House filter sweep (hoe maak je dat)

Steven V

Ouwe rot
Een goeie dag,

Ik vraag me al een hele tijd af hoe men erin slaagt om een filtersweep te maken. Ik weet ook wel dat het draaien aan een knoppie is met veel Q / resonance, maar het lukt me niet. Wat wordt eigenlijk gebruikt als "basisgeluid" voor de filtersweep?

Alvast dank aan de helpende hand- en voeten.

O ja mijn muziekstijl is (Deep)house allerhande, ik bedoel dus dergelijke sweep.

Het 'basisgeluid' bij dit soort dingen is vaak de hele drumtrack, of soms de hele track in totaal. Het kan met alles - gitaarloopjes, baslijnen, percussieloops, whatever.

In veel gevallen is het handig om een stereo filter te hebben, maar dat hoeft niet. Het is inderdaad 'n kwestie van resonance omhoog, en dan langzaam de cutoff van helemaal dicht naar helemaal open draaien. Een tikje envelope follower op de cutoff maakt de sweep veel levendiger. En overdrive helpt om de sweep nog duidelijker hoorbaar te maken, vooral als het 'basisgeluid' zelf niet genoeg harmonischen bevat. Op de MicroModular heb ik ooit wat stereo patches gemaakt die hier ideaal voor waren.

PS: het is wel 'n cliché hoor....

(of bedoel je gewoon 'n filtersweep met 'n synth? Dat is gewoon 2 knoppen draaien. Zorg dat je basis-geluid voldoende harmonischen bevat om te filteren, en ga loos. Tweak je filter-envelope naar behoeven.)

Origineel geplaatst door lo-fi
Een tikje envelope follower op de cutoff maakt de sweep veel levendiger.

Hmm, ik heb een Electrix filterqueen (met E follower), maar die heeft dan weer geen midi... Da's wel vervelend. Is het mogelijk om een synth te programmeren zodat de filter envelope zich als envelope follower gaat gedragen? Ik heb een E-Mu MP-7, Proteus synth dus.

En overdrive helpt om de sweep nog duidelijker hoorbaar te maken, vooral als het 'basisgeluid' zelf niet genoeg harmonischen bevat.

Overdrive? Nog nooit van gehoord. Wat houdt dat precies in? Misschien een extra pompen van de resonance?

PS: het is wel 'n cliché hoor....

Tja... Ik moet toch een manier hebben om een beetje 'climax' in een track te stoppen. Anders kabbelt het maar voort en een break klinkt dan ook niet echt goed. Iemand die andere manieren weet om tot zo'n climax te komen?

(of bedoel je gewoon 'n filtersweep met 'n synth? Dat is gewoon 2 knoppen draaien. Zorg dat je basis-geluid voldoende harmonischen bevat om te filteren, en ga loos. Tweak je filter-envelope naar behoeven.)

Dat bedoel ik eigenlijk, ja. Welk soort geluid neem je dan best om dergelijke sweep te verkrijgen (zie voorbeelden)? Sinus, zaagtand, of noise misschien? Sinus en zaagtand heb ik al geprobeerd, alsook een blokgolf. Maar dat werkte niet echt; resultaat was niet uplifting zal ik maar zeggen. O ja ik heb alles geprobeerd met LPF zonder LFO en hoge Q setting.

Origineel geplaatst door demian
Met de EQ spelen kan ook leuk werken! Probeer maar eens.

Dat gaat niet; ik heb (nog) geen mixer!

Niemand die weet hoe een dergelijke filtersweep voor elkaar te krijgen?? Het voorbeeldje is ondertussen al 29 keren gedownload :confused:

Je draait gewoon het filter open en dicht, that's it.

Je hebt gewoon een sampeltje en dat laat je er dof in komen en maak je telkens helderder. Dit kun je met of zonder Q doen.

neem bijvoorbeeld Around the world van Daft Punk, iedereen kent dat nummer wel. Gewoon een hele baslijn met melodie gesampled en die sample dan gewoon filteren. Je zet het filter zo laag dat je alleen de lage frequenties hoort en schuift hem dan langzaam open tot alle hoge frequenties hoorbaar zijn en dan gaat het los:D

Kun je samplen? Wat voor spullen heb je staan?

Origineel geplaatst door synthiaks
Je draait gewoon het filter open en dicht, that's it.
Je hebt gewoon een sampeltje en dat laat je er dof in komen en maak je telkens helderder. Dit kun je met of zonder Q doen.

