Andromeda een toekomstig klassieker?

Andromeda een toekomstig klassieker?

• Ja, het wordt een klasieker!

Stemmen: 61 66,3%
  • Nee, dit is een ééndagsvlieg!

Stemmen: 31 33,7%

• Totaal aantal stemmers
    92
Origineel geplaatst door Bass
Herkenbaarheid is JUIST heel belangrijk voor een eventueel Klassieker :

De Minimoog sound
De Oberheim sound
De Prophet 5 sound
De ARP 2600 sound
De VCS3 sound
De Sherman sound
zelfs de JP8000 dus

Ik wil je lijstje even ontleden: alleen de monofone Mini heeft een dusdanig herkenbare bass- leadsound dat hij er uit springt. De rest van dit lijstje is en klinkt óf te veelzijdig, óf klinkt te anoniem.

De Oberheim sound. Die bestaat niet. Oberheim synths klinken zeer verschillend. De OB serie klinkt anders dan de OBX en heel anders dan de Matrix (ontworpen door Marcus Ryle) serie. De OB MX klinkt nog weer heel anders. (die is ontworpen door Don Buchla)

Wat is een typische P5 sound? Ik weet het niet. De P5 was populair vanwege zijn prijs. Hij was domweg goedkoper en betrouwbaarder dan de Oberheim OB. De P5 was een goedklinkende veelzijdige polysynth. Niets meer, niets minder.

De ARP 2600 is monofoon en semi modulair en als ik 'm moet typeren dan is dat als 'beetje ranzig'. Maar je kunt er ook prima cleane, anonieme bassen uithalen.

VCS3 ken ik niet goed genoeg. Ik heb er maar één keer mee gewerkt. Het viel me op hoe instabiel hij is. Geen oordeel.

De Sherman is geen synthesizer. Schrappen!

De JP8000 geeft tikken als je het filter dichtdraait dus dat is inderdaad herkenbaar. Verder klinkt hij supersoft wat voor sommige danceproducties een must is.

Als ik naar Andromeda kijk dan denk ik dat het de enige poly synth is waarbij je de oscillatoren als modulatiebron voor de beide filters kan gebruiken.* (Minimoogbezitters kennen dat effect) Dát zou 'm klassiek (qua sound) kunnen maken. Of de Dione aanpak - Unison - zou ook kunnen.
Ik gebruik de Step Sequencer heel veel als (notes off) controller voor evolving pads. Ik ken geen een poly synth die dat kan. Zou ook klassiek kunnen worden. Geen van de poly synths uit het lijstje van Bass kunnen dit.

*[off topic] Matrix 12 misschien ook??? Iemand??[/off topic]

De A6 wordt een klassieker door zijn mogelijkheden en door zijn brede pallet van verschillende sounds....

punt uit

maar dione heeft wel gelijk denk ik tering die unison....pff 16 x 2 osc onder 1 knop......whoehsssssss

[OFFTOPIC]
Origineel geplaatst door Pim
De JP8000 geeft tikken als je het filter dichtdraait dus dat is inderdaad herkenbaar.

Inderdaad! Frapant dat jij dit noemt. Ik merkte al heel snel die 'irritante' tikjes op met het filteren. Vooral bij die 'Chariots of Fire' preset. Ik vond dat toch zo jammer en denk naderhand dat deze tekortkoming tesamen met andere nadelige factoren (zoals de niet zo degelijke body, knoppen en het slappe klavier, helaas 'dubbel-timbraal' en de mijns inziens wat slappe sound (doch wel lekker smeuïg) mij het apparaat heeft doen laten verkopen. :erm:
[/OFFTOPIC]

Origineel geplaatst door MuziekFriek
[OFFTOPIC]

Inderdaad! Frapant dat jij dit noemt. Ik merkte al heel snel die 'irritante' tikjes op met het filteren. Vooral bij die 'Chariots of Fire' preset. Ik vond dat toch zo jammer en denk naderhand dat deze tekortkoming tesamen met andere nadelige factoren (zoals de niet zo degelijke body, knoppen en het slappe klavier, helaas 'dubbel-timbraal' en de mijns inziens wat slappe sound (doch wel lekker smeuïg) mij het apparaat heeft doen laten verkopen. :erm:
[/OFFTOPIC]

off topic: oink....dat getik is gewoon een dichten release van het filter env of amp env.....1 van de twee....

Origineel geplaatst door MuziekFriek
[OFFTOPIC]

[/OFFTOPIC]

Zonden man, je had alleen maar de A en R van de AMPenv. een stukkje open hoefen te schroefen en weg tik.

kep net in de file gestaan op de A6....jammer genoeg niet rijdend in een A6....maar nu kijk ik weer naar m'n A6...

zie je : de naam is in ieder geval al een klassieker....:D

Origineel geplaatst door Prophet
Een klassieker kan het misschien worden...

in de categorie van de meest opgeklopte supersynth marketing dan?

Bwaa rot klinkt da beest niet, maar het is gewoon niet mijn theekopje ;)

(too less caracteristics 4 an analog monster of 3K euro)

Dat van de JP80*0 hierboven gelezen lijkt me al geloofwaardiger, die is nu al cult. Terwijl ik van de andro enkel hoor; zou ik hem kopen, of zou ik hem niet kopen...

:confused:

Tja dat is de rede waarom ik geen JP8000 meer hoef, ik vond het bijna speelgoed.
En de klank vond ik heel matig.

Origineel geplaatst door MSDOS
Ik vind het alleen meer passend bij Alesis en ik zou hem niet kopen.

Ik heb geen verstand van auto's.

Maar hé,

SCI Prophet V
Oberheim OBXa
Roland Jupiter 8

De A6 zal nooit in dit rijtje komen te staan.

Funny in dit rijtje vind ik de OBXa niet terecht.
Beide andere zijn echt klassiekers.

Ik zou eerder de Andromeda in het rijtje zetten dan de OBXa

en wat van de

Matrix 12
PPG Wave
Memory Moog
en veel andere.

Beetje welles nietes verhaal dit.

Maar denk dat een 2e hands A6 niet zo duur is als een bijv Matrix12.
Dus wat dat betreft krijg je wel waar voor je centen.

Maar ehm... A6-II. Wat is daarmee?
Info, plaatjes?

Zwaar Frank Boeyen dit.

@Grooveron:
Gigantisch off-topic, maar ik ben toch ERG benieuwd waarom je de Obx-a niet in het genoemde rijtje vind passen.
Temeer, omdat ik dus een JP-8 heb gekocht ipv de Obx-a! :D
P5 had ik al...

Origineel geplaatst door dione
denk niet zwart,denk niet wit ?

Nope.

Zeg me dat het niet zo is.....

Origineel geplaatst door fuse
Nope.

Zeg me dat het niet zo is.....

:o: ik weet er niet meer....

Origineel geplaatst door Aaron
@Grooveron:
Gigantisch off-topic, maar ik ben toch ERG benieuwd waarom je de Obx-a niet in het genoemde rijtje vind passen.
Temeer, omdat ik dus een JP-8 heb gekocht ipv de Obx-a! :D
P5 had ik al...

De P5 en OBXa waren toch budget Curtis bakken?
Doe mij maar een OB-X 8~

Back