Wie neemt er analoog op?

Origineel geplaatst door BVDS

er staat hier een oude fender twin reverb, soldano lampenversterker , roland tr 505 , drumatix , fender bassman
oude fender basgitaren, custom versterker , etc

wil ook graag inschrijven op al die oude rotzooi !:D

Origineel geplaatst door stevaux

Ik heb me wel eens laten vertellen door een masteringstudio, dat je beter op tape kan opnemen dan met slechte AD-converters. ( slecht=als het geen Apogee van een paar duizend euro is)

Dit is absoluute Bull sh...
Enkel een reden om in een mastering studio tezijn volgens hun.

Er zijn heel veel goede converters die nog goedkoper zijn dan de apogee's.
Ik heb jaren een Apogee Roseta gehad maar meer en meer gebruikte ik de converters van mijn DBX Quantum of de
L2 van Waves (hardware unit) als ik live opnames ging maken, ze klinken lekkerder opener en hebben meer diepte.

Dus Apogee is zeker niet zalig makend, en een goede mastering recorder analoog is net zo dur als een goede
AD converter maar dan ging het hier niet om dacht ik.

Ik heb jaaaren gewerkt met een tascam 4sporendingetje en dat beviel me uitstekend. Ik ben overgestapt naar Pc omdat ik 1. er toch al eentje had en 2. stilaan had ik toch behoefte aan meer dan 7 opnamesporen. Het vervelende 'ge-ping-pong' had toch wel wat nadelen (tijd en kwaliteitsverlies)
Het probleem van terugspoelen en de nul markeren is geen probleem als je voor elk nummer gewoon een andere cassette neemt. Zoveel geld kost dat nu ook weer niet.
Nu gebruik ik m'n tascam nog voor stemopnames en soms gitaar.

Ik gebruik nog wel een Fostex G16S en ook wel oude eighttracks, ze kunnen lullen wat ze willen maar het geluid is toch voller (met ruis dat wel ja, maar ruis hoeft helemaal niet fout te zijn).

Ik heb nog een model80 van fostex staan. Om heel eerlijk te zijn heb ik deze 8track in 4 jaar nog maar 1 keer gebruikt om op lokatie drums op te nemen. En de enige motivatie daarvoor was de mobiliteit van het apparaatje tov. een geheel pc systeem. Thuis is het gewoon makkelijker om naar digitaal te grijpen.

Ik twijfel dus of ik hem houd om hem toch eens te gaan gebruiken of dat ik hem in de verkoop doe (belangstelling iemand?).

Heb jaren mijn akai sound on sound functie gebruikt om mee op te nemen en nummers te maken.
Moet er niet aan denken dat ik weer terug daarheen zou moeten. Ik ben blij dat ik nu alles digitaal kan doen.
Knippen plakken etc. Het heeft wel nostalgei. Laatst zag zo'n Akai weer bij een kennis kreeg er wel een warm gevoel bij.

Meneer BVDS is weer is bezig.. Typisch gevalletje TROLL

Komt binnen, dumpt een boute opmerking in de zin van "wat zijn jullie allemaal een stel sukkels" en laat vervolgens nix meer van zich horen..

Het grappige is dat hij er zelf juist helemaal geen ene hol van snapt getuige zijn opmerkingen ;)

R

Een draad zoals deze kun je donderop zeggen dat iemand komt trollen.

Tip:
Negeren
(don't feed the trolls)

Vroeger veel met cassettebandjes gedaan maar die zijn nu eigenlijk gewoon teveel gedemagnetiseerd om af te spelen. Eeuwig zonde natuurlijk. Niet dat het zo bijzonder was of zo behalve voor mezelf dan.
En ooit ook zo'n Akai magneetband recorder gehad. Maar toen ik naar DAT overstapte wat er voor mij eigenlijk geen weg terug meer.
En als ik er ruis bij wil hebben zet ik de chorus van de AX73 wel open. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Een draad zoals deze kun je donderop zeggen dat iemand komt trollen.

Tip:
Negeren
(don't feed the trolls)

Vroeger veel met cassettebandjes gedaan maar die zijn nu eigenlijk gewoon teveel gedemagnetiseerd om af te spelen. Eeuwig zonde natuurlijk. Niet dat het zo bijzonder was of zo behalve voor mezelf dan.
En ooit ook zo'n Akai magneetband recorder gehad. Maar toen ik naar DAT overstapte wat er voor mij eigenlijk geen weg terug meer.
En als ik er ruis bij wil hebben zet ik de chorus van de AX73 wel open. ;)

True. Maar het mooie van een analoge tape is dat je tapecompressie pleegt zodra je iets opneemt. Dat geluid is niet gemakkelijk na te bootsen (het zou vast wel kunnen). De ruis is een vervelend bijkomend feit, das waar.

