welke DX-synth?

cloudman

ex nihilo creatum ens
Howdie mensen,

ik zoek een yamaha fm-monster :)

alleen vraag ik me een beetje af wat een ideale synth kan zijn.
Iedereen zweert bij hoog en bij laag voor de DX-7
Ik weet een prachtige Dx-21 te koop staan (kan je ook te gekke dingen mee!)

ik las reeds enkele zeer interessante threads, waaronder

dx9-draadje en
grote dx-21 thread en sy-thread en nog vele, vele andere, waarvan ik de meeste wel uitspitte.
verder is het moeilijk zoeken op dit forum, daar je minimaal drie tekens nodig hebt, en DX zijn er twee :duivels:

maar wat raden jullie deze beginner aan?

wat ik wil:

-yamaha fm ding
-liefst dx, geen rack
-niet duur
-zeer mooie melige eighties pads, leads, cheesy organs en van dies meer, de lichte synthpop dingetjes.
-de vette solid base ;) (eventueel, bestaat ergens geconverteerd voor dx-7 )

Zelf weet ik er wel het één en ander van door te lezen op dit forum en het net,
alsook dat ik dat de eerste maanden niet zal programmeren wegens te moeilijk.

groetz

wolkie

voor zover ik weet zijn de grootste verschillen tussen de verschillende DX-en:
-aantal operators per stem
-aantal polyfone stemmen
-expressie (speel-) mogelijkheden (denk aan aftertouch, breathcontroller ed.)
-A/D convertors

Over het algemeen geeft meer operators en wat vollere, dikkere klank, met meer diepgang. Maar de medeforummers moeten me maar verbeteren als ik het mis heb, ik heb ook niet zo heel veel ervaring met FM-synthese. :engel:

Kijk eens op www.sonicstate.com/synth ,kan je een mooie vergelijking maken tussen de modellen qua mogelijkheden. Vertrouw alleen niet teveel op de user reviews, die zijn over het algemeen wel erg subjectief. Die user reviews kan je beter lezen op www.harmony-central.com .

Over het algemeen zou je de klanken die je beschrijft met elke dx -synth wel moeten kunnen maken, maar er zal vooral verschil zitten in volheid/diepte van de klank.

hey thx voor de input!!

op harmony-central heb ik al heel veel gelezen,
ik bekijk ook sonicstate en vintagesynth.
toch wordt ik er niet zoo veel wijzer van,
behalve dan dat de dx-7 overal de lucht in geprezen wordt,
en de dx21/27/100 ook een beetje en zeer veel goedkoper is.
(en de dx21 kan layeren en zo van die geinige dingen en een chorus
aan boord heeft, mYammie ;) )

dat van het aantal ops ken ik ook, en soms hebben ze meer algoritmes per op, kan ook gebeuren,
maar dat was meer met bepaalde rack-synths dacht ik.

je zou er toch op een moment de kluts bij verliezen...

zou de dx-21 een goeie keuze zijn, of zouden sommigen onder jullie voor de dx-7 gaan meteen?

ooh ja, terwijl ik er aan denk, wat zijn jullie ervaringen met sterkte van het ding?
rap kapot, of gebouwd om een wereldoorlog te overleven? :D

verder is het moeilijk zoeken op dit forum, daar je minimaal drie tekens nodig hebt, en DX zijn er twee

tsk tsk... ken je de grote DX* truuk niet eens? Lang leve de wildcard

8o)

Al die DX soorten...ik kan er ook maar moeilijk wijs uit worden. Ik heb sterk het idee dat je niet kan spreken van goed of minder goed, het gaat vooral over verschillend karakter. Elke dx schijnt weer anders te klinken.

maar wat raden jullie deze beginner aan?
Is een dx200 nix? Vind ik erg gaaf (al hoewel ik het groovebox gedeelte ervan niet echt interessant vind) en houd het FM-idee redelijk simpel.

