Beter leren

Hypnose?

Hypnose?

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Wat dit met NLP te maken heeft is me ook een raadsel. Het lijkt meer op een zelfhypnose-tape (alhoewel NLP ook kolder is. Kijk maar op deze link[/URL] )

Sorry maar een site die meteen begint met:
Neuro-linguistic Programming (NLP) is one of many New Age Large Group Awareness Training programs.
Die kan ik al moeilijk serieus nemen. Ik snap nog steeds niet wat NLP met NewAge te maken heeft. De vraag tekens bij het programmeren van neurale circuits ok klinkt vaag.

Sorry, maar als je een tekst niet kunt verstaan, kan deze ook volstrekt geen invloed hebben.
Leg eens uit waarom dan? Die vergelijking met coca cola slaat natuurlijk nergens op. Dat is zwart en wit en zoet en zout. Dat lijkt ook zo op elkaar. Bovendien zijn die fragmentjes visueel dus gaat de vergelijking al helemaal niet op.

Het is een beetje te vergelijken met het broodje-aap verhaal van een experiment waarin korte flitsen Coca Cola reclame in bioscopen mensen ertoe zou bewegen om Cola te kopen. Als je zo'n flits echter niet opmerkt, kan die ook geen effect hebben (het experiment is na de eerste keer ook nooit meer gelukt).
En wat als je het wel opmerkt? het zijn er 8 per minuut en dat 8 minuten lang en vrij hoorbaar.

Het lijkt meer op een zelfhypnose-tape
Hypnose zonder begeleiding van een therapeut is gevaarlijk!
Met een therapeut bedoel ik toch echt iemand die een erkende opleiding in de psychologie gehad heeft. Die lui die dat soort bandjes in spreken hebben vaak een cursus 'para' psychologie gedaan (soms zelfs op hbo nivo), met natuurlijk een enkele uitzondering op de regel.
Vraag je bij dit soort uitzonderingen af of het wel verstanding is om zonder deskundige begeleiding van een arts naar dit soort tapes te luisteren.
*
Maar goed. Wat ik hier op internet heb staan heeft helemaal niets met hypnose te maken.
Als er zich al enige vorm van trance plaats vind, dan komt dat puur doordat je dat zelf wil ervaren. Op de gehele track staan geen instructies danwel aansporing tot het induceren van trance. Hoe kan er dan gebruik van hypnose gemaakt worden?

Zucht.. (sorrie hoor..)

Ow en ja, NLP kan ook gevaarlijk zijn, en sublliminale programmering ook.
En een broodje uit de snackbar ook als de verkeerde persoon het maar maakt.l
Maar hypnose is gewoon niet veilig zonder goede begeleiding. ( new topic veilig met? lol)

Re: Re: Beter leren

Re: Re: Beter leren

Sorry, maar als je een tekst niet kunt verstaan, kan deze ook volstrekt geen invloed hebben. Het is een beetje te vergelijken met het broodje-aap verhaal van een experiment waarin korte flitsen Coca Cola reclame in bioscopen mensen ertoe zou bewegen om Cola te kopen. Als je zo'n flits echter niet opmerkt, kan die ook geen effect hebben (het experiment is na de eerste keer ook nooit meer gelukt).

Informatie die je niet bewust waarneemt kan wel degelijk je gedrag beinvloeden. Daar zijn bakken met onderzoek naar. De effecten zijn alleen niet bijster groot of spectaculair. Je gaat dus niet meer Coca Cola kopen van zo'n flits, maar mocht je in een vragenlijstje waarbij je het eerste woord dat in je opkomt moet geven beginnend met een c, dan is de kans groot dat je 'cola' invult.

Re: Hypnose?

Re: Hypnose?

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Sorry maar een site die meteen begint met:
Neuro-linguistic Programming (NLP) is one of many New Age Large Group Awareness Training programs.
Die kan ik al moeilijk serieus nemen. Ik snap nog steeds niet wat NLP met NewAge te maken heeft. De vraag tekens bij het programmeren van neurale circuits ok klinkt vaag.