Daar was ik wel al een beetje achter, maar ik heb geen sampler. Nog niet tenminste. Maar ik of ik nu een sampler heb of niet, met mijn E-Mu MP-7 moet dat toch ook lukken? Ik wil eigenlijk weten wat je het beste als startgeluid neemt voor die heldere, upliftende filtersweep. Daarnet nog even geprobeerd met pink en white noise, dat kwam al een beetje dichter in de buurt maar het leek eerder op de wind die blaast dan op iets anders.

Spijtig dat ik nu nog geen sampler heb, zal nog even geduld moeten hebben ('t wordt een Z4).

Je bent al op de goede weg maar probeer het eens met een synth met een zelf oscillerend filter dus resonantie open en de cutoff dicht daarna langzaam de cutoff opendraaien (fluittoon/pure sinus) gooi hier een lichte ruis door en moduleer het filter d.m.v. een lfo ofzo galmpje/delay erachter en dan moet je al een heel eind komen.

Origineel geplaatst door Steven V
Ik wil eigenlijk weten wat je het beste als startgeluid neemt voor die heldere, upliftende filtersweep.
neem s een drum loop waar bas, percussie, snares, claps en veel hihats inzitten. dus geluiden uit het hele frequency spectrum. dan hoor je veel effect als je de filter van helemaal dicht naar helemaal open draait, of omgekeerd.

ik snap je grote vraagstuk toch niet helemaal hoor. filtersweepen is een knop op en neer draaien, en het kan met alle materiaal. toch niet moeilijk om leuke sounds te vinden dan?

Overdrive? Nog nooit van gehoord. Wat houdt dat precies in? Misschien een extra pompen van de resonance?
Bijna in de categorie "Rembrandt? Wie is dat? Ik doe niet aan sport!", maar okee ;). Overdrive is een begrip dat wat bekender is uit de gitaarwereld; daar is het namelijk wel een wenselijk effect.

"Oversturen" is de term in het ABN. Als je het volume van een geluidsbron te hoog opkrikt knal je tegen een limiet aan. Soms geeft dat een prettig effect aan het geluid; een sinusgolf verandert dan in een blokgolf, en je introduceert diverse frequenties erbij. Een beetje overdrive op een hihat laat 'm wat knisperiger klinken. Heel veel overdrive op een 909-basdrum zorgt ervoor dat 'ie in een gabberhouse-basdrum verandert.

Tja... Ik moet toch een manier hebben om een beetje 'climax' in een track te stoppen. Anders kabbelt het maar voort en een break klinkt dan ook niet echt goed. Iemand die andere manieren weet om tot zo'n climax te komen?
Rollende snares, het langzaam wegdraaien van het laag met een EQ (maar dat kon nog niet) - door een DJ-mixer jagen en dan de frequentie-killknopjes gebruiken? Over laten stromen van reverb (het befaamde Flight 463-truukje van Tiesto, of wat System F deed met Dance Valley Theme 2001)... van alles.

Een filtersweep die je als voorbeeld geeft hoeft niet veel Q (resonantie) te gebruiken; een beetje en dan langzaam de cutoff omhoog draaien. Als je de mogelijkheid hebt; probeer gewoon eens om in plaats van een basisgolfvorm een complete bestaande track van een CD te gebruiken; gewoon erdoor jagen. Je merkt vrijwel vanzelf wat dan werkt of niet.

Daar was ik wel al een beetje achter, maar ik heb geen sampler. Nog niet tenminste. Maar ik of ik nu een sampler heb of niet, met mijn E-Mu MP-7 moet dat toch ook lukken? Ik wil eigenlijk weten wat je het beste als startgeluid neemt voor die heldere, upliftende filtersweep. Daarnet nog even geprobeerd met pink en white noise, dat kwam al een beetje dichter in de buurt maar het leek eerder op de wind die blaast dan op iets anders.

Spijtig dat ik nu nog geen sampler heb, zal nog even geduld moeten hebben ('t wordt een Z4).

Je hebt het de hele tijd over 'startgeluid' of 'basisgeluid' en meerdere mensen hebben je uitgelegd dat dat in de meeste gevallen 'n sample (of audiospoor) zal zijn. Drumloops, hele mixen, dat werk. In een (soft) sampler is dat een fluitje van 'n cent. Met een extern filter ben je vaak wat flexibeler omdat je dan in veel gevallen ook 'n envelope follower en overdrive kunt gebruiken.

