IDM Maken..

Origineel geplaatst door bounce
IDM: intelligent dance music
ik heb nog nooit een IDM nummer gehoord dat ook maar een beetje dansbaar is
misschien moet je daar heel intelligent voor zijn ofzo

ikke ook idm maken en ik vind mijn muziek wel vrij dansbaar. :D

Origineel geplaatst door isnieZot
ikke ook idm maken en ik vind mijn muziek wel vrij dansbaar. :D

Hetzelfde hier... check het nummer Canvas op m'n site maar ff... vorig jaar 3000
mensen op uit hun dak... en dansen!

En er is genoeg VierkantDuwer muziek die ik zeer dansbaar vind, ten slotte is het
vaak heel erg gerelateerd (ritme-gewijs) aan D&B.

Mvg.

CoolRunning

Rauwe IDM heeft nou eenmaal niet veel met dansen te maken. Maar het zit meestal wel veel beter in elkaar dan menig dance/trance hitjes. De naam is gewoon ongelukkig, zoiezo de idm stijl heeft ook vele vormen, sommige zijn redelijk dansbaar en sommige helemaal niet :duivels: IDM bestaat uit meer dan samples knippen en plakken, het hangt van de artiest af. En van de creativiteit van degene :P Mensen die zeggen dat je niet op idm kunt dansen moeten zicht toch wat meer verdiepen in de stijl, want ik ben op zat idm feesten geweest(ook rephlex party's en warp party's in engeland.) En daar zijn zat mensen die aardig los gaan op de muziek, ik heb ook een feest meegemaakt waar kussentjes werden uitgedeeld en het was de bedoeling dat iedereen op de grond ging zitten, op de muziek viel toch niet te dansen maar het was wel een bizarre ervaring. Zo iedereen te zien spacen op iemand met een lappie en wat gear. Het hangt er dus echt vanaf wat voor soort idm je voorgeschoteld krijgt.

Als je nu mee wilt komen met idm kan je het beste een goede sampler erbij hebben om je hele track te samplen en dan te vergallen. Hou wel in je achterhoofd dat je met software samplers en progjes veel makkelijker idm achtige loopjes kan maken, hardware samplers zijn op dat gebied beperkter dan pc proggies(emulator x om er 1 te noemen). Het mooie aan idm vind ik dat er geen regels zijn kwa opbouw en muziek klanken, daarom bouw ik vaag freaky algoritmes in scripting programma's(maxdsp) en mix die door mijn song heen geeft een heel vet effect.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Ik introduceer hierbij dan ook maar UDM : Unintelligent Dance Music

Kan overigens met dezelfde spullen gemaakt worden als IDM.

UDM is dan toch trance? :dubbel:

Mij interesseert het geen ene ruk wat voor naampjes aan al die stijlen en substijlen hangen...........ik vind iets goed of ik vind iets niet goed, klaar. :L

Origineel geplaatst door Zoidsity
Gewoon onthouden: IDM=AphexTwin-achtige muziek

Als je niet verder kijkt dan je neus lang is, dan is dat zo ja.

Voor mijn gevoel is er toch wel een flink stuk IDM muziek waar dat voor op gaat. Soms hoor je van die ongeinspireerde aphex ripoffs. En soms hoor je geweldig gave dingen zoals gantz graf van autechre (zeker de video voegt ook nog eens een dimensie toe). Ieder zijn ding. Ik vind het alleen zo leuk om idm-ers te pesten ;). Sorry 'bout that!

De term braindance vind ik wat minder geladen trouwens.

-C-

Origineel geplaatst door C738
De term braindance vind ik wat minder geladen trouwens.

Maar braindance impliceert dan weer dat je er met je lichaam niet op kan
dansen...

Ach het toont inderdaad alleen maar aan dat veel muziek niet in een hokje
valt te duwen... misschien dat het rond een paar hokjes zweeft...

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Maar braindance impliceert dan weer dat je er met je lichaam niet op kan
dansen...

