Origineel geplaatst door Acidfever
Het is een optie ja......al krijg ik met zo'n micromodular toch een beetje het idee dat dat ding underpowered is.
Je ziet de NM Keys voor €700 verkocht worden (en de rack voor zo'n €600). En die heeft als ik het goed begrijp 4 x zoveel power aan boord.
Dat zie je dan toch wel verkeerd hoor. Op de micromodular kan je even complexe patches maken als op de Nord Modular.
De micromodular heeft 1 DSP terwijl de Nord Modular er standaard 4 heeft, waarbij er 1 DSP per patch gereserveerd is.
De Nord modular kan dus 4 patches (ieder op zijn eigen midikanaal) tergelijk afspelen terwijl de micromodular er
maar 1 tergelijk kan afspelen. De patches zijn dus ook onderling uitwisselbaar. Let maar eens op hun website,
daar wordt er ook geen onderscheid gemaakt op het gebied van de editor of de patches.
Je kan wel een uitbreidingskit (van 4 extra DSPs) voor de Nord Modular kopen maar zelfs dit laat niet toe
om complexere patches te maken. Dit verdubbeld gewoon je polyphony. Je kan dan van iedere patch
dubbel zoveel noten tegelijk aanslaan (Dus bvb 16 ipv 8 ). Ik denk niet dat deze uitbreiding vaak verkocht is...
De vraag was dus gewoon om een apparaatvergelijking te maken, ik weet niet in hoeverre de G2 de normale modular z'n kont schopt.
Kwa geluidskwaliteit denk ik niet dat er zo'n immens verschil is tussen beide generatie. Er zijn vooral meer modules bijgekomen, oa de sequencing mogelijk heden en FX (delay/reverb) zijn verbeterd, maar ik denk toch dat je dat
toch ook weer niet moet overschatten. Een dedicate sequencer of FX unit blijft nog altijd beter.
Ook de user interface op de keys versie is verbeterd terwijl het op de rack versie net verslechterd is.
Ik zou iig mijn G1 er niet voor wegdoen, ik wacht nog wel een jaartje of vijf
op de G3 waarop er hopelijk wat sample RAM zit (als is het maar 32MB)
met digitale I/O en een Compact Flashkaartje. Dat zou ik pas een upgrade vinden.

Volgens mij hadden ze de meeste van die functies evengoed in een G1 OS update
kunnen brengen (uitgezonderd die FX natuurlijk, maar ja wie maalt daar nu om).
Let er ook op dat als je de G2 Engine zou kopen en van plan bent om die met je Remote 25 te bedienen.
Dat je waarschijnlijk maar 1 patch tegelijk kan bedienen met je knoppen aangezien iedere patch
op een ander midikanaal loopt.
Download anders eens beide editors en zie eens wat het verschil is.
Volgens mij is de micromodular een perfecte introductie in de Nord synthese en
kan je later ev nog altijd upgraden naar een G2. Ik denk niet dat je er veel geld
aan zou verliezen want de micromodular zit nu toch al aan een bodemprijs.
Denk eraan: voor 300€ kan je dus zowel de klanken van de machinedrum als
een hardware virtuele modulaire synth hebben die je later nog altijd kan gebruiken
kan als "ranzige FX unit / standalone filterbak / vocoder".