En dan heb je ook nog eens het verschil tussen de DX7 en DX7mII, waarbij de laatste cleaner schijnt te klinken (en zo'n 200 euro duurder is en officieel DX7IID genoemd moet worden of zoiets). In ieder geval: bakken met DX7-informatie zijn te vinden op http://www.thedx7.co.uk/ en ook wel op http://www.math.uga.edu/~djb/html/dx7.html. En dan is er natuurlijk nog http://www.dx7.nl/, waarbij vooral de DX7-test me een aanrader lijkt, wil je die alsnog aanschaffen. Onder andere belangrijk om er achter te komen of de schijnbaar vrij kwetsbare membraantoetsen van de originele DX7's het nog goed doen.

Ben 't wel met Mc Kwok eens: waarom geen DX200?
De (oudere) DX-en schijnen nogal lastig te programmeren te zijn, enzo (van wat ik af&toe opgevangen heb).

Maar dat zal je warschijnlijk wel al in gedachten hebben gehad..

Succes met Uwen queeste !

Origineel geplaatst door Zoidsity

Succes met Uwen queeste !

8o) thx

@ Cheimoon: thx voor de links!!!

wat de dx-200 betreft, wat me tegensteekt is dat je dus software nodig hebt om dat te editten.
Je kan niet bij alle parameters, en bij een authentiek dx-je wel...
anderzijds te overwegen waard natuurlijk.
de prijs van dat bakje schommelt hier en op andere plaatsen rond de 200€ heb ik de indruk.

kwetsbare membraantoetsen is ook een probleem natuurlijk. een authentieke dx is meestal
antiek en gevoeliger denk ik.

Verder heb ik dus een dx21 op het oog voor een 100-tal eypo's... is de vraag of ik desondanks
niet beter een ander toestelletje op de kop tik natuurlijk... (eentje van de zovele :D)

en toch, mc-kwok en zoid... dingen om in overweging te nemen :)
ik ga wel eens lekker aan het lezen met cheimoon's links :W

..die pc-editor heb ik tot nu toe nog niet gebruikt eigenlijk (noodgedwongen.. maar heb niet de indruk dat ik VEEL te kort kom)

Aan de andere kant heb ik er ook nog niet HEEEL veel mee gedaan.. :o:

kijk, ik zie het kopen van een fm-synth als het kopen van een synth "op de groei".
In het begin gebruik je hem voor presets en wat te prutsen.
presets zijn er wel altijd te vinden ;)

en op een dag wil je meer en verdiep je je in hardcore-fm programmeren :D
als dit echter enkel via de pc kan... dan is dat niet zo best.
een pc-editor is handig, maar ik moet het ook kunnen zonder, vind ik op dit moment nog ;)

als je een monster synth wil dan moet je geen DX maar een TX nemen en dan wel de TX81* waarbij de * te vervangen is door een cijfer van 1 t/m6 die elk het aantal modules weergeeft.

De TX81* is een rack module van een aantal spaces hoog waarin TF1 boards zitten. Ieder TF1 board heeft een simpele midi in en uit gang en een audio out en bevat een main circuit van de DX7. je kan de patch selecteren en naja het hele ding is via de pc nog wel te bewerken en te programmen....
Je hebt dus bij een TX816 een monster DX zitten met dus 6x de dx7. ideaal ding ;) Kan je ook leuk mee layeren, stacken, splitten etc. Alleen is iets prijziger ;)

.....of nog bruter, een Yamaha Fs1r. Okee, het is niet wat je opgeeft in je zoekprofiel, maar het is definately een bak op de groei.

een (onvolledige) opsomming:

-8 operator FM / 8 "unvoiced" operators (voor formant-synthese of.....weirde noise-sounds)
-88 algorithms
-een van de allerbeste effectsecties die ik ooit in een racksynth ben tegengekomen
-zeer veel modulatiemogelijkheden
-te bedienen met editor of via apparaat zelf (alle functies gewoon bereikbaar, ik gebruik hem zelf ook zonder editor)
-standaard al meer dan 1500 presets (!), waarvan zeer veel uit de originele DX-serie
-klinkt simpelweg hoe jij wil dat hij klinkt; clean, rauw, zwaar, noem maar op
-heeft ook conventionele filters (zie je nooit bij FM)

Nadelen zijn:

-duurder dan wat jij zoekt (de mijne gekocht voor E 300,- en dat is zeer redelijk)
-je zal er aardig wat tijd in moeten stoppen voor je hem ook maar enigszins begrijpt. En de handleiding helpt niet veel!

