Sh 1000 Midi

Lynxxx

8 bit is de shit!
Ik ben op zoek naar een goede oplossing om mijn Roland SH 1000 van MIDI te voorzien, ik kwam op dit forum een hele oude thread tegen over de synhouse midijack (Boemtsjak: nog steeds te koop??) en diverse Midi / CV oplossingen middels een Kenton inbouwkit of iets dergelijk.

Kan iemand mij uitleggen wat de voor en nadelen van beide oplossingen zijn en welke het meest geschikt is voor mijn SH1000. Verder zou ik graag willen weten waar ik e.e.a. zou kunnen laten inbouwen of dat ik dat zelf ook kan doen (van de vage foto's bij de synjack thread wordt ik niet veel wijzer).

BTW: wat doet de filter aansluiting bij een cv inbouw kit precies? kan ik daarmee het filter zelf aansturen of kan ik daarmee een externe geluidsbron door mijn SH1000 filter heenjagen?

Re: Sh 1000 Midi

Origineel geplaatst door Lynxxx
Ik ben op zoek naar een goede oplossing om mijn Roland SH 1000 van MIDI te voorzien, ik kwam op dit forum een hele oude thread tegen over de synhouse midijack (Boemtsjak: nog steeds te koop??) en diverse Midi / CV oplossingen middels een Kenton inbouwkit of iets dergelijk.

Kan iemand mij uitleggen wat de voor en nadelen van beide oplossingen zijn en welke het meest geschikt is voor mijn SH1000. Verder zou ik graag willen weten waar ik e.e.a. zou kunnen laten inbouwen of dat ik dat zelf ook kan doen (van de vage foto's bij de synjack thread wordt ik niet veel wijzer).

BTW: wat doet de filter aansluiting bij een cv inbouw kit precies? kan ik daarmee het filter zelf aansturen of kan ik daarmee een externe geluidsbron door mijn SH1000 filter heenjagen?

Als het apparaat al voorzien is van CV/Gate aansluitingen is natuurlijk het makkelijkst om een externe converter te kopen.
Die van Synhouse zijn ook prima, maar voor de aanschafprijs + het door iemand laten inbouwen (als je het echt niet zelf kan) kan je misschien ook een 2de hands Kenton Pro Solo of welke dan ook kopen.

De filteraansluiting is inderdaad voor het filter via midi aan te sturen. Je synt moet dus al een Filter ingang hebben.
De synhouse gebruikt de aansluitingen van de connectoren voor CV/Gate en Filter.

De SH1000 heeft momenteel helemaal niets aan ingangen, geen midi, geen cv, geen gate en geen filter.

Ik ben op zoek naar een beetje betaalbare oplossing. Ik zag dat de midijack 99 dollar kost en een Kenton CV/gate/filter kost ca 65 pond. Met die midijack ben ik daarna in principe klaar, maar het is me niet duidelijk of het mogelijk is om er pitchbends of iets dergelijks mee te doen en of daarmee het filter is aan te sturen / gebruiken.

ik heb zelf ook een lange tijd de trotse eigenaar van een sh1000 mogen zijn (10 euro op de rommelmarkt!), en heb flink onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om er midi in te bouwen.

de documentatie die ik tegenkwam op een japanse site legde echter uit dat het redelijk lastig is omdat de synth niet voldoet aan de standaard v/hz of v/oct standaard voor cv. daar moet eerst een convertor voor worden gebouwd, daarna moet je het signaal van het toetsenbord naar de oscilator dusdanig ombouwen dat het vanuit een extern signaal komt. op dat moment heb je dus wel een standaard cv op je sh1000, daar kan dan wel weer een standaard cv -> midi convertor aan.

er is een bedrijf dat deze modificaties allemaal uitvoerd, maar ik meen dat dat vrij prijzig was (300 euro meen ik), dus voor mij was dat toen geen optie.

je kan in ieder geval niet direct een standaard midi->cv concertor gebruiken.

off topic: de sh1000 is, terugkijkend, toch wel de gaafste synth die ik ooit gehad heb... ik baal nog steeds enorm dat ik 'm heb weggedaan...

zojuist deze link gevonden: http://www.synhouse.com/SH-1000-Notes/SH-1000-Photos.html Dit is de mod voor de midijack addon.

Kijk, dat begint er dus al behoorlijk griezelig uit te zien :( Wil mijn Eshaatjes niet slopen en weet dus niet goed of ik zelf met dit soort modificaties aan de gang wil/durf.
Ik zag dat Boemtsjak lange tijd terug een midijack met inbouw aanbood voor een leuke prijs.. ook met deze mods? heh :doei:

Back