Ableton 4 beta voor iedereen die maar wil proberen

Origineel geplaatst door ^H|GH^
Er zit (voorlopig) niets anders op dan met een programma de sync door te lussen naar andere midi poorten. Midi-Ox is daar geschikt voor.

Dit is voor mij wel een vereiste om er mee te willen werken. Ik wacht dus met bestellen totdat dit erin zit. [Als ik me zolang kan beheersen.]

Waarom is Midi-Ox geen oplossing voor je dan? Zo'n erge workaround is dat toch niet..
Test het gewoon?

Origineel geplaatst door ^H|GH^
Waarom is Midi-Ox geen oplossing voor je dan? Zo'n erge workaround is dat toch niet..
Test het gewoon?

Vind dat wanneer je een pakket koopt van €499,- dit soort problemen niet via wat lapwerk opgelost moeten worden. Maar zal het eens uitproberen. Daarnaast verbaas ik me er ook over dat de prijs in € en $ gelijk is, terwijl de wisselkoersen zo'n 20% uitelkaar liggen.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Dit is voor mij wel een vereiste om er mee te willen werken. Ik wacht dus met bestellen totdat dit erin zit. [Als ik me zolang kan beheersen.]

Idem voor mij. :)

Ik vind dat de ingebouwde drumsampler ook meer pads moet krijgen. Een beetje TR-x0x kit heeft al zo'n 12 -15 sounds en dat past dus weer niet. Moet je weer geluiden uit je drumkits weglaten.
Ik hoopte juist met Ableton mijn hardware sampler te kunnen vervangen zonder een softsampler te hoeven aanschaffen.

Maar verder ben ik wel stukken positiever over dit stukje software. Alleen jammer dat sommige (essentiele) onderdelen ontbreken of minimaal zijn geimplementeerd.

na de demo's te hebben doorlopen was ik eerst zeer enthousiast over live
toen ik zelf eens wat midi nootjes wou tekenen, was mijn enthousiasme al aardig gedaald...hoe onhandig kunnen ze zo'n editor maken ??
ALT moeten indrukken om nootjes te beluisteren, de grid moeten afzetten om een noot een klein beetje van lengte te veranderen, het potloodje dat niet met de rechtermuisknop kan bediend/opgeroepen worden, ...

voorlopig dan toch nog maar bij mijn oude logic versie houden...

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Vind dat wanneer je een pakket koopt van €499,- dit soort problemen niet via wat lapwerk opgelost moeten worden. Maar zal het eens uitproberen. Daarnaast verbaas ik me er ook over dat de prijs in € en $ gelijk is, terwijl de wisselkoersen zo'n 20% uitelkaar liggen.

Daarentegen is Midi-Ox weer gratis :) Maar ik snap je punt hoor.

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik vind dat de ingebouwde drumsampler ook meer pads moet krijgen. Een beetje TR-x0x kit heeft al zo'n 12 -15 sounds en dat past dus weer niet. Moet je weer geluiden uit je drumkits weglaten.
[/B]

Misschien is dat wat weinig ja.. aan de andere kant is een tweede track met Impulse zo geladen.

Origineel geplaatst door StiebZ
toen ik zelf eens wat midi nootjes wou tekenen, was mijn enthousiasme al aardig gedaald...hoe onhandig kunnen ze zo'n editor maken ??
ALT moeten indrukken om nootjes te beluisteren, de grid moeten afzetten om een noot een klein beetje van lengte te veranderen, het potloodje dat niet met de rechtermuisknop kan bediend/opgeroepen worden, ...
[/B]

Inderdaad is het direct kunnen luisteren naar noten als optie een must.
Weet wel dat als je de grid hebt afgezet je kan dubbelklikken om weer een noot te plaatsen.
De rechtermuisknop werkt trouwens niet in Ableton om compatibiliteit met MacOS te houden.. ook onnodig eigenlijk ;)

Overigens zijn al deze punten al eerder besproken op het Ableton forum en ik zou daardoor updates goed in de gaten houden.

