Ableton 4 beta voor iedereen die maar wil proberen

Origineel geplaatst door olafmol
ben er ook achter wat er nou precies voor mij zo geniaal aan live 4 is:

bij een lineaire sequencer/DAW hoor je bij het arrangeren niet wat je aan het doen bent..het is dus puur visueel, blokjes schuiven, knippen en plakken..elke keer weer stoppen en afspelen, bijwerken, aanpassen, toevoegen, en weer verder arrangeren...tenminste zo werkt het bij mij...na 15 minuten ben ik op en ben ik gewoon het complete gevoel van het nummer kwijt.....juist doordat ik het niet meer kan horen

bij live4 heb je dat dus niet....je gaat gewoon jammen in de session view en je hoort alles.....en tegelijkertijd neemt ie dat ook nog eens allemaal op......ok, je zou zoiets ook met automation in bv cubase kunnen doen, door bv de mutes en solos van kanalen te automaten enzo, maar dat gaat lang niet zo intuitief.....en het daarna editten is al helemaal een stuk lastiger........

zo! altijd fijn om erachter te komen waarom iets je aanspreekt ;)

Ben ik het helemaal mee eens, vind het ook echt een lekkere manier van arrangeren. Midi opnemen in live vind ik niet zo super (of ik ben het nog niet gewend) maar je kan dat gewoon in een andere sequencer doen en dan de files importeren als midi format 1 en in ableton lekker gaan arrangeren.

Origineel geplaatst door Jur
Ben ik het helemaal mee eens, vind het ook echt een lekkere manier van arrangeren. Midi opnemen in live vind ik niet zo super (of ik ben het nog niet gewend) maar je kan dat gewoon in een andere sequencer doen en dan de files importeren als midi format 1 en in ableton lekker gaan arrangeren.

wat mis je dan precies bij het opnemen van midi? (je kan ook in het arrangement view midi opnemen he ;)

wat mis je dan precies bij het opnemen van midi? (je kan ook in het arrangement view midi opnemen he ;)

Inspelen gaat prima, maar als ik er later dan wat bij wil zetten met de muis vind ik het een beetje priegelig allemaal, zal nog wel even wennen zijn...........................

Origineel geplaatst door Jur
Inspelen gaat prima, maar als ik er later dan wat bij wil zetten met de muis vind ik het een beetje priegelig allemaal, zal nog wel even wennen zijn...........................

gewoon een groter scherm kopen ;)
maar serieus, midi editting is behoorlijk basic, als je dat in de clip view doet heb je misschien fold aanstaan? je kan de windows wel resizen tot op zekere hoogte.....

zo hee, weer wat VETS gevonden!

je kan zowel audio als midi clips toekennen aan een midi-keyrange..... als je de midi assign selecteert, vervolgens een clip, druk op de linker-range key, houd ingedrukt, en vervolgens op de rechter-range key.....bv, C1-C3 .... nu kun je met deze toetsen de clip triggeren, en tegelijkertijd transposen! hoe koel is dat??

zo hee, weer wat VETS gevonden!

je kan zowel audio als midi clips toekennen aan een midi-keyrange..... als je de midi assign selecteert, vervolgens een clip, druk op de linker-range key, houd ingedrukt, en vervolgens op de rechter-range key.....bv, C1-C3 .... nu kun je met deze toetsen de clip triggeren, en tegelijkertijd transposen! hoe koel is dat??

Soort van arpegiator met een vaste melodie?

Origineel geplaatst door D-mike-E
Soort van arpegiator met een vaste melodie?

zo zou je het ook kunnen gebruiken ja....maar in principe is het gewoon een transpose, alleen triggert ie de clip dan weer opnieuw, maar volgens mij kan je dat zelfs met de legato-setting van de clip uitschakelen

Ik zit net de manual van Live door te spitten, alvorens ik het pakket ga installeren.

Iets wat ik niet tegen kom, althans niet onder het kopje waar ik het verwacht (Midi en Velocity of Editing controller Data of zoiets), is of je ook MIDI controller data kunt opnemen/tekenen/editten bij een MIDI Clip? Dus zoiets als je in SX kunt, om bijvorbeeld het filter van je synth te automatiseren.

Enige wat ik tegen kom zijn 3 envelopes in een Clip en velocity. Zit er niet meer in?

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ik zit net de manual van Live door te spitten, alvorens ik het pakket ga installeren. Zit er niet meer in?

Laten we zeggen dat als je de manual leest je het topje van de ijsberg hebt gelezen .. maakt dat de manual slecht ...
Nee zeker niet .. die is compleet genoeg en maakt het leerprocess veel experimenteler. Lees het Ableton Forum eens
want zoals vaak is een forum tien maal zo goed als eender welke manual.

En al wat je vraagt zit er in .. misschien niet de list editor zoals in cubase maar bijna alles is mogelijk ....
Ook voor hardware synths .. en plug maar eens een vst in en zie wat een wereld er voor je open gaat

Fred

edit: mods pas grootte maar aan ik weet niet hoe ..

untitled003.JPG

je kan alle midi CC automaten, editen, tekenen etc.......werkt heel goed...enige jammere is dat op dit moment je maar 1 CC parameter tegelijk kunt bekijken......

zo zou je het ook kunnen gebruiken ja....maar in principe is het gewoon een transpose, alleen triggert ie de clip dan weer opnieuw, maar volgens mij kan je dat zelfs met de legato-setting van de clip uitschakelen

door idd legato in te schakelen en op een andere trigger mode dan toggle te gaan staan kan je gewoon de clip laten doorlopen en tegelijkertijd transposen...afhankelijk van je quantise instelling in de clip verspringt ie op het volgende quantise moment van toonhoogte..