NLP is wel degelijk New Age, omdat men ervan uitgaat dat individuen hun geestelijke gesteldheid kunnen beinvloed hoe ze maar willen. Er is ook geen enkel wetenschappelijk bewijs dat neurale circuits geprogrameerd zouden kunnen worden met taalkundige constructies, vandaar die vraagtekens.

De Skeptic's Dictionary is een site vol uitstekende artikelen over allerlei zaken. Vooral New Age kijgt het er van langs, omdat er vaak onwetenschappelijke zaken als wetenschappelijk worden voorgesteld... zoals NLP.

Leg eens uit waarom dan? Die vergelijking met coca cola slaat natuurlijk nergens op. Dat is zwart en wit en zoet en zout. Dat lijkt ook zo op elkaar. Bovendien zijn die fragmentjes visueel dus gaat de vergelijking al helemaal niet op.

En wat als je het wel opmerkt? het zijn er 8 per minuut en dat 8 minuten lang en vrij hoorbaar.

[/B]

Ik versta absoluut niet wat er wordt gezegd, dus kan het ook geen invloed hebben. Iemand kan proberen mij te beinvloeden in het Swahili, maar aangezien ik die taal niet spreek zal dat ook niet echt lukken.

Of iets visueel of auditief is maakt geen verschil: als je het niet opmerkt zal het geen invloed hebben.

Hypnose zonder begeleiding van een therapeut is gevaarlijk!
Met een therapeut bedoel ik toch echt iemand die een erkende opleiding in de psychologie gehad heeft. Die lui die dat soort bandjes in spreken hebben vaak een cursus 'para' psychologie gedaan (soms zelfs op hbo nivo), met natuurlijk een enkele uitzondering op de regel.
Vraag je bij dit soort uitzonderingen af of het wel verstanding is om zonder deskundige begeleiding van een arts naar dit soort tapes te luisteren.

Iedere hypnose is zelf-hypnose. Een therapeut is hooguit een middel om dat te bewerkstelligen. Parapychologie is trouwens geen wetenschap, ook al wordt het op sommige universiteiten gegeven. Je kunt het wat dat betreft vergelijken met theologie.

Maar goed. Wat ik hier op internet heb staan heeft helemaal niets met hypnose te maken.
Als er zich al enige vorm van trance plaats vind, dan komt dat puur doordat je dat zelf wil ervaren. Op de gehele track staan geen instructies danwel aansporing tot het induceren van trance. Hoe kan er dan gebruik van hypnose gemaakt worden?

Het is een typisch voorbeeld van een zelf-hypnose hulpje, echter zonder duidelijk verstaanbare tekst. Ik kan er nu niet echt van in trance raken... hooguit in slaap vallen ;)

Ow en ja, NLP kan ook gevaarlijk zijn, en sublliminale programmering ook.
En een broodje uit de snackbar ook als de verkeerde persoon het maar maakt.l
Maar hypnose is gewoon niet veilig zonder goede begeleiding. ( new topic veilig met? lol)

NLP kan inderdaad gevaarlijk zijn, als mensen wordt gezegd dat ze *alles* kunnen bereiken wat ze maar willen, waarna ze alsnog op hun bek gaan. Het kan leiden tot ernstige psychische problemen.

Trouwens, als je echte goede hypnotische muziek wilt horen, luister dan maar eens naar "The Devil Is In The Details" van de Boards of Canada. Het staat op hun album "Geogaddi".

Re: Re: Hypnose?

Of iets visueel of auditief is maakt geen verschil: als je het niet opmerkt zal het geen invloed hebben.

Zie mijn eerdere post. Informatie hoeft het bewustzijn niet te bereiken om toch invloed te hebben.

Iedere hypnose is zelf-hypnose. Een therapeut is hooguit een middel om dat te bewerkstelligen. Parapychologie is trouwens geen wetenschap, ook al wordt het op sommige universiteiten gegeven. Je kunt het wat dat betreft vergelijken met theologie.