Ben met de demo aan het klooien. Ik heb Superwave Performer vsti geladen. Nu zie ik niet alle device parameters terugkomen in Live van Performer. Ik zie bijvoorbeeld de hele filter sectie niet. Ook als ik Microtonic laad zie ik niet alle parameters. Alle twee deze vsti's hebben veel parameters. Kan Live maar een bepaald aantal parameters aan per vsti? Dit zuigt best wel. Of doe ik gewoon iets verkeerd?

Origineel geplaatst door Ytse
Ben met de demo aan het klooien. Ik heb Superwave Performer vsti geladen. Nu zie ik niet alle device parameters terugkomen in Live van Performer. Ik zie bijvoorbeeld de hele filter sectie niet. Ook als ik Microtonic laad zie ik niet alle parameters. Alle twee deze vsti's hebben veel parameters. Kan Live maar een bepaald aantal parameters aan per vsti? Dit zuigt best wel. Of doe ik gewoon iets verkeerd?

Ableton is inderdaad gelimiteerd aan 128 parameters per VST(i).

Da's slecht nieuws. Is hier nog een workarround voor ofzo? Ik heb bij Performer nog geprobeerd om het met cc's te doen maar de MIDI-learn functie in Performer schijnt ook niet te werken in Live.

Origineel geplaatst door robnet
Nu het minder heet is (zit op een zolder), heb ik het testen van Live4 weer opgepakt. Ik ben nog steeds aan het onderzoeken hoe Live4 werkt met MIDI voor externe MIDI gear.

Misschien kunnen jullie me helpen met het volgende probleem:

Ik heb in een MIDI clip in Live een strakke hihat partij opgenomen, en stuur die naar m'n RS7k. Werkt prima, en nog strak ook zo te horen.

Vervolgens zet ik de metronoom van Live4 aan zodat zowel Live als de RS min of meer dezelfde partij spelen. De tonen vallen op elkaar.

Bij goed luisteren merk ik dat er een paar msec verschil tussen Live en de RS zit. En er is geen manier op dat weg te krijgen. Het is mij nog niet gelukt althans. Programmas als Logic hebben hier een in te stellen delay value voor. Niets van dat in Live4. Ik werk overigens in demo mode.

Dit is dus puin, want ik krijg mijn MIDI gear niet in de pas met de audio! :(

Suggesties?

(Heb ook al met de MIDI clock out delay gewerkt, maar die werkt echt alleen voor de MIDI clock signalen. MIDI notes zijn er ongevoelig voor. Overigens moet ik die delay op -28ms (!) zetten om de RS en Live strak over elkaar te leggen. En dat geldt zowel voor mijn AMT8 als de 2x2. Maar dit werkt in iedergeval.)

op die vraag kreeg ik onderstaande als antwoord op electro alliance:

hmm not sure if you had already done this but it sounds like you maybe need to adjust your overall audio latency setting.

you do this by physically connecting your output to your input load up a one shot percussive sample (or anything with a fast attack) on one track, lets call it track A, set another audio track (B) to record via external in and arm it (set the monitoring for this track tö off).

click record in the control bar and then launch the percussive sample.
track B should should now (slightly out of time) copy of the sample.
now switch to arrangement view and you will see that the recorded part is not starting exactly at the 1.1.1

turn warp off for the recorded clip and move the start marker to the right to where the audio starts.

Then just read the start value from the clip view and enter it into the overall latencys field in the audio preferences.

You can check if it worked by repeating this procedure with the new overall latency settting and the recording on track B should sync perfectly.

v.4.02

v.4.02

Er is een update naar versie 4.02 te downloaden, voor degene die het nog niet wisten.
Wat de updates zijn ben ik nog niet achter maar 't zullen wel wat bugfixes zijn.

doe er je voordeel mee...

