Cassette overzetten naar CD

S@tish

Caribbean lid
Een vraag voor mijn forum-collega's:

Ik ben door de muziekschool van mijn meisje gevraagd om cassette-opnames van een live-uitvoering van muziekschooll-leerlingen op CD te zetten. Het gaat in totaal 20 nummers van elk 3 a 4 minuten.

Ik wil dit op de volgende manier aanpakken:

1. eerst de cassette-opnames opnemen op mijn standalone harddiskrecorder (ik heb een korg D1600+Cd-R)
2. de afzonderlijke nummers branden op CD.
3. de opnames op mijn PC inlezen en bewerken met een programma als cooledit om bandruis en evt. andere geluiden te onderdrukken/ verwijderen
4. de opnames weer opnemen op de D1600, equalizen, evt. effecten toevoegen, masteren en definitief branden.

Is dit een goede werkwijze? :confused: let me know please...

De reden waarom ik ervoor kies om te cassette-opnames NIET rechtstreeks op de PC op te nemen is omdat ik denk dat dat ik een betere geluidskwaliteit krijg als ik mijn D1600 als tussenstation gebruik ipv via de geluidskaart van mijn PC (ik heb een soundblaster audigy 2).

Ik heb verder niet veel ervaring als studio-engineer. Ik ben van huis uit toetsenist dus als jullie tips/suggesties voor mij hebben dan hoor ik het graag. Het is de bedoeling dat de CD uiteindelijk verstrekt gaat worden aan de muziekschoolleden dus het hoeven geen Wisseloord-opnames te worden (anders hadden ze daar waarschijnlijk wel iemand anders voor gevraagd dan mij :P )

alvast bedankt !!

Tips!

1. geen dolby aanzetten (kost je hoge tonen aangezien het met een ander deck is opgenomen)
2. Gebruik een dek waarbij je de afspeelkop kan afstellen zodanig dat je de ultieme hoge frequenties hebt te pakken, oftwel de stand van de kop van het deck waarmee het is opgenomen
3. Bandjes eerst helemaal doorspoelen
4. koppen van het deck goed schoonmaken met wattenstaafje en alcohol

Zitten er geen mastereffecten op de korg? De leerlingen letten denk niet op ruis. Minder ruis is ook minder hoge tonen. Het is maar waar je voor kiest.

Succes

Ik zou lekker de tapejes direct in de PC inlezen. Tape is (meestal) slechter dan de geluidskaart. Ik zou zeggen: probeer effe 1 nummer en kijk (luister) hoe de kwaliteit is.

Lekker hard opnemen (tot bijna max) op de PC, daarmee moet je even experimenteren.

Als dit lukt bespaar je veel tijd met CD's maken en weer inlezen.

Ik heb het zelf ooit gedaan met een ouwe tape, daarvoor had ik ter ruisonderdrukking dit bedacht:
- hoge tonen via EQ wat dempen naar smaak (beetje dof maken)
- opfrisser (exciter, enhancer, etc) lenen en ertussen doen om nieuwe hoge tonen uit de lagere te maken
- hiermee een experiment doen en dan alles in een keer erdoorheen jassen

Dus tape->EQ->opfrisser->PC. Op de PC de nummers wel effe maximizen/normaliseren. Soms doet de CD brand-software dat voor je als je het aanvinkt.

Succes!

Re: Cassette overzetten naar CD

Origineel geplaatst door S@tish

4. de opnames weer opnemen op de D1600, equalizen, evt. effecten toevoegen, masteren en definitief branden.

Is dit een goede werkwijze? :confused: let me know please...

Als je dit doet, moet je dat niet doen dmv. een (extra) D-A conversie, want dat betekent kwaliteitsverlies.

guys,

allemaal heel erg bedankt voor jullie tips. Ze zijn echt heel nuttig.

Ik zal Wesko's tip opvolgen en als test 1 song op de D1600 opnemen en 1 song via de geluidskaart van de PC en luisteren welke het beste klinkt. Donderdag krijg ik de opnames van de muziekschool.

gewoon direct opnemen, nix geen moeilijke fratsen uithalen!
de zwakste schakel in deze is gewoon de quali van de bandjes zelf...

ikzelf heb afgelopen tijd een s***load aan tape songs opgenomen en die kwamen van Maxell Chrome tapes af...
zelfs nummers van een jaar of 8 geleden klonken zeer redelijk zonder te veel noemenswaardige ruis!

In 1 keer opnemen op de PC, in stukjes knippen en als losse tracks op je cd branden. Niet teveel bewerkingen erop loslaten. Iedere conversie gaat ten koste van de geluidskwaliteit.
Als de cassettebandjes nou echt HEEL erg ruisen o.i.d. kun je evt idd nog denken aan wat EQ, maar ik zou er zo weinig mogelijk aan verspijkeren.

@ 6 -> Maxwell chrome roels als de neten ! (toch wel die oranje hè?)

Idd het slimst om direct naar je pc te samplen, als je op cd gaat branden als standaard audio track krijg je afronding naar 44 khz en verlies je dus al weer samples mee als je op bijv 48 of 96 khz sampled (wat audigy 2 aankan). Niet dat het allemaal erg veel uitmaakt want het blijft toch crappy waarschijnlijk ;) Beste zou zijn op halve snelheid afspelen en onder hoge samplerate samplen, dan heb je de meeste data. Dat editten op ruis e.d. en dat downmixen op normale snelheid en naar lagere samplerate voor op cd ofzo :)

Origineel geplaatst door cyble
Beste zou zijn op halve snelheid afspelen en onder hoge samplerate samplen, dan heb je de meeste data.
maar ook meer ruis... je haalt nl het hele freq spectrum naar beneden, (motor) ruis krijgt weer meer vrij spel...
geen goed idee dus en het duurd tevens ook veel langer allemaal!

Origineel geplaatst door 6 trak
maar ook meer ruis... je haalt nl het hele freq spectrum naar beneden, (motor) ruis krijgt weer meer vrij spel...
geen goed idee dus en het duurd tevens ook veel langer allemaal!

Klopt, relatief gezien natuurlijk niet, maar als je iedere 2 samples, 1 sample ruis hebt, dan heb ik liever 1024 samples dan 512 waar ik het uit moet halen, maar ben het met je eens dat het nauwelijks iets toevoegd plus dat het veelste veel werk is dus richting de topic starter: vergeet wat ik zei ;)

Guys,

thanks voor alle reacties. :halleluja

Inmiddels is de CD al klaar. IK heb ervoor gekozen een cassetedeck aan te sluiten op de D1600 en zo de opnames op de harde schijf op te nemen.

Na wat knip/plak werk en volumeaanpassingen alles gemasterd en op CD gebrand.

Het resultaat was prima voor de oren van de muziekschool-leerlingen, want daar ging het uiteindelijk om :D

groeten,

S@tish

Back