[Roland] Juno-D - "nieuwe" synth van roland

Origineel geplaatst door Steven V

Recycleer met Roland!

Nieuw lakje verf, nieuwe naam, nieuwe knopjes (neen zelfs dat niet bij nader inzien), nieuwe presets (waarschijnlijk), en klaar!

Schaamteloos. EMU deed toch 'n tijd lang hetzelfde met hun ROMplers? Ik vraag me af of dat nou echt zo goed verkoopt dat het de moeite waard is. Natuurlijk zijn de onwikkelingskosten bijna nul....

Tja, bij Emu deden ze daar nooit echt geheimzinnig over, rom chips kon je zelfs uitwisselen. Dit is toch wel een beetje een broekafzakkend afknapmoment hoor. Ik had het moeten weten toen ik de titel van de thread zag.

Zucht.

De marketing boys and girls ginds bij Roland mogen ze wel het gat van de timmerman wijzen wat mij betreft... Zeer zwak vind ik dit van Roland. Dat ze nu met veel tamtam een prijsverlaging voor de RS50 verkondigen... Kost nog minder geld en moeite ook. En synthfreaks als wij zullen ze niet (of toch minder) onthoochelen.

Akai doet het nu ook met hun zogenaamd nieuwe sampler, "Boreas" genaamd.

Die denken dat hun clienteel dom is zeker?

Zeer zwakjes van de grote jongens de laatste tijd. Leve de kleine bedrijfjes, want die brengen echt wel toffe zaken uit de laatste tijd vind ik: Eowave, Tidal, de Rozzbox, MFB, enzovoorts.

Tjonge jonge... daar beneden, daar ligt m'n broek! ;{

Inderdaad, het woord is 'schaamteloos'; niet één 'klassieke' naam verbrollen, nee joh, meteen twéé...
(want iedereen praat over de Juno, maar ik vind dit ook behoorlijk onrecht doen aan de 'D'!)

Welke klassieke Roland namen hebben ze nog niet gehad? D.w.z. wat hebben we nog tegoed?
MKS-TB-707? SH/CR-101?

Dus dan moeten we straks elke keer weer vermelden dat als we het over juno's hebben, dit exemplaar niet in het rijtje thuis hoort, want al die newbies kennen de geschiedenis natuurlijk weer niet. :(

Ja want de Juno is natuurlijk analoog en de D is digitaal, dus dit is een analoog/digitaal wonder?
Wauw. Zou er ook nog een SuperSaw inzitten? :duivels:

Maar serieus, het lijkt erop alsof we het knopjes tijdperk weer achter ons hebben gelaten.
Weinig hands-on control met zo'n doos. Of brengen ze ook weer een soort neo-PG programmer uit? ;)

SH is al opnieuw ingepikt door de SH-32. CR (Compu-Rhythm) is nog over, alleen zullen ze dat wel "Cyber-Rhythm" gaan noemen met een beetje pech :X. TR (Transistor-Rhythm) is ook nog niet gebruikt, maar alle mogelijke x0x getalcombinaties wel, dus dat gaat ook niet... ehh. en dan hebben we nog inderdaad MKS. Maar dat zijn 3 letters, dus dat gaat misschien niet werken. RS was al eerder gebruikt (RS-09 Strings/Organ).

Het voorvoegsel "Alpha" is nog niet gebruikt... "CMU" (Computer Music) is nog over. HS is er ook nog, maar is maar 1 keer gebruikt. PG wordt gebruikt voor programmers (die heb ik ook al een tijd niet meer gezien, hoe zou dat nou komen? ;) ). De S-serie (Sample based synths, niet echt superbekend, behalve in rackformaat) zou wat mij betreft goed zijn, alleen zijn er al zoveel S-modellen (Akai) dat dat onzinnig is; en met computer-gebaseerde sample-oplossingen heeft het geen zin meer een dedicated sampling keyboard te maken. De U-serie is er ook nog (zit ook nog wat ruimte in qua getallen).

En de getallen 50, 202, 626 en 707 zijn nog niet gebruikt! Hoeiiii! :D
Oh ja, "DJ" hadden we ook nog (DJ-70) maar dat is nogal unlikely, net als de genoemde "U".
"MPU" zie ik ze nog wel een keertje van stal halen.

Ohhh... "VP-330"... nog nooit meer opnieuw bekeken... dat kàn nooit meer lang duren!

Origineel geplaatst door Hanz

sp202.jpg

Dat wordt schrappen in je lijstje Hanzzz. :D

Manager Roland: 'We moeten een nieuwe synth ontwerpen, het is weer wat tijd voor een update van onze produktlijn'
Designafdeling Roland: 'Ik was al bezig met iets innovatiefs en ergonomisch (heb net met photoshop de RS-50 zwart gekleurd'.
Marketing Roland: 'Beetje nostalgie doet het altijd goed........... hmmmmm................. Juno nog wat'
Stagair Roland: 'Misschien iets met een nieuw tijdperk..... Digitaal'.
Marketing Roland: 'Ik heb het, we noemen hem Juno-D'.
Sound design Roland:[/b] 'Ik ben de geluiden al van www.supervetteknalhardetranceenhardstylesoundsvoorinjesynth.nl te downloaden.
Commercieel directeur Roland: 'Beste collega's, we hebben dankzij onze uitgebreide en ervaren R&D weer een nieuw concept op de markt gezet wat ons hoge rendementen gaat opleveren waarbij door een effectieve onderzoeksstrategie (lees goedkoop ontwikkeld) er meer budget is voor MARKETING waardoor het gegarandeerd de synth van de 21e eeuw gaat worden.

