Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door pass-out
Ik zit ook in mn hoofd dat ik mijn setupje wat wil uitbreiden. Momenteel heb ik:
PC (AMD3800+ 2GB Ram) met Emu 1820m & SX3
Virus ti, 909, D&R mixer 28/8/2 en Alesis m1 active mk2

wat lijk mij een goede uitbreiding:
- een goede adat uitbreiding zodat ik de 8 ins en 8 outs van de emu kan gebruiken voor de mixer.
-dan twijfel ik wat erna verstandig zou zijn, meer geld in analoge syntjes/fx/randapparatuur besteden of gaan voor een apple pro met cubase 4?

Wat maak ik? dance gerichte shit, hardcore/industrial, maar ook "liedjes" :)

1) 8 I/O over ADAT vind ik zeker een goed idee: Behringer ADA8000 of Alesis A3I misschien?
2) Softsampler: Bvb de Emulator X2 of Native instrument Kontakt 2
3) Outboard analoge shit die je klank wat extra kleurt: analoge EQ & compressor (DBX, SPL, TL Audio, Focusrite, ...), Sherman filterbank (zeker voor je hardcore/industrial kantje) ;-)
4) Nadien misschien een echte analoge synth...

Ik zou niet te snel geld neerleggen voor die apple pro met cubase 4. Zeker niet omdat je huidige PC nog voldoet. Dat verschil hoor je toch niet (ik alvast niet) :D

Origineel geplaatst door Foetus
dit zijn mijn synth (non-percussie) geluidsbronnen: 303, Virus C en RS7000

zou een MFB II daar nog iets aan kunnen toevoegen of niet? kwil er wel één maar dan enkel als het iets toevoegt, niet om gewoon te hebben...

Enkele vraagjes:
TB303 of MC303? Wereld van verschil...:W
Welke muziek probeer je te maken en wat is je budget?

nou ik heb hier ook al eindeloze verhalen neergeschreven.

ik heb inmiddels een minimaal setupje wat onafhankelijk van pc kan draaien.

dus het creatieve en het stukjes knippen/arrangeren is nu fysiek van elkaar gescheiden.

ik zou even niet weten wat ik moet veranderen (ik wil nog wel een choruspedaaltje en een goede stoel om op te zitten. maar das luxe)

Origineel geplaatst door r.5
1) 8 I/O over ADAT vind ik zeker een goed idee: Behringer ADA8000 of Alesis A3I misschien?
2) Softsampler: Bvb de Emulator X2 of Native instrument Kontakt 2
3) Outboard analoge shit die je klank wat extra kleurt: analoge EQ & compressor (DBX, SPL, TL Audio, Focusrite, ...), Sherman filterbank (zeker voor je hardcore/industrial kantje) ;-)
4) Nadien misschien een echte analoge synth...

Ik zou niet te snel geld neerleggen voor die apple pro met cubase 4. Zeker niet omdat je huidige PC nog voldoet. Dat verschil hoor je toch niet (ik alvast niet) :D

Bedankt voor je reactie, fijn om even wat andersmans blik gedeeld te krijgen :)

1) Ik denk dat mijn eerste aanschaf idd zon ADAT box wordt. Ik heb ook al wel wat research gedaan, maar de behringer en de alesis schijnen niet zulke hele goede ad/da converters te hebben. Ik twijfel nog wat over die 2. Zon RME is wel leuk maar duur.
2) Samplers heb ik wel maar ik gebruik mijn cubase als sampler: ik werk heel veel met audio en vind het erg fijn om de klankjes gewoon als audio per spoor te gebruiken. Samples naar believen cutten/stretchen/reversen etc gaat prima in sx.
3) dat is idd een goed idee dat spul spulletejs
4) Analoge synth is opsich ook best te betalen :) juno alpha oid

Een 19" rackje is ook wel handig :) Om nog even over de ADAT terug te komen;
http://www.thomann.de/thoiw7_focusrite_octopre_le_prodinfo.html
deze lijkt me ook wel vet en een beetje mooi geprijst tussen behringer/rme. (zou mooi in mijn budget passen) Maar het is onduideijk vind ik: heeft deze nou maar 2 line inputs (Channels 1 and 2 also allow amicrophone signal (input using the rear panel XLRconnections) the option of lower impedance input---) en ik zie ook niet hoe ik de adat aansluit via die lightpipe's naar mijn emu pci kaart... (hmzz ik zie op google ook plaatjes waarop je op de achterkant wel die aansluitingen en word clock heb, op de thomann site zie je dat er een soort van plaatje overheen geschroeft is, duidelijk dus :) )

