'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Origineel geplaatst door quifster
uiteraard laat ik een hele hoop zaken weg. het gaat hier ook niet om een complete verantwoording, het gaat om de grote lijn op basis van de verkoopcijfers van alleen de ipod in 1 kwartaal.

Het klopt dat het richting de hele muziekbranche gaat. ik heb het ook niets voor niets over OMZET.

Verder is het grootste argument (eentje die ook in de software-industrie zeer relevant is)....

Zouden de mensen die de muziek illegaal downloaden dezelfde muziek wél kopen als mp3 niet bestond en ze dus geen mogelijkheid hadden het te jatten.

De muziekindustrie rekent zich rijk (of arm eigenlijk) door klakkeloos elk gedownload mp3-tje te zien als verloren inkomsten. Dat is grote kolder en is al bewezen door menig studie aan bekende universiteiten. Als je dit voor waar aanmeent gaat het onderstaande ook op:

Het fundamentele verschil dat de muziekindustrie voor haar gemak maar even weglaat is dat je muziek (en software en eigenlijk alles wat uit 1-en en 0-en bestaat) kan stelen zonder het fysiek weg te nemen. Ofwel je derft per definitie geen inkomsten. Het kost ook niets om het gestolen goed te vervangen omdat er in werkelijkheid niets weg is.

Quote van die site

Het argument dat vinyl warmer klinkt verliest aan kracht als je weet dat alle dance digitaal wordt gemaakt, en het niet meer slepen met zware koffers is een zegen.

:stupid

vooral het stukje 'alle dance'.
Nu moet ik wel zeggen dat de stukjes op planet internet meestal collages zijn van andere nieuwssites, knippen en plakken.

-C-

Origineel geplaatst door mono-poly
Quote van die site

Het argument dat vinyl warmer klinkt verliest aan kracht als je weet dat alle dance digitaal wordt gemaakt, en het niet meer slepen met zware koffers is een zegen.

:stupid

hehehe........ach kan de redenatie wel volgen (eerst alles met digitale apparaten zoals samplers maken, door digitale mixers knallen, en dan met digitale stuff masteren, om vervolgens weer op analoog vinyl te zetten en af te spelen, rare keten) maar hij klopt niet helemaal...............want de vervorming/warmte/etc. van vinyl komt met name vanuit het bewerken voor het snijden en de afspeel-keten......die is verre van perfect en introduceerd dus allerlei artifacts die onze oren en hersens als prettig ervaren.........

Origineel geplaatst door Nolet
Verder is het grootste argument (eentje die ook in de software-industrie zeer relevant is)....

Zouden de mensen die de muziek illegaal downloaden dezelfde muziek wél kopen als mp3 niet bestond en ze dus geen mogelijkheid hadden het te jatten.

De muziekindustrie rekent zich rijk (of arm eigenlijk) door klakkeloos elk gedownload mp3-tje te zien als verloren inkomsten. Dat is grote kolder en is al bewezen door menig studie aan bekende universiteiten. Als je dit voor waar aanmeent gaat het onderstaande ook op:

hier ben ik het voor een gedeelte mee eens, alleen dat had niets met mijn verhaal te maken. Waar jij het over hebt is de totale invloed van het downloaden van mp3's op de muziek industrie. (ik denk dat we hier erg off topic mee gaan worden, dus dat zou misschien het beste kunnen in een nieuwe thread). Maar je kan niet ontkennen dat het downloaden van muziek, games, software een grote invloed heeft op het bestaansrecht van de ondernemingen die zich hiermee bezig houden.

hier ben ik het voor een gedeelte mee eens, alleen dat had niets met mijn verhaal te maken. Waar jij het over hebt is de totale invloed van het downloaden van mp3's op de muziek industrie. (ik denk dat we hier erg off topic mee gaan worden, dus dat zou misschien het beste kunnen in een nieuwe thread). Maar je kan niet ontkennen dat het downloaden van muziek, games, software een grote invloed heeft op het bestaansrecht van de ondernemingen die zich hiermee bezig houden.

terwijl dagen voor de officiele release Doom 3 al illegaal via het internet te downloaden was had ID-software nog nooit zoveel voorinschrijvingen gehad, en wordt (is?) het een van de best verkochte games in de industrie......... zo zie je maar weer...........mensen (inclusief tieners) willen heus wel betalen voor een product dat ook illegaal voor nix te krijgen is, als je maar waar voor je geld krijgt......

Je hebt gelijk...dit gaat ver OT. Ik ontken ook overigens de invloed niet. Ik trek wel de mate van invloed in twijfel. Ik denk dat mensen meer geld uitgeven aan andere dingen dan muziek. Games, DVD's, mobi's etc. etc. allemaal shit die 10 jaar geleden nog lang niet zo groot was als nu. Met name de gameindustrie verdient nu bakken met geld. Dat geld moet ergens vandaan komen...

Maar genoeg erover. Terug naar het topic.

Maar ik denk ook dat dingen slechter klinken omdat er veel met software gedaan word ipv hardware.
En ik zeg niet dat alle software zo slecht is maar het speelld wel mee.
Nu niet boos worden maar ik vind fruityloops producties qua dynamiek meestal minder.
Neem Secret Chinema bijvoorbeeld.
Ik vind het er nou niet beter op geworden.

Fruity klinkt gewoon erg ruk,net als reason,en protools enz ,zal wel smaak zijn
Kreeg pas dat album van relaxte luuk voor de kiezen,klinkt gewoon slecht,een rommeltje.
Prodigy laatste,vond ik nou ook niet om naar huis te schrijven
De mixen en mastering van tegenwoordig zijn gewoon eenheidsworst,kwa dynamiek,eq,openheid,en bijna geen warmte.
Dat is toch te wijten aan het digitale alles in 1 pakketje.