Nou... daar ga je Dick Bierman, een collega van me, heel boos mee maken. Dick is de enige hoogleraar parapsychologie in Nederland, en hij doet zeer goed in elkaar getimmerd onderzoek. Vandaar dat er weinig uitkomt, maar wát er uitkomt zijn dus wel degelijk repliceerbare effecten die moeilijk te verklaren zijn.

Dat parapsychologie geen wetenschap is vind ik echt een belachelijke bewering. Dat parapsychologie een theoretisch kader mist, okee, maar de methoden die door serieuze onderzoekers in dat veld gehanteerd worden zijn vaak beter dan die van doorsnee experimenteel psychologen.

Re: Re: Re: Hypnose?

Origineel geplaatst door Triphonius Z

Nou... daar ga je Dick Bierman, een collega van me, heel boos mee maken. Dick is de enige hoogleraar parapsychologie in Nederland, en hij doet zeer goed in elkaar getimmerd onderzoek. Vandaar dat er weinig uitkomt, maar wát er uitkomt zijn dus wel degelijk repliceerbare effecten die moeilijk te verklaren zijn.

Dat parapsychologie geen wetenschap is vind ik echt een belachelijke bewering. Dat parapsychologie een theoretisch kader mist, okee, maar de methoden die door serieuze onderzoekers in dat veld gehanteerd worden zijn vaak beter dan die van doorsnee experimenteel psychologen.

Wat kan het mij nu schelen of ene heer Bierman boos wordt? Lekker belangrijk. Parapsychologie heeft geen wetenschappelijke theorieen, er worden geen voorspellingen gedaan en er is geen bewijs voor de hypothesen die *wel* worden geponeerd. Dat er iets niet verklaarbaar is wil hooguit zeggen dat er meer onderzoek moet komen.

Ik denk dat ik het hier verder ook maar bij laat, want dit forum gaan over muziek en synthesizers :smeris:

Wat je hier beweert is pertinent niet waar, vandaar dat ik er nog wel even verder over zeur. Een parapsychologisch experiment werkt wel degelijk met vooraf opgestelde hypotheses en volgens alle normaal geldende normen in de wetenschap. Er ontrbeekt alleen een theoretisch kader, simpelweg omdat de gevonden effecten niet passen binnen bijvoorbeeld een causaal wereldmodel. Een parapsycholoog kan prima een experiment opzetten, waarin hij onderzoekt welke factoren bijdragen aan het al dan niet optreden van een effect. Dit kan weer bijdragen aan theorievorming.

Daarbij, wat noem je wetenschap? Voor mij is het experiment (de data) het belangrijkste. En dat zit wel goed bij de meeste serieuze parapsychologen. Dat zijn mensen die een effect vinden in een goed gecontroleerd experiment. Over veel natuurkundigen kun je dat niet zeggen. De theorie komt pas later, op basis van de data.

Maar goed, laten we het hierbij houden. Ik voel me simpelweg - als wetenschapper - verplicht het op te nemen voor collega's die hun uiterste best doen om effecten te onderzoeken die voorlopig geen verklaring toestaan, en daarbij de meest strikte methodologische normen hanteren.

Hypnose

Hypnose

Trouwens, als je echte goede hypnotische muziek wilt horen, luister dan maar eens naar "The Devil Is In The Details" van de Boards of Canada. Het staat op hun album "Geogaddi".

Je haalt allemaal dingen door elkaar.Trance en hypnose zijn twee dingen. De laatste is echter niet mogelijk zonder de eerste.

Definitie van Araoz:
"Hypnose is een toestand waarin je jezelf zover laat gaan in een doelgerichte dagdroom dat je jezelf losmaakt van je uitwendige omgeving, en opgaat in je innerlijke werkelijkheid."

Iedere hypnose is zelf-hypnose. Een therapeut is hooguit een middel om dat te bewerkstelligen.
Hypnose is eigenlijk het opwekken van een tijdelijke psychose.Dat zegt genoeg lijkt mij.

Euh en hypnose is geen para-psychologie trouwens.

