Herhaling Nova! interessant!!!

Cisco

advancedtechnoresearch
Vandaag bij Nova op Nederland 3, een kleine documantaire over electronische muziek!

Wordt vannacht herhaald om 0.37 uur!

Moeite waard! ;)

o.a. het ontstaan van electronische muziek. Er vliegen een paar brute modulaire systemen bij?!

Ook Kraftwerk had dus al een inspiratiebron! De roots van de EM liggen hier in Nederland.

Dick Raaijmakers was de man die in 1957 "Song of the Second Moon" componeerde en uitvoerde.
Erg leuk om te zien en te horen.

En ik wou nog wel net naar bed! Tsja, je moet er iets voor over hebben hè... :D

Vette apparaten achter meneer Raaijmakers, maar wat is het?

Leuk om te zien....
en dat al in 1956..

bedankt voor de tip:okdan:

Het was wel interessant maar weer veel te kort :( .

Zouden ze in dat NATlab ook modulars hebben gebruikt? Dat 'miste' ik wel. Trouwens, is het nog iemand opgevallen dat nergens het woord 'synthesizer' werd gebruikt?

Ook leuk om te zien was hoe ze geluid bewerkten: niks DSP kracht, gewoon oeroud knip-en-plak werk.

Ik ga toch ff wat meer info hierover opsnorren. Trouwens, zou dat lab ook openstaan voor bezoekers?

Misschien 'toeval' maar net vóór de uitzending (en vóór De Ster) kon ik nog een optreden meepikken van Tiesto met Traffic, een ideale opstapje naar die NOVA reportage. Zonder die lui in Eindhoven zou de man misschien helemaal niet bekend zijn.

Eindhoven de geksteeeeeeeeeeeeeh

:)

Eindhovuh, Eindhovuh, Eindhovuh...

Dus.

Maar wel gaaf om te zien én te horen. Van die tracks die hoort zou je écht niet zeggen dat het eind jaren '50 is. Sommige stukken zaten al érg dicht bij het vroege werk van Jarre. Vet hoor! (of hij nou de eerste was of niet ;) )

11 augustus Ned. 3: Dick Raaijmakers documentaire

11 augustus Ned. 3: Dick Raaijmakers documentaire

Bij de NPS op Nederland 3:

Woensdagavond 11 augustus 2004

Op zoek naar een vergeten toepassing - Dick Raaijmakers

In NPS Klassiek een portret van Dick Raaijmakers, pionier in de elektronische muziek en conceptueel kunstenaar met een radicaal oeuvre. Regisseur Jacqueline Oskamp volgde Raaijmakers tijdens een artistieke zoektocht door heden en verleden.

Dick Raaijmakers (73) is een relatief onbekend kunstenaar, die hoogstens met enkele Hollandia-producties zoals De val van Mussolini een groter publiek bereikte. Desondanks is hij de auteur van een zeer bijzonder oeuvre. Terwijl Raaijmakers in deze documentaire een intensieve speurtocht onderneemt naar de originele afbeeldingen van fotografiepionier Etienne-Jules Marey, verkent regisseur Jacqueline Oskamp de fascinerende wereld van de kunstenaar._

“Kunst maken is een vorm van veridiotiseren”, betoogt Raaijmakers. “Een professionele idioot concentreert zich op één ding. Kunstenaars zijn eigenlijk ook idioten.” In hoeverre deze uitspraak ook op Raaijmakers zelf van toepassing is, is aan de kijker om te beoordelen. Vast staat dat het sterk gestileerde, conceptuele werk van Raaijmakers een grote beeldende kracht heeft. De kunst van het weglaten leidt tot een kern vol samengebalde energie.

Dick Raaijmakers is een pionier op het gebied van de elektronische muziek. Hij stond aan de wieg van alle belangrijke studio’s in Nederland. Nog altijd staat hij te boek als elektronisch componist. Minder bekend is het feit dat hij in 1967 zijn laatste elektronische compositie schreef. Op zoek naar een vergeten toepassing schetst het beeld van een veelzijdig kunstenaar die zijn sporen naliet op het terrein van de (film)muziek, het (muziek)theater, de beeldende kunst en de kunstfilosofie. Als kind van de jaren zestig neemt ook de performance een belangrijke plaats in zijn oeuvre in.

Op zoek naar een vergeten toepassing is een wervelende mix van Raaijmakers’ zoektocht door Frankrijk, archiefbeelden van zijn oeuvre, zijn onnavolgbare ideeën, persoonlijke ontboezemingen, een piepjonge Raaijmakers in het laboratorium van Philips, enzovoorts. Bindende factor is de mateloze fascinatie van Raaijmakers - hij ontpopt zich als een kunstenaar pur sang. Beetje bij beetje krijgt de kijker een beeld van een man die niet voor één gat te vangen is: vrolijk, serieus, belerend, geestig, bitter, breekbaar - het zijn verschillende facetten van een intrigerende persoonlijkheid. In Op zoek naar een vergeten toepassing wordt het raadsel Raaijmakers niet opgelost, maar de kijker maakt kennis met een unieke persoonlijkheid en een radicaal oeuvre.

*PS: Volgens mij is dit een herhaling. Ik ken de regisseuze en zij had het een paar jaar geleden al over de ontmoetingen met Dick Raaijmakers. Anyway, ik heb 'em nog niet gezien.

Was leuk om te zien....

Volgens mij zag ik tussen alle onbekende apparatuur een paar Behringer spullen ?? ;)

@Arv : wat ze zeiden was dat zij de eerste waren die een volledig electronische plaat maakten voor de verkoop......en Raymond Scott was een componist voor tekenfilms...

Back