Re: v.4.02

Re: v.4.02

Origineel geplaatst door Bas
Er is een update naar versie 4.02 te downloaden, voor degene die het nog niet wisten.
Wat de updates zijn ben ik nog niet achter maar 't zullen wel wat bugfixes zijn.

doe er je voordeel mee...

Improvements:
Previewing While Renaming Files in Browser - When a file was renamed in Live's browser the preview switch was switched off.
Swing Value Range - Increased the value range for swing.
Bugs fixed:

ReWire Master - When Live was the ReWire Master, switching to arranger or hiding I/O View caused an incorrect ReWire Slave to be activated.
ReWire Master to Reason: Loop - When Live was running as ReWire Master for Reason, and the loop was enabled, sometimes Reason would stand still for one loop cycle.
ReWire Master: Program Changes - When Live was running as ReWire Master, program change messages sent to the ReWire Slave were not correct.
ReWire Slave: Sample Rate - When running Live as ReWire Slave, only a sample rate of 44100 kHz worked correctly with some hosts.
Channel Enabling/Disabling for ASIO - Live would freeze when trying to enable/disable channels on multi channel audio interfaces using ASIO.
Load Documents with Reaktor as AU - Live would crash when loading a document containing Reaktor (as AU).
Rendering Long Song with Tempo Automation - Under special circumstances Live would crash when a long song with tempo automation was rendered.
Rendering MIDI Tracks - Rendering MIDI tracks would produce corrupt audio files under some circumstances.
Rendering MIDI with Plug-in Instruments - Often, the first bar was not completely rendered when a MIDI track containing a plug-in instrument was rendered.
Recording Files Larger Than 2GB - Live would crash when trying to record files larger than 2 GB. Now, when a recording file approaches the 2GB limit, its track is automatically and silently disarmed.
Session Overdub Recording with Global Record - When a session clip's loop settings were changed, it would update according to the clip update rate. Now it takes effect immediately.
Plug-in Instruments: Side Chain - First side chain input bus of instruments with multiple outs did not work.
Plug-in Instruments in Bypass - Plug-In instruments consumed still processor power when bypassed.
Plug-in Content - Some plug-ins did not locate content (i.e. Steinberg Plex.)
Sending of NRPNs - NRPNs were not correctly sent through Live and to plug-ins. With this bug fix the Korg Legacy Collection plug-ins will work in Live.
Missing Notes with Remote25 (USB) - There were missed notes when using the Novation Remote25 connected via USB.
Key and MIDI Mapping on Moved Effects/Instruments - When an effect or instrument was moved from one track into another track, all Key and MIDI mappings were lost.
<Delete> Key in Dialogs - Sometimes the <Delete> key did not work in dialogs.
Copy-Modifier Key - When using the Copy-modifier key it was necessary to hold it down before the mouse down. Now it can be done also after the mouse down.
Japanese Characters in File Name - It was not possible to open or save a Live set if the name or the path of the set contained Japanese characters.
Athlon 64 Compatibility - There were no sound and graphical updates on Athlon 64 machines running on Windows XP with Service Pack 2 with the new "Execution Protection" feature enabled.
Hyper Threading Compatibility - Audio performance was sometimes worse on computers with Hyper Threading enabled. For now Live switches to one logical CPU.
Running on Mac OS 10.1.5 - Live would not start on Mac OS 10.1.5
Automation Chooser for Tracks with MIDI Output - For tracks with a MIDI output, Mixer did not appear in the track automation chooser. Now it shows at least the "Speaker On" entry.
Dragging Looped Arranger Clips - When dragging the left edge of a looped arranger clip to the left, the offset marker was not folded correctly.
Mouse Wheel in Popup Windows - Sometimes mouse wheel in popup windows did not work as expected.
Play Selection - There were clicks in the audio when play selection (Shift + Space) was used.
Loop with Snap to Grid - When changing the clip loop settings, the loop would snap to the grid even if the grid was off.

Hey hey..