Ik denk ook niet dat tapecompressie in alle gevallen gewenst is?

R

Ik geloof zelfs dat er plugins zijn die proberen tapecompressie moeten nabootsen ....

Koop dan voor 300 Euro een goede bandrecorder als je dat zo nodig wilt...8D

Origineel geplaatst door Bass
Ik geloof zelfs dat er plugins zijn die proberen tapecompressie moeten nabootsen ....

Koop dan voor 300 Euro een goede bandrecorder als je dat zo nodig wilt...8D

Of een nakamichi deck

Maar idd,plugins heb ej zat,maar ben er nog nooit 1 tegen gekomen die echt klinkt als goede tape compressie.
Het satureert allemaal lelijk digitaal,het lijkt er niet eens op.

Ha toch een leuk thread zo, had niet verwacht dat het nog zo leefde!

Attachments

• tape.gif
    tape.gif
    2,7 KB · Bekeken: 105
Nu we toch bezig zijn, voor degene die (wel eens) analoog opnemen:

Wat voor tapes gebruik je?

Ik:
- Cassette's (stereo en 4tr) gebruik ik vooral TDK SA omdat ik daar een gigantische hoeveelheid van heb... en verder prima voldoet.
- Reel's, bij mijn net aangeschafte fostex r8 zitten ampex 457's die zover ik kan beoordelen het prima doen! En ook nog een BASF 468. Wat voor goede alternatieven zijn er? Ik las iets over de ampex 456...

Ik gebruik Ampex omdat dat de enige reel's zijn die ik makkelijk nog kan krijgen bij een lokale winkel. De jongen van wie ik mijn taperecorder kocht (type verzamelaar, die ze ook reviseerde) zei dat Maxell beter was. Maar Maxell reels kom ik nooit tegen, dus ik kan er verder niets over zeggen.
Cassette bandjes gebruik(te) ik altijd Maxell XLII's, die bleven bij mij altijd wat langer goed, zelfs als ik er meerdere keren iets overheen had opgenomen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld TDK SA's.

ach ik had graag weer eens terug zo'n porta 07 gehad zoals een jaar of 8 geleden, kwestie van men oude opnames nog eens uit te kunne lachen. :)

Ik herinner me nog dat we eens voor iemand zijn trouwfeest een instrumentaal nummer van cd erop had genomen en daarna de aangepaste vocals van de vrienden ernaast erbij, ik een supermooie, warme en gladde track had bekomen. Had het resultaat daarna naar cd gebrand, een gehuurde Fostex CD-r brander.
Tape heeft een sound dat je moeilijk kan bereiken met de huidige apparatuur als vanzelf.
Het enige minpunt dat me tegenhoud is dat je zulke 4track niet synchroon kan laten lopen, tenzij je natuurlijk 1 track opoffert voor de muziek.(in men voorbeel hierboven zelfs 2 tracks voor stereo te behouden) Of had ik destijds een te oud machien?
Als ik ooit men slag kan slagen voor een Tascam 16channel......
In alle geval, het is niet voor niets dat master Dr/Drè zweert bij zijn analog Tapemachine. En er zijn er nog hoor...je moet natuurlijk ook plaats hebben ;)

:mega:

Origineel geplaatst door Chinetti
Ik gebruik Ampex omdat dat de enige reel's zijn die ik makkelijk nog kan krijgen bij een lokale winkel.

Wat betaal jij ervoor als ik vragen mag? 2 Sporen reels toch?

Ik weet 't niet precies. Iets van 13 euro voor een 18 cm spoel, 28 cm spoelen zijn rond de 30 euro.Volgende keer bestel ik ze bij Thomann denk ik, want de laatste keer vroeg die winkel waar ik vaker kom opeens 30 euro voor een 18 cm spoel (Ampex 457). Maar dat kan een vergissing zijn geweest.

edit: ik heb net even gebeld... geen vergissing: 30 euro voor 18 cm... stelletje eikels daar...

Ik had gehoord dat EMTEC/BASF banden het beste zijn.

Heb gewoon op marktplaats 10 oude 18cm BASF banden gekocht, om een beetje te klooien...

maar zag dat ze bij thomann ook te koop zijn nieuw...

een 2" masterband voor € 179,- 8o)

de ½" banden zijn iets goedkoper :D

Back