Beter leren

Als je bijv. als kind 3 keer per dag van je vader te horen krijgt dat je waardeloos bent en nooit iets zult bereiken dan werkt dat toch ook?

Origineel geplaatst door pjeut
Two wrongs don't make One right. Het gaat om de motieven er achter; de motieven van zo'n vader zijn meestal behoorlijk anders dan die van dergelijke emo-colporteurs.
De motieven zijn meestal het zelfde. Ze denken er allebei zelf beter van te worden.

Het zijn denk ik niet de motieven van iemand die ervoor zorgen of iets uiteindelijk wel of niet werkt.

De stelling 'Ik bereik mijn doel, zonder enige weerstand' is een suggestie die ik ingesproken heb op basis van mijn ervaringen met NLP.

NLP werkt en dat is wetenschappelijk bewezen ook. Als zo'n vader dat de hele dag tegen zijn kind roept dan gaat dit kind dat vanzelf geloven of de programmering nou negatief of positief is.

De ene mens is echter suggestiever dan de andere. Daarom werkt het op de ene beter dan de ander.

Met subliminale programmering ben ik lekker aan het experimenteren.
Ik doe dit meer omdat ik de stem niet zoveel op de voorgrond wil hebben.

Origineel geplaatst door Triphonius Z
eenieder is welkom als proefpersoon in het EEG-lab van de Universiteit van Amsterdam om dit eens uit te proberen.
Binaural beats zijn nog nooit goed met EEG metingen aangetoond.
Het gebeurt zelfs dat mensen zich ontzettend ontspannen gaan voelen terwijl ze gewoon in een alfa staat blijven.
Wie weet werkt alleen maar het placebo effect.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Neon Vomit

NLP werkt en dat is wetenschappelijk bewezen ook.

Referentie aub.

Binaural beats zijn nog nooit goed met EEG metingen aangetoond.
Ze klinken wel lekker trouwens.
Wie weet werkt alleen maar het placebo effect, maar dan zou je ook niet in REM slaap moeten geloven.

Dat laatste snap ik niet. REM slaap is heel goed gedocumenteerd (EEG, oogbewegingen), binaural beats niet. Waarom zou ik niet in REM slaap moeten geloven dan?

Ik snap het nog niet.

Ok, tijdens je REM slaap droom je (ook tijdens andere fases van de slaap trouwens). REM slaap is nodig om je goed te voelen, zonder REM slaap ga je op den duur dood (katten althans). Allemaal goed gedocumenteerd. Mogelijk heeft REM slaap iets te maken met consolidatie van het geheugen. Ook redelijk gedocumenteerd.

Zie: Kandel, Schwartz & Jessel. Principles of Neural Science. Derde editie, deel acht, hoofdstuk 51.

Wat moet ik nu niet geloven?

Dacht het niet. Vandaar de referentie naar Kandel, Schwarz & Jessel. Idd, veel onbekend, maar een stuk minder dan binaural beats.

...NLP, Neurofobe List Ploeg..

...NLP, Neurofobe List Ploeg..

Als je bijv. als kind 3 keer per dag van je vader te horen krijgt dat je waardeloos bent en nooit iets zult bereiken dan werkt dat toch ook?

De motieven zijn meestal het zelfde. Ze denken er allebei zelf beter van te worden.

Nou moet het toch niet gekker worden. Als die stroming (sorry, 'k weet de naam niet meer) waar je 'et over hebt de volgelingen doceert dat vaders die hun kinderen en minderwaardigheidscomplex aanpraten dit doen om er zelf beter van te worden (in plaats van dat die vader waarschijnlijk tot z'n eigen verdriet niet goed kan communiceren), dan kweekt die stroming niet alleen willoze robots, maar ook nog gevaarlijke gekken.
Ik bedoel het nu toch echt wat persoonlijker dan in het voorgaande.

De stelling 'Ik bereik mijn doel, zonder enige weerstand' is een suggestie die ik ingesproken heb op basis van mijn ervaringen met NLP.

NLP werkt en dat is wetenschappelijk bewezen ook. Als zo'n vader dat de hele dag tegen zijn kind roept dan gaat dit kind dat vanzelf geloven of de programmering nou negatief of positief is.

Oh, nou zijn we d'r, NLP, ik had 'et kunnen weten.
Nou ja, we weten allemaal wie de nederlandse NLP ambassadeur is: Emil Ratelband.

I rest my case.

Re: Laaat je toch niets wijs maken...

Re: Laaat je toch niets wijs maken...

...ik heb inmiddels mijn portie van dit soort flauwe kul al gehad. En als ik dan die songtekst lees krijg ik weer een deja vue om van te kotsen. "Ik bereik mijn doel zonder enige weerstand"; dat is toch je reinste verlakkerij, dat is dus luilekkerland waar de gebraden kippetjes uit zichzelf in jouw mond vliegen...

