Machinedrum vs Drummodule Nord Modular G2

Origineel geplaatst door r.5
Op volgende pagina vind je dat zelf NIN uitvoerig de Nord Modular gebruikt om percussieve klanken te maken...
"A lot of the processing and drum sounds were actually done on the Nord Modular, which Trent is really good at programming. He's always been really good at using white noise, sweepy drum sounds - not so much synth drum sounds, but synth sounds used in a drum context."

De Q is veel ouder en niet modulair. Zou ik dus helemaal niet durven vergelijken met de G2. }:|
Waldorf is trouwens failliet verklaard (ook al proberen twee ex-werknemers onder naam van Stadler-electro een doorgroei te forceren).

Success ermee!

Nee, vergelijken natuurlijk niet. Twee totaal andere machines. Het is me nu ook wel bijna zeker dat het de G2 wordt. Ook omdat ik de 4 inputs goed kan gebruiken om eens wat audio flink te filteren en verzieken :D

Wilde alleen wat meningen over de kwaliteit van de sound val de Q t.o.v. de G2. Natuurlijk heb je op de G2 automatisch meer programmeer vrijheid. Maar het beperkte signaalpad van een Q heeft toch weer andere voordelen?

Waar ik verder bang voor ben is dat de G2 toch weer heel andere modules heeft dan Reaktor waar ik nu veel mee werk.
De G2 gaat wat betreft niveau van modules toch wat minder diep dan reaktor kan lijkt het. Kan iemand dit bevestigen?
(Dit heb ik vooral uit het moduleoverzicht in de Sound On Sound review). Reaktor lijkt toch net iets dieper te gaan (al is dit natuurlijk niet eens altjd een voordeel).

Waar ik echt van baal in reaktor 4 is dat de kwaliteit van de filteralgorytmes me echt tegen vallen. De G2 zal dit denk ik minder hebben (hoop ik). Toch blijft het verschil in geluidkwaliteit tussen Reaktor 4 en G2 voor mij een vraag.

Wilde even geen nieuw topic openen maar twijfel toch nog steeds tussen de Modular Rack en de G2 Engine.
Zie de laatste tijd toch weer enkele Modular Racks voorbij vliegen.

Ik zie de duidelijke verschillen natuurlijk wel. 2 inputs vs. 4 op de G2. En dan weer knoppen op de rack terwijl de G2 Engine alleen een on/off knop heeft.

Een ander voordeel van de modular vind tik wel dat er echt superveel patches beschikbaar zijn voor de oude en die kun je (ongelooflijk genoeg) niet laden in de G2. Er is zelfs geen conversie tool voor (errug vreemd)

Polyphony, kwaliteit van convertors en oscilator algorythmes.

Heeft iemand hier ideeen over?

Misschien dat er in de G2 thread iets staat? Daarnaast stond er enkele maanden geleden een zeer uitgebreide review in de SoS, probeer daar eens aan te komen.

Origineel geplaatst door Acidfever
Wilde even geen nieuw topic openen maar twijfel toch nog steeds tussen de Modular Rack en de G2 Engine.
Zie de laatste tijd toch weer enkele Modular Racks voorbij vliegen.

Ik zie de duidelijke verschillen natuurlijk wel. 2 inputs vs. 4 op de G2. En dan weer knoppen op de rack terwijl de G2 Engine alleen een on/off knop heeft.

Klopt, maar dat moet niks uitmaken als je een controller erbij hebt.

Een ander voordeel van de modular vind tik wel dat er echt superveel patches beschikbaar zijn voor de oude en die kun je (ongelooflijk genoeg) niet laden in de G2. Er is zelfs geen conversie tool voor (errug vreemd)
Komt nog (met een beetje mazzel). Wat je ook even in je achterhoofd moet houden is de expansion; die is er wel voor de G2, maar die van de Rack is lastig te vinden.

Polyfonie, kwaliteit van convertors en oscillator algoritmes.
Heeft iemand hier ideeen over?
Je zult de sounds toch hoogstwaarschijnlijk moeten gaan samplen... tja, ik heb de Micromodular al, en ik zou geen nee zeggen tegen een G2 engine als je 'm puur voor sounddesign wilt gaan gebruiken. Live is een beetje een ander verhaal.

Wat Reaktor's complexiteit betreft; die ligt daarin dat je een oscillator nog verder kan strippen in onderdelen, inputs en outputs. Ook lijken mij de sequence-tools een hoop geavanceerder, en staat Reaktor ook samplen toe. Belangrijkste blijft natuurlijk dat je zelf de look & feel van je synth kan bepalen.

