FL studio ASIO overload(?)

Maikel

senior newbie
Na het installeren van een M-Audio Audiophile USB, met de laatste ASIO drivers heb ik een probleem met FL Studio 4.5.1. Wanneer ik de ASIO driver selecteer in de config, springt het processorgebruik meteen naar 60 a 70 procent, terwijl dit bij DirectX drivers vrijwel 0 blijft.

Songs zijn wel af te spelen, maar na een tijdje loopt mijn (1000Mhz AMD) computer volledig vast, ook als ik een hoge latency selecteer. Als de computer niet vast loopt in FL studio dan is het wel meteen na het afsluiten. Mijn OS is overigens Windows 2000 met SP4.

Zijn er meer mensen met deze problemen in FL Studio? Is het normaal dat de processor usage bij ASIO veel hoger is terwijl er niets wordt afgespeeld? Ander software heb ik overigens nog niet getest.

ja, ik heb net hetzelfde probleem.. en zoek nog steeds naar een oplossing..

Inmiddels heb ik het sterke vermoeden dat het om een USB probleem gaat. Ik heb de performance van de DirectX driver voor de Audiophile vergeleken met de DirectX driver voor een gewone onboard kaart (op hetzelfde systeem). Nu blijkt dat de Audiophile het veel moeilijker trekt. Bij een buffersize van ruim 5KB krijg ik nog steeds veel overloads. Dus dan is het niet zo raar dat ASIO ook een slechte performance heeft.

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in de VIA chipset / drivers. Die kunnen het dataverkeer blijkbaar niet zo goed aan. Er is wel een VIA filter driver die deze problemen zou moeten oplossen (op www.viaarena.com). Bij mij wil deze niet installeren. Ik zal zelf dus eerst een USB 2.0 kaartje inbouwen en dan kijken of dit helpt.

Overigens heb ik dezelfde Audiophile ook op een 1.7GHz laptop met Intel USB 2.0 getest, hier is de performance nou ook niet echt hoog (30-40% belasting zonder iets af te spelen in FL Studio). Maar hij crasht hier iig niet.

Op een ander forum vermoedde iemand dat met de laatste Audiophile driver setup oudere ASIO drivers geïnstalleerd worden dan bij eerdere setup versies. Niet zo raar overigens als je kijkt naar de versienummers die worden aangegeven in de ASIO control panel.

> VIA chipset / drivers

Kweet niet of dit wat is, maar een VIA moederbord in combinatie met een M-Audio kaart is geen ideale combinatie en wordt sterk afgeraden. Had met mijn Delta-66 bij een upgrade naar Windows XP ook veel gezeik.

Ja, inderdaad. Ik ben het beruchte VIA chipset verhaal ook in andere threads tegengekomen. Los USB 2.0 kaartje is denk ik toch de beste oplossing. Toch vraag ik me af of FL Studio wel goed kan werken met ASIO.

Nou, een nieuw USB 2.0 kaartje ingebouwd, met een NEC chipset, en nog steeds dezelfde problemen. Hopelijk ligt het niet aan m'n Audiophile.

dan had je maar geen computer met een VIA chipset moeten kopen

*roel* dacht namelijk dat het hier een SYNTHforum was

Origineel geplaatst door Roel
dan had je maar geen computer met een VIA chipset moeten kopen

*roel* dacht namelijk dat het hier een SYNTHforum was

je dacht heel goed en dit topic is ook ontopic omdat fruity loops zijn synth is. en hij heeft problemen
met zijn "synth" dus komt hij naar het synthforum.

ja isnie,
maar aangezien het oplossen van problemen met software meestal niet aan de software ligt, maar afhankelijk is van de hardwareconfiguratie van een pc, hebben we het hier dus over pc-troubleshooting en niet over synthsoftware meer. :)

ik denk niet dat het aan je geluidkaart ligt.

via chipsets staan bij mij ook bekend om de slechte performance.
bijvoorbeeld merkbaar bij het afspelen van audio terwijl de videokaart ook druk bezig is, je krijgt dan tikjes, kraakjes en andere digitale effecten. inderdaad een teken dat via chipjes niet zo sterk zouden zijn in het regelen van veel dataverkeer. een andere usb adapter kopen heeft imo geen effect op de chipset die het verkeer van en naar je cpu regelt.

vastlopen is een vreemde zaak, heb je dat ook in andere audioprogramma's? het lijkt op een hardwareconflict op het moment dat fruityloops je geluidkaart via de asio-drivers aanspreekt.

dus: check irq configuratie en kijk of je hier iets mee kunt doen. is je laptop geinstalleerd als standaard-pc of juist als acpi-pc (acpi is voor laptops het beste).
uiteraard moet je wel de via chipset drivers installeren. heb je deze drivers wel geinstalleerd?

heb je ook nieuwe drivers of juist de vorige versie drivers voorde audiophile geprobeerd?

loopt fruity ook vast bij een song die nauwelijks gebruik maakt van je cpu?

ja nu zijn we toch over een pc bezig en niet meer over een synthgerelateerde tool, toch, hehe? ;)

Zelfs WinAMP houdt er na een tijdje mee op als ik Low latency selecteer. Het geluid houdt er dan gewoon mee op, dat is echt niet normaal.