Je moet wel een beetje up to date blijven en verder kijken dan de neus lang is .. :bekdicht:
Héél kort na de 4.0.2 update aangekondigd was is er verteld geweest deze NIET te downen want gisteren
avond zou versie 4.0.3 beschikbaar zijn. (wat ondertussen ook zo is) Er was een probleem met Vsti's hun
multiple outputs die niet meer herkend werden. Gelukkig is dit hééél snel gemerkt en heeft Ableton daar
direct aan gesleuteld en dus ..

Huidige versie is 4.0.3

Fred

Lees helaas niets over de zo gewenste midi sync op meer dan 1 kanaal. Ik wacht nog even met kopen totdat ze klaar zijn met deze "beta" relaease.

Ableton have swiftly updated Live again, bumping it up to v4.0.3.

Changes:
Fixed: Plug-ins with Multiple In/outs - Multiple outs of plug-ins would not be available after loading a song.
Fixed: Impulse clicks - When an Impulse instrument pad was triggered several times per second it would create clicks in the audio.
Fixed: MIDI out routing loop - Live would crash when a MIDI out routing loop was created like this:
Track 1 -> Track 2
Track 2 -> Track 3
Track 3 -> Track 2

Origineel geplaatst door OnAcid
[Ik vind dat de ingebouwde drumsampler ook meer pads moet krijgen. Een beetje TR-x0x kit heeft al zo'n 12 -15 sounds en dat past dus weer niet. Moet je weer geluiden uit je drumkits weglaten.
Ik hoopte juist met Ableton mijn hardware sampler te kunnen vervangen zonder een softsampler te hoeven aanschaffen.

Maar verder ben ik wel stukken positiever over dit stukje software.. [/B]

Waarom laad je dan niet gewoon een 2e Impulse die je aan hetzelfde midikanaal toewijst en met de scaleplugin een octaafje hoger of lager een nootjesd laat aanspreken?

AN1x of Ableton Live!

AN1x of Ableton Live!

zomaar vraagje.. wat is beter om als MIDI clock te gebruiken.. de MIDI van de AN1x zodat Live! de AN1X volgt... of het tempo van Live! ?

MIDI.. word r soms niet goed van

Ableton VS or meets SX,Logic,SOnar....

Ableton VS or meets SX,Logic,SOnar....

Ik hoor hier iedereen stoeffen over Ableton dit en Ableton dat, maar waar schuilt de kracht van het gebruik van die Soft, als je reeds SX, Logic of SOnar, DP ofzo hebt, waar toch al alles in verweven zit?

Ik heb gisteren nog vernomen van een forumlid dat hij soms Ableton slave laat lopen aan SX, wat is er eigenlijk nog meer voordeel aan, als je alles al in SX bezit; audio/midi/VSTi... ... is me dan de vraag...

Ik ben op het gebied van DAW een noob, daarom deze vraag, om men noobisme wat op de achtergrond te zetten met der tijd. (ja ik moet dringend over naar PC, al zeg ik dat al zo lang, alvorens alles te ver boven men hoofd uitgroeit..al geloof ik daar niet echt sterk in, maar kom, t'is voor men eigen gemak dus...)

where are the DAW Pro's @ the Dutch Synth Forum ;)

Ik zou zeggen probeer de demo van Live eens. Ik heb ook meerdere demo's geprobeerd van sequencers (o.a. sonar, cubase en logic), maar vond live het beste werken. Het heeft een simpele en doeltreffende interface en je kan in feite op twee manieren sequencen: linear en non-linear. Vooral dat laatste is heerlijk om te jammen, inspiratie op te doen of live te spelen/componeren. En....Live is rock solid en dat zelfs op windows. De enigste crashes die ik heb gehad kwam door crashes van third party plug-ins. Kies gewoon de sequencer die je het prettigste vindt werken.

Veel suc6 ermee!

ableton is handig om loops/ muziekfragmenten met verschillend tempo automatisch synchroon te laten lo(o)pen. Daarnaast gebruik ik Ableton meer als instrument om muziek mee te maken en Cubase meer als opname software.

Back