Wat Reaktor's complexiteit betreft; die ligt daarin dat je een oscillator nog verder kan strippen in onderdelen, inputs en outputs. Ook lijken mij de sequence-tools een hoop geavanceerder, en staat Reaktor ook samplen toe. Belangrijkste blijft natuurlijk dat je zelf de look & feel van je synth kan bepalen. [/B]

Ja de sequence tools van Reaktor gaan echt een stuk verder dan wat ik vindt in de NM editor. Wat ik wel eens doe is de sequence tools in reaktor gebruiken en de midi opnemen met mijn Rs7000. Werkt ook prima.

Maar hoe zit het met de oscilator en filter algorytmes. In reaktor 4 heb je nu de filter agorytmes van Pro52 ter beschikking maar toch vindt ik de filters vaak dezelfde karakteristieke sound geven. (Da's natuurlijk met alle synths zo)
Maar is de G2 hier echt beter in. Native Instruments moet naar mijn mening hier toch nog wat werk aan verrichten.
Als de G2 hier niet echt beter in is schiet het voor mij niet echt op namelijk.

Laatst gewijzigd:

Laat maar weten als je nog specifieke vragen hebt.

Emm ik heb eigelijk ook wat vragen.
Ik wil eigelijk weten als ik dat ding nu nieuw koop
zit er dan ook standaart drum presets op wat voor beelden zo dat ik kan zien hoe het gemaakt is
zou wel handig zijn.
Eigelijk zou ik het lieft dat iemand mij kan over tuigen om ook zo ding te gaan aan schaffen.
Maar goed ik heb ook een vraag
of er wat voor beelden(muziek dan he) zijn die alleen maar met g2 zijn gemaakt.
Zo dat het overtuigt om zoon ding te gaan schaffen.
Wat die op de site zijn wel goed maar maar ik wil geluiden specifiek horen.
Zo als ze zijn zonder effeckten bv of hoe het klinkt met effeckten.
En het zou leuk zijn om horen hoe jullie op zoon bak werken.
of ik moet is keer langs gaan die genen die dat heb staan :)
na ik hoor het wel van jullie wat dat ding voor jullie zo speciaal maakt

Havelock

Origineel geplaatst door Havelock
Emm ik heb eigelijk ook wat vragen. Ik wil eigelijk weten als ik dat ding nu nieuw koop, zit er dan ook standaart drum presets op, wat voorbeelden zo dat ik kan zien hoe het gemaakt is
zou wel handig zijn.
Tja.. er zit natuurlijk een buts presets bij, maar over het algemeen gaan ze er van uit dat je wel zo ongeveer weet wat je doet met het ding, of anders bereid bent snel te leren ;).
Eigelijk zou ik het lieft dat iemand mij kan over tuigen om ook zo ding te gaan aan schaffen.
Geld teveel? Probeer het anders eerst met een Micromodular, 2ehands maar 300 euro of zo, en al heel veel voorbeelden beschikbaar. De G2 en de G2 editor zijn evolutionaire upgrades.

Maar goed ik heb ook een vraag of er wat voor beelden(muziek dan he) zijn die alleen maar met g2 zijn gemaakt. Zo dat het overtuigt om zoon ding te gaan schaffen. Wat die op de site zijn wel goed maar maar ik wil geluiden specifiek horen.
Da's nou het probleem met modulaire synths; ze kunnen zoveel dat een specifiek geluid vrijwel niks zegt. Al heb ik al wel eens geijverd voor een Virus-achtige demo, zo met een zwaar heftige commerciële track, dat trekt ook een hoop mensen aan :). Maar het zegt weer niks over de synth zelf, omdat het slechts 1 van de vele dingen is, en het zorgt ervoor dat elke wannabee n00b zo'n ding haalt maar het 3 maanden verkoopt als luxe presse-papier.

Zo als ze zijn zonder effeckten bv of hoe het klinkt met effecten.
Effecten? Er zit natuurlijk chorus, reverb, delay, flanger, phaser in, maar da's over het algemeen genoeg om mee vooruit te kunnen, verwacht geen complete TC Electronics FireworX of zo. Aan de andere kant weer wel omdat je ze in alle configuraties aan elkaar kunt knopen ;).

En het zou leuk zijn om horen hoe jullie op zoon bak werken. of ik moet is keer langs gaan die genen die dat heb staan :) na ik hoor het wel van jullie wat dat ding voor jullie zo speciaal maakt
Achter een Nord Modular, welk exemplaar dan ook, moet je gewoon een tijd blijven werken. Een enkele preset heeft vrij weinig te betekenen. Het ding is een synthetische kameleon (tot op zekere hoogte, de EQ en filterbank kunnen zo heerlijk mooi nuances veranderen).

