Origineel geplaatst door bikkel
Als ik mijn mening over religie ga uiten trap ik gegarandeerd keihard op een paar pikken van mensen die ik verder best aardig vind.
^with stupid.
Kijk, een groot deel van NL of misschien zelfs BE gaat niet naar de kerk of zegt "nou ja, er zal gerust iets zijn, maar daar hoef ik niet voor langs de deur". En precies - dat is 't 'm. Je hoeft er niet mee langs de deur. Verder kan oorlog vrijwel altijd terug op honger naar macht en hebzucht geleid worden; religie is een mooi excuus om het volk op te hitsen en te overtuigen, maar hoeft niet de motiverende factor te zijn.
En trouwens, wat boeit 't mij wat iemand gelooft? Da's geen kwestie van desinteresse, da's mijn kwestie van het respecteren (lees: met rust laten. Ik heb nog steeds de vrijheid van meningsuiting en keuze om het onzin te vinden) van wat die persoon denkt.
Waar wil je dan over praten? Niets dat theologen de afgelopen 2000 jaar niet hebben behandeld.
Politiek is zo mogelijk nog erger; in plaats van onzichtbare vrienden hebben we hier te maken met zichtbare vrienden

. Als je je vrienden wil kwijtraken, start dan een verhitte discussie over politiek of religie. Succes gegarandeerd, hoe voorzichtig je ook bent met het niet op zieltjes willen trappen.
Ik zit zelf ook nog op Gathering of Tweakers en Harmony Central. Ik was een geregelde bezoeker van Open Jam waar dit soort spul werd toegestaan; en reken er maar op, dat wordt/is lelijk. Fundamentalisme maakt meer kapot dan je lief is. Op W&L in Tweakers is het nu wat doodgebloed; elke newbie die vraagt of god nou wel of niet bestaat zonder motivatie word doorverwezen naar de FAQ waar deze oorlog al is gevoerd.
Owja, nogwat - dit dingetje van Neon was volgens mijn nooit zo bescheiden mening niet zo'n geweldige topicstart (nou hebben we ook genoeg waardeloze topicstarts over synths, maar okee). Veel mensen hier hebben die bus wel eens gezien, hebben (terecht) gedacht "nou, nee dank je, ik ga lekker feesten". Ik kan me zo eigenlijk niet indenken dat je een opbouwende discussie zou kunnen krijgen, behalve als je replies als "die verdomde zwartkousen weer" opbouwend vindt.