Na het opstarten van FL Studio springt de processor usage naar 30%, en na het inladen van een song met alleen Sinus Peak Compressor en Waves RVerb als effecten, loopt het op naar 100%, dus zonder de song af te spelen. Als FL Studio zo een tijdje gedraaid heeft op 100% dan loopt m'n PC helemaal vast, of krijg ik een blauw scherm na het afsluiten van FL Studio. Dit lijkt dus weer op een software / driver probleem. De VIA drivers op deze PC zijn overigens allemaal up-to-date, de BIOS is ook goed ingesteld.

Nu ga ik eerst eens de oudere drivers opzoeken en uitproberen want het lijkt me geen 100% hardware probleem. Ook zal ik wat andere audio tools gaan proberen.

Laatst gewijzigd:
Als je in je mixervenster (f9) helemaal linksboven op t knopje drukt, en dan onderaan "Switch smart disable for all" aanvinkt gaat t afspelen van nummers waarschijnlijk een stuk beter

Origineel geplaatst door Coady
Als je in je mixervenster (f9) helemaal linksboven op t knopje drukt, en dan onderaan "Switch smart disable for all" aanvinkt gaat t afspelen van nummers waarschijnlijk een stuk beter

Da's een goeie ja :)

Maikel>Als je veel plugins gebruikt kan dit wel eens de oplossing zijn, met deze functie schakelt fruity loops je effecten uit die op dat moment niet nodig zijn, zo voorkom je onnodig cpu gebruikt.

1000 Mhz is trouwens ook niet superveel...

Helaas werkt dit niet, ik heb dit al eens geprobeerd. Overigens, als ik wissel tussen de DirectShow driver en de ASIO driver zie je het verschil in CPU gebruik meteen. Bij DirectShow is dit gewoon bijna 0 maar ontstaan er veel buffer overflows, ook bij grote buffers. Mijn conclusie is nu dat USB audio gewoon zuigt! De performance van de onboard soundcard is zelfs veel beter dan die van de Audiophile USB. Ik denk dat ik die Audiophile maar eens te koop aan ga bieden.

Ik zou m eerst even op een andere pc testen als ik jou was... misschien is je comp gewoon niet snel genoeg

Origineel geplaatst door bombario
> VIA chipset / drivers

Kweet niet of dit wat is, maar een VIA moederbord in combinatie met een M-Audio kaart is geen ideale combinatie en wordt sterk afgeraden. Had met mijn Delta-66 bij een upgrade naar Windows XP ook veel gezeik.

Het is geen kaart, maar een USB doosje had ik verstaan...

Ik denk dat dit eerder een windows/drivers-probleem is dan een hardware-probleem.
Als ex-PC-reparateur weet ik dat 99% van zulke dingen software-problemen zijn en geen hardware-problemen.

ik draai ook op een 1000 mhz celeron processor met 512 Mb Ram, en heb eveneens de delta audiophile maar de PCI versie.

De latency tijden zijn ook niet wat ik er van verwacht had. Ik heb nu de soundkaart op een aparte IRQ geplaatst, de latest ASIO drivers draaien, geprobeerd met de Delta ASIO driver en eveneens met de ASIO4ALL driver. Weinig beterschap gemerkt.

Maar bij het afspelen valt alles redelijk mee bij mij. FL studio geeft een CPU belasting weer van 13 % onbelast, dus dat valt wel mee. Alleen complexe demosongs slikt hij niet zoals het moet (pops en clicks).

Maar wanneer ik men USB muis beweeg, durft men processorbelasting wel es serieus de hoogte induiken !, iemand een idee waarom dit gebeurt ?

:frons:

Cubase SX geïnstalleerd. Deze installeert de DirectX ASIO driver, en als je deze vervolgens in FL Studio selecteert werkt alles veel beter. In ieder geval tot aan een buffergrootte van 512 bytes. Wel raar dat de M-Audio driver zo raar doet met FL Studio, deze driver doet het namelijk wel goed in Ableton Live en Sound Forge (met een reeks VST effecten).
Wat me wel opvalt is dat FL Studio telkens alle ASIO poorten openzet, ook die poorten de je uit hebt gezet in je ASIO panel.

Back