ienemienemutte

feme

! P r i n g l e s !
Nu ben ik al van het idee afgestapt om een ERmkII te kopen dus ging ik voor de RM1X. Ik zie op vele treads dat dat een superkoopje is en ik geloof dat zeker, maar maar ook de DX 200 valt in de smaak ( soms veel beter de RM1X ) en vind ik het moelijk om een keus daartussen te maken. Ik zoek een goed basis ding waar ik veel uit kan leren en in de toekomst nog steeds kan gebruiken...

Thnx

Mooi verhaal, veel succes !

Mocht je vragen hebben over een bepaald apparaat, dan kun je je antwoorden vinden op het synthforum.

als je tussen die drie een keuze wilt maken dan zou ik de rm1x nemen omdat die ook als sequencer voor externe apparatuur te gebruiken valt (met het oog op de toekomst). De DX200 is niet echt een instap bak (FM-synthese is lastiger dan subtractieve synthese). Wel zou het een leuke tweede synth kunnen zijn. Rm1x dus!

Zullen we 't dan even makkelijker maken?

- De DX200 is effectiever als synthmodule (FM met de meeste knopjes die er ooit op een FM bak gezeten hebben).
- De sequencer van de AN200 en DX200 is bescheiden. Maar 16 stappen en dan heb je je patroon al vol, terwijl Electribes (met minder stemmen en synthpower) rustig 64 steps doen.
- De RM1x kun je gebruiken om een complete track te maken. De DX200 alleen als je heel minimalistisch bezig bent (3 ritme-parts, 1 FM-part). Dus, geen bas, geen strings, maar alleen je lead (tenzij je die als bas gebruikt).

Als het je eerste stuk gear is, ga dan voor de RM1x, daar ga je in het begin meer fun mee hebben. Als dan de tijd voor uitbreiding komt kun je een dedicated FM-bak er altijd nog bij halen (dat gaat trouwens zo al, een TX81z kost ook geen hout meer, en editen doe je toch op de computer).

De ER is leuk, maar ook geen complete productiebak, en hoewel je een hele hoop kan tweaken is het alleen maar ritme. Hoe drummers er mee kunnen leven... :D. Maar wil je wat toevoegen, dan knal je al heel gauw tegen de rand op.

een rm1x .. daar ben ik ook mee begonnen.

de interne geluiden zijn redelijk ok, niet super, maar als je daarop uitgekeken bent kun je er altijd weer een synth of andere module aanhangen, die het gemis aan geluiden weer opvult!

de sequencer is erg uitgebreid, zeker als je dat vergelijkt met een er of an200 of wat ook. 16 sporen midi kun je een hele hoop kanten mee op !

wil je wat prutsen of korte loopjes met minder lagen geluid bouwen of bewerken, dan is toch ook de an200 of dx200 een goede aanrader.

hm nu weet je nog niks, hehe

Re: ienemienemutte

Origineel geplaatst door feme
Nu ben ik al van het idee afgestapt om een ERmkII te kopen dus ging ik voor de RM1X. Ik zie op vele treads dat dat een superkoopje is en ik geloof dat zeker, maar maar ook de DX 200 valt in de smaak ( soms veel beter de RM1X ) en vind ik het moelijk om een keus daartussen te maken. Ik zoek een goed basis ding waar ik veel uit kan leren en in de toekomst nog steeds kan gebruiken...

Thnx
De RM1x is op zich een hele goede keus. Je geeft zelf aan dat je er veel van wilt leren. Maar op welk gebied? Synthese, track-opbouw, gebruik van geluiden? De RM1x is een goede keuze om te leren hoe je een track in elkaar zet en te experimenteren met loops. Maar als je meer over de techniek van het geluiden maken, van synthese en dergelijke wilt leren, dan moet je de RM1x niet nemen denk ik. Je hebt gewoon een hele berg samples, waar je opzich wel filter en enveloppe in kan stellen, maar dat is toch wel heel beperkt. De sample is gewoon een sample, en vind je die niet mooi dan moet je een andere kiezen. Wil je je meer verdiepen in het experimenteren met geluiden oid dan is de AN of DX200 een betere keuze.

Back