Andromeda een toekomstig klassieker?

Andromeda een toekomstig klassieker?

• Ja, het wordt een klasieker!

Stemmen: 61 66,3%
  • Nee, dit is een ééndagsvlieg!

Stemmen: 31 33,7%

• Totaal aantal stemmers
    92
Ik heb een tijd geleden een uurtje met een A6 kunnen spelen bij Nederland Muziek...

De hoeveelheid knoppen is IDD groot, en ik begon meteen te tweaken..
Maar toch zitten R ook een hoeveel menu's in waar je automatisch in komt als je een knop beweegt.
Ben er nog niet achter of deze intuitief zijn ingedeeld zoals bv bij mijn Nova, die ik op mn duimpje ken.

Misschien is zelfs de hoeveelheid mogelijkheden voor een synth-pro als ik haha zelfs TE veel...

Origineel geplaatst door Bass
een synth-pro als ik...

Wist iemand dit? :D

Even zonder gekheid: mocht iemand bij Nederland Muziek langskomen voor een Andromeda, vraag dan even naar mij. Ik ben er niet elke dag, maar mocht ik in het pand zijn, dan maak ik even tijd voor je.

Origineel geplaatst door dekzster
De OB-X is best wel zeldzaam en zeker heel bijzonder (ik bedoel dus niet de OB-Xa, die heeft andere chips). De A6 vind ik (nog) niet bijzonder, misschien wel als de detune aanstaat zoals Pim aangaf.

De OB-X gebruikt alleen voor de envelopes een chip.
En de rest is discreet opgebouwd.
Dat maakt hem zo geweldig klinken.
Alleen de X-Voice kan hem aan maar zijn toch wel weer lastiger te programeren en ietsjes groter.

Ik vraag me af waarom een bekende artiest hem niet 'Endorsed'
Zoals Jarre dat ooit deed met de Nordlead 2 en Klaus Schulze met de Polymorph...

Misschien wordt hij dan nog populairder...

Ik vraag me af waarom een bekende artiest hem niet 'Endorsed'
Zoals Jarre dat ooit deed met de Nordlead 2 en Klaus Schulze met de Polymorph...

Misschien wordt hij dan nog populairder...

Klaus Schultze heeft een Andromeda. (of twee)
Toetsenist van Jamiroquai gebruikt hem.
Killing Joke (ouwe eighties band)
Madonna (zij was één van de eerste die hem kocht)
N.E.R.D.

en meer.

Alesis endorsed niet of nauwelijks. (behalve mij... sorry!)

Origineel geplaatst door dekzster
De OB-X is best wel zeldzaam en zeker heel bijzonder (ik bedoel dus niet de OB-Xa, die heeft andere chips). De A6 vind ik (nog) niet bijzonder, misschien wel als de detune aanstaat zoals Pim aangaf.

ja en dan de demo's die je overal hoort, zijn die met de TUNING optie uit of aan? Ik zou best het verschil wel eens willen horen.

Die demo die jij postte Pim, is die met Tuning uit of aan?

Origineel geplaatst door 6 trak
kan iemand mij eens ff beknopt het aantal (en welke) parameters van de synthese geven?
dus niet zo zeer de modulatie maar gewoon welke onderdelen er worden gebruikt zoals Sync, Ring, envelopes, Lfo's etc...

-2 osc met elk : blokgolf,tri en sinus en pos of neg zaag,allemaal tegelijk te gebruiken....en elke osc met sub-osc...
-sync : hard sync en soft sync...
-ring aanwezig...net als verschillende ruisvormen..
-3 lfo's en s&h module...
-unison (lekker!)
-3 envelopes ( pitch,filter,amp)...ADDSRR....
-2 filters (regelbaar hipass,lowpass,bandpass,notch)...en met prefilter optie...
-externe input..
-arpeggiator en sequencer...
-analoge distortion...(bij mij veel in gebruik)...
-digitale fx...

....en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn...

Origineel geplaatst door Prophet
ja en dan de demo's die je overal hoort, zijn die met de TUNING optie uit of aan? Ik zou best het verschil wel eens willen horen.

Die demo die jij postte Pim, is die met Tuning uit of aan?

Sjeezuz man, die stamt uit 2001. Dat weet ik echt niet meer. Ik heb zelfs de .wav niet meer. Gelukkig dat er op het internet nog een paar mp3tjes zwerven.

Als je het verschil wil horen, ga je naar je dealer en luister je een paar uurtjes.

Origineel geplaatst door Pim
Klaus Schultze heeft een Andromeda. (of twee)
Toetsenist van Jamiroquai gebruikt hem.
Killing Joke (ouwe eighties band)
Madonna (zij was één van de eerste die hem kocht)
N.E.R.D.
en meer.

Maar tot nu toe heb ik nog geen typische herkenbare karakteristieke Andromeda sound in muziek gehoord,
zoals bv :

JP8000 - de Supersaw
JV1080 - de vele presets in top 40 muziek
808 909 de drums
Minimoog de bassen
303 de 303
enz enz

Origineel geplaatst door Pim
Sjeezuz man, die stamt uit 2001. Dat weet ik echt niet meer. Ik heb zelfs de .wav niet meer. Gelukkig dat er op het internet nog een paar mp3tjes zwerven.

