Patat Met
TB or not TB
Ik zie echt geen reden om tegenworodig nog analoog te blijven, anders dan sentiment, nostalgie en een afkeer tegen bitjes....
En dan ALLEEN nog maar voor evt analoge summing, een main mix opzettelijk uit de PC halen om door een analoge bak te halen vind ik hetzelfde als voetbal kijken in dichte mist.
De huidige DAWs hebben 32bits of hogere summing, dus als je een beetje weet hoe je digitaal moet mixen kan je daarmee tot prima resultaten komen zonder verlies, will je nou echt Azimuth, Saturation en faseverschillen toevoegen, doe dit dan gecontroleerd d.m.v. plugin. er zijn voldoende EQ /Transient / harmonischen VSTi's die dat prima gecontoleerd voor je kunnen regelen. Maar het is vaak hetzelfde slag mensen als die claimen het verschil tussen een MP3 320Kbit en een wave 44/16 te kunnen horen. Niks mis mee, maar gooi het dan over de boeg van smaak, niet van techniek.
Ik ben het hier wel in grote lijnen mee eens. Maar het is gewoon veel makkelijker om met tape (en andere analoge gear) die mooie vervorming te krijgen. Dit komt omdat vervorming frequenties genereerd die hoger zijn dan de frequenties in het oorspronkelijke signaal. Met analoog is dit geen enkel probleem Maar doe je dit digitaal, dan ontstaat er aliasing. Of je moet heel veel upsampling toepassen, dan vervormen, en weer downsamplen. Er zijn nog niet veel pluginns die dit doen, helaas. Analoog is ook meer "idiot proof" (vandaar dat ze het in de grote studio's gebruiken) dan digitaal. Je hoeft niet te kijken of je signaal niet over de 0dB komt enz...
Het is natuurlijk wel beter om een knopje te hebben om een specifieke vervorming aan te kunnen zetten wanneer jij dat wilt. (Moet je wel goede pluginns hebben en dat is misschien een probleem)
Iaw: Digitaal kan heel goed onvervormd mixen, EQ-en, reverben, echo-en (lineair processen) En analoog kan heel goed vervormen (non-lineair processen) Beide hebben een functie. Maar in de toekomst heerst digitaal.

En dan bedoel ik natuurlijk niet oude O2R meuk e.d.
geen softsynthforum.nl (wat ook bestaat)