Mooi orkest...

Origineel geplaatst door rob'n
OK, ben overtuigd, nooit eerder zo'n kwaliteit gehoord met direct gespeelde software samplers.
Die klarinet klinkt inderdaad waanzinnig. Wat kost zo'n stukje software eigenlijk?

[offtopic]

Clarinetten zijn volgens mij altijd wel goed te doen.
Maar saxofoon's blijven een probleem, ook nu hoor ik weer dat het geen echte is.
Het lijkt wel saxofoon, maar hij heeft een klank-verloop als een strijkinstrument. :)

[ontopic]

Origineel geplaatst door demian
[offtopic]

Maar saxofoon's blijven een probleem, ook nu hoor ik weer dat het geen echte is.
Het lijkt wel saxofoon, maar hij heeft een klank-verloop als een strijkinstrument. :)

[ontopic]

wat saxofoons betreft gebruik ik vaan één echte die de rest van de saxen camoufleert...voor die rest gebruik ik Quantum Leap brass section.

[offtopic]
ook nu hoor ik weer dat het geen echte is.
Een geweldige observatie nadat ik al gezegd had dat het samples zijn. 8D

[ontopic]
Verloop als een strijkinstrument? :confused:

Zoals je dat beschrijft kun je maar een ding bedoelen. De juiste term daarvoor is legato, zo klinkt dat als een saxofonist noten gebonden speelt. Ik weet niet wat voor muziek jij specifiek in gedachten hebt als je aan een saxofoon denkt, maar individuele noten hoeven niet geaccentueerd te worden en kunnen in elkaar overvloeien. En dan heb ik het niet over portamento of glissando. Als je wat andere articulaties wilt horen (o.a. staccato e.d.) dan is hier wel een geijkte jazz demo, al staat het overmatige glissando gebruik me persoonlijk niet aan:

http://vsl.co.at/admin/downloader.asp?file=/data/Sounds/MP3/Herbs_Bounce.mp3

Waar je *wel* gelijk in hebt is dat het zeer moeilijk is om alle nuances van een saxofoon te vangen juist omdat het instrument zo divers bespeeld kan worden. In die zin ben je beperkt tot speeltechnieken die de samples mogelijk maken. Maar dit geldt voor elke sample set, vandaar dat enorm veel articulaties nu eenmaal belangrijk zijn.

Origineel geplaatst door Sovereign
Een geweldige observatie nadat ik al gezegd had dat het samples zijn. 8D
ej ja... dat kan je zo hebben hé, ik vind sarcasme niet op zijn plaats. sorry.
Verloop als een strijkinstrument? :confused:
Ja de sax klinkt als een strijkinstrument.
de klank is van de sax, maar het verloop ervan lijkt heeft iets te hebben van een strijkinstrument.
Zo heb ik een saxofoon nog niet eerder gehoord dus het viel me op. Vandaar dat ik er wat over zei.
(voordat mensen beginnen te roepen hoe geweldig die sax klinkt)
Zoals je dat beschrijft kun je maar een ding bedoelen. De juiste term daarvoor is legato, zo klinkt dat als een saxofonist noten gebonden speelt. Ik weet niet wat voor muziek jij specifiek in gedachten hebt als je aan een saxofoon denkt, maar individuele noten hoeven niet geaccentueerd te worden en kunnen in elkaar overvloeien. En dan heb ik het niet over portamento of glissando. Als je wat andere articulaties wilt horen (o.a. staccato e.d.) dan is hier wel een geijkte jazz demo, al staat het overmatige glissando gebruik me persoonlijk niet aan:
Het kan aan de speeltechniek liggen dat het klankverloop wat wegheeft van een strijkinstrument,
maar het kan ook aan de sample zelf liggen, en daar was ik nieuwschierig naar.
Waar je *wel* gelijk in hebt is dat het zeer moeilijk is om alle nuances van een saxofoon te vangen juist omdat het instrument zo divers bespeeld kan worden. In die zin ben je beperkt tot speeltechnieken die de samples mogelijk maken. Maar dit geldt voor elke sample set, vandaar dat enorm veel articulaties nu eenmaal belangrijk zijn. [/B]
Kijk aan, heb ik toch nog ergens gelijk :)

Voor de duidelijkheid, ik wilde weten waarom die sample van die sax klonk zoals dat ie klonk.