Geloof me nou toch, dit soort dingen is net als die kettingbrieven waar je "gegarandeerd" rijk mee wordt; als je er langer over nadenkt, weet je eigenlijk al dat het niet klopt; uiteindelijk is er een (grote) groep die betaalt voor een kleine groep, en jij wordt van harte uitgenodigd om tot die grote groep te behoren.
En zo is het ook hiermee; als iedereen "de uiterste discipline en concentratie kan verkrijgen om perfect zijn doelen te bereiken" verandert er relatief dus helemaal niets. Hoewel ze dan nooit zullen durven beweren, is het principe erop gebaseerd dat er een hele grote groep kloyo's is die het níet doen. En hoewel ze dus via geniepige marketing-trucjes jou omwonden uitnodigen om tot de "uitverkoren groep" toe te treden, wordt je dus in werkelijkheid schaamteloos gemanoevreerd naar de groep van ALLERGROOTSTE KLOYO'S, nameljk de groep die de bedenkers van dit bedrog betalen voor hun slimmigheid.

Als je daartoe wilt behoren, ga vooral je stinkende gang.

I say AAAAMEN to that brother!

Het allemaal oplichterij. Net als helende kristallen, afslankpillen en Jomanda. Opgezet om gebruik te maken van mensen die daar vatbaar voor zijn.

TSJAKAAA?

TSJAKAAA?

Stroming? Volgelingen?

Wow volgens mij heb jij ergens slechte ervaringen mee.
ben je een keer genept op zon beurs ofzo?

Ik verzin dit hele vader/zoon verhaal daarnet ter plekke.
Het bewust iemand de grond in trappen komt vast door een communicatie probleem.

Ratelband?

Volgens mij heb je de klok horen luiden...
NLP is meer dan alleen maar dat zweverige en om het nog maar even over kinderen te hebben:
Als kinderen op school elke dag gepest worden bijv. dat ze lelijk zijn gaan ze zich vanzelf zo voelen. Daar heb je de N de L en de P allemaal achter elkaar ;)

Gewoon de dagelijkse trance herhaling van dingen.
Als je leert hoe leer je dan? herhalen herhalen tot falen...

Stroming?

Of wat dan ook. Maakt me niet uit.

Origineel geplaatst door Nolet
Het allemaal oplichterij. Net als helende kristallen, afslankpillen en Jomanda. Opgezet om gebruik te maken van mensen die daar vatbaar voor zijn.
Ik zie de link met geluid niet...

Trouwens Ratelband is een zakenman en geen psycholoog.
Jomanda gelooft in god en engeltjes ipv wetenschap.
En afslankpillen horen niet in dat rijtje thuis.

Oh, nou zijn we d'r, NLP, ik had 'et kunnen weten.
Nou ja, we weten allemaal wie de nederlandse NLP ambassadeur is
Als ik hypnose roep dan roep jij zeker meteen Rasti Rostelli.

Niet alles wat zweverig lijkt heeft geen twee benen op de grond.

Laatst gewijzigd:
Ik roep helemaal niets meer.

Ik roep helemaal niets meer.

.

Ik zie de link met geluid niet...

Trouwens Ratelband is een zakenman en geen psycholoog.
Jomanda gelooft in god en engeltjes ipv wetenschap.
En afslankpillen horen niet in dat rijtje thuis.

Hee...waarom noem je mijn helende kristallen niet? Is dat iets wat je wel gelooft?
Ben je al zo gebrainwashed door dat New Age geneuzel?
Laat dan maar, want dan is het voor jou te laat ben ik bang.

Neem gewoon een stap terug en kijk naar wat je zegt. Moet je dan ook niet lachen...

Ik heb een duidelijk doel voor ogen

Ik ben gemotiveerd om dit doel te bereiken.

Ik weet precies wat ik wil.

Ik heb genoeg dicipline om mij te concentreren.

Ik zal mijn doel bereiken.

Ik kan mij nu perfect concentreren.

Ik krijg precies wat ik wil.

Ik bereik mijn doel, zonder enige weerstand.

Tsja, werken/niet werken van dit soort meuk... laat ik het volgende zeggen:

1) sommige van deze dingen werken
2) dat komt hoogstwaarschijnlijk door een placebo effect
3) de wetenschappelijke onderbouwing van de meeste van dit soort zaken is heel mager

Wil je nu een fatsoenlijke discussie voeren, lijkt het mij zinnig af te gaan op de feiten. Jij beweert dat iets werkt omdat het iets doet met je hersenen? Prima, laat maar zien. Hoe is het aangetoond en door wie? Jij beweert dat iets flauwekul is? Prima, laat maar zien. Hoe is dat dan aangetoond en door wie?

