vraagje over korg n1

nightfall

Nieuwkomer
omdat ik de ballen verstand ervan heb, en na 12 jaar gitaar te hebben gespeeld graag ook eens met een synth aan de slag wil: ik kan een korg n1 tweedehands overnemen(uiteraard moet ik nog gaan kijken/luisteren), maar is deze bij voorbaat geschikt voor bv muziek in de sfeer van nightwish/dimmu/dream theater?,.. aangezien deze gewogen toetsen heeft heb ik het idee dat het meer een piano is..
kan wel gelijk een triniton of een karma aanschaffen,. maar heb met die apparaten het idee dat ik maar 5% van de functionaliteit ga gebruiken met me'n oooooooooooooh/aaaaaaaaaaaah en wat violen en orkestgeluiden om het maar ff lomp af te vlakken,.. is het misschien beter om te beginnen met bv een korg x5d of een Korg 01W/FD?.

bvd :)

Als je niet van plan om zelf sounds te maken zou ik iets kopen dat gewoon goed klinkt, dus iets met veel presets op basis van PCM samples. Ik heb op verschillende Korg's gespeeld (M1, X5D, Trinitry, Triton, Karma) en ze zijn allemaam geschikt voor mooie strings, pads en motion synths. De N1 toevallig niet maar deze heeft volgens mij 88-gewogen toetsen met heel veel goedklinkende presets ( 1998 ). Als je er niet te veel voor hoeft te betalen is de N1 echter geen slechte keuze denk ik

- Een X5(D) klinkt minder goed, heeft geen filters en is niet super degelijk, maar kost ook niet veel
- Trinity: goed geluid, touch screen
- Triton: zeer goed geluid, touch screen
- Karma: zeer goed geluid, biedt de meeste mogelijkheden voor super pads en motion synths

Je kan ook eens kijken naar een Triton LE, die is niet duur (nieuw 999) en klinkt heel goed. Hij heeft echter geen standaard sampler zoals de Trinity en Triton.

500 euro, is dat een schappelijke prijs voor die bak?,. ik had eigenlijk in eerste instantie mijn zinnen gezet op een tweedehands trinity of een n364,. maar heb momenteel nog niet echt veel succes gehad met zoeken naar 1 van die 2,. die n364 is weinig verkocht, en de trinity is tweedehands nog steeds goed in trek heb ik gemerkt..

De N364 is in feite gewoon een N5 met sequencer, en de looks van de X3. De N1 heeft dezelfde sampleset als de N5ex - betere piano's. Wat me aan de N5 en N5ex tegenviel was het feit dat er geen resonante filters in zaten, en dat je maar 2 globale effecten had. In niet-synth termen : geen analoog-achtige filtersweeps of je moet er een effect voor opofferen en een hoop minder fun met sounddesign; en niet geweldig voor multitimbraal gebruik omdat een hoop presets op die effecten vertrouwen. Als je zo'n geweldige pad even zonder symphonic en reverb-effecten is een hele hoop glans eraf.

Er zit een lading geluiden in waar je van omvalt - een hele grote hoop presets die best mooi zijn. Orgels en EP sounds waren best naar m'n zin. Ik vond de N1 helaas niet zo'n geweldig gewogen bord hebben; voelde een beetje goedkoop en plastic aan, maar ik heb er maar even op gespeeld.

Voor de sfeer in de muziek past 'ie wel. Er zitten een aantal lekkere solo-leads op met die typische Korg klank, orgels, pads. Voor de gewogen toetsen zou ik dan toch liever een stage piano kopen en in plaats van een N1 een N5ex pakken. De X5D heeft nog een oude piano-sample set en die klinkt wat plastic. De 01W/fd heeft minder ROM-geheugen en minder presets, en een lagere polyfonie, maar bij de "lagere" productlijn van Korg worden de meeste samples toch van generatie naar generatie overgedragen (er zit in de N1 ook nog steeds een M1-piano :) ).

Een Karma zou al helemaal mooi zijn, natuurlijk. 2ehands gaan ze voor rond de 900 minimaal weg, en als je 'm daarvoor weet te scoren heb je meer dan 4 keer zoveel synth voor 2 keer de prijs. Die heeft namelijk de soundengine van de Triton, en filters, en genoeg onboard effecten. Als je je daar niet mee bezig wil houden denk ik dat de N1 beter is, zeker omdat de X5D nog steeds in productie zit en voor hetzelfde bedrag nieuw weggaat (449?).

aan bovenstaand verhaal is dus te zien dat de N1 familie is van de N364... Das voor jou mooi want in de metalwereld worden die dingen veel gebruikt. Onder andere Children of Bodom, Dimmu Borgir en Finntroll gebruiken dit soort synths

ik zit toch een beetje in dubio,. het is niet direct dat ik vanalles wil kopieren van wat andere(bands) doen,. wil toch zoveel mogelijk onder die toetsen kunnen duwen, dus toch een redelijk "vol" orkest zal ik maar zeggen als het eventueel moet, en wil toch wel mijn "eigen" geluid kunnen creeren. maar heb ook het idee dat wat ik wil, standaart al in de meeste van die machines zit ingebakken(?),. nou schijnt die karma een alleskunner te zijn, maar ben ik bang dat ik toch teveel koop voor wat ik er waarschijnlijk mee ga doen,. het is wel zo dat ik ook graag gewoon wil leren spelen,. bedoel dus piano,.. want dat lijkt me natuurlijk sowiezo wel handig :z
maar inmiddels ben ik zwaar de weg kwijt aan het raken,. probeer me al een tijdje erin te verdiepen omdat ik een synthje wil die goed bij me past :luv: ,. maar met al die termen die ik allemaal tegen kom op het internet kan ik ook niet zoveel ;{ ,. heb afentoe ook het idee dat de bovengenoemde series allemaal niet zover van elkaar afliggen, maar meer berusten op persoonlijke smaak,... zag dat er iemand trouwens hier een korg z1 tekoop heefd/had. is dat iets? :)
ik ben jullie opzich heel dankbaar voor alle hulp hoor :biertje:
denk zelf dan toch trinity/n364/triton of de karma die het beste aansluiten bij mijn wensen,. maar nogmaals: ben bang dat ik een ferrari ga aanschaffen waarmee ik alleen boodschappen doe :erm:
voor de laatste 2 genoemden kan ik uiteraard eens bij feedback een dagje gaan spelen, en eventueel ook wat andere merken proberen.. :)

Als ik jou was zou ik eerst eens een goedkope tweedehands synthesizer kopen om te kijken of synthese überhaupt wel iets is voor jou! Wie weet vind je het spelen helemaal niet leuk, of misschien vind je spelen wel leuk maar programmeren van sounds niet. Als je gewoon eerst een beetje met een goedkoop dingetje gaat spelen kom je er in ieder geval achter wat je nog wilt en wat je niet wilt.
De Z1 is trouwens voor analoog klinkende geluiden (dus geen real-life orkestgeluiden bijv.) en ik denk dat dat niet is wat je zoekt.

Back