Als je het verschil wil horen, ga je naar je dealer en luister je een paar uurtjes.

We praten toch over maanden om een goed oordeel te krijgen!

Heb je ook een recente demo van de A6 waarbij de complexiteit naar al die jaren 'volledig' doorgrond is???

Maar tot nu toe heb ik nog geen typische herkenbare karakteristieke Andromeda sound in muziek gehoord,
zoals bv :

JP8000 - de Supersaw
JV1080 - de vele presets in top 40 muziek
808 909 de drums
Minimoog de bassen
303 de 303
enz enz

Maar misschien heb je stiekum een A6 gehoord terwijl je dacht dat het 1 van die anderen was....:D

Origineel geplaatst door dione

....en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn...

FM
Noise to filter (1&2) modulation
Osc. (1&2) to filter (1&2) modulation
Modulation sources - VEEL (ik ga ze niet tellen - hou het op 100+)
Modulation destinations 44 (+/-)

en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn...

Herkenbaarheid is JUIST heel belangrijk voor een eventueel Klassieker :

De Minimoog sound
De Oberheim sound
De Prophet 5 sound
De ARP 2600 sound
De VCS3 sound
De Sherman sound
zelfs de JP8000 dus

deze bakken hebben een eigen geluid die je vaak herkend

maar er is geen [nog] Andromeda sound...!

Herkenbaarheid is JUIST heel belangrijk voor een eventueel Klassieker :

De Minimoog sound
De Oberheim sound
De Prophet 5 sound
De ARP 2600 sound
De VCS3 sound
De Sherman sound
zelfs de JP8000 dus

deze bakken hebben een eigen geluid die je vaak herkend

maar er is geen [nog] Andromeda sound...!

De Unison van de A6 is misschien een kandidaat...

Ik vindt de Andro een hele mooie bak!

Hij is niet perfect, en nogal diep, dus je moet er echt tegen aan om hem onder controle te krijgen. Heel iets anders dan m'n Juno60 van vroeger. ;) Maar wel lekker analoog.

Ik heb onlangs gebprobeerd een aantal Tangerine Dream sounds na te maken op de andro. Voornamelijk de Moog modular op Rubycon. Hier zijn 2 voorbeeldjes:

Rubycon part 1 (mp3)
Rubycon part 2 (mp3)

Het 2e (Moog) filter op de Andro komt heel aardig in de buurt. Het is wel even vechten met de envelopes, maar zelfs dat gaat aardig. Ben er behoorlijk tevreden over. Niet echt de Moog, natuurlijk, maar het is tenslotte ook een Andro. ;)

Wat mij betreft is het een klassieker.

- Robert

Ik denk dat de A6 net als talloze andere synths geweldig kan klinken. Het feit dat welke synth dan ook niet altijd goed uit de verf komt heeft vaak meer te maken met de piloot dan met het toestel. De vaak geprezen synthgeluiden uit de 70's en 80's zijn zoals misschien nog niet iedereen weet vaak het resulaat van dagenlange tweaksessies per patch en dan ook nog eens uitgevoerd door mensen die zeer talentvol zijn in geluidssynthese. Het feit dat iemand niet het gewenste geluid uit een bepaalde synth haalt wil nog niet zeggen dat het er ook niet uit te halen is.
Damn, wat kun je bijvoorbeeld vette sounds halen uit een SID-chip!
Over SID gesproken,,,, wie zal het winnen in een 'klassiekers' strijd:: de A6 of de SID?? ;) [xcuse::offtopic]

zoals bv :
808 909 de drums

Ja hoor! :D

Misschien dat het potiontieel om klasiek te worden ook in iets anders zit, Dione noemt al de unsion, zoals dat bij de 303 ook de sequnecer o.a. het verschil maakt. Het is natuurlijk niet enkelt de sound die de synth maakt.

Origineel geplaatst door robnet
Ik heb onlangs gebprobeerd een aantal Tangerine Dream sounds na te maken op de andro. Voornamelijk de Moog modular op Rubycon.

Misschien is dit nou net wat het ontstaan van nieuwe 'klassiekers' in de weg staat (als 'klassieker zijn' sterk verbonden is met een eigen herkenbare sound): met de nieuwe synths wordt vooral vaak geprobeerd bekende synths na te doen. Wat maakt het voor de uniciteit van de A6 uit of hij de supersaw van de JP8000, bassen uit de Minimoog of leads uit de Arp 2600 na kan doen? Als hij dat allemaal kan maakt 'm dat wel erg rendabel (veel synths voor één bedrag, zelfs al is dat vrij hoog), maar niet uniek qua klank, hoogstens qua combinatie.

Niet dat dat wat uitmaakt, maar als het criterium voor 'klassieker zijn' het eigen karakter moet zijn, dan worden alle nieuwe synths hierin erg beperkt door de geluiden van oudere klassiekers die iedereen wil namaken. Wil je de Andy promoten, dan moet je hem dus eigenlijk juist niet relateren aan andere synths, maar alleen aan zichzelf. Dan duurt het wel nog een paar jaar voor duidelijk is wat nou typisch ende uniek Andromedaïsch :D is, maar goed, dat is het punt niet.

Back