet van commentaar geven op andermans nummers.

Het helpt om niet van alles dat je doet te verwachten dat het een meesterwerk in wording moet zijn, maar een oefening ofwel een tussenstap om daar misschien ooit te komen. Dat betekent dus dat je gewoon gaat pielen totdat je iets aardigs hebt, bij voorkeur met een kop en een staart. Daar doe je dan een strik om en begin je aan iets nieuws, waarbij je meeneemt wat bij je vorige poging beter had gekund en zo blijf je je ontwikkelen. Dus niet iets dat niet perfect is kapot poetsen, maar accepteren dat het niet perfect is en er lessen uit te trekken voor je volgende poging. Door meer met het proces bezig te zijn dan het (eind)doel met torenhoge verwachtingen, kom je makkelijker in een productieve modus. Bij mij helpt dat in elk geval.

Iedereen heeft zo z'n favorieten of muzikanten die je geweldig vindt maar het werkt 't beste als je voorbeelden neemt die in je straatje liggen maar net een stapje hoger dan je eigen niveau zodat je na een tijdje oefenen wel daar komt, onhaalbare doelen stellen zorgt meestal voor frustratie.
Zo’n nummer van kansas is natuurlijk ook opgenomen met een groep muzikanten tegelijk met een producer en dat kan je ook niet vergelijken om dat helemaal in je eentje te doen. Laat ik het zo zeggen jaren geleden had ik een simpele nummer gemaakt met een riff erin doorgestuurd naar de bandleden waar ik toen mee speelde. Waren trouwens echt goede muzikanten. Iedereen komt met zijn eigen inbreng in dat nummer en het klonk fantastisch in de oefenruimte. die dynamiek krijg je dus echt niet thuis ik heb nog een paar keer geprobeerd om dat nummer af te maken thuis maar krijg het niet voor elkaar. Ik heb alleen nog de opname van de oefenruimte en het is goed zo. Maar het houd mij niet tegen om lekker andere nummers te maken voor mij zelf in allemaal verschillende stijlen om mijzelf uit te dagen. En ik ben eigenlijk niet zo van het publiceren en ook niet van commentaar geven op andermans nummers.

Een ding wat niet altijd benoemd wordt maar wel belangrijk is dat is dat met een groep mensen tegelijk spelen een hele andere dynamiek geeft dan alle partijen apart opnemen, een clicktrack is handig en onverbiddelijk qua tempo maar als mensen met elkaar spelen zijn er altijd kleine verschillen in bpm en juist die hele kleine verschillen maakt het menselijk, je hoort die hele kleine verschillen misschien niet direct maar je registreert ze wel.

Vooral nummers afmaken kan goed zijn. Al is een nummer maar anderhalve minuut. Ik heb dat jaren niet gedaan. En elk nummer hoeft geen meesterwerk te zijn. En je hoeft er ook niet je beroep van te maken. Ach er zijn bands genoeg die maar 1 ok nummer hebben gemaakt. En bij sommigen zijn alleen de eerste platen goed en hoe technischer en beter ze werden hoe minder de platen werden. En wat je ook vaak ziet ik ben er genoeg tegen gekomen hele goede muzikanten maar eigen nummers kunnen ze niet maken. Zoek nieuwe manieren om nummers te maken. Maak een soort collage werk van dingen die je opneemt. Combineer sonic pi met je eigen werk. Kijk naar andere invalshoeken dat is soms het meest leerzame.

Combineer sonic pi met je eigen werk. Kijk naar andere invalshoeken dat is soms het meest leerzame.

Wat leuks met Sonic Pi maken lijkt mij wel haalbaar. Het programma is relatief eenvoudig te begrijpen, en het geeft voldoende structuur zodat je niet alles zelf meer hoeft te verzinnen. Bij een DAW verzuip ik al snel in de veelheid aan mogelijkheden.

ik haal er plezier uit en ondermaatse hoop ellende te polijsten, er over te zingen en klaar. Meer plezier dan een gemiddeld niet klaar project niet af te werken. Dat voelt als zonde

Daarom, ik neem audio op en warp niet, loop niet en verlies geen tijd met 'nog een andere plug in of synth' - ik kies en ga door. Niet terug want dat is tijdverlies. Tenminste: mijn afgewerkte spullen, veel onafgewerkt is midi gebleven. En er 'later' voort aan te werken is onzin in deze 'no presets no memory' setup, raak n knop aan op de mixer / synth / drumdoos / fx en t is nooit meer wat t was. Knopen hakken en voortdoen.

Vooral nummers afmaken kan goed zijn. Al is een nummer maar anderhalve minuut. Ik heb dat jaren niet gedaan.
Ja daar noem je iets, meestal maak ik hooguit een paar tracks per jaar of zo en ik heb nog vele onafgemaakte beginnetjes liggen, maar ik ben niet de enigste op het forum net als jij.
@bombario die heeft er ook al meerdere malen over geschreven en die houdt er wel een strakke planning op na maar voor mij telt als eerste het plezier en de vrijblijvendheid wat m'n produktie natuurlijk niet ten goede komt, feit is wel dat als je samen met anderen muziek maakt of je wilt iets uitbrengen dat je wel een soort deadline hebt en dat zorgt wel voor meer produktie.

En als het voor jouw werkt dan is dat prima toch?

Zeker, maar dat doet het dus niet altijd 😄 Neem een nieuwe breakbeattrack waar ik op dit moment aan werk. Die heeft te veel bas en mijn akoestiek op zolder is prut. Dan probeer ik dat met een reference track en Tonal Balance Control van iZotope aan te pakken, maar dan loop ik toch weer vast. En - mijn eeuwige valkuil - maak ik het weer te ingewikkeld.

Back