Is het van mij of is het van maggie?

sas

Ingeburgerd
:) Hi

Heb nu een Motif met allemaal arpeggio's en performance modes.En een sample machine. De hele mikmak. En laat ik wel wezen dat ding kan sommige slagjes op de gitaar beter of sneller dan ik. En ik kan wel een beetje gitaarspelen, maar helemaal niet drummen of viool spelen. De motif wel! Gevolgtrekking: Dus de motif is muzikaler dan ik ben??? =(

Heb ik meteen een dilemma. Waar ligt de grens tussen zelf componeren en stomweg jatten. Oftewel: Wat is van mij en wat is van Maggie?

Hoe kijken jullie daar tegenaan.

groetjes Sas

Pff. Trek je daar toch niks van aan. Het is het resultaat dat telt (je nummer o.i.d.). Die steek je toch zelf in elkaar?

Zolang het apparaat nog geen nummer voor je in elkaar zet is het prima. Het is gewoon een doorontwikkeling van de synthesizer, een apparaat wat al vanaf het prille begin bedoeld is om op universele wijze bestaande instrumenten te emuleren en nieuwe instrumenten te creeren.

Hoi,

Ik denk dat je die grens zelf 'moet' bepalen... ik ben zelf persoonlijk bijvoorbeeld niet weg van gecompliceerde voorgeprogrammeerde arpeggio's (dus bedoel dan niet de supereenvoudige up/down patronen), omdat ik dan inderdaad het gevoel heb dat het van Maggi is (heb je geniaal verwoord joh :D )...

Waar ik persoonlijk een nog grotere 'hekel' aan heb is loops van anderen gebruiken (tenzij je een remix maakt...).. ook dat is persoonlijk, maar ik vind het idee niets om hele elementen van anderen te gebruiken (maar misschien dat mijn eigen drumloopjes daarom vaak ook zo enorm suf zijn :P ). Er zijn natuurlijk mensen die hier heel anders over denken en dat is maar goed ook, ieder moet gewoon z'n eigen ding doen :)

Dus mijn advies is gewoon kijken wat jij het beste bij jezelf vindt passen en wat bij jou jouw gewenste resultaat oplevert.

Groetjes,
Vincent

zoals ik al eens vaker zeg. Het is maar hoe je het apparaat bedient. Neem een mellotron choir nu. Tis maar hoe je die toetsen aanslaat en welke hoe lekker het koortje vol kan klinken. Je kan beter 4 noten aanslaan als 3 (dus C E G C). Dan klinkt hij veel voller. Of een powerchord (C G C).
Met die motif van jou presies het zelfde. Hij kan vast beter al die geluiden voortbrengen maar het is ook de dynamiek erin die het geluid vormt. En de dynamiek is altijd wel aan je toetsenbord gekoppeld. Kortom hoe jij speelt en dus dat ding gebruikt zo klinktie. En dat kan je of niet :)

Dag Sas,

Als je een probleem hebt met de voorgeprogrammeerd phrase tracks, dan programmeer je toch gewoon die van je zelf. Dan kan je deze gaan gebruiken als achtergrondbegeleiding en kan je live enkele verstommende dingen neerzetten. Je kan dan alles zeggen wat je wil, behalve dan dat het van Maggi is ;) .

Anyway: Have Fun :okdan:

:doei:

Ik ben op die manier ergens ook wel zo met midi
bezig. Ik hou van midi op een synth, maar dan enkel
om eigenlijk de gespeelde partij in midi zonder quantisering
op te nemen. Beetje technologie en ook beetje van
mezelf zeg maar, op die manier is technologie wel leuk
vind ik dan.

Voorgeprogrammeerde riedels... Als je ze zelf
wil programmeren, en je dat een beter gevoel geeft,
da moet je dat vooral doen.

Kritisch bekeken is mijn muziek 100 procent van mij
en nog eens 20 procent daarboven op van mijn Atari.
(om op te nemen)

Axel

Hi

Het is wel zo dat ik de akkoorden kies, en de volgorde en timing daarvan. En ik bepaal natuurlijk welke arpeggios er gebruikt worden in welke volgorde en op welk tempo, dus er is een groot deel van wat ik zelf doe. Maar ik de klank het 'loopje' van de arpeggios zijn wel voorgeprogrammeerd.

Ik was ineens nogal onder de indruk van het gegeven dat er meer geluid uit zo'n apparaat komt dan ik daadwerkelijk speel. (ik heb nog nooit zo'n uitgebreid apparaat gehad, de korg die ik had was toch nog niet zo ver als deze motif) Bij mijn gitaar en mijn piano dan krijg ik precies terug wat ik zelf doe. Dan hangt het dus nog meer van mij af. En ik vind (vooroordeel misschien) dat muziek toch ook wel origineel moet zijn. Maar misschien zit de originaliteit wel in hoe ik gebruik ga maken van deze mogelijkheden.

Ik wil op den duur wel zelf voorgeprogrammeerde phrase tracks gaan maken. Maar ben nu al erg blij als ik weer een paar pagina's van de gebruiksaanwijzing heb doorgeworsteld. En ik betwijfel of mijn eigen phrasetracks zo mooi gaan klinken als die voorgeprogrammeerde.

Ik was gewoon benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken of mee omgaan:)

Groetjes Sas.

Feit is wel dat het goed is
dat je de handleiding goed
doorneemt. Ik deed dat nooit
en zat met een hoop waarvan
ik de helft van "wist".

