Wat was jou eerste synth???

Een Casio VL-1 maar dat is geen Synth de eerste was een Jammerha DX9

Casio_VL-1_Angle.jpg

dx91-300x225.jpg

Yamaha DB50XG wavetable upgradeboard, gebruik 'm nogsteeds.. nieuw gekocht in '95 voor 250 gulden hehe.

QS300 patches maken en editten via XGgold ( registered ), very nice ;)

korg delta.... in 1991....uit een krantje....voor omgerekend 100 euro.... ja dat waren nog eens mooie tijden ... nu is al het analoge totaal onbetaalbaar..... de korg delta is supervet analoog...en had ook een ( vrij zeldzaam ) joystickje erop....polyfonisch geweld en mooie strijkers kwamen eruit....

ook een ( perfecte ) fender rhodes koste toen nog omgerekend 300 euro...... nu minimaal voor een gare bak betaal je 1000 euro......

Mijn eerste synth was een Roland Juno 106. Heb ik ooit eens tweedehands gekocht voor 5000Bfr.(125 euro). Heb er 16 jaar (1991 tot 2007) plezier aan gehad, tot wanneer plots de juno zijn stemmen begon te verliezen. Die heb ik dan geruild voor een korg poly61.

CZ 3000

!BlrJOvg!2k~$(KGrHqMOKj0EtDhRNicmBLcn7BROug~~_12.JPG

Uitgeleend aan bandlid,band uitelkaar,synth vergeten,jaren later denk ik"verek waar is die casio toch gebleven"
Was best een tof ding.

Yamaha DB50XG wavetable upgradeboard, gebruik 'm nogsteeds.. nieuw gekocht in '95 voor 250 gulden hehe.

QS300 patches maken en editten via XGgold ( registered ), very nice ;)

Die heb ik ook ooit gehad - op mijn AWE32 geprikt. Ik vond dat toch zulke mooie klanken (1996 zal 't geweest zijn)....en idd die 'geheime' patches (had ooit een bankje met .syx geluiden die uit de qs300 kwamen en die een aantal verborgen golfvormen gebruikte ofzo).

Maar - hoe gebruik je dat ding eigenlijk nog steeds? Zijn er nog instrumenten met zo'n aansluiting?

korg delta.... in 1991....uit een krantje....voor omgerekend 100 euro.... ja dat waren nog eens mooie tijden ... nu is al het analoge totaal onbetaalbaar..... de korg delta is supervet analoog...en had ook een ( vrij zeldzaam ) joystickje erop....polyfonisch geweld en mooie strijkers kwamen eruit....

ook een ( perfecte ) fender rhodes koste toen nog omgerekend 300 euro...... nu minimaal voor een gare bak betaal je 1000 euro......

Ik zeg wel eens als ik het toen geweten had dat men bereid is om zijn huis te verkopen voor een 303 bij wijze van spreken, dan had ik destijds een lening afgesloten al ouwe analoge bakken opgekocht voor weinig en netjes gewacht tot het jaar 2011 :L :D

Twee jaar geleden ruilde ik mijn ARP Odyssey (gold) in voor de Indigo 2 oftewel 900 euro, als ik twee jaar gewacht had kon ik voor diezelfde Ody nu twee Indigos kopen. :stupid

O mijn eerste synth was een Yamaha DS55 vindt je nu voor 50 euro. Ik heb er jarenlang veel muziek m.n. techno mee gemaakt :halleluja

..en idd die 'geheime' patches (had ooit een bankje met .syx geluiden die uit de qs300 kwamen en die een aantal verborgen golfvormen gebruikte ofzo).

Idd, ik kan losse waveforms selecteren in XGgold ( zijn nog aardig wat ) maar alleen van de QS300 patches. De XG patches liggen vast.

In XGgold zitten zo'n 6 of 7 banks met QS300 patches dacht ik :okdan:
Kan ook via de QS300 editor random patches maken, of patches aanpassen.

Maar - hoe gebruik je dat ding eigenlijk nog steeds? Zijn er nog instrumenten met zo'n aansluiting?

Ik heb 3 Terratec soundcards waarvan er 2 nog een waveblaster aansluiting hebben:

- Terratec DMX xfire 1024
- Terratec DMX 6fire

Op de xfire zit mn DB50XG, en in de breakout box van de 6fire zit een NEC DB60XG kloon.

:peukie:

Ook altijd grappig als zgn. kenners/medemuzikanten dan vroegen wat voor gear ik allemaal gebruikte als ze mn muziek op myspace hoorden :D
omdat ze zeiden/dachten dat het ging om analoog spul? :D

zo heeft een bepaald forumlid een dergelijke stunt uitgehaald door eerst iedereen te laten raden om welke synth het zou gaan, nadat velen hadden gezegd te denken dat het om een analoogje ging gaf 'ie zijn zojuist gekochte synth prijs; het bleek een hypermoderne digitale te zijn waar ie dan aanvankelijk niet voor uit wilde komen omdat het natuurlijk anders niet stoer genoeg was :P

omdat ze zeiden/dachten dat het ging om analoog spul? :D

Idd, .. als ik dan vertelde waar het echt mee was gemaakt, konden ze er wel de humor van inzien...
Misschien kwam het ook wel door de %^& geluidskwaliteit van de ge-uploade muziekfiles rond die tijd op myspace... maakte het zelfs voor kenners moeilijker om de herkomst van geluiden te beoordelen :frons:

Ik begon ergens halverwege jaren tachtig met een Yamaha CS10. Had ik waarschijnlijk nog gehad als een of andere @ssh*le hem niet uit mijn woning mee meende te moeten nemen.
Mocht iemand een CS10 tegenkomen met een envelope generator modificatie erop (extra jack op achterkant), die is van mij!

Back