Wie neemt er analoog op?

Origineel geplaatst door BVDS
25 jaar geleden maakten we opnames met een teac bandrecorder" klootekwaliteit" vergeleken met nu
de enigste reden om analoog op te nemen is SNOBISME

er staat hier een oude fender twin reverb, soldano lampenversterker , roland tr 505 , drumatix , fender bassman
oude fender basgitaren, custom versterker , etc

deze ruis en kraakboel wordt gewoon niet gebruikt omwille van de oude techniek en slechte kwaliteit

wees eerlijk
als je mocht kiezen tussen het laatste pro tools systeem en een oude analoge mengtafel wat zou je dan kiezen?

Het is mosterd na de maaltijd, maar toch:
Wanneer ben je van plan deze "oude meuk" de deur te wijzen? Dan kom ik zeker even langs om een kijkje te nemen. :walker:
Fender Bassman (ik glij bijkans uit mijn stoel) en oude Fender basgitaren (nu lig ik echt op de grond) hebben mijn aandacht.
Graag verneem ik van je.

Groet!

Origineel geplaatst door ikke
En hoe gaan jullie dan terug naar pc met die tapes? Terug analoog naar digitaal? :confused:

Ja, goede vraag.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Iemand met een antwoord voor een opnameleek?

Groet

Basisbeginsel:
Men neme een audiokabeltje. Prikken het ene einde in de output van de recorder en het andere einde in de input van de computer. De software in de computer op REC voor opname. De recorder via PLAY afspelen.

Heb je meer dan 2 sporen; 2, 8, 16, 24 of meer sporen, stop een bijpassend mengpaneeltje tussen recorder en computer.

Ik ben een groot voorstander van analoge opnamen.
Ik ben een groot voorstander van digitale opnamen.

De analoge opnamekwaliteit gekoppelt aan superieure digitale signaalverwerking. Een gouden combinatie.

In opnamekwaliteit is een goede analoge taperecorder te verkiezen. Maar digitaal heeft zo zijn voordelen. Bijvoorbeeld:
Vroeger deed je twee dagen over het maken van een sampleloop (knippen en plakken met schaar en plakband). Nu doe je hetzelfde werk in 2 seconden.

Origineel geplaatst door trcalis
Basisbeginsel:
Men neme een audiokabeltje. Prikken het ene einde in de output van de recorder en het andere einde in de input van de computer. De software in de computer op REC voor opname. De recorder via PLAY afspelen.

Heb je meer dan 2 sporen; 2, 8, 16, 24 of meer sporen, stop een bijpassend mengpaneeltje tussen recorder en computer.

Ik ben een groot voorstander van analoge opnamen.
Ik ben een groot voorstander van digitale opnamen.

De analoge opnamekwaliteit gekoppelt aan superieure digitale signaalverwerking. Een gouden combinatie.

In opnamekwaliteit is een goede analoge taperecorder te verkiezen. Maar digitaal heeft zo zijn voordelen. Bijvoorbeeld:
Vroeger deed je twee dagen over het maken van een sampleloop (knippen en plakken met schaar en plakband). Nu doe je hetzelfde werk in 2 seconden.

Hartelijk dank!:halleluja
De basisbeginselen worden mij steeds duidelijker.
Groet

zelf heb ik eens geluids kaart naar een cassettebandje gestuurd , en daarna weer naar geluids kaart.
klonk wel beter- het klonk niet steriel meer, maar was te veel werk. en nogal kunstmatig.

hierna vond, ik, de methode uit om digitaal IN digitaal TOCH 'analoog' te laten klinken. -
take care,
nr.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
zelf heb ik eens geluids kaart naar een cassettebandje gestuurd , en daarna weer naar geluids kaart.
klonk wel beter- het klonk niet steriel meer, maar was te veel werk. en nogal kunstmatig.

hierna vond, ik, de methode uit om digitaal IN digitaal TOCH 'analoog' te laten klinken. -
take care,
nr.

En nu word ik erg nieuwsgierig Naton.
Vertel je het? Hoe doe je dat dan? Digitaal IN digitaal 'analoog' laten klinken.

