Machinedrum vs Drummodule Nord Modular G2

Acidfever

There's no "I" in denial.
Ik vroeg me gewoon eens af hoe de synthese van de machinedrum (die duidelijk erg vet is voor het maken van onder andere drums) te vergelijken is met de drummodule die Clavia voor de Nord Modular gemaakt heeft.

De machinedrum is natuurlijk wel een dedicated drummachine met de mogelijkheid tot extra geintjes en de de Nord modular meer een eindeloos tweak apparaat maar ik ben toch altijd op zoek naar machines die goede drums maken.

Zeker nu ik de NM G2 overweeg als filterbak en synthbron zou dit een extra dimensie kunnen geven.

Iemand een idee?

Volgens mij is dat in mij ogen ook een beetje appels met citroenen vergelijken. Machinedrum is een dedicated drumbak en een nordmodular een modular en kan geschikt zijn om drums mee te produceren. Maar als je specifiek een drumbak zoekt dan koop je toch een nordmodular,oh sorry ... ik bedoel machinedrum,lijkt mij.

Origineel geplaatst door justin
Volgens mij is dat in mij ogen ook een beetje appels met citroenen vergelijken. Machinedrum is een dedicated drumbak en een nordmodular een modular en kan geschikt zijn om drums mee te produceren. Maar als je specifiek een drumbak zoekt dan koop je toch een nordmodular,oh sorry ... ik bedoel machinedrum,lijkt mij.

Dat de machinedrum een dedicated drummachine is had ik zelf ook wel geconcludeerd (lees de start post).
Anders was de vraag wel geweest: "Kun je een machinedrum vergelijken met een Nord Modular?"

De vraag was hoe de synthese te vergelijken is en in hoeverre ik eenzelfde sound kan bereiken met de NM.

Iemand die wel een concreet antwoord kan geven i.p.v. informatie herhalen?

Origineel geplaatst door Acidfever
Dat de machinedrum een dedicated drummachine is had ik zelf ook wel geconcludeerd (lees de start post).
Anders was de vraag wel geweest: "Kun je een machinedrum vergelijken met een Nord Modular?"

De vraag was hoe de synthese te vergelijken is en in hoeverre ik eenzelfde sound kan bereiken met de NM.

Iemand die wel een concreet antwoord kan geven i.p.v. informatie herhalen?

Laat ik al mijn hardware bakken wegdoen en alleen een nordmodular kopen,wat al nie kan.

De synthese engine van beiden verschillen dag en nacht (ik heb beide klassebakken):

De Machinedrum is een rompler (voorgebakken sampletjes) met een fixed signal path en een uitgebreide sequencer.
De Nord Modular is een (virtueel) analoge synth met een modulair signal path met een beperkte sequencer.

De Nord Modular vraagt doorgaans wel iets meer tweak-werk op je PC terwijl
de Machinedrum meer hands-on & standalone kan werken.

Ik geloof dat Trent Reznor (NIN) de Nord Modular veel gebruikt voor zijn percussie.
Alles hangt natuurlijk af van hoe je wil werken en wat je budget is.
(Je kan bvb een kick uit je RS7000 door de Nord Modular gooien en terug samplen)

Maar aangezien je al een sequencer+sampler hebt, maar nog geen toetsenbord
zou ik eerder een Nord Modular Keys aanraden. Dan is je andere VA (Virus)
in principe wel overbodig dus... kan je misschien beter consolideren en voor de G2 Keys gaan.

Laat maar weten als je nog specifieke vragen hebt.

Nog 1 ding om mee in overweging te nemen:
De Nord Modular (G1) heeft geen ingebouwde effecten (buiten distortion & dynamics)
terwijl de machinedrum wel een kleine reverb, delay & compressor heeft (die gelijktijdig ingezet kunnen worden).
De Nord Modular G2 heeft dit ook wel aan boord dus als modulaire synthese iets voor jou is...

Origineel geplaatst door justin
Laat ik al mijn hardware bakken wegdoen en alleen een nordmodular kopen,wat al nie kan.

Jij, jij hebt altijd zoveel vragen, help nou zelf ook eens ..

Origineel geplaatst door r.5
De synthese engine van beiden verschillen dag en nacht (ik heb beide klassebakken):

De Machinedrum is een rompler (voorgebakken sampletjes) met een fixed signal path en een uitgebreide sequencer.

Ho daar; da's niet correct (ook al heb je er dan een en ik niet). Slechts 1 of 2 van de geluidsbronnen (TRX (niet zeker) en E12) zijn sample-based voor de hihats van de 909 en de claps na te doen. De rest is pure synthese; wel met een beperkte rits parameters en een fixed path, maar wel degelijk synthese!

Elkweg, Rob Hordijk (Nord Modular expert pur sang) had 't erover om een MPC1000 en een G2 keys te halen; daar had je genoeg mee, volgens hem. De Machinedrum heeft ook veel toegevoegde waarde dankzij z'n sequencer; dat moet je met de Modular oplossen door elke drum te samplen (of te triggeren, dus dat wordt een complete eigen drumkit bouwen; gelukkig is het niet complex, alleen veel werk) en vervolgens met een aparte sequencer af te spelen.