Ja de sax klinkt als een strijkinstrument.
de klank is van de sax, maar het verloop ervan lijkt heeft iets te hebben van een strijkinstrument. Zo heb ik een saxofoon nog niet eerder gehoord dus het viel me op. Vandaar dat ik er wat over zei.
Dat je dat verband maakte was me duidelijk. ;) Maar het verbaast me dat je de speeltechniek onbekend voorkomt want het binden van noten is heel normaal, ook voor een saxofoonspeler. De gemiddelde ballad met een tenor sax solo zal redelijk wat slurs hebben (luister ook maar eens naar Vangelis' Blade Runner love theme, daar wordt ook voor het merendeel legato gespeeld). Bepaalde jazz stijlen die enorm ritmisch zijn zullen weer veel minder daarvan gebruik maken.

Het kan aan de speeltechniek liggen dat het klankverloop wat wegheeft van een strijkinstrument,
maar het kan ook aan de sample zelf liggen, en daar was ik nieuwschierig naar.
Volledig de speeltechniek, dat zijn de intervallen die je hoort. Als je een trompetist of een hoornspeler vraagt om legato te spelen krijg je ook bij bepaalde intervallen heel typische slurs te horen, een soort van "glijden" tussen de noten.

Dat is dus geen kenmerk van kunstmatigheid, maar juist van echtheid. ;) Als extra voorbeeldje de solo trompet die legato speelt, ook hier kun je dat "glijden" duidelijk herkennen: http://www.xs4all.nl/~jclmavg/trumpet_legato.mp3

Laatst gewijzigd:
[offtopic]

[ontopic]

Op zich is de basisklank van een klarinet redelijk goed na te bootsen. Echter, het aanblaasgeluid op verschillende toonhoogtes en het geluid van de verschillende kleppen heb ik nog nooit zo gehoord bij samples/romplers, vandaar dat mijn enthousiasme volgens mij nog steeds op zijn plaats is. Iedereen die klarinet of saxofoon speelt weet dat de hoeveelheid lucht die je bij het aanblazen gebruikt een deel van het karakter van je eigen spel bepaalt. Nu kan je dit bij een sampler nooit zelf regelen, dus nooit uniek maken, maar in dit geval hoor je het aanblazen en het (oneerbiedig genoemd) piepen bij de tonen wel wat het geluid charmanter maakt dan dat ik bij veel andere samples gehoord heb.
Wat de saxofoon betreft, op zich niets mis mee hoor, misschien had je een scheurende solo verwacht of een staccato jazz stukje.

Origineel geplaatst door rob'n
Op zich is de basisklank van een klarinet redelijk goed na te bootsen. Echter, het aanblaasgeluid op verschillende toonhoogtes en het geluid van de verschillende kleppen heb ik nog nooit zo gehoord bij samples/romplers, vandaar dat mijn enthousiasme volgens mij nog steeds op zijn plaats is. Iedereen die klarinet of saxofoon speelt weet dat de hoeveelheid lucht die je bij het aanblazen gebruikt een deel van het karakter van je eigen spel bepaalt. Nu kan je dit bij een sampler nooit zelf regelen, dus nooit uniek maken, maar in dit geval hoor je het aanblazen en het (oneerbiedig genoemd) piepen bij de tonen wel wat het geluid charmanter maakt dan dat ik bij veel andere samples gehoord heb.
Wat de saxofoon betreft, op zich niets mis mee hoor, misschien had je een scheurende solo verwacht of een staccato jazz stukje.

Op een Kurzweil kun je een breathcontroller aansluiten (op de CC 2 ingang) en
er zijn al switch voorzieningen in het OS (net als voor gitaar). Met een "gemodificeerd/
gemoduleerd Noise"-programma (hoeft geen voices te kosten BTW) kom je een eind.
De Breathcontroller kan uiteraard aan iedere mogelijke controller (al dan niet via FUNs gekoppeld) worden
toegewezen.