Zoals gezegd kun je alles 'filterspweepen' als je maar 'n filter hebt waarvan de Cutoff (en liefst ook resonance) realtime te bedienen is. Volgens mij moet het mogelijk zijn om een drumloop in die MP7 te programmeren en vervolgens het flter te sweepen. Hopelijk kan je het filter van al je drumsounds tegelijk tweaken, zoals dat op 'n Akai sampler kan.

Maar hoe een filtersweep klinkt hangt natuurlijk voor een groot deel af van wat je filtert - even doorsparen voor die sampler dus.

emand die andere manieren weet om tot zo'n climax te komen?
Tsja... :)

In de voorbeelden die je noemt gebeurt veel meer dan alleen 'n filtersweep - luister goed en je ontdekt al 'n aantal basistechnieken van het 'handen-in-de-lucht-moment'.

Iemand die andere manieren weet om tot zo'n climax te komen?

Eerst maak je je vinger nat en dan druk je die zacht tegen het ***** van je meisje en dan met je andere vinger **** je het ****** en tegelijker tijd ga je met je klloppende **** zachtjes tegen haar **** en bovendien heerlijke **** rijden....Let wel dit moet ritmisch....

Origineel geplaatst door bob303vs909
Eerst maak je je vinger nat en dan druk je die zacht tegen het ***** van je meisje en dan met je andere vinger **** je het ****** en tegelijker tijd ga je met je klloppende **** zachtjes tegen haar **** en bovendien heerlijke **** rijden....Let wel dit moet ritmisch....

En als je dat goed doet dan krijg je natuurlijk dit :D

Origineel geplaatst door divi
toch niet moeilijk om leuke sounds te vinden dan?
Tja ik vind het toch knap lastig om goede bruikbare funky sounds te vinden in die E-Mu van me. Er zitten zeer veel Wav's in maar hoe er iets bruikbaars van te maken blijft een raadsel voorlopig.

Ik denk toch dat muziek maken een stuk gemakkelijker gaat worden als ik die sampler heb -> disco-tunes hebben toch jin veel gevallen coole sounds.

Origineel geplaatst door Yoozer
"Oversturen" is de term in het ABN.

O, is het dat. Oversturen / clippen met de bijhorende vervorming dat kende ik wel. De term 'overdrive' had ik echter nog niet gehoord.

Als je de mogelijkheid hebt; probeer gewoon eens om in plaats van een basisgolfvorm een complete bestaande track van een CD te gebruiken; gewoon erdoor jagen. Je merkt vrijwel vanzelf wat dan werkt of niet.

Dat werkt idd vrij goed; ik gebruik m'n filterqueen vaak als effectunit bij de draaitafeltjes.

Ik zal nog wat experimenteren.

Origineel geplaatst door lo-fi
Volgens mij moet het mogelijk zijn om een drumloop in die MP7 te programmeren en vervolgens het flter te sweepen. Hopelijk kan je het filter van al je drumsounds tegelijk tweaken, zoals dat op 'n Akai sampler kan.

Dat lukt inderdaad, maar dan ben je beperkt tot één kit, en drumkits kun je niet zelf bouwen jammer genoeg. Wat wel gaat is op één track een filtersweep uitvoeren en dan die data kopiëren naar de andere tracks. Het blijft dan echter gissen hoe de sweep gaat klinken op de andere geluiden.

Bedankt mannen voor de uitleg. Fijn forum is dit toch hier :okdan:

ik denk dat dit toch ook grotendeels weer een kwestie van ervaring is.
Je zult niet meteen het gewenste resultaat, zoals je dat hoort op de commerciele, professionele platen, bereiken maar de basistechniek is hier uitgelegd. Dat is niet het moeilijke. Het lastige is om het op zo'n manier toe te passen dat het werkt en dat betekent gewoon steeds maar proberen.

Ik hoor trouwens in dat eerste stukje niet alleen filtersweeps, maar ook bepaalde parts die in volume omhoog gaan, een geluid wat omhoog gepitched wordt (de toonhoogte wordt hoger) en een drumroffel. Het is dus zeker ook een kwestie van combineren van allerlei truukjes, zeker voor dit soort house-climaxen.

in de mp-7 zitten zo'n 50 verschillende filters. .. en een stapel geluiden om eng van te worden! gebruik gewoon dat geluid wat je het beste vindt lijken op wat je zoekt, en probeer daar de verschillende filtertypen eens bij !:eureka:

Back