Maar effe serieus, je zou toch verwachten dat ze met een fatsoenlijke interface komen voor op de synth. Het zou me trouwens ook helemaal niet verbazen als dit gewoon een photoshop is.

Laatst gewijzigd:
Stift!

Stift!

Het nummer 606 is bij nader inzien ook al uit de running... ;)

top_M.jpg

Ik moet bij nader inzien nogal lachen om dat bedrijfslogo...

Roland_logo.jpg

"We design the future". Hoe lang is dàt geleden? :erm:

Laatst gewijzigd:
mja... ik denk dat Roland niets meer weet te verzinnen en daarom maar dit soort bakken met pseudo vintage namen gaat fabriceren...

Oh ja, "DJ" hadden we ook nog (DJ-70) maar dat is nogal unlikely, net als de genoemde "U".
"MPU" zie ik ze nog wel een keertje van stal halen.

Ohhh... "VP-330"... nog nooit meer opnieuw bekeken... dat kàn nooit meer lang duren!

Uhhmm... RS-50 (zie plaatje stukkie terug), SP-202 (eigenlijk ook van Roland, vinnik..), 626 hebben ze verkocht aan Mazda en 707 aan Boeing.. :D

Ik oordeel pas over de bak, als ik 'm getest heb. :engel:
Ook met "rotzooi" kan je leuke muziek maken.

Vind het ook niet echt origineel hoor.
Niet dat het geen goeie synth zou kunnen zijn, maar het voelt toch aan alsof ze de Juno naam verkrachten...

Origineel geplaatst door Clay
Ik twijfel niet aan de ervaring van sommigen op dit forum, maar dit soort uitspraken icm kont en kots smileys maken het voor de beginnende synth hobbyist (hallo :)) niet bepaald makkelijk een objectief beeld te vormen over de verschillende synths, zowel oude als nieuwe.

Ha die Clay!

Nu je DHTML onder de knie hebt ga je je op synths toeleggen? ;) Of ben je de schaalgrootte van GoT beu? :P
Anyway welkom enzo :)

Ik denk trouwens dat je meer hebt aan de kont en kots-smilies hier dan aan de commerciele flutuitspraken van Roland hoor. "radio-ready sounds" wtf? :confused:

Mijn mening als beginnende synt-hobbyist over een nuttige aankoop voor een beginnende synth-hobbyist: Koop iets 2ehands, voor weinig, met veel knopjes. Een echte orginele Juno bijvoorbeeld :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Vl1
Wanneer komt Roland nou eens met wat nieuws, met die troep maken ze mij niet koopgeil...

Nagel op de kop ! Roland is zichzelf intussen al bijna 10 jaar aan't heruitvinden. Toch wat de romplers betreft. Steeds diezelfde samples en dat zal ook nu niet anders zijn... En zeg niet dat het beter zal klinken omdat het nieuwer is.
Ook daar is het beste bewijs dat de JD990 nog steeds beter klinkt dan alle toestellen uit de JV reeks. Maar die zijn wel recenter! Het beste dat je kan doen met Roland is toestellen uit de top kiezen/ kopen. Da's ook duidelijk : Jupiter 8,909,808,JX10,D50, R8, JD800/990, en toen is het bergaf gegaan. Zelfs in de V-synth en XV5080 hoor ik weer diezelfde samples als in een JD800 ...triestig.
Het is duidelijk dat Roland de laatste 7 jaar heel erg gewerkt heeft op de thuismarkt met weinig spannende maar kant en klare apparaatjes. Dat is trouwens ook de koers die mijnheer Kakehashi bewust vaart.
Wel kan je zeggen dat dit het Roland concern geen windeieren heeft gelegd. Integendeel. Roland is marktleider.
Maar het gaat zo altijd in die markt. Ofwel maak je een PPG 2.3 en dan ga je overkop...Moog, ARP, ...
Dan kan je nog eens proberen met Waldorf en ga je weer over de kop.
De ervaren synth liefhebber weet dat hij dit Juno ding gewoon moet negeren. :)

Roland_logo.jpg

"We design the future". Hoe lang is dàt geleden? :erm:

Ik stel dan ook voor dat ze bij Roland hun slagzin iets bijstellen :^
"We did design the future"

Origineel geplaatst door Clay
Ik twijfel niet aan de ervaring van sommigen op dit forum, maar dit soort uitspraken icm kont en kots smileys maken het voor de beginnende synth hobbyist (hallo :)) niet bepaald makkelijk een objectief beeld te vormen over de verschillende synths, zowel oude als nieuwe.

Ga je eens voorstellen hey! Jij euh...voor ons onbekende webdesign guru ;)

Maar om het simpel samen te vatten:

In principe is alles zo'n beetje een kopie van een kopie de laatste tijd bij Roland met namen die doen denken aan de tijd dat Roland nog stoere bakjes maakte. Enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk (niet veel).

Back