Moog Memory moog - what compares ?

BelgianGuru

Ingeburgerd
Hallo,

ik zou me 1 leuke hardware synth willen aanschaffen, ik heb de Virus powercore al, en dat is eigenlijk al echt meer dan ik van kan dromen (wel hij is besteld), maar ik zou echt ongelooflijk graag aan die knopjes willen draaien met mijn vingers, ipv met men muis :)

Nu, ik lees een beetje op inet, vraag wat rond enz.. en ik hoorde 'moog' verschrikkelijk veel vallen bij de oldskoolers. Dus ik doe wat opzoeking, blijkt het best al wel oud te zijn, last te hebben van oververhitting etc.. maar wel vet te klinken. Kewl :) Maar het is me te veel geld (prijs begint pas bij 1000 euro en het gaat exponentieel naar boven ..).

Zijn er geen VA synths ofzo die ergens ook zo'n leuke sound geven, maar onder de €400 vallen ? 400 zou dan hoogst waarschijnlijk de prijs zijn voor een tweedehands natuurlijk.. Ik heb al wat positiefs gehoord ivm Micro Q, maar ik heb nog niet kunnen testen hoe die klinkt.

Dus kan er al iemand gewoon beginnen met een ietwat vergelijkbare VA synth tov de Memory moog te noemen, en dan als het mogelijk is zelfs een tip of twee geven ivm welke synths er de moeite zijn van de lagere budget klassen. Liefst een synth die gekend staat voor vette bass sound. Virus is lekker genoeg voor de leads :) Oh ja, en het zou super zijn moest je even kunnen zeggen welke stijl je produced, dat zet die synth altijd in een perspectief van waarvoor jij hem gebruikt en waarnaar jij kijkt of hij goed is.

Misschien ergens in het verkeerde forum, maar ergens ook niet.

Ik hoop alleszins dat jullie me begrijpen en wat kunnen helpen !

Cheers !

Mwuaa VA synth tegenover Moog is niet echt eerlijk..
En de Micro Q tsja ik vind hem kaal (dus zonder FX) echt waardeloos,de Micro Q moet het echt van zijn effecten hebben (maar da's ook persoonlijk)
Maar heb je wel eens een Moog gehoord ?
Ga anders gewoon een winkel in en zoek het internet af naar goede cleane (zonder FX) samples om zo tot een oordeel of beslissing te komen ik bedoel er zijn genoeg andere synths die dik en vet klinken maar het is ook een kwestie van smaak.

Re: Moog Memory moog - what compares ?

Origineel geplaatst door BelgianGuru
Hallo,

ik zou me 1 leuke hardware synth willen aanschaffen, ik heb de Virus powercore al, en dat is eigenlijk al echt meer dan ik van kan dromen (wel hij is besteld), maar ik zou echt ongelooflijk graag aan die knopjes willen draaien met mijn vingers, ipv met men muis :)

Moet je even een controller kopen :). Doepfer Drehbank of zo, dan heb je zelfs meer dan dat er op de Virus zelf zit.

Nu, ik lees een beetje op inet, vraag wat rond enz.. en ik hoorde 'moog' verschrikkelijk veel vallen bij de oldskoolers. Dus ik doe wat opzoeking, blijkt het best al wel oud te zijn, last te hebben van oververhitting etc.. maar wel vet te klinken. Kewl :) Maar het is me te veel geld (prijs begint pas bij 1000 euro en het gaat exponentieel naar boven ..).

Haha, die manier waarop je het opschrijft.. da's net een beetje zoals "Nou, ik zag toevallig een paar schilderijen van Mondriaan, en toen hoorde ik van die ene kerel genaamd eh.. Rembrandt. Scheen ook best leuk te zijn..." :D. Elkweg, een Moog is een investering, een liefhebberij, en iets dat in de buurt komt van brandende passie (vanwege de kosten per stem). Je moet er niet aan beginnen als je niemand in de buurt hebt die 'm van tijd tot tijd even een grote beurt kan geven, en een soort 'surival kit' is ook geen slecht idee.