1) Ik denk dat mijn eerste aanschaf idd zon ADAT box wordt. Ik heb ook al wel wat research gedaan, maar de behringer en de alesis schijnen niet zulke hele goede ad/da converters te hebben. Ik twijfel nog wat over die 2. Zon RME is wel leuk maar duur.
2) Samplers heb ik wel maar ik gebruik mijn cubase als sampler: ik werk heel veel met audio en vind het erg fijn om de klankjes gewoon als audio per spoor te gebruiken. Samples naar believen cutten/stretchen/reversen etc gaat prima in sx.

deze lijkt me ook wel vet en een beetje mooi geprijst tussen behringer/rme. (zou mooi in mijn budget passen) Maar het is onduideijk vind ik: heeft deze nou maar 2 line inputs (Channels 1 and 2 also allow amicrophone signal (input using the rear panel XLRconnections) the option of lower impedance input---) en ik zie ook niet hoe ik de adat aansluit via die lightpipe's naar mijn emu pci kaart... (hmzz ik zie op google ook plaatjes waarop je op de achterkant wel die aansluitingen en word clock heb, op de thomann site zie je dat er een soort van plaatje overheen geschroeft is, duidelijk dus :) )

1. ik weet niet waaraan je de converter doos zou gaan hangen? ik heb de ada8000 converter gehad die ik aan een RME kaart had hangen, en ben daar erg over te spreken geweest.
adat converter kun je aan je audiokaart hangen. de synch voor de bitrate kan de ada8000 overnemen van de inkomende adat kabel. Of met een losse wordclock kabel mocht je die aansluiting op je geluidkaart hebben (ik denk van niet)
de Octopre LE- A/D-D/A Option kost bijna net zoveel als de hele converter van behringer.

2. als sampelen en knippen in software bevalt, houden zo zou ik zeggen.

3. rackje altijd handig. zeker als je een 19 inch formaat converter zou aanschaffen.

qua klanken denk ik dat je met alleen al een 909, en ti een hele goede combinatie van klanken tot je beschikking hebt!

Ik heb een emu1820M waar ook een wordclock kaartje bijzit: 2 pci kaartjes zijn het (1 met de adat en 1 met de wordclock) beide kaarten zijn verbonden met elkaar. Daar zou de adat box aankomen te zitten. Wat wil dan aansluiten op de ADAT box? Mijn analoge d&r mixer. Ik wil meer kanalen uit cubase door die mixer halen en ik wil meer kanalen van de mixer verschillend in cubase hebben.

Ik vind het wel wat onduidelijk wat ze over die focusrite zeggen:
http://www.thomann.de/thoiw7_focusr...e_prodinfo.html

Zou ik deze nu kunnen gebruiken voor 8 analoge LINE in en 8 analoge LINE outputs (gebalanceerd of ongebalanceerd)?

Origineel geplaatst door Roel
nou ik heb hier ook al eindeloze verhalen neergeschreven.

ik heb inmiddels een minimaal setupje wat onafhankelijk van pc kan draaien.

dus het creatieve en het stukjes knippen/arrangeren is nu fysiek van elkaar gescheiden.

ik zou even niet weten wat ik moet veranderen (ik wil nog wel een choruspedaaltje en een goede stoel om op te zitten. maar das luxe)

:okdan: om te horen dat je bijna je ideale studio hebt...

Voor 30-35€ heb je al een Chorus pedaaltje van Behringer.
Als je dit luxe noemt wil ik niet weten op wat voor
potten en pannen je dan momenteel muziek maakt... 8o)

De keuze van een stoel is nog persoonlijker dan de keuze van pakweg monitors...
Wat is de werkwijze die je voor ogen had? Wat is je budget en welk genre muziek maak je?

Alvast enkele voorbeeldjes:

Voor de jumpers...
stoel.jpg

SISSEL-Ball.jpg

Of ben je meer voor hardcore / terror...

tankchair.jpg

Of houden we het bij iets klassiekers...

9862-groot.jpg

Ik heb een emu1820M waar ook een wordclock kaartje bijzit: 2 pci kaartjes zijn het (1 met de adat en 1 met de wordclock) beide kaarten zijn verbonden met elkaar. Daar zou de adat box aankomen te zitten. Wat wil dan aansluiten op de ADAT box? Mijn analoge d&r mixer. Ik wil meer kanalen uit cubase door die mixer halen en ik wil meer kanalen van de mixer verschillend in cubase hebben.

