gebalanceerde kabels naar ongebalanceerd???

G

Guest

Guest
ik heb net, terwijl jullie natuurlijk allemaal met je reet op het strand lagen, een tc electronics m-one gekocht. nou heeft deze alleen xlr pluggen?! er zaten kabeltjes bij, gebalanceerd, van xlr naar stereo jack, maar die zijn tekort. wat voor kabel kan ik gebruiken om ze te vervangen? of kan ik gewoon de xlr stekkers aan een mono (ongebalanceerde) kabel zetten? en welke pins moet ik dan gebruiken??

bedankt.

alsjeblieft

Attachments

• leokabelsbalnaarunbal.jpg
    leokabelsbalnaarunbal.jpg
    7 KB · Bekeken: 183
da's vreemd....ik heb ook een M-One,maar die heeft geen XLR...:confused:

het is een XL, zou het daar door komen?
Roel bedankt, maar ik zie dat je een bijlage hebt geplaatst, maar ik zie hem niet??!!

Als je van een gebalanceerd signaal een ongebalanceerd signaal wilt / moet maken, dan moet het cold / - / out of fase signaal verbonden worden met ground (de shielding van de kabel dus).

Als je instrument gebalanceerde jack outputs heeft, of je mixer gebalanceerde jack inputs, dan volstaat het om van dat gebalanceerde signaal een ongebalanceerd te maken door gewoon een kabeltje met mono jack aansluiting te gebruiken. Bij een mono plug is de sleeve namelijk even lang als de sleeve en de ring van een stereo plug. M.a.w. als je een mono plug in een gebalanceerde output / input prikt dan is het cold signaal met ground verbonden (weg dus).

Om nu te weten te komen welke pin van die XLR cold is, moet je even een ohmmeter ter hand nemen. Meet nu tussen de ring (daar zit het cold signaal op) van de jack plug en telkens een andere pin van die XLR. Als de ohmmeter 0 weergeeft dan heb je de pin te pakken waar het cold signaal op zit. Nu doe je hetzelfde om de ground pin te weten te komen (meten tussen sleeve en de twee overige pinnen).

Ziezo, nu weet je welke pinnen je moet verbinden om een ongebalanceerde mono kabel met XLR connector te bekomen.

[EDIT]
O ja je kunt inderdaad dezelfde connectors gebruiken met een mono kabel (één kern). Hiervoor moet je dus ring en sleeve van de jack connector met elkaar verbinden (niet de ring en jack met elkaar natuurlijk, maar je legt een stukje geleider tussen de ring aansluitstrip (waar je de kabel soldeert) en de sleeve aansluitstrip).

Dan kun je ook de pinnen cold en ground op de XLR met elkaar verbinden, al is dat niet bepaald nodig; het cold signaal gaat dan nergens naartoe. Maar voor de zekerheid zou ik die pin tóch met ground verbinden.
[/EDIT]

bedankt - ik zie de bijlage van Roel nu ook. ik ga er uitkomen. (hoop ik.)
bedankt !!

in het figuurtje staat in tekeningvorm:

tip van de monojackplug > naar xlr pin 2
sleeve van de monojackplug > naar xlr pin 1 en 3 (1 en 3 met elkaar verbinden middels een draadbruggetje oid)

Origineel geplaatst door 6 trak
erm... voor de mensen die niet weten wat ongeballanceerd is zeg maar ook... dus... :D

zal het niet meer doen mensen...

Huh ik ben eventjes niet mee... :confused: :confused: :confused:

Origineel geplaatst door 6 trak
nee idd dat ging ook niet he... de auto was al vol weet je nog?

sjonge jonge...

Jij spreekt in raadsels... De leukste thuis zeker? Dat kan een simpele geest zoals ik niet vatten. Laat dan maar.............. :Z

erm... voor de mensen die niet weten wat ongeballanceerd is zeg maar ook... dus...

Hier valt geen touw aan vast te knopen.

Origineel geplaatst door Flesje
waarom niet gewoon gebalanceerd aansluiten als je FX-unit daar in voorziet???

tja, dat zou mooi zijn, maar ik woon in oostvoorne aan zee en voor een paar stukjes gebalanceerde kabel moet ik naar rotterdam rijden denk ik (feedback of zo?) of misschien in spijkenisse een elektronicaboer proberen te vinden die het heeft.
nu kan ik morgenochtend (als het nog niet zo warm is) een jack van een monokabel afhalen en er een xlr plug op solderen.

of heeft iemand een tip voor algemeen verkrijgbare kabel die geschikt is??

(en als iemand een paar eindjes van anderhalve meter heeft liggen en op wil sturen (tegen betaling uiteraard), zie ik dat ook wel zitten. tot dinsdag kan ik wel wachten.

nou moe, bleek dat de kabels die ik pas van nokey had gekregen gebalanceerd waren, ook al zaten er mono stekkers op.
heb die dus kunnen gebruiken om de xlr en stereo neutrik pluggen van de korte kabeltjes op te solderen. (een grapje waar ik gewoon 2 uur mee bezig ben hoor, 4 kabeltjes strippen en solderen.)
en zo kon ik vanavond de m-one xl aansluiten.
bedankt voor jullie hulp.

Back