Het is eigenlijk net zo iets als met de Waldorf Rack Attack; in feite is een Waldorf Q ook geschikt en zou 'ie qua sounds moeten kunnen 'overlappen' (vooropgesteld dat de filters en zo gelijk zijn), alleen is het veel meer gedoe om een drumkit op de laatste te bouwen.

appels en peren

machinedrum > synthese in een vaste vorm

nm > synthese op basis van modules.

met de nm moet je volgens mij de sounds van de machiendrum kunnen benaderen of overtreffen.

nadeel van de nm is dat je zoals yoozer zei snel samenstellen van kits minder praktisch werkt op de nm, en dat de synthesevorm van de machinedrum voornamelijk gericht zijn op percussieve geluiden.

naar mijn mening is de nord modular echt leuker, al haat ik pc editors voor mijn synths, en hou ik van apparaten die maar voor 1 ding zijn bedoeld (dat nodigt uit tot misbruiken) :W

De NM is een ideale synth om drumsounds mee te maken. Ik werk op dit moment met ongeveer 200 drumpatches die ik dan weer sample, en het einde is nog niet inzicht. Zoals eerder vermeld combineer het met een MPC (1000) en je hebt goud in je handen :engel: .

De Nord Modular is een (virtueel) analoge synth met een modulair signal path met een beperkte sequencer.

De Nord Modular vraagt doorgaans wel iets meer tweak-werk op je PC terwijl
de Machinedrum meer hands-on & standalone kan werken.

Ik geloof dat Trent Reznor (NIN) de Nord Modular veel gebruikt voor zijn percussie.
Alles hangt natuurlijk af van hoe je wil werken en wat je budget is.
(Je kan bvb een kick uit je RS7000 door de Nord Modular gooien en terug samplen)

Maar aangezien je al een sequencer+sampler hebt, maar nog geen toetsenbord
zou ik eerder een Nord Modular Keys aanraden. Dan is je andere VA (Virus)
in principe wel overbodig dus... kan je misschien beter consolideren en voor de G2 Keys gaan.

Laat maar weten als je nog specifieke vragen hebt.

Nog 1 ding om mee in overweging te nemen:
De Nord Modular (G1) heeft geen ingebouwde effecten (buiten distortion & dynamics)
terwijl de machinedrum wel een kleine reverb, delay & compressor heeft (die gelijktijdig ingezet kunnen worden).
De Nord Modular G2 heeft dit ook wel aan boord dus als modulaire synthese iets voor jou is...

Modulaire synthese is zeker wat voor mij (Al jaren trouwen Native Instruments Reaktor gebruiker).
Ik vindt het echt helemaal geweldig!!!

Volgens mij is echter de statement dat de Machinedrum een rompler is onjuist. Deze machine gebruikte wel degelijk synthese om aan zijn geluid te komen. Maar 1 van de machines gebruikt samples. (Maar dat terzijde).

Dat de manier van synthese anders is is volledig duidelijk. Misschien is dit een betere aanpak:

In hoeverre kun je de sounds van een machinedrum recreeren op de Nord Modular G2?

De Virus gaat er zeker niet uit omdat ik dit apparaat gewoon erg fijn vindt klinken en ik er snel resultaat mee kan boeken.
Wat betreft keys bezit ik een Novation RMT25. Misschien niet de beste toetsen ter wereld maar ik speel dan ook nauwelijks zelf. Voor hetgeen dat ik speel is de RMT25 prima. Het plan is dan ook de RMT25 te gaan gebruiken om een G2 Engine aan te sturen, zou prima moeten gaan toch?

De machinedrum is leuk maar de sequencer van de RS7000 is echt superieur vindt ik. Vandaar dat ik deze strategie heb gekozen (heb wel een machiendrum overwogen).

Is dus de machinedrum achtige drumsynthese te recreeren op een NM G2 en hoe goed zal deze aan te sturen zijn met een Novation RMT25?

8~

Origineel geplaatst door Yoozer
Ho daar; da's niet correct (ook al heb je er dan een en ik niet). Slechts 1 of 2 van de geluidsbronnen (TRX (niet zeker) en E12) zijn sample-based voor de hihats van de 909 en de claps na te doen. De rest is pure synthese; wel met een beperkte rits parameters en een fixed path, maar wel degelijk synthese!
correct. mn geliefde MD degraderen tot rompler deed heel eventjes mijn nekhaar ten berge rijzen...

In hoeverre kun je de sounds van een machinedrum recreeren op de Nord Modular G2?

Ik denk dat als je de sounds van de MachineDrum wilt, dat je dan ook een MachineDrum moet hebben... Het is een unieke bak, maar je moet van zijn sound-karakter houden...

Qua synthese opties -denk ik- dat de G2 meer dan voldoende opties biedt om een MachineDrum te benaderen, maar het zal nooit een MachineDrum worden! (gelukkig maar...)

Groet,
Roy

Origineel geplaatst door divi
correct. mn geliefde MD degraderen tot rompler deed heel eventjes mijn nekhaar ten berge rijzen...
Sorry, was effe de FM vergeten. De rest is rompler (wat niet inhoud dat er geen synthese op gebeurd).