Ik vind het wel wat onduidelijk wat ze over die focusrite zeggen:
http://www.thomann.de/thoiw7_focusr...e_prodinfo.html

Zou ik deze nu kunnen gebruiken voor 8 analoge LINE in en 8 analoge LINE outputs (gebalanceerd of ongebalanceerd)?

het schijnt dat wordclock wat stabieler is als de adat klok. maar dat zou een digi expert even moeten toelichten misschien? ach in mijn geval werkte het gewoon met adat klok én met wordclock hoor :).

hier is de manual. maar ik kan er niet uit opmaken of de a>d en d>a conversie gelijktijdig kan plaatsvinden. inderdaad onduidelijk.

ik zou dit wel nagaan voordat je besluit tot aanschaf. hoe dan ook heb je misschien preamps niet echt nodig en geef je toch 522 euro daaraan uit.

behringer ada is echt beste bang for the buck. wat er verder boven zit aan converters tot 800 euro is niet zo interessant. en daarboven krijg je nog rme en apogee converters. vraag is of je dit uiteindelijk hoort.

er zijn genoeg studio's die een ada8000 hebben hangen. hoe dan ook kan je je aan de prijs geen buil vallen.

Daar zit wat in idd. Het is wel erg belangrijk dat ik die in en outs tergelijkertijd kan gebruiken :P Ik hoor wel verschillende verhalen over die Behringer. Moeilijk.. moeilijk...

1):confused: Review over de ADA8000 en de Octopre LE. In die prijscategorie vind je ook nog de Presonus Digimax'en...
Het is vaak wel zo dat top AD/DA converters ook wel wat meer kosten: Bvb
Apogee Rosetta 800
apogee1.l.jpg

2) Samplen is zel nog iets anders dan het afspelen van audio fragmenten. Samplen is een synthese vorm... :stupid

3 & 4) :okdan:

Als je die ADAT converter koopt heb je maar één 19" instrument. Is een rack hiervoor wel nodig?

edit: ingekort.

:okdan: om te horen dat je bijna je ideale studio hebt...

Voor 30-35€ heb je al een Chorus pedaaltje van Behringer.
Als je dit luxe noemt wil ik niet weten op wat voor
potten en pannen je dan momenteel muziek maakt... 8o)

De keuze van een stoel is nog persoonlijker dan de keuze van pakweg monitors...
Wat is de werkwijze die je voor ogen had? Wat is je budget en welk genre muziek maak je?

wat betreft het pedaaltje: ik ga sparen voor een digitech pedaaltje. de cf7. superklank! maar dat komt nog wel een keertje.
verder maak ik inderdaad met potten en pannen muziek! hoe weet jij dat nu ???? ;)

de stoel/kruk: ik heb een dikke luxe gibraltar drumkruk op het oog. zo'n grote suede beklede stabiele zetel. maar dat zien we wel. voorlopig zit ik op een houten stoel. heb geen pc waar ik veel achter zit dus last van kramp zal ik er niet van krijgen.

de werkwijze:
de werkwijze die ik in gedachten had is en was: zo vlug en flexibel mogelijk vastleggen. daarnaast met minimale middelen werken.
omdat ik met een pc mn leukste ideeen altijd vergeet wilde ik van pc af.

eerst werkte ik met midi en was eindeloos aan het editten. omdat dit toch niet helemaal opschoot wegens tot het oneindige toe fijntunen heb ik midi gedeelte afgeschaft, en ben met protools LE gaan werken (audio) , met het doel dus om daarna alles in stukjes te knippen en te arrangeren.

alles nog steeds opgenomen in pc. dat moet anders. hardware recordertje daarvoor aangeschaft. (echt al is het een cassettedeck, het kan altijd achteraf nog wel een keer de pc in).klanken incl effecten aan elkaar via patchbay. toch is een patchbay lastig bij mergen van 4 naar 2 kanalen en soms omdat er niks in de pc aan kwam. :) opnemen kwam er niet van.

om het zonder pc werken makkelijker te maken vandaag de knoop doorgehakt en een kleine mackie mixer (1604) aangeschaft. ideaal want nu kan ik mn patchbay + mixer gebruiken om alles in combinatie met alles te patchen naar hardware recorder.