Word tijd voor een plugin :)
Of een 19 inch rack voor mannen zoals mij hehe

in ableton live zit een vinyl plugin die gemoddeld is door Robert Henke, die is gepromoveerd op de kenmerken van vinyl en wat er gebeurd bij het snijden en afspelen, plus dat ie schijnbaar jarenlang een eigen snijmachine heeft gehad......die plugin is dus best wel heel erg goed gemodelleerd.......je kan daar ook mooi horen wat er nou precies gebeurd

We hebben het nu eigenlijk alleen maar over de 'grotere' namen.
Zijn er ook andere, kleinere, artiesten die nog wél een lekkere sound hebben?
Ik ben zelf behoorlijk geisoleerd van de huidige popmuziek en kan eigenlijk geen artiest noemen in de top40.

-C-

Origineel geplaatst door olafmol
terwijl dagen voor de officiele release Doom 3 al illegaal via het internet te downloaden was had ID-software nog nooit zoveel voorinschrijvingen gehad, en wordt (is?) het een van de best verkochte games in de industrie......... zo zie je maar weer...........mensen (inclusief tieners) willen heus wel betalen voor een product dat ook illegaal voor nix te krijgen is, als je maar waar voor je geld krijgt......

het is vervelend dat het zo off topic is ;)
maar het voorbeeld wat je aanhaalt is een hele goede. Het is inderdaad zo dat doom3 goed verkocht wordt ondanks de download, maar dat komt voornamelijk ook omdat je een legale versie moet hebben om het online te kunnen spelen. Dat is dus een uitermate sterke zet om je software te kunnen verkopen.

Verder is een download van 3 gig voor veel mensen best veel. Dus dit helpt de verkoopcijfers ook wel mee op te krikken.

Origineel geplaatst door olafmol
ik moet je helaas teleurstellen want reken maar niet dat een act als coldplay door een huismasteraar met een Waves L2 plugin ofzo gemasterd wordt............en dat geldt voor ongeveer alle CD's die je in de winkel kunt kopen.......daar worden de pro mastering engineers op los gelaten met al hun speeltjes.........en toch komt het er zo crappy uit, maarja, opdracht van de platenmaatschappij he......

Ik heb niet gezegd dat cold play gemasterd wordt door een huismasteraar die een l2 of l3 gebruikt.
Van coldplay ken ik niets eigenlijk dus kan daar geen oordeel over vellen.

Over dat crappy gesproken,en hun masters,ligt dat aan de manier van masteren of hoe ze het aangeleverd krijgen.
Er zullen genoeg voorbeelden zijn dat de masteraar al met zijn handen in het haar zit en er ook niet veel meer van kan maken.

Origineel geplaatst door trash
Fruity klinkt gewoon erg ruk,net als reason,en protools enz ,zal wel smaak zijn
Kreeg pas dat album van relaxte luuk voor de kiezen,klinkt gewoon slecht,een rommeltje.
Prodigy laatste,vond ik nou ook niet om naar huis te schrijven
De mixen en mastering van tegenwoordig zijn gewoon eenheidsworst,kwa dynamiek,eq,openheid,en bijna geen warmte.
Dat is toch te wijten aan het digitale alles in 1 pakketje.

Poehee...breek me de bek niet open over Leetbek luuk. Dat is wel één van de meest slechtklinkende danceproducers die ik ooit heb gehoord. Los van of het nu leuke muziek is of niet. Dat is denk ik een beetje te extreem om als voorbeeld te gebruiken.

Ik denk dat het niet aan Protools of Fruity of Reason ligt. Het ligt aan de man achter de knoppen. Niet de tools.
Ik heb rockalbums die echt wel geprotooled zijn en die klinken echt superlekker.

Origineel geplaatst door C738
We hebben het nu eigenlijk alleen maar over de 'grotere' namen.
Zijn er ook andere, kleinere, artiesten die nog wél een lekkere sound hebben?
Ik ben zelf behoorlijk geisoleerd van de huidige popmuziek en kan eigenlijk geen artiest noemen in de top40.

-C-

qua dance vinnik zelf kerri chandler altijd heel vet klinken...... die weet met weinig middelen een hele vette slammende maar nog steeds warme sound neer te zetten....ik weet dat hij en dennis ferrer ook altijd erg bezig zijn hun sound....dingen uitproberen etc...

verder vinnik het laatste album van King Britt ook altijd opvallen VET klinken.......... natuurlijk het justin timberlake album...... en de laatste missy elliot, die wel snoehard geclipped enzo is, maar waar ze het echt als een productie-truuk hebben ingezet, dat werkt dan weer heel goed........... dingen van Ame, Metro Area, DFA, de nieuwe luke vibert disco-CD, Jazzanova..........

Origineel geplaatst door Bahamut
sommige Snap nummers klinken ook verdomd goed als je 't vergelijkt met veel huidige dance

ja........maar in de tijden dat Snap groot was zaten er nog vaak grote labels achter dat soort acts, en die sleurden die gasten keihard een dikke studio in, plus dat er genoeg geld werd vrijgemaakt voor een topkwaliteit masteraar en cutter

Het is ook erg "grappig" te merken dat de digitale soft tools ook in de bredere muziek stijlen zich hebben ingeworteld. Bv in de reggae/dancehall. De nieuwere muziek is dun, simpel, futloos.. Er lopen zat van die MC talenten daar in Jamaica maar het enige waar ze op aan het rappen zijn is dunne software reason muziek.. It's a shame..

Back