CS1X of CS2X of AN1X, of toch een EX5 ???

G

Guest

Guest
ik zou nog wel een leuke goedkope synth erbij willen hebben. ik heb de an1x ooit gehad en er staat me bij dat daar zo'n lekkere knalbas met een scherp randje in zat, hoe moet ik het uitleggen? vlotte attack, beetje of een snaar stevig wordt aangeslagen met de duimnage, en dan zo'n knalbass.... tja

zoiets zoek ik dus.
ik heb nu de nordlead en de prophecy en wil er wel eenyamaha bij, omdat die toch wel weer anders was.
maar hoe zijn de cs1x en cs2x qua klank? het hoeft van mij niet perse va te zijn.

of moet ik misschien toch gewoon een EX5 kopen??

help! advies van gebruikers gevraagd.

anders koop je ze toch lekker allemaal? Wat je niet bevalt kun je misschien wel weer verkopen, of anders ruilen tegen schilderspullen. :P ;) 8o)

-C-

Origineel geplaatst door C738
anders koop je ze toch lekker allemaal? Wat je niet bevalt kun je misschien wel weer verkopen, of anders ruilen tegen schilderspullen. :P ;) 8o)

-C-

toevallig heb ik vanmiddag lekker zitten werken aan mijn schilderij van ian curtis met zijn dochtertje.

je hebt me door hoor, ik zou er toe in staat zijn, maar ik denk toch dat ik gewoon voor de an1x ga.

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Ian "joy division, doomie, ik maak mezelf van kant" Curtis???????????????

Wow Leo, je blijft verbazen.

Dat dacht ik ook:D Je hebt wel smaak:okdan:

Ik heb lang geleden met de cs1x gespeeld en heb ook nog een poosje een an1x gehad. Beide niet mijn ding (cs2x ken ik niet) maar als ik moest kiezen zou ik toch voor de an1x gaan. Met wat editwerk haal je er leuke dingen uit en er zat ook zo'n leuke record functie op die je knoppengedraai opneemt waardoor je aardig complexe patches kon maken.

voor 300-350 euro's wel te scoren dacht ik

die ian hing voorover met kant 2 van iggy pop - the idiot op de draaitafel. dat was zijn favoriete lp.
ik weet nog goed dat ik die plaat de eerste keer opzette toen ik 'm gekocht had!
je zou 'm moeten luisteren. de laatste track van kant 2 (dus tegenwoordig gewoon de laatste track) is een geweldig nummer met bowie die zich uitleeft op synth. zéééééér dark & industrial.

maar inderdaad ja. ian heeft mijn interesse. ik heb een zeer mooie biografie geschreven door zijn ex-vrouw debbie: 'touching.... from a distance'. een aanrader.

het schilderij moet nu drogen, morgen pleur ik even bowie of iggy op een doek. (tenzij ik de an1x ga ophalen.)

Origineel geplaatst door midisys
Die lekkere knalbas zit er nog steeds in.
Misbruik m'n AN1x a jaren perfecte bak.
midisysl

dit heeft me trouwens over de streep gehaald. iemand die begrijpt welk geluid ik bedoel.

Ik vind de AN1x één van de meest ondergewaardeerde synths. Prachtig klinkende bak. Het geld dubbel en dwars waard. Destijds zelfs nog 2000 keiharde guldens voor betaald!

EX5 kan ook AN1x patches lezen hoor.

Is alleen niet AN polyfoon (wel mono/duofoon)

cs6x of motif wordt me allemaal wat te groot: 'kip 't simpel!'

ik ga zo onderweg voor een an1x.
dank aan allen.

Een maat van mij heeft zowel een AN1x als een Ex5, maar er is toch een groot verschil tussen de AN1x en de AN-engine in de Ex5.

De Ex5 is een machtig toestel waar je echt veel mee kan, maar die AN-engine klinkt toch een ferm stuk vlakker dan bij de AN1x zelf. De AN1x heeft veel meer accent en klinkt ook veel scherper.

En nu een Ex5 kopen om enkel en alleen AN-synthesis (dus VA) te gaan doen, is eigenlijk een zware belediging voor dat toestel.

