Origineel geplaatst door Bass
Herkenbaarheid is JUIST heel belangrijk voor een eventueel Klassieker :
De Minimoog sound
De Oberheim sound
De Prophet 5 sound
De ARP 2600 sound
De VCS3 sound
De Sherman sound
zelfs de JP8000 dus
Ik wil je lijstje even ontleden: alleen de monofone Mini heeft een dusdanig herkenbare bass- leadsound dat hij er uit springt. De rest van dit lijstje is en klinkt óf te veelzijdig, óf klinkt te anoniem.
De Oberheim sound. Die bestaat niet. Oberheim synths klinken zeer verschillend. De OB serie klinkt anders dan de OBX en heel anders dan de Matrix (ontworpen door Marcus Ryle) serie. De OB MX klinkt nog weer heel anders. (die is ontworpen door Don Buchla)
Wat is een typische P5 sound? Ik weet het niet. De P5 was populair vanwege zijn prijs. Hij was domweg goedkoper en betrouwbaarder dan de Oberheim OB. De P5 was een goedklinkende veelzijdige polysynth. Niets meer, niets minder.
De ARP 2600 is monofoon en semi modulair en als ik 'm moet typeren dan is dat als 'beetje ranzig'. Maar je kunt er ook prima cleane, anonieme bassen uithalen.
VCS3 ken ik niet goed genoeg. Ik heb er maar één keer mee gewerkt. Het viel me op hoe instabiel hij is. Geen oordeel.
De Sherman is geen synthesizer. Schrappen!
De JP8000 geeft tikken als je het filter dichtdraait dus dat is inderdaad herkenbaar. Verder klinkt hij supersoft wat voor sommige danceproducties een must is.
Als ik naar Andromeda kijk dan denk ik dat het de enige poly synth is waarbij je de oscillatoren als modulatiebron voor de beide filters kan gebruiken.* (Minimoogbezitters kennen dat effect) Dát zou 'm klassiek (qua sound) kunnen maken. Of de Dione aanpak - Unison - zou ook kunnen.
Ik gebruik de Step Sequencer heel veel als (notes off) controller voor evolving pads. Ik ken geen een poly synth die dat kan. Zou ook klassiek kunnen worden. Geen van de poly synths uit het lijstje van Bass kunnen dit.
*[off topic] Matrix 12 misschien ook??? Iemand??[/off topic]

ik weet er niet meer....