IDM Maken..

Caboys

Leed
Ik zou graag willen weten wat voor spulletjes ik ongeveer nodig heb om IDM te maken.
IDM is nogal een vage term maar de kenners zullen wel weten wat voor muziek het is.
Ik wil me niet bezig gaan houden met software programma's. Dat is niks voor mij, ik wil gewoon freaken.
Nou hoor ik jullie al denken, als je creatief met je spullen te werk gaat, kan je alles gebruiken, dat is ook wel zo.
Maar het gaat mij er om of er bijvoorbeeld apperatuur is die vaak word gebruikt. Bijvoorbeeld artiesten van het warp labelhebben een aparte sound, hoe krijgen ze dat bijvoorbeeld voor elkaar, je hoort aan een bepaalde plaat gelijk of het van het warp label afkomstig is, of ligt het juist aan een bepaalde manier van afmixen..............

't Is idd vaak dat 't masteringsproces z'n 'eigen' sound eraan geeft. Sja, software IS idd wel èrg makkelijk voor IDM..

Maar begin eens met een goeie drumcomputer/synth met sequencer en een fatsoenlijke sampler.

Bijv. een MachineDrum of RackAttack(is wel zonder seq..) en een Akai of E-Mu of Yamaha racksampler.

OF een MPC met een leuke synth-module.

Kan natuurlijk ook een RS7000 of een MC-909 pakken: niet 't eerste waar je aan denkt als je 't over IDM hebt, maar zeker wel goed bruikbaar!

O ja, en natuurlijk een EFX-bak!!

Artikeltje over squarepusher
zijn sampler:
s950.GIF

Je kunt in principe alles gebruiken. Zorg dat je een goede sampler hebt en hang die aan je PC. Als je meerdere outputs hebt, hang er dan ook een mixer achter. Zorg er wel voor dat je dan een leuke effect processor te pakken krijgt.

-C-

Origineel geplaatst door krachtwerk
het zal wel aan mij liggen maar nu snap ik nog steeds niet wat idm is....:confused:

IDM staat voor de belachelijke term Intelligent Dance Music. Is ooit ontstaan als de meer luistervariant van techno, dus meer voor thuis dan voor de dansvloer. Die stroming heeft wel een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt en het freakgehalte is dan ook behoorlijk gestegen. Autechre zie ik nog steeds wel als een soort van pioniers van deze stroming (veel gekopieerd ook trouwens en bijna altijd slecht). Het was altijd wel een favoriete stroming van me, maar tegenwoordig gebeurd er volgens mij weinig meer dat echt heel interessant is.

Zie het maar als alternatieve stroming binnen de dansmuziek met een hoog freakgehalte.

En die aparte sound van Warp? Volgens mij gebruik behoorlijk wat figuren van dat label heel erg veel software. Aphex Twin, Autechre, Squarepusher, etc.

Ik heb al vele warp artiesten live gezien en 99% had een powerbook. Daar heb je je warp sound :) Echt bijna alles wordt met software gemaakt, al dan niet met de nodige hardware controllers.

Ik vind electronix trouwens een betere benaming voor de stroming.
intelligent dance music vind ik een beetje te artyfarty (en daar mag je blijkbaar hier in Nederland niet op dansen maar moet je je meest intelligente pijnzende blik opzetten) 8>

Origineel geplaatst door 6 trak
IDM: Inteligent Dance Music... HET voorbeeld is Aphex Twin... (mischien ff luisteren dus)
muziek kenmerkt zich door o.a. vreemd knip en plak werk...

aphex twin ken ik natuurlijk wel:D

ben alleen niet zo hokjesminded, dus dit was weer iets nieuws voor mij (en voor meerderen denk ik)

wat je nodig hebt om IDM te maken?

• een plastic koffiebekertje
• een plastic roerstokje
• een microfoon
• een spastiche arm

veel plezier!

;)

Origineel geplaatst door bounce
wat je nodig hebt om IDM te maken?

• een plastic koffiebekertje
• een plastic roerstokje
• een microfoon
• een spastiche arm

veel plezier!