Het ding is niet specifiek gemaakt voor drums; haal je anders een Machinedrum of een Waldorf Rack Attack, of gewoon een sampler. Het is gewoon heel veel in een enkele bak en dat moet je goed in het achterhoofd houden als je 't wil hebben.

Ook al dacht i dat ik eruit was en een G2 Engine wilde gaan kopen twijfel ik toch heftig.
Mijn setup heeft momenteel nog 2 zaken echt nodig:

1. Een bron van drumgeluiden (niet zomaar een simpel apparaat)
2. Een manier om audio te filteren tijdens livesets.

De G2 kan hier een oplossing bieden maar de engine is niet echt een hands on apparaat. De G2 keyboard vindt ik gewoon te duur.

De machinedrum blijft me toch op de 1 of andere manier steeds weer aan het twijfelen maken.
enerzijds zit ik er soms in de winkel achter en vindt ik het toch niet alles, maar anderszijds maakt het ding echt superzieke sounds.

Ik vindt het dus echt heel moeilijk, het G2 concept is echt heel cool maar de machinedrum ook.
Beiden kunnen bovenstaande punten invullen maar wel op een heel andere manier natuurlijk. Echt een moeilijke beslissing.

Nord Modular Keys/Rack (G1) + Machinedrum sample CD (zie hierboven) +
dedicated delay unit (Line6 Echo of TC Electronic D2) kost je ongeveer
evenveel als de G2 engine!

Het is niet omdat er een G2 uit is dat de G1 plots slecht zou klinken.
De G1-V3.03 is nu al een classic en zal niet meer veel in waarde zakken.
Hij is uiteraard ook meer hands-on dan de G2 engine!

Je hebt al een sampler/sequencer en zoekt enkel de klanken van de machinedrum.

Een mooie delay line op modulaire bleeps of een snerpende snare kan wonderen doen...

Ik zou iig snel gekozen hebben. ;)

Nord Modular Keys/Rack (G1) + Machinedrum sample CD (zie hierboven) +
dedicated delay unit (Line6 Echo of TC Electronic D2) kost je ongeveer
evenveel als de G2 engine!

Het is niet omdat er een G2 uit is dat de G1 plots slecht zou klinken.
De G1-V3.03 is nu al een classic en zal niet meer veel in waarde zakken.
Hij is uiteraard ook meer hands-on dan de G2 engine!

Je hebt al een sampler/sequencer en zoekt enkel de klanken van de machinedrum.

Een mooie delay line op modulaire bleeps of een snerpende snare kan wonderen doen...

Ik zou iig snel gekozen hebben. ;)

De D2 is i.d.d. een leuke delay bak..... die wil ik ook nog eens kopen (of een fireworx)

Ik denk dat je bij de machinedrum toch de manier van sequencen e.d. vergeet. Ik had daar ook mijn twijfels over maar de sequencer op de MD is toch echt uniek. En de sound staat inderdaad op de samplecd's maar de werkwijze en handson tweak mogelijkheden niet.

De G2 heeft echter weer hele andere sonische mogelijkheden.

Grrrr

Ik weet verder niet zoveel over de karakteristieken van synths. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe de sound van een G2 staat t.o.v. bijvoorbeeld een Waldorf Q.
Nou, de sound van de Q is veel "giftiger", "killer" en met veel meer mid-hoog, dan de Nord. De G2 kan heerlijk warm klinken (vooral met het NL3 filter 8D ).

Als ex-bezitter van een Q (en Q+) en huidige bezitter van een G2 (en Machinedrum ook trouwens), zou ik de G2 aanraden, ook al omdat de prettige sequencer van de Machinedrum voor jou geen argument is.

Je kunt met de G2 vrij eenvoudig dicht bij Machinedrum klanken komen (op sommige samples na natuurlijk) maar je krijgt *zoveel* meer voor je geld!

Mijn twee procent.

Boele

Origineel geplaatst door SCD
Nou, de sound van de Q is veel "giftiger", "killer" en met veel meer mid-hoog, dan de Nord. De G2 kan heerlijk warm klinken (vooral met het NL3 filter 8D ).

Als ex-bezitter van een Q (en Q+) en huidige bezitter van een G2 (en Machinedrum ook trouwens), zou ik de G2 aanraden, ook al omdat de prettige sequencer van de Machinedrum voor jou geen argument is.

