Origineel geplaatst door Coady
Nu is t wel heel grappig enzo dat je met je computer zo'n synth kunt besturen... maarerhm, wat heb je er nu eigenlijk aan?

lol
sorry, ik vind het echt geen stomme vraag hoor, integendeel, k moest alleen een beetje lachen toen ik het las. Om op dit forum te zeggen: "Ja, das natuurlijk leuk, MIDI, maar wat is nou het nut ervan?".
maargoed even mijn antwoord. k moet er wel bij zeggen dat ik de CS6x zelf niet ken, dus over die multitimbraliteit kan ik geen uitsluitsel geven.
Het nut van een synth besturen met MIDI heeft vele aspecten, die per synth verschillen. Het is natuurlijk zo, dat als je maar 1 synth hebt staan, en verder geen VST's gebruikt (virtuele synths, maar dat wist je vast al), dat het aansturen van je synth met cubase misschien niet zo heel veel nut heeft. Maar het is natuurlijk wel zo dat je makkelijk gecomponeerde stukjes muziek in midi kan opslaan, en daarna kan bijschaven. Of als je geen paino kan spelen, dan is MIDI natuurlijk bij uitstek het juiste middel om toch je muzikale ideeen om te zetten in daadwerkelijke muziek.
Het wordt natuurlijk pas echt leuk als je meerdere instrumenten (of meerdere stemmen van je CS6x, mocht ie toch multitimbraal zijn) gaat combineren. Dan kan je namelijk gaan componeren, en ook echt het resultaat afluisteren, zonder dat je het eerst op papier moet schrijven, en 6 man bij elkaar moet zoeken om de verschillende partijen tegelijk te spelen.
Je hebt maar twee handen, en MIDI neemt je gewoon werk uit handen. Je speelt een partij in op je CS6x, neemt die in MIDI formaat in Cubase op, en gaat dan verder met de volgende partij. Het nut van MIDI (afgezien van de andere leuke dingen die je er mee kan doen, dus straks niet een hele discussie beginnen hier) is in eerste instantie dat je in je eentje oneindig veel partijen kan inspelen, opnemen, beluisteren, aanpassen, etc.....
MIDI is de manier waarop je PC met jou, je synth(s), en jij met hun kan communiceren, en daar moet je het nut toch van kunnen inzien....
Kom volgende keer AUB met een iets specifiekere vraag, want voor het zelfde geld heb ik je verkeerd begrepen, en wist je dit allemaal al, en heb ik dit hele verhaal voor niks verteld.
succes