Ach het toont inderdaad alleen maar aan dat veel muziek niet in een hokje
valt te duwen... misschien dat het rond een paar hokjes zweeft...

Precies. Die fucking termen en hokjes ook altijd!!

Origineel geplaatst door Bas
Ik vind de term electronics nog het meest gepast.

mmm... maar dan vallen veel dingen er ook weer buiten...

Bijvoorbeeld
* SquarePusher: "Music is rotted one note". Op dit album is heel veel
live gespeeld op niet akoestische instrumenten.
* Flanger: Bijna alles is akoestisch, maar het is wel heel idm-y jazz...

Misschien is het tijd om met een nieuwe term te komen (een nieuw hokje!).
Wat denken jullie allemaal van "Muziek"?

Mvg.

CoolRunning

nou eh ik hoor de hele tijd "software" roepen, maar ik heb even een voorbeeldje gemaakt hoe het uit een hardware sequencer kan klinken.
Loopje in een RS7000 gedaan, daarna gewoon lekker remixen die hap! Kostte me 10 minuten om te maken..

hardware kan ook! :duivels:

Attachments

• hakkkk.mp3
    750,5 KB · Bekeken: 86
Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Dit is gewoon wat kutten met een drumloop. Geen "idm" als je het mij vraagt.

..heb ik ook niet gezegd.. het ging om het software issue!

velen denken ook dat ze met een raar geluidje meteen al een idm nummer kunnen maken. ik zie hier die link naar die smartelectronics site staan met die plugins waar je van die kraak geluidjes kunt maken enzo. tja ok dan heb je wel een leuk geluidje maar nog altijd geen nummer. tegenwoordig is het makkelijk om rare geluidjes te maken maar
er is meer nodig dan wat gefreak om een idm nummer te maken. oh en de idm muziek was/is volgens mij nog het
meest vernieuwde in de muziekwereld. omdat er eigelijk geen regels voor bestaan zoals bij alle andere stijlen.
en als je bij idm enkel aan aphex twin denk dat ken je niets van de idm omdat er namelijk honderden artiesten bestaan die echt in heel uiteenlopende hoeken van idm gaan. zo heb je idm met electro invloeden of idm met jazz of idm die wat meer naar de hardcore kan toe gaat of idm met house invloeden of idm met hip hop invloeden..........
idm gaan niet enkel om rare geluidjes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:) :( :o: :D =) }:| 8o) ;) 8) =( :confused: 8D 8> :L :{ :stupid 8o :P :r ;{ :W :z :Z *D 8~ :duivels: :engel: :luv: :halleluja :gaap: :bekdicht: :erm: :biertje: :frons: :smeris: :dj: :kroon: :koffie: :geslaagd: :eureka: :maffia: :kont: :walker: :slotje: :kimono: :okdan: :peukie: :mexico: :doei: :yamaha: :dubbel: :mega:

hahaha tis mijn 1000ste post

Origineel geplaatst door isnieZot
oh en de idm muziek was/is volgens mij nog het meest vernieuwde in de muziekwereld.

Helemaal mee eens, ook al hoor ik de laatste tijd weinig vernieuwends uit de idm-hoek. Niet labels als warp of rephlex, maar mego and touch leveren nu de meest grensverleggende, extreme en verrassende electronische muziek af die zich ergens begeeft tussen idm, ambient en glitch. Check dat eens als je iets experimenteels wilt horen.

Cheerz!!

Origineel geplaatst door funkdecoder
muziek af die zich ergens begeeft tussen idm, ambient en glitch.

mmm... klinkt als de laatste nummers waar ik mee bezig ben *D

Misschien toch maar es ff wat naar die labels toesturen dan...

Alle gekheid op een stokje, er komt de laatste tijd weinig meer van
Warp af... weet niet of die 'verandering van richtin' iets heeft te
maken met het overlijden van Rob Mitchell in 2001 =( . Zeker sindsdien
lijkt het of de motivatie om echt wat vernieuwends te brengen
weg is... al speelden ze het daarvoor ook al wel een tijdje op safe.

Mvg.

CoolRunning

Back