Groet, Sjoerd

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
een beetje flauwekul... sorry hoor maar je hebt iets digitaal dat je gaat lopen verprutsen op een tape en dan weer naar digitaal? hoe kan dat nu 'beter' gaan klinken? volgens mij een questie van 'willen geloven' dat het beter klinkt...

btw: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34577

als we analoog opnemen, dan hebben we het toch op zijn minst over 1/4" tapes? Casettetape is niet echt te vergelijken...

Origineel geplaatst door maxdox
als we analoog opnemen, dan hebben we het toch op zijn minst over 1/4" tapes? Casettetape is niet echt te vergelijken...

Tuurlijk zit er verschil in! Ook kwalitatief natuurlijk, maar soms is lekker rot geluid toch lekker.

Mijn ervaring: 1/4" reel2reel heeft stuk minder ruis (in mijn geval fostex R8 met ampex457 tape), klinkt warmer (lekker subjectief) maar heb zelf de ervaring totnogtoe dat cassette tape weer meer compressed, of iig geeft het een compacter geluid (4tr tascam op dubbele snelheid met tdk sa). En dan is er natuurlijk ook weer verschil tussen 1/4" en 1" mastertapes etc...

Maar zelfde geld ook voor digitaal: soundblasterje van 10 euro klinkt anders dan een hammerfall... en mijn audiophile weer anders...

Origineel geplaatst door 6 trak
een beetje flauwekul... sorry hoor maar je hebt iets digitaal dat je gaat lopen verprutsen op een tape en dan weer naar digitaal? hoe kan dat nu 'beter' gaan klinken? volgens mij een questie van 'willen geloven' dat het beter klinkt...

btw: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34577

Dat 't allemaal maar psychisch is is zo'n zinloze opmerking, type dooddoener: iedere beleving van geluid is psychisch, dus je zou hetzelfde kunnen zeggen over digitaal: gewoon willen geloven dat het beter is. Dat iets meetbaar beter of slechter is zegt niets over de beleving.
Ikzelf heb een gloeiende hekel aan cleane, perfecte mixjes. Ik houd er wel van als er wat ziel in producties zit, ook in de manier waarop geluid op mij overkomt, los van de compositie. Ik beleef oudere opnames als veel prettiger, dus voor mij is het dan ook logisch dat ik voor mijn eigen producties probeer om dat geluid te benaderen. Als daar een tapedeck of wat dan ook voor nodig is: het zij zo. Iets puur theoretisch benaderen heeft nog nimmer tot een ziel in het behandelde geleid.

Origineel geplaatst door Chinetti

Ikzelf heb een gloeiende hekel aan cleane, perfecte mixjes. Ik houd er wel van als er wat ziel in producties zit...
Ik ben wel een beetje van dezelfde school ja...voor mij is een eeuwige waarheid: Ik luister liever luister naar een goed nummer dat slechts gemixed is, dan naar een slecht nummer wat goed gemixed is.

Origineel geplaatst door Nolet

citaat:
Origineel geplaatst door Chinetti

Ikzelf heb een gloeiende hekel aan cleane, perfecte mixjes. Ik houd er wel van als er wat ziel in producties zit...

Ik ben wel een beetje van dezelfde school ja...voor mij is een eeuwige waarheid: Ik luister liever luister naar een goed nummer dat slechts gemixed is, dan naar een slecht nummer wat goed gemixed is.

Yep, sluit ik me helemaal bij aan!

En, beetje off-topic, maar ik heb dat ook bij live-optredens, liever een optreden dat door overdadig aanwezige emoties en creativiteitsdrang vol 'fouten' zit maar wél vol beleving en spontaniteit dan een show die tot in den treure is vastgelegd en waar elke noodzaak (lees gevoel) uit is geslepen. (vandaar dat ik een grote mate van improvisatie erg wenselijk vind: dan dwing je jezelf tot op het puntje te gaan...).

Origineel geplaatst door Burp
Tuurlijk zit er verschil in! Ook kwalitatief natuurlijk, maar soms is lekker rot geluid toch lekker.