Anyway, het zal waarschijnlijk niet je bedoeling zijn, maar ik wilde de lijst toch even volledig maken. Succes met je keuze maar wat je ook koopt: zorg voor een handleiding want FM is in den beginne erg lastig.

Groet,

Erwin

die yammie FS1r is inderdaad een ernstig te overwegen bak!
en het zijn ook een mooie hoop presets.

ook die TX81 is super (las dat wacko jacko die gebruikte?)

maar inderdaad ietsje duurder. Desalniettemin ook het overwegen waard!
Dit zijn terechte opgemerkte synths.

wat handleidingen betreft: zeer juist. Wat ben ik blij dat yamaha die mooi op z'n site zet ;)
(het is alvast een begin tot fm synthese)

Heb je ook gekeken naar de sy77 en sy99? Uniek hieraan is dat je hier FM kan fusen met rom waveforms. (En ze hebben toetsen :)). Een Sy77 zal niet meer kosten dan een fs1r denk ik zo! Misschien iets minder dedicated FM, maar wel veelzijdiger! (SY99 heeft ook nog een sampler aan boord!)

Om het alleen maar nog ingewikkelder te maken.

Tsja, als je het geld hebt en je kunt 'm vinden, dan is een SY99 natuurlijk God. FM met 6 operators, mogelijkheden om alle AWM-waveforms te gebruiken voor een operator (RCM heet dat). Dus dan heb je een complete rompler (het is een voorganger van de Motif), een complete FM-synth en een combinatie van beide, inclusief effectensessie. Die ook te layeren is, dus je kunt echt de wildste geluiden maken. En als je creatief bent ook VA-en, want als je als waveform een kale saw neemt dan zit je daar niet ver meer vanaf (hoewel er altijd een verschil blijft, dan zal ik nooit ontkennen). Maar ja, de SY99 doet tussen de 500 en de 800 euro doen en schijnt nogal zeldzaam te zijn (voor de prijzen van de SY77 en SY99 en onderlinge verschillen, zie hier).

Zie ook http://www.sonicstate.com/ en http://www.vintagesynth.com/ om je ervan te vergewissen dat je met een SY99 nog wel een tijdje zoet zult zijn! (en luister Danny's tracks of laat hem zich ermee bemoeien, dan ben je in no time om :biertje: )

Overigens: die membraamtoetsen zitten alleen op de originele DX7; alle latere versies hebben 'normale' knoppen.

Als je echt een FM-monster zoekt, dan moet je inderdaad een SY77 of SY99 hebben, doch als instapsynths zijn deze nog stukken complexer dan de al erg complexe DX7 ... maar met een SY kun je inderdaad alles. De enige limiets is de kunde van de eigenaar ;) . Zoals Cheimoon al zei, als je naar m'n geposte tracks luistert, dan zal je erg veel SY99 horen (en ook een beetje DX7).

Voor de DX-en is de DX7 MkII (al dan niet met floppy) de beste keuze qua geluidsmogelijkheden en zuiverheid van geluid (de MkI heeft andere convertors en geeft meer ruis). Die membraantoetsen geven bij mijn DX7 absoluut geen last (en ik heb hem al van 83). Voordeel van de MkII is ook dat je 2 geluiden kan layeren en detunen, dus vetter maken.

De DX21 is anderzijds ook helemaal geen slechte keuze. Hij heeft weliswaar minder operatoren, maar dan weer wel een chorus aan boord, waardoor je geluiden vlugger warm gaan klinken dan bij de DX7 (daar moet je echt een chorus achter hangen om een deftig geluid neer te poten.)