Zonnig,
ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Op een Kurzweil kun je een breathcontroller aansluiten (op de CC 2 ingang) en
er zijn al switch voorzieningen in het OS (net als voor gitaar). Met een "gemodificeerd/
gemoduleerd Noise"-programma (hoeft geen voices te kosten BTW) kom je een eind.
10 punten voor het proberen. Je bent wel een enorm persistente Kurzweil fan. :D

Maar serieus, "breath noise" toevoegen is geen onbekend probeersel, zowel patches op de SY99 of de blaasinstrumenten die je vindt in Technics "workstations" hebben dat. Dat klinkt niet echt, dat is volledig statisch. Je voegt wat "noise" erbij wat totaal niet in relatie staat tot het werkelijke instrument. Daar ligt nu net het verschil. Het ene is synthetisch, terwijl VSL samples alleen werkelijke klanken bevat inclusief alle bijklanken en intervallen gespeeld door een echte klarinetist. Die intervallen zijn nu eenmaal niet na te bootsen.

Een Kurzweil moet je absoluut niet gaan vergelijken met een top lib zoals VSL.(*) Ik durf de VSL instrumenten zelfs droog zonder reverb in een solo setting neer te plaatsen zonder dat ze iets van hun realisme verliezen. :halleluja

* Wat doet deze draad trouwens in effecten? :confused: Op http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=434 heb ik een Kurzweil demo kunnen vinden, in het begin is de Kurzweil klarinet voor een moment "exposed". In zijn algemeenheid neigen dit soort klanken qua kwaliteit naar sample libraries uit de late jaren 90 dan wel begin 2000, Advanced Orchestra van Siedlaczek e.d. Het aansluiten van een breath controller en wat "noise" toevoegen gaat daar weinig aan veranderen. Try it, you'll see. ;) Proof is in the pudding, zoals ze ook wel eens zeggen. :D

Sure, you can buy a CD-ROM with a 128Mb Steinway sample set on it, and load
it into an Akai or an Emu, but, when compared with the K250's humble 512k Kurzweil Grand Piano
it just doesn't sound as nice... The K250's sounds are such that people listen to them and say
'that sounds good' rather than 'hey, that's a startlingly realistic-sounding piano sample'.

In my opinion, a bad recording of a good performance will always outshine a good recording
of a bad performance -- that's why James Brown, Lalo Schifrin and Isaac Hayes get sampled
a lot and Mike Stock, Matt Aitken and Pete Waterman don't. Kurzweil's combination of
beautiful recordings and mainframe computer-based processing blessed the K250 with a
ROM sample set unlike anything produced before ..

Origineel geplaatst door Digimod
Sure, you can buy a CD-ROM with a 128Mb Steinway sample set on it, and load
it into an Akai or an Emu, but, when compared with the K250's humble 512k Kurzweil Grand Piano
it just doesn't sound as nice...
Kan best, maar zegt eigenlijk heel weinig. Gezien dat men het heeft over 128mb is deze quote duidelijk niet met z'n tijd meegegaan, daarnaast is een niet nader genoemde 128MB gesampelde Steinway piano natuurlijk geen duidelijk vergelijkingsmateriaal. Het is niet alsof dit de enige sample library is die vandaag de dag beschikbaar zou zijn! :D

Een goede gesample piano moet zo klinken: http://www.postpiano.com/products/allDemos.php?subCat=B%F6sendorfer+290

Review: http://www.soundonsound.com/sos/Mar03/articles/samp_grandioso.htm

Gigastudio 3 biedt zelfs middels convolutie de mogelijkheid om de resonatie van de klankkast na te bootsen. Ik ben enorm benieuwd hoe dat gaat klinken.

Edit:
In my opinion, a bad recording of a good performance will always outshine a good recording
of a bad performance
Terzijds, dit gaat natuurlijk altijd zeker op! Maar als argument tegen de beste libraries van dit moment werkt dat gewoon niet, simpelweg omdat daar geen sprake is van "bad recording". Daar zit natuurlijk ook een prijskaartje aan. ;)

Het ene is synthetisch, terwijl VSL samples alleen werkelijke klanken bevat inclusief alle bijklanken en intervallen gespeeld door een echte klarinetist. Die intervallen zijn nu eenmaal niet na te bootsen.