Zijn er geen VA synths ofzo die ergens ook zo'n leuke sound geven, maar onder de €400 vallen ?
Tja, de Virus C heeft een analoog filter model.. heeft de Powercore dat dan niet? Maar het bedrag wat je stelt is volledig onrealistisch, je komt dan eerder in de buurt van een plugin dan een VA.

400 zou dan hoogst waarschijnlijk de prijs zijn voor een tweedehands natuurlijk.. Ik heb al wat positiefs gehoord ivm Micro Q, maar ik heb nog niet kunnen testen hoe die klinkt.
Ik ben zo'n klojo die synthverslaafd is, en ik kan je vertellen dat de Virus "analoger" klinkt (zeker met de filtertypes) dan de (Micro) Q. De Q is veel strakker en helderder - eerder "wiskundig" dan echt muzikaal. Ook mis je bij de Micro Q de PPG filters die dan tenminste nog een -beetje- een gooi doen naar analogica.

Dus kan er al iemand gewoon beginnen met een ietwat vergelijkbare VA synth tov de Memory moog te noemen, en dan als het mogelijk is zelfs een tip of twee geven ivm welke synths er de moeite zijn van de lagere budget klassen. Liefst een synth die gekend staat voor vette bass sound.

Even doorsparen en een Alesis Micron kopen. Ik heb z'n grotere broer, de Ion, hier staan; en 't is een ongelofelijke bak met gemodelleerde filters en een modulatie matrix waar elke fabrikant een voorbeeld aan kan nemen.

Of harder doorsparen en een Noah EX scoren met de MiniMax plugin, of je 400 euro uitgeven aan een mooie ASIO 2.0 geluidskaart + Arturia Minimoog plugin. Verder is er niks ; of het wordt nog duurder en dan kom je in de buurt van Moog-clones - Studio Electronics SE-1 (Mini) of ATC-X (Source). MacBeth M3X(2). Affengeil en echt analoog spul dat hard kont schopt. Maar vette bass haal je ook uit de Waldorf Pulse. Niet per se Moogachtig, maar wel in de buurt van je budget. Een andere mono bak die ook wel de moeite waar is is de Neptune.

Goed onthouden; het is de kok, niet de keuken.

Koop niks omdat je 't toevallig kan betalen, of omdat 't 't staartje van je budget is dat zo nodig op moet. Wat jij zo op 't eerste gezicht wilt is niet goedkoop, het is misschien ook niet heilig of zaligmakend omdat 't misschien harder tegenvalt dan je denkt.

Virus is lekker genoeg voor de leads :) Oh ja, en het zou super zijn moest je even kunnen zeggen welke stijl je produced, dat zet die synth altijd in een perspectief van waarvoor jij hem gebruikt en waarnaar jij kijkt of hij goed is.
Ik weet niet wat ik produceer. Ik knommel maar wat rond met knopjes en raak veel te snel verkikkerd op knopjes en lichtjes.

Misschien ergens in het verkeerde forum, maar ergens ook niet.
Nah. .. alleen zoek je een VA, en die's niet echt vintage ;).

Trouwens, Kevin.. de Micro Q leunt nog niet half zo hard op FX als de Virus :P.

al eens gedacht aan een kenton cntrol freak of een peavey pc 180 (dat zijn midicontrollers dus om je virus powercore mee aaan te sturen ...en dergelijke .)aan gezien je al ee goede synth hebt zou het zonde zijn om een nieuwe te kopen enkel en alleen omdat je aan knopjes wil draaien ,of een va substituut voor de moog .
Arturia moogmodular en minimoog klinkn heel authenti....check de demos eens

Origineel geplaatst door the tall lad
Trouwens, Kevin.. de Micro Q leunt nog niet half zo hard op FX als de Virus

Maar je begrijpt dus wat ik bedoel :D
Heb zelf een Nord Modular Rack (haat liefde verhouding) maar die klinkt wel zo lekker (zonder FX) daar kan een Micro Q echt niet tegenop !

lol Yoozer :D
Damn, lijkt me dan beter om indeed het geld gewoon NIET op te doen. Ik denk dat ik met men geld anders ook maar alles begin te kopen wat flikkert en veel knopjes heeft lol 8o). Zal nog een jaartje verdergaan met enkel die virus (hoor mij bezig 'enkel', I'm super happy with it), en enkele vsti's.Het gaat nu ook al zonder dus de kok is al goed, maar hij zou graag een mooiere keuken hebben, want McDonalds is ook niet alles ;) Nu ja, dus niets te verkrijgen vor 400, jammer ! Bedankt voor de eerlijke replies hier, ik kijk alvast even uit naar die midi controllers.

