Origineel geplaatst door Cisco
Veel mensen kopen de mooiste apparaten, en verwachten dat hun geluid er meteen uit rolt?!
Veel hedendaagse synths etc. vergen veel tijd en inzet.
Ik denk persoonlijk dat veel mensen het geduld gewoon niet hebben?!
peace...
Dat klopt wel een beetje. Ik was jaren in de veronderstelling dat ik MIDI apparatuur nodig had om mijn "sound" te verbeteren. Sinds ik van FT2 naar hardware/cubase/vst ben geswitched heb ik echter nog steeds mijn draai niet gevonden. De apparatuur die ik heb klinkt best lekker maar past vaak toch net niet in de muziek die ik maak en meestal heb ik niet het geduld om de boel nog verder uit te zoeken (kwam er een paar weken geleden pas achter dat je op de Quasimidi elke sound in de percussie sectie een eigen uitgang kunt toewijzen bijvoorbeeld).
Ik loop regelmatig een muziekzaak binnen om een uurtje te rommelen met nieuwe hardware, maar meestal denk ik na 10 minuten: "zoiets heb ik al in mijn PC, daar ga ik geen 1500 euro aan uitgeven". Er is momenteel werkelijk geen enkele hardware synth die me kan boeien, al was het alleen maar omdat het allemaal intern tegenwoordig ook software is, dus voldoet de VST net zo goed.
Analoge apparatuur met knopjes vind ik heeerlijk, maar door de afwezigheid van total recall ben ik de dag erop mijn sounds meestal al weer kwijt door m'n gerommel met die knoppen en blijft het vaak bij geklooi met geluidjes. Ik vind mijn SH1000 geweldig klinken maar ik gebruik 'm eigenlijk alleen maar om een avondje met geluiden te spelen en zelden in de mix.
Juist omdat het al gauw bij klooien blijft zie ik steeds meer in VST's. Die kun je vaak gratis uitproberen en voldoen prima in de mix.Ik moet me elke dag dwingen om niet als een idioot op de advertenties op marktplaats te reageren, want knoppen blijven leuk, maar de "voordelen" wegen zeker met de idiote prijzen niet op tegen de nadelen. Analoge hardware wordt nog steeds tegen belachelijk hoge prijzen verkocht. Waarom zou ik een Alpha Juno kopen als ik alleen maar de hoover sound wil hebben die ook prima met software is te bouwen?
Ben sinds gisteren met Arturia's CS80V bezig. Ik wilde jarenlang zo'n 100 kilo wegend Yammie bakbeest hebben. Nu denk ik.. T'is leuk, maar met dat geld kan ik ook een hoop andere leuke dingen doen. Deze VST met een goede MIDI controller doet het best zo

Af en toe koop ik in een knoppengeile bui nog wel eens hardware, maar meestal staat het na twee weken stof te happen.