nord electro rack voordelen/nadelen?

Origineel geplaatst door Sjaak
Ik heb afgelopen zaterdag zitten spelen op een Electro 1 zitten spelen

Plus punten:
- sounds van de Rhodes, Wurlitzer, CP80 en Hammond
- keyboard
- user interface is heel simpel
- effecten
- gewicht (9.4 kg)
- degelijk

Min punten:
- sounds van de acoustische piano (met rare bijgeluiden) en clavinet
- de acoustische piano multi-sample dekt niet het hele klavier...uhhh
- geen reverb, geen controllers

Je merkt heel duidelijk dat Clavia een vintage instrument heeft willen bouwen dat gewoon goed is in de Rhodes, Hammonds etc...en dat is goed gelukt. De CP80 vind ik persoonlijk een topper, die vind je niet 1-2-3 in een workstation-synth.

Ik ben wel van mening dat het ontbreken van controllers zoals een pitch bender en aftertouch van de Electro een minder interessant master keyboard maakt, een reverb zit er ook niet in. De Roland VR760 bv wel, maar die is ook iets duurder.

Het meest maffe vond ik nog de bijgeluiden bij de acoustische piano, heel storend. Dit was een Electro 1, dus wellicht dat dat in OS 2.1 is opgelost.

In de Electro2 zijn veel zaken verbeterd, vooral de acoustische piano, al kan dat nog veel beter...

Clavia was tot de G2 een bedrijf dat zich rischtte op het idee 'RETRO'. De dDrum spreekt voor zich, de NL1&2 zijn eigenlijk clones van de SCI Prophet 5 en de Nord Modular... tja, een modulaire Moog, toch :) De Electro past daar volledig bij.

De NordLead3 was al een stapje in de richting van een synth die iets meer kon dan z'n voorbeeld en de G2 heeft mogelijkheden die alleen maar in de studio aanwezig waren. Deze uitbouw van mogelijkheden is ontstaan door Nederlandse druk op het bedrijf, vooral door Rob Hordijk.

De PitchBender was op al die retro apparaten ook niet aanwezig, dus Clavia heeft dat op de Electro dan ook niet ingebouwd. De Leslie simulatie is een pracht verhaal. De karakteristiek van de kast is eerst zo nauwkeurig mogelijk opgemeten, en echt tot op de honderste millimeter, de speakers zijn gemeten, etc. Daarna is er een computermodel gemaakt, welk door een aantal personen op het gehoor is vergeleken met origineel. Om het geheel goed te krijgen heeft men een aantal manjaren moeten besteden...

De range van de acoustische piano is nu wel het volledig keyboard.

Veder zijn op dit gebied nog wel interessante zaken te verwachten vanuit Zweden.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
De Leslie simulatie is een pracht verhaal. De karakteristiek van de kast is eerst zo nauwkeurig mogelijk opgemeten, en echt tot op de honderste millimeter, de speakers zijn gemeten, etc. Daarna is er een computermodel gemaakt, welk door een aantal personen op het gehoor is vergeleken met origineel. Om het geheel goed te krijgen heeft men een aantal manjaren moeten besteden...

Veder zijn op dit gebied nog wel interessante zaken te verwachten vanuit Zweden.

Wout,
Das een mooi verhaal van de Leslie simulatie :) Ik ben overigens wel benieuwd wat we van Clavia kunnen verwachten. De G2 is net uit, dus het wordt een NL4, een Electro 3 of iets totaal nieuws. Ik vraag mij af in hoeverre de Electro overigens een commercieel succes is, dus of ze nog iets met de Electro gaan doen betwijfel ik een beetje.

De Electro is vooral in the USA een sucses. De Yahoo Electro email lijst is een behoorlijke drukke, terwijl er over het instrument eigenlijk vrij weinig te communiceren valt! Juist op dit front valt er nog het een en ander te verwachten... Misschien...

W

Origineel geplaatst door Sjaak
Nog een vraag: bij de specs van de Electro op de Clavia site staat niets over de polyfonie van de piano sounds. Ik kan mij iets herinneren van 24 of 32, weet iemand dat?

Polyphonie is 42 mono voices, 26 stereo (voor de stereo acoustische pianos
en de Clavinet met 2 pickups)

Wout

Back