Dus het komt er op neer dat alles al voorgebakken is en dat je zelf niets meer
hoeft toe te voegen , na dat is nog eens creatief muziek maken..:confused:

Dus het komt er op neer dat alles al voorgebakken is en dat je zelf niets meer
hoeft toe te voegen , na dat is nog eens creatief muziek maken..:confused:
Nu ben ik je even kwijt, hoe bedoel je? :confused:

Laat maar...:doei:
Nou nee, niet laat maar. ;) Als je bedoelt dat alles voorgespeelde phrases zijn dan zit je goed mis. Even geript van de website:

For the first time in the history of electronic music it is possible to perform naturally fluid and authentic passages like legato, portamento or glissando in real-time. Before now, it was never attempted to capture what happens in between the notes, where the real nuances of live performance occur. The Vienna Symphonic Library solves this problem by recording the sound an instrument makes when moving from one note to the next, then allowing the user to access that sound with the aid of the Performance Tool. The Performance Set contains special Legato Performances for all wind and string instruments, as well as several percussion instruments. These are flexible building blocks, taken from short phrases, which are automatically combined by the Performance Tool as the user plays the sampler. It works by analyzing the user’s performance in real-time and triggering the proper samples to create an authentic legato passage.

Aan die verklaring heb ik weinig toe te voegen. Je speelt gewoon, het performance tool zorgt ervoor dat overgangen tussen noten realistisch klinken door automatisch op het juiste moment de juiste samples te triggeren.

oke een bouwpakket dan ook heel creatief :gaap:
Bouwpakket? :confused:

Je snapt volgens mij nog steeds niet hoe het in zijn werk gaat. Je laadt een klank en speelt daarmee net zoals jij op een Kurzweil een trompet, fluit of wat dan ook zou spelen. Hoe je daar dan ook een negatieve connotatie aan zou willen binden ontgaat me volledig. :erm:

De onderdelen zijn al klaar je hoeft het alleen nog in elkaar te zetten
de ene vind dat creatief de andere weer niet..:eureka:

De onderdelen zijn al klaar je hoeft het alleen nog in elkaar te zetten
Daarmee geef je dus aan dat de essentie van wat ik probeer te zeggen je volledig ontgaat.

Zo kun je ook wel stellen dat elk individuele noot van een instrument in je rompler een "onderdeel" vormt, de noten heb je immers nu hoef je alleen alls nog in elkaar te zetten! :bekdicht: Je rompler heeft naast "gewone" strings, ook vast wel pizzicato strings. Kijk eens aan, weer een andere articulatie die op bepaalde momenten dienst doet. Bouwpakket!

Het onderscheid wat je hier probeert aan te voeren bestaat niet tussen rompler en sampler.

Noch zijn er "onderdelen al klaar", je moet elke noot inspelen. Je denkt toch niet echt dat je wat klanken bij elkaar gooit, op een knop drukt en dat er dan een nummer uitrolt? 8)

de ene vind dat creatief de andere weer niet..:eureka:
Volgens mij is de logica anders ver zoek. ;) Een sample is een statische opname, als je vindt dat dit aspect iets een bouwpakket maakt dan zijn jouw romplers net zo zeer bouwpakketten. :W

Creativiteit zit in de compositie, niet in het detail wat men gestoken heeft in de klankopwekking. Dat een overgang van b.v. C3 naar B4 met deze techniek enorm realistisch kan klinken, betekent niet dat ik de C3 en vervolgens de B4 niet hoef te spelen. Eerlijk gezegd is dat wel heel vreemd, iets zou minder "creatief" zijn omdat de klankopwekking superieur is. Does not compute. :stupid

(*) Als je creativiteit bedoelt in de zin van klooien met klanken om ze zelf aan te passen naar smaak dan is dat een andere creativiteit waar ik hier op doel. Ik denk ook echt niet dat die vorm van creativiteit de meeste mensen interesseert die met een digitaal symphonisch orkest aan de gang gaan, die willen gewoon de meest realistische klankopwekking die mogelijk is uit de box. Dat geldt ook voor mij, als er een ding is wat ik niet wil doen dan is dat het editen van klanken. :W

Laatst gewijzigd:
Je hebt bouwpakketten met een gebruiksaanwijzing hoe je alles in elkaar moet zetten zoals bij VSL
En je het bouwpakketten waar de maker dit overlaat aan de muzikant zoals bij Kurzweil dit
maakt het verschil.

Je hebt bouwpakketten met een gebruiksaanwijzing hoe je alles in elkaar moet zetten zoals bij VSL
En je het bouwpakketten waar de maker dit overlaat aan de muzikant zoals bij Kurzweil dit
maakt het verschil.
Zie (*) boven. Bedoel je dat?

Gigastudio kent trouwens een editor, daar niet van, VSL is in die zin gewoon editable.

Back