Ik dacht een oxygen 8 te kopen, o.w.v 8 asignable knobs, maar dat lijkt me echt te weinig lol. En ik heb al een E-68 Roland keyboard, dus toetsen heb ik al genoeg. Ik wist niet dat er zo'n bakjes bestonden !

Cheers !

PS : Kan ik dan bvb knopje 1 toewijzen aan frequency van v-station1 frequency, knopje 2 aan v-station2 release, knopje 3 aan virus mod wheel enz... ZONDER die dingen te moeten openen met men muis ? Ik gebruik cubase, en je weet dan wel wat ik bedoel denk ik ? Als ik een vst zijn settings wil wijzigen, moet ik logischer wijze dat venster eerst naar boven halen. Kan je dit dan gewoon skippen met zo'n box ? Zou vet cool zijn !

Cheers!!!

Zo moeilijk als het al is om bv. een substituut voor een norlead te vinden, het is nog moeilijker om een vervanger voor een moog te vinden.

Persoonlijk vind ik de Ion wel ok klinken, maar toch geen "moog".

De eerste vraag die je je eigenlijk moet stellen is wat voor geluid je zoekt. En ook: als je niet weet hoe een moog klinkt, weet je ook niet dat je er één moet hebben.

Er zijn trouwens genoeg synthesizers die leuk klinken, daarvoor moet je geen memorymoog in huis halen.

liever naakt dan namaak: zuiver scheerwol.

ik heb nog geen enkele synth gehoord die in de buurt komt van de minimoog-bass. af en toe kan je wel eens denken van wel (moog source, se1x, m3x) maar als je ze naast elkaar zet, hoor je het (flinke) verschil.

een waldorf micro q is zo'n beetje het verst verwijderd van de moog sound van alle synths die analoog zijn of dat nadoen.
als het niet perse de echte knoppen moeten zijn, kan je inderdaad volgens mij het best een arturia moog aanschaffen met een goede controller.
en anders kan je altijd mijn minimoog nog kopen, dan weet je zeker dat je goed zit. (want uiteraard komt ook de arturia niet echt in de buurt.

Misschien is voor dat bedrag een
Kenton spindoctor en een
Arturia Minimoog V
wel een interessante optie.

Vind persoonlijk de sound van de Minimoog echt wel diep, alleen heb je er wel een soort supercomputer voor nodig om hem helemaal ten volle (polyfoon, Softclipping functie, eventuele effecten) te benutten. Monofoon kan je er op een (iets) oudere machine al een heel eind mee weg.

Ben niet echt een kenner van het bespelen van een originele Minimoog, maar heb de sound ervan wel al redelijk goed in m'n hoofd, en dit komt toch wel lekker dicht in de buurt voor z'n prijs.

Ook de Oddity van Gmedia is een goede aanrader als je een analoge sound wil benaderen, kan je ook de Kenton voor gebruiken. En ja, het is allemaal niet zo aaibaar als hardware, maar het is toch wel zo flexibel dat je er snel naar toe kan grijpen.

En je kan altijd verschillende midi-kanalen gebruiken om allerlei controllers door te sturen naar je diverse softsynths.

Veel succes en pleizer met je keuze :)

Woohoo, leuk forum dit :)

Die minimoog V lijkt mij de IDEALE oplossing. Spijtig dat die niet te runnen valt langsheen een powercore :( Nu, volgende maand mag ik ff gaan testen in een house producer zen studio (ik zal vragen of ik een verslag + zen naam mag posten hier, k ? :)) die used namelijk al die analoge dingen :)

Maar die minimoog V, woha, kewl !