Origineel geplaatst door Frederik654
Laten we zeggen dat als je de manual leest je het topje van de ijsberg hebt gelezen .. maakt dat de manual slecht ...
Nee zeker niet .. die is compleet genoeg en maakt het leerprocess veel experimenteler. Lees het Ableton Forum eens
want zoals vaak is een forum tien maal zo goed als eender welke manual.

En al wat je vraagt zit er in .. misschien niet de list editor zoals in cubase maar bijna alles is mogelijk ....
Ook voor hardware synths .. en plug maar eens een vst in en zie wat een wereld er voor je open gaat

Fred

edit: mods pas grootte maar aan ik weet niet hoe ..

OK dan, gevonden! :okdan:

Dan ga ik het programma maar eens installeren en testen.

Misschien een leuke vervanger voor SX, wat welliswaar uitgebreider is. Maar ja... ik kijk dan liever alleen naar de zaken die ik ook echt gebruik. Niet wat er allemaal op de specs list staat.

Daarnaast is er een (beta) tooltje beschikbaar om een Mackie Controller gebasseerde controller met Live te gebruiken. Gemaakt door iemand op de 01x list. Het is hier te vinden: http://groups.yahoo.com/group/mcclive

Specs:

--------------------------------------------------------------------------------
Description
--------------------------------------------------------------------------------
MC Commander for Live (a.k.a MCCL) enhances the functionality of control surfaces supporting the Mackie Control protocol, when they are used in conjunction with Live sequencer software from Ableton, as this latter doesn“t yet implement this protocol. Typically, it enables you to control many more sequencer tracks than you could with just connecting your control surface to Live. It streams clean feedback from Live to the remote LCD screen and LEDs, and can help correct some motorfaders issues. It maintains a two-way state synchronization between most of the remoted controls.
Sytem requirements
Tested devices and softs are in (). Please provide more tested platform components via the MCCL group.
-PC under MS Windows (XP Pro SP1).
-Mackie Control compatible MIDI control surface (Yamaha 01x).
-Virtual shared MIDI ports (MIDI Yoke)
-Ableton Live sequencer (v4.0.1)
Features
-Remote control up to 64 tracks.
-LCD screen track numbers and parameter names/values printout, button LEDs feedback.
-Most of the remote controls stay in sync when tweaked directly in Live.
-Controls for each track: gain, pan, sends (up to 8), mute, solo/cue, record arm, fade group, track select, track clip play/stop.
-Main track controls: main gain, cue gain, crossfade, scroll scenes, select next/previous scene, scene play, stop all clips.
-Global controls: Tap, tempo, groove, metronome, follow, play/stop/record, MIDI overdub, back to arrange, draw mode, loop, punch in/out
-Useful extra functionnality: anymute/anysolo/anyarm/anygroup feedback, mute/unmute all, solo/unsolo all, arm/unarm all, group/ungroup all, reset mix.
-No hacking, just plain Live MIDI remote functionality is being used.
-Extremely small footprint, under 0.01ms MIDI latency added on a PIII 1Ghz.

Ik ben bezig met een live act voor te bereiden met Ableton, maar nu gebeurde het gewoon dat ableton eruit knalde en nu wil hij niet meer opstarten. Naja..opstarten doet hij wel, maar als je het wil gebruken knalt hij weer vast?

Ik heb het ook al een aantal keer opnieuw geinstalleerd, maar het komt steeds met hetzelfde probleem.

Heeft hier iemand ook al ervaring mee gehad en misschien een oplossing voor gevonden?

Origineel geplaatst door Codec
Ik ben bezig met een live act voor te bereiden met Ableton, maar nu gebeurde het gewoon dat ableton eruit knalde en nu wil hij niet meer opstarten. Naja..opstarten doet hij wel, maar als je het wil gebruken knalt hij weer vast?

Ik heb het ook al een aantal keer opnieuw geinstalleerd, maar het komt steeds met hetzelfde probleem.

Heeft hier iemand ook al ervaring mee gehad en misschien een oplossing voor gevonden?

Ik roep maar wat... externe gear aan je PC hangen? Zo ja, heb je het al zonder gebropbeerd om uit te sluiten dat het daar niet inzit?

Origineel geplaatst door Codec

als live crashed op het moment dat je je projectfile probeert in te laden zit daar iets fout, waarschijnlijk is ie dan corrupt.....stuur em in ieder geval in combi met de foutmelding/log naar ableton dan kunnen ze dat meenemen in een volgende versie............. ik ben bang dat je dus van scratch moet beginnen.....check anders ff of alle samples op de goede plek staan

Mijn file is gelukkig niet coorupt,daar ben ik blij mee. Ik heb het nu op een laptop draaien, daar draait hij nog wel. Daar moet hij straks ook op draaien, maar op mijn desktop is ie echt stuk, kan hem wel overnieuw installeren, maar zelfde gezeik constant.

we gaan gewoon verder zoeken en ableton een mailtje sturen.

ben gematigd blij met ableton .. heb nu ongeveer 500 crash files op mn hd ( in 1 week ) . compleet random crashes .. met meerdere geluidskaarten geprobeerd . maar volgens mij hebben ze uit pure nood een halve beta op de markt gegooid om tog de (( dead line )) te halen

zwaar bale ableton 4 is 25 % van 3. niet alleen interface hebben ze in zitten rommelen .. maar ook timings problemen . etcetc

ik neem aan dat er snel een update komt :)

Wow misha ..

Ik denk dat er een ander probleem is dan .. heb de 4 nu sinds twee drie weken zwaar en intens gebruikt en alle mogelijke dingen gedaan en heb nog geen enkele crash ervaren en geen enkele corrupte file .. Het aantal dat je daar opnoemt is toch wel echt veel he !!

Fred.

ik denk dat het samenhangt met uad

zoek het wel even uit

Back