Mijn persoonlijke ervaring met discussies over deze zaken is dat het vaak meer oplevert om over feiten te praten dan over meningen.

Goed, in een ander draadje heb ik een experiment voorgesteld om te testen of deze binaural beats echt werken of niet. Kunnen we gewoon uitvoeren zonder al te veel moeite.

Origineel geplaatst door Nolet
Neem gewoon een stap terug en kijk naar wat je zegt. Moet je dan ook niet lachen...
Ik moet alleen lachen om je vergelijking met de new age stroming.
Het enige wat ik uit de new age gehaald heb is dat berg riviertje dat je hoort.

Vertel mij trouwens eens wat er new age of zweverig is aan die tekst.
Dan moet ik meteen iets veranderen want ik kan religie niet uit staan.

Als je een sollicitatiegesprek hebt dan praat jejezelf ook geen moed in?
Of dan wil je ook geen succes gewenst worden?
Dat heeft helemaal niets met god, auras, kristallen, Ratelband, Rostelli, enz te maken.

Nou, ik kan me wel voorstellen dat de vergelijking met New Age getrokken wordt. Veel New Agers zijn erg gevoelig voor pseudowetenschap, zoals NLP (sorry, maar ik reken NLP echt onder pseudowetenschap. Als je mij een wetenschappelijk artikel kunt laten zien waaruit blijkt dat het werkt op de manier die NLP-ers beweren, dan verander ik graag van mening). Het probleem is een beetje dat de echt boeiende problemen in de wetenschap (althans, volgens mijn mening) heel gevoelig zijn voor pseudowetenschappelijke interpretaties. Wat dacht je van bewustzijn? Meest boeiende probleem naar mijn mening, ben ook heel blij dat ik er onderzoek naar kan/mag doen, maar allejezus, wat een enorme berg bullshit is er over geschreven zeg!

Data mensen, daar gaat het om. Niet om vage theorieen. Gewoon, goed opgezette experimenten en geen eindeloos gelul.

Origineel geplaatst door Triphonius Z
Jij beweert dat iets werkt omdat het iets doet met je hersenen?
Ik heb maar 1 ding beweert en dat is dat ik resultaat merkte. Of dat kwam door binaural beats, sumblinale programmering of placebo daar heb ik mij amper over uitgelaten.

Waar ik wel zeker van ben is dat je door bepaalde herhalingen in je onderbewustzijn dingen gaat geloven. Zowel positief als negatief.

Het gaat er niet om of je je doel zal bereiken, het gaat erom dat je gelooft dat je dit kunt.
Dat je het gelooft wil niet zeggen dat het ook lukt.Het geeft echter wel weer motivatie wat weer een beter resultaat tot gevolg kan hebben.

Veel mensen uit de new-age stroming zijn ook gevoelig voor zaken als hypnose.
En ik denk dat bij veel mensen zich bij hypnose ook gelijk zweverige dingen voorstellen.

Maar hoe zou je bijv. het effect van NLP kunnen meten?

Mijn opmerking was algemeen bedoeld, niet speciaal tegen over jou of NLP. Maar hoe je het zou kunnen meten? Daar moet ik goed over nadenken. Het probleem is dat NLP op een heel abstract niveau gedragsmatige veranderingen bewerkstelligt, en dat is lastig meten in het brein.

Overigens, ik ben best bereid te geloven dat NLP (voor sommige mensen althans) werkt. Waar ik minder gecharmeerd van ben is de uitleg die er aan gegeven wordt. Neuro-linguistisch programmeren: het programmeren van bepaalde neurale circuits door verbale instructie... tja, dat vind ik nou pseudowetenschap. Het klinkt wetenschappelijk, maar of het mechanisme van NLP idd het programmeren van neurale banen is...

Re: Beter leren

Ik heb o.a. binaural beats gebruikt en subliminale programmering:
Uitleg+songtekst+mp3 file staan hier:

http://www.braintrainer.tk

Laat eens horen wat je er van vindt en of het voor je werkt.

Ik hoor ook graag of ie goed gemixt is.

Uit de omschrijving:

"Op de achtergrond hoort u subliminale NLP programmering. Het is de bedoeling dat u deze net niet kunt verstaan.."

Sorry, maar als je een tekst niet kunt verstaan, kan deze ook volstrekt geen invloed hebben. Het is een beetje te vergelijken met het broodje-aap verhaal van een experiment waarin korte flitsen Coca Cola reclame in bioscopen mensen ertoe zou bewegen om Cola te kopen. Als je zo'n flits echter niet opmerkt, kan die ook geen effect hebben (het experiment is na de eerste keer ook nooit meer gelukt).

Wat dit met NLP te maken heeft is me ook een raadsel. Het lijkt meer op een zelfhypnose-tape (alhoewel NLP ook kolder is. Kijk maar op deze link )

Back