Nu weet ik alvast genoeg over de synth, dus hier hoef je niet meer voor te replyen, maar nu ff side-topic'en ivm die midi controller stuff. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=32597&highlight=midi+controller dat is de thread trouens.

--------

Dus, ik heb search gedaan hier, bleek al een hele mooie breakdown te zijn geweest ivm die dingen. De Mackie Control (vooral omdat je hem steeds kan uitbreiden) is natuurlijk uber sexy, maar onbetaalbaar voor een arm studentje natuurlijk :)

Dus dan zag ik dit beestje : http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=2505615704f241ab716639de0db48fef

Maar daar is teveel fancy stuff aan, en is me te duur voor gewoon midi controller te zijn.

http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG

Deze is dan weer at goedkoper, maar die heeft te weinig knopjes imo.

http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG

Deze lijkt al sterk in de buurt te komen van wat ik wil. Knopjes genoeg voor de hele familie, verlicht wat ook leuk is. En dan staat er dus bij USB compatible. En dan komt de vraag :

-Wil dit zeggen dat ik hem zonder probleem aan een laptop kan hangen
-Wil dit zeggen dat ik dan via dit ding de sliders in Live! kan aanpassen als ik beslis om eens live te spelen ?
-Waarvoor dienen de knopjes toch ? Alles aan een synth is ongeveer om te draaien, ik zie niet in waarvoor de knopjes dienen ? Is dat om te scrollen ofzo ? Waardoor de muis bijna volledig overbodig wordt ? (zou extreem zijn :))
-Ik heb een keyboard, kan ik dat hieraan hooken, en dan de midi van het keyboard en de midi controller in 1 kabel naar men soundcard sturen ? (kwestie van dan een extra midi slotje bij te krijgen in feite).
-Kan je met die knoppen bvb switchen tussen window cubase, en window euh .. vst of bvb .. één of andere rewire toepassing ?

NU : Bestaat er een IETS kleinere versie ? Zo niet cool, vind het nog steeds super, maar iets kleiner is ook nog best goed.

Ik hoop dat iemand hem trouwens heeft of een vergelijkbaar alternatief en wat feedback kan geven :)

Cheers !

Origineel geplaatst door bodo
Vind persoonlijk de sound van de Minimoog echt wel diep, alleen heb je er wel een soort supercomputer voor nodig om hem helemaal ten volle (polyfoon, Softclipping functie, eventuele effecten) te benutten. Monofoon kan je er op een (iets) oudere machine al een heel eind mee weg.

Dit begrijp ik even niet. Kan je dit even toelichten?

Origineel geplaatst door Hover
Dit begrijp ik even niet. Kan je dit even toelichten?

ik denk dat-ie de arturia bedoelt...
mijn mini loopt zelfs zonder pc prima.

Als je een tweedehands Sequential Circuits Pro One op de kop kan tikken ben je ook gelukkig hoor!
Die synth heeft ondanks het feit dat hij maar 2 oscillatoren heeft ook lekker veel power in huis.
Ik heb zelf verschillende vette monosynths waaronder een echte Minimoog Voyager en ik durf met overtuiging te beweren dat de Pro One echt zeer de moeite waard is. Hij heeft meer karakter dan bijvoorbeeld een Waldorf Pulse (de pulse gaat wel wat dieper maar klinkt veel cleaner!) en de Pro One is bombastischer dan de Macbeth M3X (terwijl de M3X i.m.o. de vetste lead synth is!!)

Klik maar eens op deze link voor meer info en sounds m.b.t. de Pro One

suc6

:biertje:

Een pro one is een geile bak maar echt geen moog
Veel te agresief in mijn orgen
Ik blijf gewoon die tandy synth het beste alternatief en goedkoopst voor dikke bassen vinden.

Die Moog Minimoog V (van arturia) is tot 16 stemmen polyfoon.

En hij klinkt voor een softie behoorlijk goed. En komt qua strings behoorlijk dicht in de buurt van een Jupiter 6 analoge bak.

Back