Origineel geplaatst door synthiaks
er zat ook zo'n leuke record functie op die je knoppengedraai opneemt waardoor je aardig complexe patches kon maken.

voor 300-350 euro's wel te scoren dacht ik

Inderdaad, dat is de Free EG. Je kan tot 4 sporen gebruiken om je knoppenbewegingen op te nemen. Met AN1x Editor kan je trouwens die bewegingen met de muis tekenen en natuurlijk de hele synthengine aanspreken want het is een volledige editor. Het is trouwens een erg goeie editor en nog gratis ook. Zelfs Yamaha was verbaasd over de uitstekende kwaliteiten van de ontwikkelaar ervan (Gary Gregson) en hebben hem zelfs dienst genomen.

De AN1x is gebaseerd op de Sequential Circuits Prophet 5. Of de AN1x ook echt klinkt als een Prophet 5 laat ik in het midden maar het is zeker een veelzijdige en goeie VA synth.

300-350 is wat je tegenwoordig voor een AN1x betaald en da's geen geld. De AN1x zit in dezelfde plastic behuizing als de CS1x/CS2x en wellicht is dit de belangrijkste oorzaak van een lage prijs. Hij ziet en voelt goedkoop aan maar onder de motorkap schuilt een echt beest.

Leo is echter wel gewend aan analoge synths, en dan nog niet de minste (micromoog, minimoog). Als hij niet bevalt kan je hem makkelijk weer verkopen en vaak aan dezelfde prijs.

Tenzij je al enkele VA-synths in huis hebt, is de AN1x zeker de moeite waard om te overwegen.

De AN1x is trouwens de enige Yamaha synthesizer, gebaseerd op AN-synthese waar je on-board alle parameters kan aanspreken (misschien is dit ook zo op de EX5?).

De AN200 (Yamaha's AN-groovebox desktop) en de PLG150-AN plugin-kaart kunnen enkel via de editor alle parameters aanspreken.

Zelf hoop ik nog steeds op een AN2x
smiley_please.gif

wthstupid.gif

Goeie ervaringen met die bakjes, maar ben bang dat Yammie zich ook gaat focusen op 100 in 1 apparaten.

Ik vind m echt niet goedkoop aanvoelen. :confused: Ik heb ook een cs1x gehad back in the days en die voelt pas cheap aan. De An1x heeft dan wel een zelfde behuizing, maar is zwaarder, mooier van kleur, al heeft dat niks met cheap aanvoelen te maken, maar net dat ietsje donkerder blauwe is mooier dan dat rare smurfenblauw van de cs1x. Ook de knoppen voelen beter en soepeler aan.
Het klinkt misschien alsof ik nu zwaar geirriteerd opspring uit me bureaustoel maar dat is niet zo. :D Ik ben alleen een beetje zat van alle gezeur omtrent de cs1x en de an1x. Behalve de behuizing en een groot gedeelte van de user interface(die bij de an1x veel uitgebreider is) hebben de 2 op het merk en de x in hun naam geen enkel ding gemeen. (niet dat iemand dat beweerde hoor :) maar ik moest t gewoon ff zeggen)
Want het is echt een monster van een synth en ik weet zeker dat iedereen die m koopt verbaasd en zwaar impressed van zn stoel wordt geblazen van de sound van dat ding.

Het viel me ook idd al enigzins op dat het van iets de zelfde architectuur heeft als de prophet 5, alleen heeft de an1x geen sync-able lfo's, en de PEG (Pitch Envelope Generator) is ook wel mogelijk met de P5 maar dan moet je een VCF ENV inleveren, bij de An1x niet. Verder lijkt het er helemaal niet op, vind ik.
:)

Laatst gewijzigd:
Track met CS2-x bas

Onderaan de bovenstaande tread(eerste link in de tread werkt niet meer!) vind je een nr.tje van mij(het eerste) met een toch niet onaardige(volgens mij) bas uit de CS2-x... de arpegio.....
Het is was miss. wel men eerste synth. maar ik blijf het een leuke bak vinden. Alleen moet je volgens mij echt wel zelf geluiden bouwen omdat de preset's veeeeeeel te vol FX zitten.

My2c's

Nik

Back