Muziektips gezocht

Jouw eerst-genoemde FSOL is wel wat mij aanspreekt. Hier een lange lijst van groepen die ik zelf op album heb :

My own long list

Eigenlijk nooit zonder beat (dan vind ik het meer New Age van vroeguh). Maar zie ook mijn beschrijving van wat het eigenlijk is, en wat ik zelf schaar onder ambient wat het dus echt niet is (geen liftmuziek ook).
N.b.: Ik denk ik dat zelf 4000+ albums in alleen dit genre heb en blijf maar door zoeken naar weer nieuwen. FSOL kende ik nota bene niet eens !

Nou gaat het niet om mij (ook uit 1958) maar om wat de OP wil, doch ik zou er aan willen toevoegen dat je met de weergave hiervan niet alleen oneindig ver kan gaan maar ook moét gaan, anders werkt het onvoldoende. De synth liefhebber (ben ik ook) weet maar al te goed wat het kan doen om niet een frequentie te hebben van 1000Hz, maar dat je ook nog iets hebt als 1000 keer per seconde aan/uit. Dàt kenmerkt wat mij betreft deze muziek en dat bereik je niet eens door hoge resolutie (zoals 96KHz en meer). Wel door enorm snelle systemen (denk aan 110 dB en beter efficiente speakers (ik heb 118 dB in de huiskamer) en natuurlijk ook snelle amps.
Waar slaat dit op ? nou, in mijn studio heb ik alleen maar audiofiele spullen (en dat in 8 kanaals out), juist omdat ik zelf deze muziek wil kunnen nadoen.

De grootste grap : ik test mijn "stereo" (huiskamer dus) met synth muziek (daar komt nu eenmaal van 15Hz tot desnoods 20KHz aan/uit (niet sinus of square) meer uit dan wat een jazz combootje doet) en mijn vrouw noemt het testsignalen. Tja ...
Moraal - soort van : Als je dit soort "muziek" niet in al z'n facetten reproduceert, dan wordt een nummer van 8 minuten na 2 minuten herhalend saai. Langzaam veranderende waterdruppels klinken allemaal hetzelfde als de weergave niet OK is.

Ik blijf deze draad graag volgen en zal vast nog meer mooie dingen tegenkomen die ik dan van Tidal haal (Bandcamp is ook een goede source voor deze richting). Voorlopig staat praktisch al het tot zover door jullie genoemde in mijn lijst (die overigens nog enkele keren wordt ververst in dat topic van de link), dus voor mij werkt deze draad leuk uit.
:P

Ik ben fan van Fionn Regan uit Ierland. Die maakt folkmuziek, maar combineert het ook met elektronische invloeden. Prachtig sferisch altijd.

Sondre Lerche uit Noorwegen doet dat ook. Dit nummer klinkt als een speelfilm, echt heel mooi. Daarna zet ik het album altijd af. Dan zit ik vol 👌

Ik ben fan van Fionn Regan uit Ierland. Die maakt folkmuziek, maar combineert het ook met elektronische invloeden. Prachtig sferisch altijd.

Ik luister eigenlijk nooit muziek achter elkaar terug, dat wordt snel saai, maar deze staat nu al voor de derde keer non-stop aan. Dank je wel daarvoor!

Ah ik had ook over "niet groove of beat georiënteerde muziek" heengelezen.
Maar je hebt aardig wat suggesties gekregen, dus je zult het niet missen ;)

basic channel
Thanks, even geluisterd maar wle veel snelle tracks met strakke ritmes, da's toch anders dan wat ik beschreef.
Ik heb gisteren de discografie van R.E.M. weer eens doorgebladerd. Dat blijft toch ook een geweldige band 🔥🔥🔥
@bombario ; niet m'n draadje vervuilen graag, da's echt andere muziek dan ik zocht.
Vladislav Delay
Da's een fijne tip, dank je!

Shpongle; da's bekend @stoter en te snel voor wat ik een beetje zocht

@bombario ; niet m'n draadje vervuilen graag, da's echt andere muziek dan ik zocht.

Mon excuses, het was nog vroeg.

Dan wissel ik die in voor alles van Zero 7. Dat vind ik echt een heerlijke band in het straatje van AIR.

Jazzanova heb ik ook altijd erg van genoten. Daar heb ik nog een paar albums van in de kast staan.

En Röyskopp blijf ik heel goed vinden, ook live. Hier doen ze een cover van Depeche Mode, die combi van vocals en synths is echt 😘

Mon excuses, het was nog vroeg.
Haha, het zij je vergeven ;)
Dan wissel ik die in voor alles van Zero 7. Dat vind ik echt een heerlijke band in het straatje van AIR.

Jazzanova heb ik ook altijd erg van genoten. Daar heb ik nog een paar albums van in de kast staan.

En Röyskopp blijf ik heel goed vinden, ook live. Hier doen ze een cover van Depeche Mode, die combi van vocals en synths is echt 😘
Ja Zero 7 heb ik muziek van, hele goede band
Jazzanova ken ik net als Royksopp maar da's teveel pop, ik zocht meer naar tips die wat meer out of the box zijn en niet teveel beat of groove georiënteerd
Thanks anyway!

Los associërend op Aphex Twin wat je noemde, ipv Basic Channel, Moritz von Oswald's Silencio (2023):

En de andere kant op, OST van August in the Water, Hiroyuki Onogawa (1995):

Ik zocht meer naar tips die wat meer out of the box zijn en niet teveel beat of groove georiënteerd

Ik houd enorm van liedjes, het moet niet té avontuurlijk worden 😄

All Music Guide ken je vast. Als je daar naar een artiest zoekt, kun je kijken naar Related Artists. Als je Spotify ofzo hebt, kun je daar je lol mee op. Zo heb ik veel interessante nieuwe artiesten ontdekt.

Los associërend op Aphex Twin wat je noemde, ipv Basic Channel, Moritz von Oswald's Silencio (2023)
En de andere kant op, OST van August in the Water, Hiroyuki Onogawa (1995):
Goede tips, vooral Moritz von Oswald sprak me aan, thanks!
Ik houd enorm van liedjes, het moet niet té avontuurlijk worden 😄
Weet ik toch, ik ken je al wat langer :D
All Music Guide ken je vast. Als je daar naar een artiest zoekt, kun je kijken naar Related Artists. Als je Spotify ofzo hebt, kun je daar je lol mee op. Zo heb ik veel interessante nieuwe artiesten ontdekt.
Ja goeie, ik kon de site al maar ik was er lang niet geweest dus ik ga er maar weer 'ns naar toe. 👍

Ik kan het me bijna niet voorstellen dat je deze nog niet gehoord hebt; maar voor de zekerheid Brian Eno - music for airports. Prachtige plaat.

Verder is alles van Al Gromer Kahn ook wel vet bijvoorbeeld Kama Sutra.

Back