Als je een Reaktor freak :W bent, dan zou ik niet twijfelen en voor de G2 module gaan.
Iedere parameter kan je aan een willekeurige MIDI controller hangen. Dus die Remote 25 zit wel snor.

De machinedrum heeft idd een eigen karakter (mede dankzij de sequencer & locks),
maar de synthese van de G2 is veel uitgebreider. Zeker in combinatie met dit
(en je RS7000) moet het mogelijk zijn om de machinedrum even te vergeten.

Jaja, ik weet het zelf ook wel. De machinedrum is onevenaarbaar in wat hij doet
maar aangezien Acidfever wel kaas gegeten heeft van modulaire synthese en
hij tevreden is met zijn huidige sequencer/sampler, lijkt me de G2 ideaal voor hem.

Wedden dat die SH-32 & Reaktor hier binnen 3 maand te koop staan? :)

Sorry, was effe de FM vergeten. De rest is rompler (wat niet inhoud dat er geen synthese op gebeurd).

dan is elke va-synth een rompler.
omdat elke va-synth gebruik vanuit in-geflashede of ingebakken modellen van golfjes en hier in meer of mindere mate (een vorm van) synthese op loslaat :confused:

Origineel geplaatst door Lacertus
Ik denk dat als je de sounds van de MachineDrum wilt, dat je dan ook een MachineDrum moet hebben... Het is een unieke bak, maar je moet van zijn sound-karakter houden...

Qua synthese opties -denk ik- dat de G2 meer dan voldoende opties biedt om een MachineDrum te benaderen, maar het zal nooit een MachineDrum worden! (gelukkig maar...)

Groet,
Roy

Tja, een machinedrum ga ik dus niet kopen. Het is een mooi beestje maar echt te duur voor zijn mogelijkheden (mijn mening).

Ik wil niet echt de machinedrum sound maar meer de manier van drums bouwen.

Laatst gewijzigd:
Als je een Reaktor freak :W bent, dan zou ik niet twijfelen en voor de G2 module gaan.
Iedere parameter kan je aan een willekeurige MIDI controller hangen. Dus die Remote 25 zit wel snor.

De machinedrum heeft idd een eigen karakter (mede dankzij de sequencer & locks),
maar de synthese van de G2 is veel uitgebreider. Zeker in combinatie met dit
(en je RS7000) moet het mogelijk zijn om de machinedrum even te vergeten.

Jaja, ik weet het zelf ook wel. De machinedrum is onevenaarbaar in wat hij doet
maar aangezien Acidfever wel kaas gegeten heeft van modulaire synthese en
hij tevreden is met zijn huidige sequencer/sampler, lijkt me de G2 ideaal voor hem.

Wedden dat die SH-32 & Reaktor hier binnen 3 maand te koop staan? :)

Hey, die samplecd had ik nog niet gezien. Wel die van M-audio maar die kon ik nergens vinden. Deze is zo te bestellen.
Goeie tip!

Ik ga het nog eens overdenken! Zag ook weer een Waldorf Q te koop staan en die vindt ik nog steeds erg vet!
Die SH-32 verkoop ik niet eens zo snel denk ik. Is op zijn eigen manier echt een leuk bakkie.

:D

Maar ik kan dus concluderen dat de G2 ook echt een leuke investering is als je ook wat drums wilt maken. De Q had dacht ik echter ook drum programma's (Al haal ik soms ook echt lekkere drums/percussie uit m'n virus).

Ik weet verder niet zoveel over de karakteristieken van synths. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe de sound van een G2 staat t.o.v. bijvoorbeeld een Waldorf Q.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
dan is elke va-synth een rompler.
omdat elke va-synth gebruik vanuit in-geflashede of ingebakken modellen van golfjes en hier in meer of mindere mate (een vorm van) synthese op loslaat :confused:

Laat het mij anders stellen:
Is de Roland D-50 dan ook een VA?
En was Roland dan 20 jaar voor op zijn tijd?

Het is een mooi beestje maar echt te duur voor zijn mogelijkheden (mijn mening).

:duivels:

Neen, hij is echt niet te duur voor zijn mogelijkheden,
je hebt momenteel gewoon andere prioriteiten
als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ik kan dus concluderen dat de G2 ook echt een leuke investering is als je ook wat drums wilt maken. De Q had dacht ik echter ook drum programma's (Al haal ik soms ook echt lekkere drums/percussie uit m'n virus).
Op volgende pagina vind je dat zelf NIN uitvoerig de Nord Modular gebruikt om percussieve klanken te maken...
"A lot of the processing and drum sounds were actually done on the Nord Modular, which Trent is really good at programming. He's always been really good at using white noise, sweepy drum sounds - not so much synth drum sounds, but synth sounds used in a drum context."

De Q is veel ouder en niet modulair. Zou ik dus helemaal niet durven vergelijken met de G2. }:|
Waldorf is trouwens failliet verklaard (ook al proberen twee ex-werknemers onder naam van Stadler-electro een doorgroei te forceren).

Success ermee!

Back