PeterSt
Ingeburgerd
Jouw eerst-genoemde FSOL is wel wat mij aanspreekt. Hier een lange lijst van groepen die ik zelf op album heb :
My own long list
Eigenlijk nooit zonder beat (dan vind ik het meer New Age van vroeguh). Maar zie ook mijn beschrijving van wat het eigenlijk is, en wat ik zelf schaar onder ambient wat het dus echt niet is (geen liftmuziek ook).
N.b.: Ik denk ik dat zelf 4000+ albums in alleen dit genre heb en blijf maar door zoeken naar weer nieuwen. FSOL kende ik nota bene niet eens !
Nou gaat het niet om mij (ook uit 195
maar om wat de OP wil, doch ik zou er aan willen toevoegen dat je met de weergave hiervan niet alleen oneindig ver kan gaan maar ook moét gaan, anders werkt het onvoldoende. De synth liefhebber (ben ik ook) weet maar al te goed wat het kan doen om niet een frequentie te hebben van 1000Hz, maar dat je ook nog iets hebt als 1000 keer per seconde aan/uit. Dàt kenmerkt wat mij betreft deze muziek en dat bereik je niet eens door hoge resolutie (zoals 96KHz en meer). Wel door enorm snelle systemen (denk aan 110 dB en beter efficiente speakers (ik heb 118 dB in de huiskamer) en natuurlijk ook snelle amps.
Waar slaat dit op ? nou, in mijn studio heb ik alleen maar audiofiele spullen (en dat in 8 kanaals out), juist omdat ik zelf deze muziek wil kunnen nadoen.
De grootste grap : ik test mijn "stereo" (huiskamer dus) met synth muziek (daar komt nu eenmaal van 15Hz tot desnoods 20KHz aan/uit (niet sinus of square) meer uit dan wat een jazz combootje doet) en mijn vrouw noemt het testsignalen. Tja ...
Moraal - soort van : Als je dit soort "muziek" niet in al z'n facetten reproduceert, dan wordt een nummer van 8 minuten na 2 minuten herhalend saai. Langzaam veranderende waterdruppels klinken allemaal hetzelfde als de weergave niet OK is.
Ik blijf deze draad graag volgen en zal vast nog meer mooie dingen tegenkomen die ik dan van Tidal haal (Bandcamp is ook een goede source voor deze richting). Voorlopig staat praktisch al het tot zover door jullie genoemde in mijn lijst (die overigens nog enkele keren wordt ververst in dat topic van de link), dus voor mij werkt deze draad leuk uit.

My own long list
Eigenlijk nooit zonder beat (dan vind ik het meer New Age van vroeguh). Maar zie ook mijn beschrijving van wat het eigenlijk is, en wat ik zelf schaar onder ambient wat het dus echt niet is (geen liftmuziek ook).
N.b.: Ik denk ik dat zelf 4000+ albums in alleen dit genre heb en blijf maar door zoeken naar weer nieuwen. FSOL kende ik nota bene niet eens !
Nou gaat het niet om mij (ook uit 195
maar om wat de OP wil, doch ik zou er aan willen toevoegen dat je met de weergave hiervan niet alleen oneindig ver kan gaan maar ook moét gaan, anders werkt het onvoldoende. De synth liefhebber (ben ik ook) weet maar al te goed wat het kan doen om niet een frequentie te hebben van 1000Hz, maar dat je ook nog iets hebt als 1000 keer per seconde aan/uit. Dàt kenmerkt wat mij betreft deze muziek en dat bereik je niet eens door hoge resolutie (zoals 96KHz en meer). Wel door enorm snelle systemen (denk aan 110 dB en beter efficiente speakers (ik heb 118 dB in de huiskamer) en natuurlijk ook snelle amps.Waar slaat dit op ? nou, in mijn studio heb ik alleen maar audiofiele spullen (en dat in 8 kanaals out), juist omdat ik zelf deze muziek wil kunnen nadoen.
De grootste grap : ik test mijn "stereo" (huiskamer dus) met synth muziek (daar komt nu eenmaal van 15Hz tot desnoods 20KHz aan/uit (niet sinus of square) meer uit dan wat een jazz combootje doet) en mijn vrouw noemt het testsignalen. Tja ...
Moraal - soort van : Als je dit soort "muziek" niet in al z'n facetten reproduceert, dan wordt een nummer van 8 minuten na 2 minuten herhalend saai. Langzaam veranderende waterdruppels klinken allemaal hetzelfde als de weergave niet OK is.
Ik blijf deze draad graag volgen en zal vast nog meer mooie dingen tegenkomen die ik dan van Tidal haal (Bandcamp is ook een goede source voor deze richting). Voorlopig staat praktisch al het tot zover door jullie genoemde in mijn lijst (die overigens nog enkele keren wordt ververst in dat topic van de link), dus voor mij werkt deze draad leuk uit.