;)

je vergeet de paperclips.

Wat je ook kunt doen is allerlei drumgeluiden in je sampler laden, deze resamplen, pitchshiften, timestretchen etc.
Hierna maak je in je sequencer een soort van nummer dr mee en als je helemaal klaar bent schop je de sampler, sequencer en een bescheiden PA set in één keer van de trap af (het liefst een betonnen trappenhuis wat lekker galmt.)
Neem dit op met een bandrecorder.

Rol de tape dan helemaal af, maak er een warrige boel van en zet de schaar er in.
Nu alles in minimaal 30 stukken geknipt is, plak je alles weer aan elkaar. Let wel op dat je geen lussen maakt, voor de rest maakt het niet zoveel uit. Na een avondje knutselen moet je de vers gemonteerde tape weer netjes op de spoel rollen.
Je bent nu klaar om te masteren!

-C-

Re: IDM Maken..

Origineel geplaatst door Caboys

Maar het gaat mij er om of er bijvoorbeeld apperatuur is die vaak word gebruikt. Bijvoorbeeld artiesten van het warp labelhebben een aparte sound, hoe krijgen ze dat bijvoorbeeld voor elkaar, je hoort aan een bepaalde plaat gelijk of het van het warp label afkomstig is, of ligt het juist aan een bepaalde manier van afmixen..............

Het is al vaker gezegd maar het maakt niet zoveel uit wat voor spulen je hebt.
De eerste Autechre platen maakten ze met niet veel meer dan een Roland R-8.
En waarom geen software ? Een hoop IDM jongens halen juist uit software dingen die producers van wat meer mainstream stijlen er niet uithalen omdat ze er niet diep genoeg induiken.

Re: IDM Maken..

Origineel geplaatst door Caboys
Ik wil me niet bezig gaan houden met software programma's.

Het is juist handig om met software aan de slag te gaan bij het maken van IDM. Vooral goede plug-in effects zijn erg handig. Check de site www.smartelectronix.com ;). Daar staan vele gratis plug-ins die de meest vage effecten geven. Mensen als Fennesz, Luke Slater en Funkstörung gebruiken deze plug-ins ook.

Software maakt 't makkelijker, that's all.
Met hardware is 't ook zeker wel mogelijk, maar kost wat meer tijd.
Voor de rest bijf ik bij m'n 1e post.

BTW, ik vind de term IDM ook belachelijk: ik vind er weinig intelligents aanzitten. Wel apart, maar mooi?

IDM: intelligent dance music
ik heb nog nooit een IDM nummer gehoord dat ook maar een beetje dansbaar is
misschien moet je daar heel intelligent voor zijn ofzo

Kunnen we niet met z'n allen de term IDM afschaffen, ik geloof dat iedereen het een verschrikkelijk vervelende term vind, het is ook vervelend om uit te leggen dat je "IDM" maakt, en dat mensen je dan aankijken zo van, ja ja JIJ EN inteligent.

Dus aangezien wij met z'n alleen toch al zo;n enorme invloed hebben op de nederlandse muziek industrie, zoals bijvoorbeeld, de prijs hoog houden van bepaalde muziek instrumenten, kunnen we zo'n tempje ook best makkelijk van de aardkloot kunnen weren, zat meer te denken aan.. ECVZOGFEZVDSMEOGEDZEDDBMEMD
(Een Combinatie Van Zeer Omslachtige Geluids Fragmenten En Zwaar Verknipte Drum Samples Mag Eventueel Ook Gewoon Een Drumcomputer Zijn En Dat Dan Begeleid Met Een Melangolisch Deuntje)

Al ligt ie niet echt lekker in m'n mond, zou een kwestie van tijd kunnen zijn.......

:D Lol! Over tongbrekers gesproken..

Toch vrees ik dat de term IDM maar gewoon gehandhaaft zal/moet worden: anders krijg je weer andere vage termen, die dan ook weer uitgelegd moeten worden..

Gewoon onthouden: IDM=AphexTwin-achtige muziek

Back