VJ'en en het werken met Arkaos

Archaos

podium-duiker
Een tijdje geleden al heb ik een demo gedownload van www.arkaos.net ; ik vind het echt een heerlijk programma (en een leuke naaminspiratie :D ). Het is heel fijn en intuitief werken en tevens vraag ik mij ook af; kan het live ook gebruikt worden?
Tevens zou ik wel een programma van Arkaos willen aanschaffen. Weet iemand toevallig ook waar je dat kunt aanschaffen?
En hoe werken VJ's nou eigenlijk? Heb je nou echt eerst allemaal van dat dure apparatuur nodig of zou je ook ook kunnen werken met bijvoorbeeld een laptop en beamer?

Een laptop is perfect mogelijk. Je hebt dan wel een systeempje nodig die verschillende beelden zendt naar verschillende projectors/ schermen. en die je dan mixt. (via MIDI is dit ook mogelijk)

Google eens naar een vj-forum! der zijn der genoeg. :)

kijk hier eens:

http://www.captainvideo.nl/m4/index.html

M4 is erg leuk.

en hier:

http://www.geocities.com/thecmen/veejays.html

links van de C-MEN site.

laatst een van die jongens ontmoet. Hij maakt erg leuke dingen met 2 Amiga 500's en een edirol videomixer/processor. M4 is de opvolger/PC-versie van het programma dat ze gebruiken.
VJ's werken verschillend, de ene mixt filmfragmenten, de andere animaties, de volgende gebruikt alleen zelfgeschoten materiaal, enz. over het algemeen gebruiken ze minstens 1 computer/laptop, diverse andere bronnen (video's en/of dvd's of ook een live-camera, en een video-mixer met effecten.

Bedankt voor jullie reacties ;)
Het lijkt mij toch best wel een dure bezigheid als ik dat allemaal zo lees; heb laatst ook wat Edirol-producten zien staan in de winkel en dat was toch wel behoorlijk prijzig. Mooi spul; maar als beginner lijkt het me onhaalbaar...
Wie kent trouwens de Korg Kaos Pad Entrancer?
En maken VJ's vaak ook hun eigen muziek of draaien ze (net als DJ's vaak) andermans dingen?

Laatst gewijzigd:
MotionDive! of als je helemaal freaky wilt gaan maak je je eigen shit in Max/MSP met jitter

het is zeker een dure hobby... maar een programma'tje als M4 is gratis! en goed om mee te oefenen.

De meeste tenten die vj's gebruiken hebben tegenwoordig allemaal wel beamers en video-mixers vast in huis. Alleen vinden veel vj's het natuurlijk prettig een vaste set-up te hebben.
Die Korg ken ik niet.

een beamer, tja er zijn zoveel verschillende types, ik heb laatst nog een antieke EIKI weggegeven... weegt een ton, veel te lage lichtopbrengst en loeit als een straaljager. voor het geld wat die ooit kostte heb je nu 10 Sony's, zo groot als een laptopje, 1800 lux en lekker stil. Kost ongeveer 1600 euro denk ik. Maar je hebt al een philips voor 900 euro als je goed zoekt naar aanbiedingen. En een nieuwe lamp kost ongeveer de helt van een nieuwe beamer...

Waarom ga je niet een keer praten met een VJ? Bij de Effenaar in Eindhoven staan bijvoorbeeld bijna altijd VJ's bij drum'n'bass en techno feesten bijvoorbeeld.. Ik verwacht dat zo'n gast net zo graag over z'n hobby praat als wij dat over synths doen.. :) Als ie het op dat moment niet te druk heeft natuurlijk.. :P

Origineel geplaatst door ikke
Een laptop is perfect mogelijk. Je hebt dan wel een systeempje nodig die verschillende beelden zendt naar verschillende projectors/ schermen. en die je dan mixt. (via MIDI is dit ook mogelijk)

Wat voor systeem zou dat eigenlijk dan zijn? Zou dit een alternatief voor een beamer kunnen zijn?

Ik zal M4 binnenkort eens gaan proberen, maar ik blijf Arkaos ook geweldig vinden. Ik zou deze graag wel willen gaan aanschaffen, maar moet er vermoedelijk nog maar even mee wachten...... =(

DJ mag toch niet? Oh nee... dit is VJ!

Sorry, dom dom... er is natuurlijk (nog) geen VJ Tiësto...

:duivels:

Voor in een band lijkt het mij trouwens een heerlijke combinatie om met een synth en een laptop te werken. Via mijn Motif-synth zou ik beelden weer kunnen bewerken in bijvoorbeeld Arkaos of iets dergelijks. Voorlopig zou ik het dan even met een laptop-beeldschermpje moeten doen, want een projector of iets dergelijks wordt nog wat lastig (en helemaal ook eens nog in een oefenruimte)

Back