Je kunt met de G2 vrij eenvoudig dicht bij Machinedrum klanken komen (op sommige samples na natuurlijk) maar je krijgt *zoveel* meer voor je geld!

Mijn twee procent.

Boele

En daar ging weer een argument van tafel. Nu wordt het echt lastig!!! Kun je met een G2 echt zo dicht bij die dikke kicks uit de Machinedrum komen? Zie zijn echt heel vet namelijk (maar waarschijnlijk voornamelijk Eq-ing en compressie).

Zat trouwens net even naar de mp3 demo's van die nieuwe native instruments Reaktor library te luisteren. Man die drummachines klinken gewoon echt strak.

Ik snap niet hoe je zo hard kan twijfelen tussen 3 totaal verschillende producten
(softsynths, een 19" modulaire synth en een drummachine). Je zal voor jezelf
toch moeten uitmaken hoe je wil werken (soft/hard) en wat je het dringenst
nodig hebt om de muziek te maken die je wil maken.

Zowel de Nord Modulars als de Machinedrum zijn uniek.
Wij kunnen niet voor je beslissen, dat zal je zelf moeten doen.
Koop pas iets nadat je het grondig hebt uitgeprobeerd en
je 100% zeker bent van je keuze.

En herlees mijn vorige post nog eens rustig, eeuwige twijfelaar. :doei:

wat 1 discussie.
met elke synth kun je dikke kicks maken,
maar het ligt aan je eigen programmeer- ofwel patchkunde.

als de sequencer geen criterium is:
* kicks en percussie in een synth die ervoor bedoeld is om voornamelijk percussie te maken > machinedrum.
* een synth die ervoor bedoeld is om alles te maken, waaronder ook percussie > G2.

Ja het loopt i.d.d. een beetje uit de hand hehe.

Reaktor 4 staat overigens buiten de discussie. Deze software bezit ik zelf al maar ik zoek nog wel een 2e hands kopie voor een maatje van me die het ook wil hebben. (was meer een loze opmerking)

Het gaat me inderdaad meer om een bron van drumsounds, hoe dan ook. Een sequencer is natuurlijk mooi meegenomen en helpt me zeker met het creatief programmeren van geluiden. Dat mist de G2 wel een beetje, knoppen om te sequencen. Ik bracht reaktor meer in als argument omdat deze software toch wel erg vergelijkbare features heeft t.o.v. de G2. Vandaar dat ik begon te twijfelen of een G2 dan sowieso wel zo'n handige keuze is. Je hebt immers al een modulair pakket in huis.

Maar ja, het komt erop neer dat het voor mij momenteel gewoon nog niet duidelijk is welke weg het beste is voor mij.

:bekdicht:

Maar ja, het komt erop neer dat het voor mij momenteel gewoon nog niet duidelijk is welke weg het beste is voor mij.

Dan kan je volgens mij vest wachten totdat je het zeker weet of
:eureka: als je echt niet kan wachten om je €-tje uit te geven,
moet het als wel mogelijk zijn om voor 300€ een tweedehands
Nord Micro Modular en die Machinedrum sample-cd aan te schaffen.

Dan kan je "goedkoop" wennen aan het Nord Modular concept/geluid
en heb je de klanken van de Machinedrum alvast in huis zodat je RS7000
een nieuw leven krijgt. Als je er dan binnen een paar jaar eindelijk uit bent :D
kan je die Nord Micro Modular nog altijd verkopen voor een redelijke prijs of
je houdt hem gewoon als "ranzige FX unit / standalone filterbak / vocoder".

Wat vind je ervan?

Het is een optie ja......al krijg ik met zo'n micromodular toch een beetje het idee dat dat ding underpowered is.

Je ziet de NM Keys voor €700 verkocht worden (en de rack voor zo'n €600). En die heeft als ik het goed begrijp 4 x zoveel power aan boord.
Maar ja, dan zit je alweer 50 Euro onder de G2 Engine (€150 bij de rack).

Ik heb ze allemaal al eens geprobeerd maar ik kan heel moeilijk de value van een Micromodular bepalen t.o.v. een gewone modular of een G2 snappie?

Ja je hebt 4 knoppen op de Micromodular, dat betekent wel dat je dedicated filterknoppen kunt hebben maar ja, die kan ik sowieso wel aan m'n RMT25 toewijzen.

De vraag was dus gewoon om een apparaatvergelijking te maken, ik weet niet in hoeverre de G2 de normale modular z'n kont schopt.

Back