Feedback gevraagd ... Wat is bruikbare feedback?

L3N

Ouwe rot
Regelmatig lees ik gegeven feedback naar muziek van leden. Over het algemeen een WIP (Work in Progress) waar de maker grotendeels vrede heeft wat er is gemaakt alleen op iets blijft steken.

Feedback geven is simpel: Voeg iets toe, waar de maker iets aan heeft. En geef daarbij ook wat motivatie mee. Feedback vragen is al een drempel opzich laat staan ontvangen.

Een comment waar een maker om feedback vraagt staat op high alert. Die persoon snakt naar tips en dat ene detail waarop de boel blijft stagneren.

Kleine tip: bespaar een negatieve persoonlijke mening. (Ik-vind-het-liedje-niet-leuk -mening)

Overigens geen persoonlijke aanval op wie dan ook, meer een stukje sociaal bewustzijn :D

Dankjewel voor je aandacht.

ik vind eerlijkheid belangrijk.
En als je iets dan niet leuk vind leg dan uit waarom ?
Maar idd daarnaast ook wat positiefs mee geven.

Ik stel me wel eens voor dat je wordt uitgenodigd om bij iemand te komen eten, en dat je vervolgens de kok ongevraagd gaat vertellen wat je zelf allemaal anders zou hebben gedaan.

Ik maak tegenwoordig zo nummers af:

1. Aan het einde van de sessie sla ik het nummer op als MP3.
2. De volgende keer speel ik met frisse oren de MP3 af en maak ik aantekeningen voor mezelf.
3. Ik start mijn DAW en pak die punten aan.
4. Ik maak weer een MP3 voor de volgende sessie etc.

Dat bevalt goed en zo werk ik lekker doelgericht. Uiteindelijk laat ik het nummer nog horen aan 1 of 2 mensen, maar dan puur voor de techniek. Het is mijn schilderijtje 😉

Dat is ook een goede, maak er een sandwich van. Begin positief, vertel dan wat beter kan en sluit weer positief af.

2. De volgende keer speel ik met frisse oren de MP3 af en maak ik aantekeningen voor mezelf.

Dat bevalt goed en zo werk ik lekker doelgericht. Uiteindelijk laat ik het nummer nog horen aan 1 of 2 mensen, maar dan puur voor de techniek. Het is mijn schilderijtje 😉

Dat is ook een goede, maak er een sandwich van. Begin positief, vertel dan wat beter kan en sluit weer positief af.
Zo werk ik tegenwoordig ook ongeveer 😄
Idd exportje maken. Met frisse oren er naar luisteren, pen en papier erbij, punten opschrijven, aan werken. Proces herhalen etc.
En vooral er ff buiten mee gaan lopen met koptelefoon op. Andere omgeving, andere setting, werkt ook verfrissend voor je brein om er objectiever naar te luisteren...
Als laatst post ik het dan meestal nog in 'tracks'. Kan het meestal nog niet laten 😛

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Ik stel me wel eens voor dat je wordt uitgenodigd om bij iemand te komen eten, en dat je vervolgens de kok ongevraagd gaat vertellen wat je zelf allemaal anders zou hebben gedaan.
Wordt vast op prijsgesteld ook en dan bevestiging vragen bij de tafelgasten🤣: "Ja toch ik bedoel maar?"
Hele toffe track, ik zou alles anders doen [LIJST], goed bezig? :D
Ja dan bestaat het risico dat je dan nog enkel gaat klankborden met die persoon, .. is het nu wel goed!?

- "Ja nu klinkt het super!"

*"Ja ik heb wel een klein aanmerking het is nu wel een blues nummer met akkoustische drums, gitaren en hammond orgel. Aanvankelijk was het een trance track"

-"Jij met je trancetrack! Je hebt gewoon gewerkt aan de puntjes die ik gaf."

Als iemand gewoon feedback vraagt omdat ie vastloopt of zo dan stip je als je een idee hebt dat punt aan en geef je het advies waar iemand wellicht mee geholpen wordt, simpel toch en dan hoef je je smaak niet te laten horen.
Maar als iemand een track post dan is het normaal dat je vertelt wat je wel of niet goed vindt in je reaktie, soms kan dat technische kritiek zijn of ambachtelijk zoals iets over het arrangement of zo.
Verder is het ook de toon die de muziek maakt, zeg dan bijv "mijn smaak is het niet" of "het doet me niets" ipv "wat een waardeloze track is dit" al denk je dat op dat moment misschien wel maar iemand compleet afbranden da's niet oké.