Nu heb ik eindeloos tijd en
heb ik dat allemaal ingehaald.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen
dat als je 3 vingers speelt, dat je
dan verwonderd kan zijn dat je een
"bijna complete song" terugkrijgt
bij wijze van spreken.

Voelt het storend aan, of helpt
het je eerder op ideeën?

Axel

Ik heb ook nooit gesnapt waarom dirigenten van een symfonisch orkest zo belangrijk zijn.
Enige wat die gasten doen is een beetje moeilijk kijken en met hun baton zwaaien.
Zijn verdrie wel die muziekanten die al het werk doen maar de dirigent is het allerbelangrijkst?

Origineel geplaatst door fuse
Ik heb ook nooit gesnapt waarom dirigenten van een symfonisch orkest zo belangrijk zijn.
Enige wat die gasten doen is een beetje moeilijk kijken en met hun baton zwaaien.
Zijn verdrie wel die muziekanten die al het werk doen maar de dirigent is het allerbelangrijkst?

Ik dacht er eerst ook zo over,
maar ik ben me er in gaan verdiepen
en ik heb wat ik van je citeer letterlijk
aan hem gevraagd en ik heb mijn
conclusie moeten veranderen...

Eigenlijk is het net een ploeg zonder
trainer...

Sta je echt nergens dan... Heeft een
grote functie eigenlijk hoor.

Axel

Een dirigent is juist heel belangrijk omdat de spelers in het orkest geen ruk horen van de rest en dan zou het snel een enorm zootje worden! Ook bepaalt de dirigent de volume veranderingen etc etc..
M.a.w. zonder dirigent wordt het een puinhoop.

Als een apaaraat "voor" je kan werken is het natuurlijk ideaal omdat op die manier te gebruiken. Zie het als een stuk gereedschap waarmee je je muziek in elkaaar schroeft.

Of je nu presets gebruikt of niet dat maakt natuurlijk niet echt uit, dat is een hele andere discussie...

Sas, waarom zou je denken dat jouw phrases niet zo goed zouden klinken als de voorgeprogrammeerde?
Zie het juist als een uitdaging jouw werk beter te maken als dat wat de yammie's gemaakt hebben, de kans is groot dat je op een dag beseft dat dat ineens het geval is...

;)

hi:)

Raak wel geinspireerd van al die klanken en arpeggio's. Ook van de voorgreprogrammeerde perfomances. Wil die discussie over de presets ook wel voeren. Heb al gezien dat ik ook de presets behoorlijk kan manipuleren, zodat het toch meer van mij wordt.

Vind het leuk dat JRS zoveel vertrouwen in me heeft. Maar kijk ik kan wel een leuke phrase bedenken, maar die yammie's zijn qua manipulaties met klanken en effecten etc zo goed in elkaar gedraaid, dat denk ik niet te overtreffen. Ik heb laatst geprobeerd om te ontdekken hoe een arpeggio die in de performace mode stond in elkaar gezet was. Heb eerst het oorspronkelijke geluid opgezocht toen de juiste arpeggio eraan vast gezet, en toen aan alle knoppen gedraaid tot ik er scheel van zag, maar ik kreeg het niet voor elkaar om dezelfde sound eruit te halen als die voorgeprogrammeerde.

Ik ben ook eigenlijk niet zó op de hoogte van het effect van al die veranderingen. Ik begrijp equalisers, en delays wel, maar als je dan drie effecten kan toevoegen en dan ook nog van die effecten kan beslissen hoe en hoe hard en via welke weg deze het geluid gaan vervormen, dan is het gewoon puur geluk als ik een leuk resultaat behaal, want ik weet echt niet wat ik doe.:L

Maar het klopt wel dat ik een beetje de dirigent ben van de motif. En daar kan ik op zich wel redelijk mee leven. Het geeft me wel de mogelijkheid om dingen te maken die ik in mijn hoofd wel kan horen, maar qua techniek of qua snelheid absoluut niet uit een instrument kan halen. Dus het is wel goed voor mijn "composer skills''. Want ik krijg wel een beter gehoor voor dingen die goed kombineren.

AND YOU GUYS. hOE DOEN JULLIE DAT DAN?

Groetjes Sas

Gewoon bij het begin beginnen en dan doorploeteren.

Een viool leren bespelen schijnt ook 3 jaar te kosten eer je er meer uit krijgt dan kattengejank.

Yes sweety, maar waar ben jij dan begonnen?

(of wellicht ook interessant, waar ben je gestrand? of jankt die viool nog steeds);)

Het begin, es even kijken:

Het echte begin is moeilijk te zeggen, dat is alweer lang geleden.
Ik ben vroeger toen ik een jaar of 5 was begonnen met keyboardles.
Langzaam komt er dan steeds meer bij. Ik had het geluk dat mijn vader én een Atari ST had én van muziek maken hield.

Kortom Cubase 1.0 was de eerste sequencer waar ik mee werkte ..

Maar door de jaren heen lees je en expirimenteer je erop los.. Je merkt gewoon dat je langzaam steeds beter wordt en dat proces zal ook altijd door blijven gaan.

Misschien wel niet zo hard als in het begin, maar je leert altijd wel iets nieuws.

Daarom denk ik dat op een gegeven moment ook je phrases beter zullen worden. De yammie's hebben al wel de tijd gehad om te "oefenen" en dat zijn natuurlijk ook professionals.

Maar hoe hoger je voor jezelf de lat legt, hoe verder je zult komen !! ;)

Alles wat uit Magix Music Maker komt is van maggi.

of moet ik dit nu in de grote voor-oordelen thread plaatsen?? ;)

Back