nu kan ik alles buiten de pc om doen. tenminste wat muziek maken betreft.
lekker ongecompliceerd zoals beoogd. van voldoende kwaliteit ook nog (die mackie staat redelijk stevig vind ik op eerste gezicht), en als ik ooit nog zin heb om wat dan ook te remixen dan maak ik wat loops en komt het vast in orde.

genre muziek: elektronisch. al typend bedenk ik meer en meer genres.
ik denk dat het samen te vatten onder de noemer ambient tot en met industrieel. met als favoriet soundscapes.

zo.
dat was het even ;)

Laatst gewijzigd:
1):confused: Review over de ADA8000 en de Octopre LE. In die prijscategorie vind je ook nog de Presonus Digimax'en...
Het is vaak wel zo dat top AD/DA converters ook wel wat meer kosten: Bvb
Apogee Rosetta 800

2) Samplen is zel nog iets anders dan het afspelen van audio fragmenten. Samplen is een synthese vorm... :stupid

3 & 4) :okdan:

Als je die ADAT converter koopt heb je maar één 19" instrument. Is een rack hiervoor wel nodig?

1) bedankt voor die reviews. Erg nuttig :) Zal ze nog even op mn gemakt doorlezen.
2) ik ben vrij onbekend eerlijk gezegd met samplers. Ik gebruik ze wel eens in Reason en soms in Cubase. Ik weet dat je prima met envelopes en filters kan werken maar dat het ook een vorm van synthese is wist ik niet...
3) mijn mixer heeft een 19"voeding dus opzich kan die er dan ook mooi in, maar in de toekomst komt er wss wel meer 19"spul dus dat komt wel goed :)

citaat:
dit zijn mijn synth (non-percussie) geluidsbronnen: 303, Virus C en RS7000

zou een MFB II daar nog iets aan kunnen toevoegen of niet? kwil er wel één maar dan enkel als het iets toevoegt, niet om gewoon te hebben...

Enkele vraagjes:
TB303 of MC303? Wereld van verschil...:W
Welke muziek probeer je te maken en wat is je budget?

het is een TB303

ff de volledige setup: tb303, tr606, xbase09, virus c, rs7000 en dan nog wat fx (maar dat is nu terzijde :))

muziek die ik of wij(groepje) maken: acid en zijn varianten en verder ook hardere electronische zaken. Budget is net genoeg vr een MFBsynthII (iets anders wil ik eigenlijk ook niet)

kvoel me vooral aangetrokken dr de sound en het feit dat ie een eigen sequencer heeft, plus dedicated controls etc... alleen, ik vraag mij af in hoeverre hij effectief iets zal toevoegen, een meerwaarde maw, ik twijfel niet aan de vetheid van de bak, eerder aan de functionaliteit binnen het eerder gegeven geheel...

MFB zal wel wat toevoegen lijkt me.
Wat de sequencer betreft heb ik geen ideeën maar je RS kan 'em toch uitstekend sequencen?

Tis geen supervette monosynth imo maar ik denk dat het wel wat toevoegt.
Lekker vies en rauw moet geen probleem zijn met dat synthje...

Origineel geplaatst door Alex Omega
MFB zal wel wat toevoegen lijkt me.
Wat de sequencer betreft heb ik geen ideeën maar je RS kan 'em toch uitstekend sequencen?

Tis geen supervette monosynth imo maar ik denk dat het wel wat toevoegt.
Lekker vies en rauw moet geen probleem zijn met dat synthje...

met de RS kan ik hem wel uitstekend sequencen idd, maar live zie ik het niet zitten om alles mee te sleuren. Kzou de MFB dan ook vooral vr live doeleinden gebruiken aangezien ik de Virus C (in de vorm v een IndigoII) liever thuislaat. Maar goed, das een ander probleem

dus, geluidsgewijs kan de MFB iets toevoegen?
mss is er wel nog een andere compacte monosynth (wel geen tb clone)..

