EMU geluidskaarten (problemen/tips etc)

koediman

--<{(OoO)}>--
ik heb nou een paar maanden de 1820M van EMu in gebruik en hoewel de sound werkelijk prima is vindt ik toch dattie minder stabiel is als m'n oude Echo Gina24.

voorbeeld: ik neem normaal gesproken mixen op via de WDM drivers (24/44.1) in een editor terwijl cubase draait (met ASIO dus)... vroeger(met m'n gina) was dat geen enkel probleem maar nu slaat de pc soms vast... vooral met soundforge is het geen doen... adobe audition is al een stuk beter... WDM werkt trouwens nog niet op 96Khz (maar dat gebruik ik toch niet)
ook lijkt het wel alsof de kaart meer power nodig heeft... als ik de latency op zo'n 10ms heb staan en ik gebruik een (1!) moderne VST-i gaat de boel ook al haperen.

al met al heb ik dus meer power nodig.... heb nou een 1gig P3 en dat is natuurlijk ook al een beetje ouderwets... toch had ik geen aanleiding om te upgraden toen ik nog met de Echo kaart werkte....

ben nou aan't checken voor een nieuw systeem en de Athlon64 lijkt me een prima keus... nou blijkt dat de EMU ook nogal eens problemen geeft (verliezen van ASIO-drivers) op AMD systemen. (zie het onofficiele EMU forum).

als iemand een goed werkend AMD Athlon64 systeem heeft met de EMU kaart zou ik graag willen horen welk mobo er gebruikt is.... zelf zie ik de Athlon64 3000+ CPU wel zitten (754 chipset) wegens goede prijs/kwaliteits verhouding.

disclaimer voor de mods: ja, dit is een hardware PC vraag, maar als ik hier op tweakers mee aankom weet niemand waar je't over hebt (voornamelijk gamers en OC'rs aldaar) dus ik hoop dat in dit geval wat over PC's gediskuzeurd mag worden ;)

hee formant... gefeliciflapstaart met je 100ste post...

ik begrijp alleen je "zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz"gedoe niet... als idd blijkt dat je perse intel moet hebben om de EMU te draaien lijkt me dat toch goeie info om ff te vertellen hiero... niet bepaald onbelangrijk voor lui op het forum dunkt me... zeker omdat meer en meer "pro's" AMD adviseren voor audio-pc's (zie de posts van peter cyriax alhier)

ik heb nu sinds enkele dagen een nieuwe pc......p4 2.8.....met E-Mu 1820m kaart....maar de werking van de kaart is me nog niet echt duidelijk....er komt geluid uit ( en dat klinkt ook goed ;)),maar de samenwerking tussen Cubase SX en de 1820m begrijp ik niks van,net als de routing...

omdat ik het een en ander pas net heb,verwacht ik wel dat ik binnenkort meer snap van de werking,maar tot die tijd zijn alle tips welkom.....

dione... check ff deze thread... ik hoop dat het helpt...

die patchmixer lijkt ingewikkeld maar dat komt omdat je werkelijk alles naar alles kunt routen... virtuele en"echte"kanalen worden gewoon door elkaar gebruikt... het is ff wennen maar ik heb erg veel respekt voor hoe ze het opgelost hebben.

koediman : daarom zei ik ook al dat ik m pas net heb....ik heb in 1 keer nieuwe pc,nieuwe Cubase ( van 5.0 naar SX2 ) en nieuwe geluidskaart (met bijbehorende sampler)....ik ben nu stap voor stap alles aan het proberen en leren....;)

maar ik begrijp dat je eerst alles in je PatchMix moet instellen en dan herkent Cubase die instellingen ? ( hij geeft nu wel de instellingen aan die de Patchmix heeft namelijk... )

die thread had ik ook al gelezen idd.......

we gaan weer fijn verder.....:D

hee dione... misschien vindt je mijn settings wel handig als startpunt (deze settings zijn trouwens niet zaligmakend... bij mij werkt't nou maar meer kan ik niet garanderen :))... iig veel succes met je nieuwe systeem!

Attachments

• 10-8-2004.zip
    1.001 bytes · Bekeken: 111
dank u.....maar nu is me nog niet duidelijk hoe het precies werkt....:confused:

ik kreeg trouwens last van haperingen toen ik overschakelde.....vreemd...nou ja,weer iets om uit te zoeken...;)

wat uitleg....

alle kanalen heten inputs, maar aan de rechterkant staan de ASIO outputs van cubase (beetje verwarrend, maar je moet dit zien als de monitormixer)

aan de linkerkant staan de inputs van de kaart... deze worden via de send-insert aan de verschillende ASIO-inputs toegewezen, behalve dock 1/2 die bij mij naar de WDM (WAVE) drivers gaat.
de asio-outputs aan de rechterkant gaan naar de verschillende uitgangen op de kaart (weer via de sends) maar worden op deze mixer gemute, omdat je ze anders ook direkt door de monitor-uitgang hoort komen (DOCK 4L/R).

het monitorvolume wordt geregeld via de volumeknop rechtsonder...