Een poging om de bekendste DX-modellen op te sommen (van groot naar klein):

DX1 : super FM-synth, maar veeeeeeel te duur (wel esthetisch erg mooi )
DX5: afgeslankte versie van de DX1, maar de sonische capaciteiten zijn nagenoeg hetzelfde
DX7: 6 operatoren en standaard van FM geworden.
DX7s: Opvolger van de DX7: geen membraantoetsen meer en de betere convertors, maar geen dual mogelijkheden
DX7II(FD): De grotere DX7s: mogelijkheid tot layeren van 2 voices, FD heeft een FD aan boord (gek hè 8o)
DX9: minst interessante DX, 4 operatoren en veel minder algoritmes en da's alles.
DX11: een latere DX-telg. Eén van de eerste die niet alleen over sinussen, maar ook over afgeleide golfvormen beschikt. Hierdoor kan je minder operatoren toch een heel scala aan extra geluiden maken. Erg interessant ook.
DX21: Kleinere FM-synth met 4 operatoren, maar wel interessant om te gebruiken. Heeft een ingebouwde chorus.
DX27: Kleine FM-synth met naar ik dacht ingebouwde boxen.
DX100: zeer compacte maar zeker niet te onderschatten FM-synth. Vettere bassen dan uit de vorige DX-en. Heeft als nadeel dat het een miniklavier heeft (dus met kleine toetsen) en als je dikke vingers hebt :confused:
DX200: Omgebouwde DX. Heeft een veel betere interface dan de oudere DX-modellen en daardoor geliefd. Kan alle geluiden van de DX-serie aan.

Daarnaast heb je ook een aantal modules (maar die interesseerden je niet?) dus enkel een opsomming van degene die ik ken:
-TX81Z
-FS1R
-TX802

En dus de voortzetting van de DX-serie:
SY77: 16 stemmen AFM (advanced FM) + 16 stemmen AWM (ROM-samples), sequencer, effectensectie, floppy. Goed voor alle mogelijke geluiden, zowel de harde FM als voor analoge pads en leads, effecten en dergelijke meer.
SY99: uitgbreiding van de SY77. Betere geluidskwaliteit door andere convertors, grotere sequencer, nieuw design van effecten, betere masterkeyboardfuncties, mogelijkheid tot inlezen van samples via floppy of sample dump (heeft geen sampler aan boord, zoals door iemand anders beweerd werd). Is eigenlijk de creme de la creme, maar wel wat duurder en moeilijker.

Ik hoop dat je hiermee wat aan kan. Mocht je ooit vragen hebben over de DX7 of SY99, dan kan je steeds bij mij terecht. 22 jaar ervaring met de DX7 en 10 met SY99 staan ter uwer beschikking :engel:

:doei:

Origineel geplaatst door cloudman
die yammie FS1r is inderdaad een ernstig te overwegen bak!
en het zijn ook een mooie hoop presets.

ook die TX81 is super (las dat wacko jacko die gebruikte?)

maar inderdaad ietsje duurder. Desalniettemin ook het overwegen waard!
Dit zijn terechte opgemerkte synths.

wat handleidingen betreft: zeer juist. Wat ben ik blij dat yamaha die mooi op z'n site zet ;)
(het is alvast een begin tot fm synthese)

naja yamaha vind ik niet altijd even goed met manuals maar ok...

wacko jacko heeft em idd gebruikt net als tony banks en nog wel een paar anderen al is de tx81 wel zeldzaam...

Origineel geplaatst door Slipperman
naja yamaha vind ik niet altijd even goed met manuals maar ok...

wacko jacko heeft em idd gebruikt net als tony banks en nog wel een paar anderen al is de tx81 wel zeldzaam...

Dan zulle alle TX81z's zich wel in Nederland bevinden......een van de meest verhandelde synths hier op de marktplaats....

even over het bedienen van de dx200. idd Kun je niet bij alle parameters vanaf het frontpaneel. Bij een DX7 kan dit wel, maar moet je je behelpen met één dataslider. Nou weet ik niet wat jij onder handig programmeren verstaat, maar één slider lijikt me nou niet bepaald het summum aan gebruiksvriendelijkheid, ook al kun je er wel alle parameters mee benaderen. Ik ben dan blij met een pc editor, waarbij het progammeren ook nog eens visueel wordt gemaakt en je alle parameters in een oogopslag kunt zien. Voorts vind ik de extra's die je bij een dx200 krijgt (fx, filter, seq) erg leuk en uitnodigend. Maar idd, je kunt dus niet bij alle parameters (nou én :duivels: )

Back