Origineel geplaatst door Yoozer
Sorry voor de kleine omvang van de eerste - ik heb nog wel iets interessanters maar dat duurt zo'n 15 minuten en heeft z'n ups & downs (genoedel, dus).En zelfs dat was peanuts.
Het werkt het beste als je je sampler op monofoon zet. Nou heeft m'n MPC dus een mono-mode; dat wil zeggen, samples hertriggeren zorgt ervoor dat de eerst gespeelde (als 'ie nog bezig is) wordt afgekapt. Dit heb ik gecombineerd met een 'mute group' - net als een 909 open hihat wordt afgekapt door een closed hihat (ander instrument) heb ik dit ook zo ingesteld bij de samples van Push Up.
Ik heb gelijk achter de MPC de Nord Micromodular met de zogenaamde "DJ Filter" patch geplaatst. Die kun je in het grote Nord-Archief vinden in de Line-In categorie; knop 1 doet de cutoff van de bandpass (want dat is 't in feite, een redelijk brede bandpass), knop 2 de resonance, knop 3 de mix. Hij werkt een beetje obscuur; maar elke VST plugin en elke VST controller moeten dat net zo goed kunnen. Ik vind de Nord lekker filteren omdat 't goed door de mix snijdt en de DJ filter lekker 'dirty' is; ik hoef niet perse zo'n moddervette Moog-ladder erin.
Elkweg, ik heb tegelijkertijd live percussie beoefend en de toon bewerkt. Je hoort ook bij een ander voorbeeld dat de samples met een langzamer afspeeltempo en een andere groove zich ook goed lenen voor 2-step of hiphop.
Ik denk dat als je dit uitwerkt, er misschien nog een stampende ruis-bassdrum bij smijt, inclusief blazers (jatten van Earth, Wind & Fire's "September"?), met vette sidechain compressie... nou, dan zit je al goed in de buurt. De baguettes staan al warm.