Origineel geplaatst door koediman
hee formant... gefeliciflapstaart met je 100ste post...

ik begrijp alleen je "zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz"gedoe niet... als idd blijkt dat je perse intel moet hebben om de EMU te draaien lijkt me dat toch goeie info om ff te vertellen hiero... niet bepaald onbelangrijk voor lui op het forum dunkt me... zeker omdat meer en meer "pro's" AMD adviseren voor audio-pc's (zie de posts van peter cyriax alhier)

K geen idee wat betreft amd, schijnt dat intel toch beter presteert dus kijk persoonlijk naar nix anders om.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Slaat op die 1,5gHz/512 minimum die in de manual staat tov jouw 1Gh. Zorg eerst eens voor wat power voordat je naar mankementen gaat kijken.

No offence, really.

hoe hebben jullie de latency staan ?

keppum nu op 10ms gezet,volgens een artikeltje op 't net moest dat makkelijk kunnen....( van de 1820m )

Origineel geplaatst door dione
hoe hebben jullie de latency staan ?

keppum nu op 10ms gezet,volgens een artikeltje op 't net moest dat makkelijk kunnen....( van de 1820m )

... zelf kan ik er makkelijk mee werken zolang ik er geen dikke softsynths mee draai. met jouw systeem zou het absoluut geen probleem mogen zijn, maar dat merk je toch vanzelf als je't ff test? 8)

ik heb de 0404 en die staat op 4ms...
pentiumIII 750mhz....

mooi....:D

heb net ff de Emulator X software geprobeerd....lijkt veel op m'n E4xt sampler,qua functies....dus dat valt mee...:)

@koediman : misschien zou je stap voor stap kunnen uitleggen hoe je iets instelt ??

....voorbeeld :
stel,ik wil een VSTi bewerken met plug-ins en vervolgens dat geluid (instrument en plug-ins) naar dock out 2(L+R) sturen om zo los af te mixen op een analoge mixer ? kan dat en hoe ?

stel,ik wil dock input 1(L+R) gebruiken om audio op te nemen in Cubase,maar ik wil een andere input gebruiken om op te nemen in Wavelab ? kan dat en hoe ?

stel (luxe-probleem;) ),ik wil een audio spoor in Cubase via de digitale outs van m'n geluidskaart door een externe fx sturen ? kan dat en hoe ?

hoi dione... kan allemaal en vrij simpel ook nog.

als je de patchmixsettings gebruikt die ik hier ge-upload heb is het alleen een kwestie van de software goed instellen.

1/ als je iets naar dock out2 wil sturen moet je in de cubase mixer je vst-i naar "output2" routen.

2/ in mijn opzet gaat dock in1 naar de WAVE-drivers, alle andere inputs gaan naar ASIO (cubase) toe. dus als ik jou was zou ik dock in2 gebruiken. (

3/weet ik niet zeker ... met digitaal routen krijg je natuurlijk wel wat latency enzo... ik heb het in elk geval nog niet geprobeerd... wat je volgens mij moet doen is een extra kanaal in de patchmixer aanmaken en daar als "host source" een ASIO-kanaal kiezen (7/8 is nog over in mijn voorbeeld) .. dan bij deze een "send" inserten die naar de "sdpif card L/R"gaat... als je je kanaal in cubase naar asio7/8 stuurt in de cubase mixer, gaat het signaal naar je effektapparaat toe.

voor de terugweg moet je weer een kanaal in de patchmixer aanmaken... deze keer kiezen voor "physical source" ---> SPDIF IN... in dit kanaal weer een send aanmaken die dan naar "host ASIO in 9/10" sturen.... in cubase een nieuw audiospoor aanmaken, toewijzen naar de SPDIF ingang en klaar is kees.

ik hoop dat je een beetje gaat begrijpen hoe het zit met deze voorbeelden bij de hand... als je het allemaal opschrijft zoals hierboven ziet het er allemaal een stuk moeilijker uit als dat het in feite is.

dank u...:halleluja ...ik ga het ff proberen allemaal....

nog een kleine toevoeging... als je extra inputs en outputs in cubase gaat gebruiken moet je ze daar nog wel even aanmaken via "devices" ---> "vst connections".... je moet eerst zorgen dat je de EMU patchmixer voor elkaar hebt qua routing, dan ziet cubase vanzelf de EMU in en outputs als je ze aanmaakt in "vst connections".

Back