Boeken over Synthologie: Aanraders?

Diega

Gekke Henkie
Ik vroeg mezelf af of er goede boeken geschreven zijn over hoe bepaalde sounds worden opgebouwd, welke combinaties waarvoor zorgen, tips en tricks, etc...

Het lijkt me wel interessant om er eens verder in te duiken want zelf heb ik ff een dood spoor. Hebben jullie dergelijke literatuur? Ben benieuwd...

Origineel geplaatst door snitch
klik maar ff

als je deze 50 of zo artikelen hebt gelezen gaan we verder :doei:

Tnx voor de tip Snitch :biertje: maar ik bedoel eigenlijk persoonlijke aanraders op het gebied van synthologie waarbij het gaat om het programeren van de synthesizer... Suggesties?

ok, blijkbaar snap ik HELEMAAL niet wat je bedoelt!?? :confused: :engel:

Laatst gewijzigd:
Voor subtractieve synthese is de volgende link erg handig.
LINK
Deze link brengt je op de pagina van Access waar je de Virus tutorial kunt downloaden.
Overigens is deze tutorial ook bij niet Virus bezitters/gebruikers populair.

Verder vind "Power Tools for synthesizer programming" (ISBN 0879307730)een prettig leesbaar boek. Het begint met een inleiding in de geluidsleer en behandelt daarna de diverse onderdelen van een synth (osc, filters, LFO's, EG's etc.).
Het boek is te bestellen bij The american bookcenter op www.abc.nl

groet

Tom

Dit soort boeken zijn bij honderden geschreven en hebben even zoveel keren de plank misgeslagen. Net als vele onderdelen van de muziek is het nemen van lessen eigenlijk de beste wijze die informatie te vergaren die je voor jezelf nodig hebt. Juist een synthesizer met al zijn mogelijkheden dwingt een muzikant tot het maken van keuzes. Boeken, en vooral boeken die een onderwerp algemeen bespreken, kunnen die taak nooit vervullen. Hooguit de geschiedenis van het instrument.

Is het interessant om het geluid van een trompet te patchen op een synth?
Is een origineel, onbestaand geluid niet leuker?

Ga gewoon aan de slag en probeer het uit in een bepaald nummer.
Dan leer je het snelst. Opschrijven doe je dan alleen voor jezelf :)

Wout

In principe ben ik het wel met je eens Wout, maar persoonlijk denk ik wel dat het prettig is een bepaalde basiskennis te hebben. Na het lezen van wat boeken, tutorials en artikelen, zie ik toch meer de mogelijkheden beperkingen van een bepaald apparaat en kan ik er gerichter en effectiever mee werken.
Zomaar een synth kopen en willekeurig aan knopjes draaien kan natuurlijk weleens een mooie geluid opleveren, maar het instrument leren kennen en een beetje snappen hoe geluid en de betreffende synthesevorm in elkaar zit kan wel degelijk helpen bij het maken van nieuwe geluiden en het plezier dat je daarbij hebt.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Is het interessant om het geluid van een trompet te patchen op een synth?
Is een origineel, onbestaand geluid niet leuker?
pcies... als men tegen je zegt "jeuz, ik vind 'dat' geluid niet als een natuurgetrouwe trompet klinken"
het feit dat ze het geluid al ervaren als zijnde een trompet dan weet je dat je je werk goed hebt gedaan...

het is dezelfde emotie van het geluid niet of het geluid exact matched met het echte...

Origineel geplaatst door Tom 32
Verder vind "Power Tools for synthesizer programming" (ISBN 0879307730)een prettig leesbaar boek. Het begint met een inleiding in de geluidsleer en behandelt daarna de diverse onderdelen van een synth (osc, filters, LFO's, EG's etc.).
Het boek is te bestellen bij The american bookcenter op www.abc.nl
[/B]

Bedankt tom, klinkt inderdaad goed. Er zit een cd-rom bij als het goed is met voorbeelden etc. maar het is toch wel voor analoog cq VA synthese?

De eerste 2 hoofdstukken zijn een inleiding en vrij algemeen. De hoofdstukken daarna behandelen zoals gezegd de onderdelen van een synth. Hierbij wordt voornamelijk gekeken naar analaloge(subtractieve) synthese, maar ook andere synthesevormen komen zijdelings aan bod.
De CD geeft diverse voorbeelden van golfvormen en bewerkingen.

Het is overigens geen kant en klaar "receptenboek" voor bepaalde geluiden. Het probeert inzicht te geven in de manier waarop geluid zich ontwikkelt en wat de instrumenten in een synthesizer zijn om dat te beïnvloeden en richting te geven.
Het boek is bedoeld om inzicht te geven in geluid en de manier waarop synthesizers hiermee omgaan.

Overgins wijs ik er nogmaals op dat ook de Access Virus tutorial een interessante bron van informatie is voor elke VA bezitter. Ook niet onbelangrijk: ken je instrument. Het beste gaat dit uiteraard door er achter te zitten, maar de handleiding van een instrument is veelal een goede bron van informatie.

groet

Tom

Dank jullie voor jullie reacties, het boek van Tom zal ik nog eens nader bestuderen. Wat de Virus handleiding betreft heb ik zojuist de Virus C aangeschaft en heb ik weer even leesvoer.......

Ondanks dat, wees vrij om jullie aanraders te plaatsen....

Back