Less is more

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

justin

Shauna
Less is More.

Om maar met de deur in huis te vallen tot hoe ver is Less More.

Ik heb altijd dat wanneer ik een dag een drumtrack inelkaar draai,ik de volgende dag altijd meer toevoeg. Ik zat van de week een oude uitzending te kijken van MTV ibiza 2001,ik hoor daar dus een vette track voorbij komen maar zat al weer in gedachten van...,dat zou ikzelf toevoegen,om maar een voorbeeld te geven!

Waar het eigelijk op neer komt ik kan geen maat houden,telkens wanneer ik een loop maak,zal ik de volgende dag weer dingen in de loop toevoegen. De eerste dag klinkt het bijv. goed in mijn ogen maar de 2e dag klinkt het beter. Ik hou persoonlijk van drukke ritmes,maar draaf ik dan niet een beetje door?

Wanneer is Less More is mijn vraag en hoe kijken jullie er tegen aan?

Aha, je bedoelt met less is more niet gear maar de hoeveelheid nootjes in de muziek. Klopt dat?

Ik denk dat je moet proberen een middenweg te vinden.

Bach kreeg het voor elkaar om met heel veel nootjes hele drukke muziek te maken die toch goed klonk.
Eric Satie kreeg het voor elkaar om met heel weinig nootjes hele rustige muziek te maken die toch ook goed klonk.

Het maakt niet uit hoeveel nootjes gebruikt, als ze maar kloppen en het goed klinkt.

Als jij hele drukke ritmes maakt en je kan geen maat houden, zou proberen om idd wat minder drukke ritmes te maken,
en proberen vooral de maat aan te houden.

Hoe bedoel je eigenlijk dat je geen maat kan houden? speel je alles live in?

Less is niet altijd more, want dan zou niets alles zijn :geslaagd:

ik snap ook niet echt wat je bedoelt met "geen maat houden"

Laat eens wat horen dan??

Origineel geplaatst door demian
Hoe bedoel je eigenlijk dat je geen maat kan houden? speel je alles live in?

Ik denk dat hij bedoelt dat hij wel in de maat kan spelen, maar zijn ritmes niet met mate opbouwt: het wordt steeds meer, en meer... net als met drank zeg maar... meer meer meer...

Ik denk niet less is more of less is less... als het goed is, is het goed! Soms is veel goed, soms is minder beter...

Groet,
Roy

O je bedoelt natuurlijk geen maat houden in de zin van dat je een onbeheersbare drang voelt om dingetjes toe te voegen??

Hmm, tja..

Hoe denk je op dag 3 dan over je loop??

Soms zijn nummers net schilderijen, je kan altijd wel meer toevoegen, maar daar moet je dan heel bewust naar kijken wat je toevoegt, anders kun je het zo de prullenbak in gooien.

Het hangt natuurlijk ook van de muziek stijl af.
Zelf probeer ik een vaste werkwijze aan te houden, wat structuur biedt.

Wat ik altijd heb is dat ik een nummer hoor dat uit behoorlijk simpel is maar wewl heel VET klinkt. Denk ik, zoiets probeer ik ook!! Maar dan eindigt het vaak met nummers die veels te vol zitten.

Moeilijk te zeggen...

Maar je maakt een plaat voor jezelf, niet voor iemand anders. Mocht ie wel aanslaan, tja, mooi meegenomen toch?
Dus denk na en check zelf of je het te druk vind of vraag desnoods je vrindin... maar je bent zelf muzikant!

Volgens mij heeft het alles te maken met het bewaren van je objectiviteit. Het is gemakkelijk om een oordeel te vellen over een track van iemand anders, maar als ik naar luister naar iets waar ik uren mee bezig ben geweest en dus van binnen en van buiten ken, dan heb ik al gauw last van een vertekend beeld.

Als je de kunst verstaat om 1) te beoordelen of iets goed is/werkt en 2) te beoordelen of iets AF is, dan heb je volgens mij al 50% gewonnen.

Daarnaast denk ik dat de behoefte om tracks "vol te proppen" ook ontstaat door de vele gear / mogelijkheden die mensen hebben. Bijvoorbeeld: "deze track is te gek maar ik heb mijn Waldorf nog niet eens gebruikt en misschien kan ik daarmee nog.....". Daar ben ik ook een hele tijd ingestonken dus. Je moet gewoon nagaan wat jouw nummer nodig heeft en je verder niet laten afleiden door wat je bijvoorbeeld hebt staat.

Maar goed, ik kan het leuk vertellen; ik worstel zelf soms nog met deze dingen :stupid

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back