Mijn ervaring: 1/4" reel2reel heeft stuk minder ruis (in mijn geval fostex R8 met ampex457 tape), klinkt warmer (lekker subjectief) maar heb zelf de ervaring totnogtoe dat cassette tape weer meer compressed, of iig geeft het een compacter geluid (4tr tascam op dubbele snelheid met tdk sa). En dan is er natuurlijk ook weer verschil tussen 1/4" en 1" mastertapes etc...

Maar zelfde geld ook voor digitaal: soundblasterje van 10 euro klinkt anders dan een hammerfall... en mijn audiophile weer anders...

Inderdaad ;)

Ik benadruk dit omdat ik vroeger dacht dat tape, dus ook reel2reel, niet aan cd kwaliteit kon tippen. Maar nu ik zelf zo'n ding heb, ben ik stomweg verbaasd over de goede geluidskwaliteit van die oude technologie. Ik dacht eerst dat er enorm veel ruis bij kwam, maar niets is minder waar. Blijft het feit dat het wel meer kleurt ten opzichte van digitale opnames, maar dat is niet storend.

Ben het ook eens met chinetti. Geluid in totaal is 80% psychoacoustisch... daarom kunnen apparaten met mindere specs toch gewoon mooi klinken. Als je er dan toch een theorie op los moet laten, dan denk ik zelf dat dit verklaart kan worden doordat analoge technologie altijd logaritmisch van aard is, zoals de wetten van de natuur en dus zijn onze hersenen daar beter op aangepast.

Beetje dezelfde discussie met elpee vs cd...

Ik werk nog altijd graag met mijn 2 sporen Revox PR-99mk3, hele mooie sound!
Mensen die beweren dat het niets is, weten echt waar ze het over hebben,
kan 16bit 44.1khz echt niet tegen op!

Origineel geplaatst door barn
Ik heb sinds kort een Revox B77 MKII 2 spoor....

ga hier m'n masters mee opnemen, en eventueel later weer terug naar comp.

heb ook al het bekende truckje toegepast van sample op tape, samplen, opnemen op tape, samplen, opnemen op tape etc. etc. uiteraard klein beetje overstuurd de ene keer... de andere keer weer wat zachter (meer ruis oppikken)... kortom lekker pielen...

leuk man :)

Hey, ik zie dat je er nu ook een hebt:)

Origineel geplaatst door mikemix
Ik werk nog altijd graag met mijn 2 sporen Revox PR-99mk3, hele mooie sound!
Mensen die beweren dat het niets is, weten echt waar ze het over hebben,
kan 16bit 44.1khz echt niet tegen op!

Grmbl, ik heb een A77 en die klinkt voor geen meter meer. Opnemen gaat niet meer goed, het klinkt daarna erg dof enzo. =(
En ik was zo blij toen ik de capstan motor weer gerepareerd had!

R

Origineel geplaatst door Arv
Grmbl, ik heb een A77 en die klinkt voor geen meter meer. Opnemen gaat niet meer goed, het klinkt daarna erg dof enzo. =(
En ik was zo blij toen ik de capstan motor weer gerepareerd had!

R

Dan kan ik 3 dingen bedenken:

of andere (goede) banden gebruiken bv Maxell
of de koppen moeten worden schoongemaakt met alcohol, en het rubber met gedestileerd water
of in het ergste geval zijn de koppen versleten

Origineel geplaatst door mikemix
Dan kan ik 3 dingen bedenken:

of andere (goede) banden gebruiken bv Maxell
of de koppen moeten worden schoongemaakt met alcohol, en het rubber met gedestileerd water
of in het ergste geval zijn de koppen versleten

Yup, op de koppen is duidelijk een slijtagevlakje te zien. Ik schat zo een 3 mm breed ofzo.. Ik heb meerdere banden getest. Weliswaar niet nieuw maja.

R

misschien overbodig wat nu komt maar heb tijdje terug een artikel gelezen over Kitaro....

die heeft leuke setup staan met oa. een Synclavier en een 01WFD... maar die speelt ie af via een PA instalatie en via microfoons neemt die de hele boel analoog op

dus basic MIDI seqeunsez ( blijft een rotwoord) via een ouwe Apple geloof ik afspelen via de PA... en de rest speelt ie rechtstreeks in

vind heel wat werk

Back