Genre: Techno/Trance/Hardstyle/Hardcorde/DnB
Hardware: Yamaha RM1x, Access Virus B, EMU-0404, Roland PC-200MKII
Budget: < 1000 euro

Wat ik sowieso nog wil hebben is:

- mixer
- sampler
- drummachine
-- (V)A-synth om de Virus aan te vullen
- monitors

Ik twijfel aan de volgorde waarin ik het beste spullen kan aanschaffen. Monitors heb ik nu nog weinig aan omdat ik toch geen geluidoverlast kan veroorzaken. Ik dacht dus eerst een sampler zodat ik hier ook drumgeluiden in kan opslaan waardoor een drummachine minder nodig is. Maar een apparte drummachine als de machinedrum spreekt me wel heel erg aan. Voor al het idee dat ik dan voor elk ding een dedicated apparaat heb. Maar aan de andere kant zou een RS-7000 mijn RM1x kunnen vervangen en heb ik meteen een sampler. Misschien dat een machinedrum dan eigenlijk niet meer nodig is waardoor ik beter een nieuwe (V)A synth kan kopen. Een mixer lijkt me sowieso wel noodzakelijk.

Wat denken jullie?

waarom zou je nog een VA kopen? Ik zou een leuke analoge monosynth zoeken alla MFB

eerst wel een mixer, tenzij je een geluidskaart aanschaft?
drumcomp, machinedrum is zeker fijn, kan je je kicks ed in je rs7k laden
monitors dienen niet voor geluidsoverlast maar om je sound correct af te stellen, imho, kan zover ingaan als je wil (mijn volgend paar wordt KRK)

ff de volledige setup: tb303, tr606, xbase09, virus c, rs7000 en dan nog wat fx (maar dat is nu terzijde :))

muziek die ik of wij(groepje) maken: acid en zijn varianten en verder ook hardere electronische zaken. Budget is net genoeg vr een MFBsynthII (iets anders wil ik eigenlijk ook niet)

kvoel me vooral aangetrokken dr de sound en het feit dat ie een eigen sequencer heeft, plus dedicated controls etc... alleen, ik vraag mij af in hoeverre hij effectief iets zal toevoegen, een meerwaarde maw, ik twijfel niet aan de vetheid van de bak, eerder aan de functionaliteit binnen het eerder gegeven geheel... [/B]

Zou eerder voor een DSI Evolver desktop gaan binnen dit budget...
De MFB heeft volgens mij te veel "sonic overlap" met de TB & de Virus volgens mij...

evolver_pic2.gif

Origineel geplaatst door n303y
Genre: Techno/Trance/Hardstyle/Hardcorde/DnB
Hardware: Yamaha RM1x, Access Virus B, EMU-0404, Roland PC-200MKII
Budget: < 1000 euro

Wat ik sowieso nog wil hebben is:

- mixer
- sampler
- drummachine
-- (V)A-synth om de Virus aan te vullen
- monitors

Ik twijfel aan de volgorde waarin ik het beste spullen kan aanschaffen. Monitors heb ik nu nog weinig aan omdat ik toch geen geluidoverlast kan veroorzaken. Ik dacht dus eerst een sampler zodat ik hier ook drumgeluiden in kan opslaan waardoor een drummachine minder nodig is. Maar een apparte drummachine als de machinedrum spreekt me wel heel erg aan. Voor al het idee dat ik dan voor elk ding een dedicated apparaat heb. Maar aan de andere kant zou een RS-7000 mijn RM1x kunnen vervangen en heb ik meteen een sampler. Misschien dat een machinedrum dan eigenlijk niet meer nodig is waardoor ik beter een nieuwe (V)A synth kan kopen. Een mixer lijkt me sowieso wel noodzakelijk.

Wat denken jullie?

In volgorde:
1) Mengerd: Voor +/- 300€ heb je al aardig wat bij Behringer: 16 sporen, 24-bits FX, USB.
Je koopt best je mengerd "op de groei" want die sporen lopen vaak nogal sneller vol dan je denkt...
2) Monitors: Essentieel om te weten waar je mee bezig bent! Als je in een kleine ruimte zit en geen geluidsoverlast wil bezorgen moeten 5"/6" woofers wel al volstaan. Voor 300€ heb je wel al iets: Event ALP 5, KRK RP6, Alesis M1 Aktives, ...
3) Hardware sampler: Voor de 300€ kan je tegenwoordig op de 2de hands markt wel een Akai S3000xl of E-mu ESI-4000 kopen. Als je hier wat drumsounds instopt en aanstuurt met je RM1x heb je idd niet onmiddelijk een dedicated drummachine nodig...
4) Met de resterende 100€ koop je dan wat leuke FX (Digitech/Zoom/Behringer) of outboard (DBX of Alesis 3630 compressie)

Een (V)A-synth lijkt me nu niet echt dringend aangezien je er al een hebt en de rest veel dringender nodig hebt...

Back