Laatst gewijzigd:
De link tussen synths en brainwaves zie ik niet meer zo, niettemin blijft het interessant.

De hele thread staat vol met zwart/wit gedachtengoed. Dat is jammer.
Triphonius heeft gelijk, wetenschap is pas wetenschap wanneer er aantoonbaar bewijs is. Anders is het einde snel zoek.

Maar dit wilt niet zeggen dat pseudo-wetenschap zonder direct bewijs meteen zwevend gedoe is. Het gaat erom dat je het in een context blijft zien.
Want hoe kan je nou als wetenschapper de grens van het onbekende onderzoeken, zonder buiten de conventie te treden?
Onderzoek op dit terrein is toch één grote paradox?

Kom op, het is te gemakkelijk om alles te verwerpen wat je niet kan aantonen. Ik ben leek, maar denk dat 90% van de kennis van de werking van ons brein niet (direct) bewezen is. Goed, men kan vaak dingen aantonen (meestal bij mensen die storingen hebben in bepaalde gedeeltes van de hersenen), en soms zelfs overtuigend. Maar zelfs een wetenschapper moet toegeven dat er eenmaal iets spiritueels IS. Er moét gewoon een grens zijn. (Met spiritueel bedoel ik niet perse een geloof of overtuiging, kristallen jomanda of whatever, maar gewoon hetgene wat niet-wetenschappelijk is.)

Ik denk dat het geen kwaad kan om als rationeel persoon ook de andere kant van de medaille te bekijken. Sterker nog, hoe rationeel ben je nog bezig als je uitsluitend in je eigen kader blijft denken? Hoe rationeel is het als je niet beseft dát de werking van je hersenen berusten op één grote illusie, de INTERPRETATIE van de werkelijkheid.

Toch snap ik wel dat het meteen op het new-age hoopje gegooid wordt. De site van bwgen is, toegegeven, nogal suggestief. Newage is vaak niets anders dan het commercieel uitbuiten van mensen die er een zwak voor hebben. U zweeft, wij vangen (bron: Loesje)
Maar het feit dat new-age goede ideeen in een totaal andere (vaak belachelijke) context gooit om zo mensen van "onzin" te overtuigen, wilt ook niet zeggen dat het oorspronkelijke idee wél op pure logica/wetenschap (in de zin van kennis) gebaseerd kan zijn. Daar moet je toch als weldenkend mens doorheen kunnen prikken.

Één ding mag je nooit vergeten: Blijf vragen!!

NLP kan inderdaad gevaarlijk zijn, als mensen wordt gezegd dat ze *alles* kunnen bereiken wat ze maar willen, waarna ze alsnog op hun bek gaan. Het kan leiden tot ernstige psychische problemen.
Of het door subliminale nlp, brainwaves, stromende regen of gewoon mijn genitiale brein komt..
Ik ben geslaagd :mega:

Of het door subliminale nlp, brainwaves, stromende regen of gewoon mijn genitiale brein komt..
Ik ben geslaagd :mega:

genitiale ? 8o) :biertje:

Zou het eerder gefixeerd leesgedrag noemen. ;)

En qua lezen had ik dit eerder op FOK verwacht dan op het SF.

Qua programmeren doe ik dat liever bij synths dan bij mensen. ;)

...ah! ik dacht al dat Neon dyslectisch was 8o)

Trouwens fuse, wsit je dat je hsreenen de wredoon aderns verkwrewen als je dnekt?

Lekker Stukje:D:okdan:
Gaat dit ook gebruikt worden??

Origineel geplaatst door DJ DyM
Lekker Stukje:D:okdan:
Gaat dit ook gebruikt worden??
Ik ben er nog mee bezig :)

Origineel geplaatst door pjeut
Het is fout want niemand kan controleren of door die theorie de kwaliteit van hun handelen is toegenomen
Wat maakt dat nou uit? Als het werkt werkt het en als het niet werkt niet. Heel simpel. En hoe het werkt? euhhhh...
Just listen to the music...

Ik ben er nog mee bezig :)

Komt het eind resultaat ook op dit forum??

Back