Maar voor mij is het meestal dat als een track mij helemaal niets doet of zegt dat ik ook geen commentaar geef, ook bij de contest als ik alle tracks afluister dan probeer ik altijd iets te zeggen, soms geheel positief en soms deels positief, soms zijn het tracks in een stijl waar ik niets mee heb (bijv Italo) maar als ik hoor dat er echt werk van is gemaakt door goede instrumentatie of een fijn arrangement dan geef ik wel een positieve reaktie en soms zijn er tracks waar ik helemaal niets mee heb en dan zeg ik gewoon niets.

ik vind eerlijkheid belangrijk.
En als je iets dan niet leuk vind leg dan uit waarom ?
Ja uitleg is prima, zolang het iets tastbaars is waar de maker mee verder komt. Dat probeer ik eemee te zeggen :)

Als iemand gewoon feedback vraagt omdat ie vastloopt of zo dan stip je als je een idee hebt dat punt aan en geef je het advies waar iemand wellicht mee geholpen wordt, simpel toch en dan hoef je je smaak niet te laten horen.
Maar als iemand een track post dan is het normaal dat je vertelt wat je wel of niet goed vindt in je reaktie, soms kan dat technische kritiek zijn of ambachtelijk zoals iets over het arrangement of zo.
Verder is het ook de toon die de muziek maakt, zeg dan bijv "mijn smaak is het niet" of "het doet me niets" ipv "wat een waardeloze track is dit" al denk je dat op dat moment misschien wel maar iemand compleet afbranden da's niet oké.

Maar voor mij is het meestal dat als een track mij helemaal niets doet of zegt dat ik ook geen commentaar geef, ook bij de contest als ik alle tracks afluister dan probeer ik altijd iets te zeggen, soms geheel positief en soms deels positief, soms zijn het tracks in een stijl waar ik niets mee heb (bijv Italo) maar als ik hoor dat er echt werk van is gemaakt door goede instrumentatie of een fijn arrangement dan geef ik wel een positieve reaktie en soms zijn er tracks waar ik helemaal niets mee heb en dan zeg ik gewoon niets.
Zo vat je het prima samen :)

Dat is een pracht van een workflow, zo werk ik zelf ook graag :)

methode @bombario vind ik wijs, je moet het zelf doen in principe.
ik vraag alleen aan mensen wiens muziek en/of werkwijze ik bewonder wat ze er van vinden, met als doel om verder te ontwikkelen, als ze beginnen met ik zou het zo of zo doen, vallen ze direct af; ik ben niet jij of jij.
voor technische dingen luister ik alleen naar een paar bewezen kundige (en geduldige :D ) mensen.

andersom vind ik het bijna altijd gênant om iets te zeggen over andermans werk omdat ik de context niet weet, en niet weet of ik het begrijp of niet.
eerder heb ik hier wel eens de neiging gehad maar kwam dan niet verder dan "mooi" of "interessant", ik ben er maar mee gestopt het voegt niet echt iets toe.
ik heb vroeger veel demo's beoordeeld en vond dat erg zwaar, ik werkte dan met een punten systeem die alleen ik begreep.

Gewoon "mooi!" als je het mooi vindt, kan wel heel motiverend werken voor de poster. En dat geeft zelfvertrouwen en met een beetje geluk dus de moed om lekker verder te proberen.

Ik zie vaak ook staan "feedback welkom!" maar dat is wel een heel algemene uitnodiging. Ik durf sneller iets aan feedback te geven wanneer er naar bijvoorbeeld het arrangement, de mix, de sounds, de drums of de akkoorden gevraagd wordt.

De meeste mensen geven bij mij aan dat ze het een leuk nummer vinden, wat me een goed gevoel geeft. Aan de andere kant helpt dit me niet echt met groeien, want juist als men zegt dat er dingen zijn in de mix die niet kloppen, of dat er iets inzit wat beter kan of er helemaal niet thuishoort, daar kan ik echt van leren. Maar… het is niet altijd fijn om te ontvangen omdat, zoals @bombario ook al aangeeft, mijn schilderijtje is en het gewoon het beste gevoel geeft als iedereen het mooi vind 😊

Maar… het is niet altijd fijn om te ontvangen omdat, zoals @bombario ook al aangeeft, mijn schilderijtje is en het gewoon het beste gevoel geeft als iedereen het mooi vind 😊

Je kunt sowieso niet iedereen pleasen. Daarnaast weet je nooit vanuit welk idee, perspectief of zelfs humeur iemand de feedback geeft.

Ik doe de laatste tijd wel weer meer met een referencing plugin. Gewoon snel A/B'en om te horen of het de goede kant op gaan. En ik maak soms aantekeningen bij een track die ik goed vind. Bas staat hard tov de kick. Lead is harder dan ik zelf zou doen etc. Daar haal ik ook al veel uit. "Aah, zo doen ze dat dus!"

Je kunt sowieso niet iedereen pleasen. Daarnaast weet je nooit vanuit welk idee, perspectief of zelfs humeur iemand de feedback geeft.

Ik doe de laatste tijd wel weer meer met een referencing plugin. Gewoon snel A/B'en om te horen of het de goede kant op gaan. En ik maak soms aantekeningen bij een track die ik goed vind. Bas staat hard tov de kick. Lead is harder dan ik zelf zou doen etc. Daar haal ik ook al veel uit. "Aah, zo doen ze dat dus!"
Welke referencing plugin als ik vragen mag?

Gewoon "mooi!" als je het mooi vindt, kan wel heel motiverend werken voor de poster. En dat geeft zelfvertrouwen en met een beetje geluk dus de moed om lekker verder te proberen.
Ja, iets mooi vinden is gewoon hartstikke positief :)

Back